- Wiadomości
CYKL Defence24.pl: Lotnictwo wojskowe Czech (AD 2013)
Republika Czeska, jedno z państw Europy Środkowo-Wschodniej, które należało do pierwszej grupy krajów regionu jakie dołączyły do NATO, może pochwalić się ciekawym i zmodernizowanym lotnictwem wojskowym, którego zazdroszczą niektórzy w regionie. Co więcej, częściowo zasługa w tym własnego przemysłu.
[/caption]
CZYTAJ: Lotnictwo wojskowe Białorusi (AD 2013)
Flota śmigłowców obejmuje maszyny czterech typów – starych Mi-2 (produkowanych w świdnickich zakładach PZL), dostarczonych w latach 90. XX wieku wielozadaniowych W-3 Sokół (także z PZL Świdnik) oraz konstrukcji rosyjskich – rodziny Mi-8/17 oraz szturmowych Mi-24/35. W tym przypadku Praga zdecydowała się na sprzęt sprawdzony i wręcz idealny – władze nie planują bowiem kupować zachodnich konstrukcji, skoro te rosyjskie spełniają (nawet z nawiązką) wszelkie wymagania.
CZYTAJ: Lotnictwo wojskowe Belgii (AD 2013)
Najbliższa przyszłość nie zakłada znaczących zmian sprzętowych – najważniejszym wydarzeniem bieżącego roku będzie podpisanie umowy na zakup dwóch średnich samolotów transportowych Embraer C-390, który jest obecnie rozwijany przez brazylijskiego potentata. Dzięki dołączeniu do programu w tak wczesnej fazie, Czesi zapewnili sobie bowiem udział w produkcji dla własnych zakładów przemysłu lotniczego. Najprawdopodobniej będą jednymi z dwóch (pierwszych) użytkowników tej konstrukcji na Starym Kontynencie – w przeciwieństwie do Polski zdecydowali się na maszyny fabrycznie nowe.
Łukasz Pacholski
WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay