Reklama

Siły zbrojne

CV90 z napędem hybrydowym?

  • Dzięki umowie z BAE Systems, PHO może zarobić miliardy, na zdj. CV-90 - fot. BAE Systems
    Dzięki umowie z BAE Systems, PHO może zarobić miliardy, na zdj. CV-90 - fot. BAE Systems

Firma BAE Systems ogłosiła właśnie możliwość wyposażenia wozów bojowych rodziny CV90 w hybrydową jednostkę napędową, łączącą napęd spalinowy i elektryczny. Dodatkowa moc mogłaby być przeznaczona nie tylko na napęd pojazdu, ale również do zasilani bardziej energochłonnych systemów.



Wymogi z jakimi spotykamy się coraz częściej, to mniejsze zużycie paliwa i kwestie ochrony środowiska” – mówi manager programu CV90, Dan Lindell. -"Nie zdziwiłbym się, widząc CV90 z hybrydowym napędem elektrycznym w najbliższej przyszłości. Mówimy tu o redukcji zużycia paliwa od 10 do 30 procent.” – Dodaje, mówiąc o możliwościach, nad którymi BAE System pracuje już od dawna. Jego zdaniem układ hybrydowy to nie tylko tańsza eksploatacja, ale też nieco dodatkowej mocy napędu w krytycznych momentach, oraz możliwość zasilenia dodatkowych systemów w czasie mniej energochłonnej jazdy lub postoju.

Czytaj też -PHO i BAE System zbudują nowy polski czołg już za 3 lata

Hybrydowy napęd pojazdu wojskowego nie jest dla BAE Systems nowością. Stanowił on część szwedzkiego programu pojazdów opancerzonych SAP,  do którego BAE System aplikował w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Firma opracował też podobny system do zastosowań cywilnych. Dla pojazdów dźwigowych fińskiej firmy Konecranes Oyj. Są to solidne podstawy dla tego ambitnego pomysłu. A zalety są niezaprzeczalne.

Czytaj - BAE Systems chce sprzedać Indiom kolejne samoloty HAWK

Jak szacuje szwedzka armia, która eksploatuje znaczną liczbę pojazdów CV90, koszty jakie ponosi dostarczając paliwo wozom tego typu w Afganistanie, to około 107 dolarów za litr. Jak mówi Lindell, amerykańskie koszty paliwa dla służących tam pojazdów są jeszcze wyższe.

Hybrydowy napęd stanowiłby spory atut dla pojazdów CV90, zarówno dla nowych nabywców, jak i licznych użytkowników tych maszyn. Poza tym, zdaniem szefa projektu CV90, rozwiązanie zastosowane na tych pojazdach można będzie łatwo zaadaptować na przykład w produkowanych również przez BAE pojazdach BvS 10 All Terrain Armoured Vehicle.

Należy spodziewać się, że ta koncepcja będzie szeroko wykorzystywana w działaniach promocyjnych wozów bojowych CV90. BAE System stara się obecnie o kontrakt w Danii, która planuje nabyć 450 pojazdów. Potencjalnym nabywca może też być Polska. W naszym kraju już od kilku lat BAE System proponuje te pojazdy w różnych konfiguracjach i we współpracy z PHO.

Przypomnijmy, że w maju Polski Holding Obronny i BAE Systems zawarły umowę, która zakłada opracowanie nowoczesnego czołgu - w przyszłości może się on stać podstawowym pojazdem pancernym Sił Zbrojnych RP.

(JS)
Reklama

Komentarze (1)

  1. alek

    No no jezdze toyotka auris z napedem hybrydowym ale czolgów z takimi silnikami bym się nie spodziewał:D

Reklama