Siły zbrojne

Cyfrowy symulator MiG-29 zastąpił posowiecki „zabytek” [Defence24.pl TV]

Fot. Defence24.pl.
Fot. Defence24.pl.

W 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim uruchomiono nowy symulator myśliwca MiG-29M, zgodny ze standardem maszyn zmodernizowanych przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy. Elektroniczny system korzystający z wirtualnej rzeczywistości zastąpił archaiczne rosyjskie urządzenie treningowe KTS-21 na którym piloci trenowali od ponad ćwierć wieku.

Wirtualny symulator lotu myśliwca MiG-29 został zainstalowany w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim przez spółkę KenBIT na mocy wartego 29,9 mln zł kontraktu z roku 2014. Prace zrealizowano w kooperacji ze słowacką firmą VRM (Virtual Reality Media), która specjalizuje się w budowie symulatorów rosyjskiego sprzętu pancernego, samolotów i śmigłowców.

W skład systemu wchodzi kabina symulatora, będącą wierną repliką kokpitu maszyny w konfiguracji obecnie używanej przez 23. Bazę Lotnictwa Taktycznego, a więc po modernizacji realizowanej przez WZL-2. W listopadzie 2014 roku do jednostki dostarczono ostatnią zmodyfikowaną maszynę typu MiG-29M. 

Czytaj też: Polskie MiGi-29 zgodne ze standardem NATO. Zakończono modernizację

Oprócz kabiny w skład systemu wchodzi cyfrowy system wizualizacji, kompleks informatyczny przetwarzający i rejestrujący dane oraz stanowisko dla instruktora kontrolującego symulację. Całość została zabudowana w kompleksie pomieszczeń odnowionych i przystosowanych do tego celu. W tym samym budynku znajdował się wcześniej inny symulator.  

Nowoczesny system wirtualny zastąpił dostarczone w latach 1990-1991 mechaniczne urządzenie treningowe KTS-21. Zajmowało ono 4 duże pomieszczenia. Pierwsze zajmowała kabina pilota, która obecnie nie pokrywa się już zbytnio z wyglądem kabiny Polskich MiGów-29.

Chociażby ze względu na wyskalowanie wszystkich przyrządów w jednostkach metrycznych, a nie stosowanych w lotnictwie zachodnim jednostkach angielskich (stopy, węzły itp. ). Drugie pomieszczenie mieściło stanowisko instruktora i długą na niemal 9 oraz wysoką (czy też szeroką, gdyż makieta była umieszczona pionowo) na 5 m makietę poligonu ponad którą poruszała się kamera, przekazująca obraz do „kabiny pilota”.

Trzecie pomieszczenie zajmowała elektryczna rozdzielnia elektryczna i stanowisko instruktora, natomiast w czwartym znajdowały się całkowicie przestarzałe już dziś komputery sterujące urządzeniem. Całość systemu ważyła 8 ton i podczas pracy pobierała prawie 130 kW prądu o napięciu 400V. Na tym symulatorze szkolili się dotąd wszyscy piloci polskich MiGów-29. 

Czytaj też: Symulator samolotu MiG-29 trafi do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego

Nowy, cyfrowy symulator zajmuje przestrzeń zwolnioną przez tamto urządzenie, które trafiło do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, gdzie ma zostać ponownie uruchomione jako atrakcja dla zwiedzających.

Nowy system zainstalowany został przez spółkę KenBIT i słowacką firmę Virtual Reality Media (VRM), specjalizującą się w budowie symulatorów rosyjskiego sprzętu pancernego, samolotów i śmigłowców. Główna część składa się z kabiny pilota otoczonej półsferycznym ekranem.

Kabina w symulatorze stanowi dokładne, wykonane z pomocą laserowego skanowania, odwzorowanie wnętrza zmodernizowanego przez WZL-2 w Bydgoszczy samolotu myśliwskiego MiG-29M numer burtowy „89”. Jest ona wyposażona we wszystkie niezbędne wskaźniki manipulatory, oraz przyłącza instalacji tlenowych, łączności i innych. 

Realistyczny wygląd otoczenia zapewnia użycie sześciu projektorów prezentujących obraz renderowany w wysokiej rozdzielczości grafiki 3D na sferycznym ekranie, otaczającym kabinę. Symulowany teren obejmuje terytorium całej Polski w standardowej rozdzielczości. Ze zwiększoną dokładnością przeniesiono do wirtualnej rzeczywistości 10 wybranych lotnisk z których najczęściej korzystają samoloty MiG-29M oraz trzy poligony na których prowadzone są ćwiczenia.

Na bieżąco mają być one aktualizowane, w przypadku zmian zabudowy i otoczenia, aby maksymalnie urealnić warunki treningu. Można też wykorzystać w pełni wirtualne otoczenie w dowolnych warunkach klimatycznych. System umożliwia nie tylko symulowanie wszelkich warunków pogodowych, anomalii atmosferycznych i problemów w funkcjonowaniu systemów pokładowych maszyny, ale także ćwiczenie zadań bojowych.

Możliwe jest więc prowadzenie symulacji stałych i ruchomych celów naziemnych oraz wszelkiego rodzaju statków powietrznych, których parametry zostały wcześniej zapisane. System wykorzystuje też charakterystyki systemów uzbrojenia różnego typu, zarówno kierowanego jak i niekierowanego, znajdującego się na wyposażeniu samolotów MiG-29M. 

Instruktor jest w stanie w pełni kontrolować wirtualne środowisko symulacji, warunki meteorologiczne i taktyczne oraz parametry techniczne „samolotu”, zadając uczniowi wybrane zadania z zakresu walki lub procedur awaryjnych. Po zakończeniu szkolenia możliwe jest odtworzenie wszystkich zdarzeń w celu dokonania odprawy i analizy działań pilota.

Jak podkreślił dowódca 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego płk pil. Maciej Trelka, nowoczesny symulator umożliwi właściwe i bezpieczne szkolenie przede wszystkim młodych pilotów po dęblińskiej szkole, którzy muszą nauczyć się nowego typu samolotu jakim jest dla nich MiG-29M. Ale w wirtualne środowisko ułatwia również bezpieczne szkolenie w zakresie walki powietrznej czy procedur awaryjnych.

Jak podkreślił prezes firmy KenBIT, Dariusz Koenig, miński symulator dzięki zastosowaniu modułowej konstrukcji jest podatny na dalszy rozwój i modyfikację, oraz łatwy w obsłudze. Dzięki temu będzie mógł być skutecznie wykorzystywany nawet w przypadku dalszej modernizacji samolotów MiG-29M, aż do jego wycofania z eksploatacji. 

(JS) (RS)

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.