Reklama

Siły zbrojne

Cywilne samoloty będą mogły operować z lotnisk wojskowych

Fot. Archiwum DSP
Fot. Archiwum DSP

We wtorek 24 lutego br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Zaproponowano przepisy, które umożliwią cywilnym samolotom transportowym, polskim i obcym, wykonującym zadania na potrzeby sił zbrojnych RP, start i lądowanie na polskich lotniskach wojskowych. Wszystkie operacje lotnictwa cywilnego na lotniskach wojskowych będą wykonywane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa - podaje MON powołując się na Centrum Informacyjne Rządu.

W Polsce obecnie, co do zasady, nie jest możliwe lądowanie cywilnego statku powietrznego na lotnisku wojskowym. Natomiast pozostałe państwa NATO powszechnie wykorzystują cywilne statki powietrzne w celach wojskowych i zezwalają im na operacje na lotniskach wojskowych.

Jak podaje MON dzięki nowym regulacjom cywilne transportowe statki powietrzne będą mogły być wykorzystane do zabezpieczenia logistycznego misji stabilizacyjnych wykonywanych przez polskie kontyngenty wojskowe. Łatwiejszy będzie transport ładunków wielkogabarytowych i niebezpiecznych na miejsce załadunku lub wyładunku. W niektórych sytuacjach, sprzętu i ludzi nie trzeba będzie przemieszczać na lotnisko cywilne, ale będzie można użyć najbliższego lotniska wojskowego.

Ministerstwo Obrony Narodowej zapewnia, że w projekcie ustawy nie chodzi o pełne otwarcie lotnisk wojskowych do użytku publicznego, ale jedynie o stworzenie możliwości ich wykorzystania, kiedy to będzie absolutnie niezbędne i racjonalne operacyjnie. Dlatego udostępnienie lotniska wojskowego samolotom cywilnych za każdym razem będzie wymagało zgody Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP, wydanej w porozumieniu z dowódcą jednostki organizacyjnej lub związku organizacyjnego Sił Zbrojnych, który użytkuje lotnisko wojskowe. Dopuszczenie wybranych operacji cywilnych statków powietrznych na lotniskach wojskowych nie spowoduje zmiany charakteru lotniska – nie będzie ono podlegało prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. printer

    Polskie lotnictwo cywilne ewntualnie ok, tylko PO CO TEN PRZEPIS NAGLE POWSTAL ? Jak Lufthansa przejmie polskie lotniska wojskowe to bedzie klapa. Chcial bym zobaczyc jak polski samolot cywilny dostaje zgode na ladowanie w np Ramstein.

    1. denat

      Ty chyba nie wiesz o co chodzi. Czytaj za zrozumieniem-cywilne SP wykonujące loty cargo na potrzeby wojska-jest jakaś różnica? Gdyby amerykanie wynajęli polskiego przewoźnika-firmę do transportu (wątpliwe), to zapewne wydali by zezwolenie do lądowania w ETAR.

    2. Dareios

      Lufthansa jest przewoźnikiem, po co im by były potrzebne lotniska? To tak jakby taksówkarz miał kupić postój taksówek

    3. B72

      Zamiast tych trumien bwp1 lepiej dogadac sie z Rheinmetall i kupic za pare groszy 2 bat bwp marder . MW nie jest w tej chwili priorytetem jak np obrona plot 3 warstwowa.

  2. grzesiek

    a kiedy zostaną wyremontowane drogowe odcinki lotniskowe lub zdudowane nowe i włączone do narodowego systemu bezpieczeństwa

    1. A4

      Nowy jest na A4.