Siły zbrojne
Co zastąpi samoloty F-22 Raptor?
„Sztuczna inteligencja” ma być cechą rozpoznawczą samolotów przyszłości, które mają zastąpić według firmy Boeing samoloty F/A-18E/F Super Hornet i F-22 Raptor. Może to oznaczać odejście od koncepcji jednego samolotu dla wszystkich, jaką wykorzystano w programie F-35.
Według przedstawicieli US Navy produkcja samolotu, który zastąpiłby myśliwce Super Hornet może rozpocząć się około 2030 r. Nowy projekt wynika z różnic, jakie w odniesieniu do wizji tzw. myśliwców przewagi powietrznej mają amerykańskie siły powietrzne (projekt F-X) i lotnictwo morskie (projekt F/A-XX). Oba rodzaje sił zbrojnych są jedynie zgodne, że trzeba uzgodnić kilka generalnych charakterystyk dla obu tych programów.
Amerykanie sami się przyznają, że nie wiedzą jeszcze, w jaki sposób tak zaawansowane rozwiązania techniczne jak „sztuczna inteligencja” mają pomóc taktycznym myśliwcom wykonywać ich misje. Według nich wspomaganie pilota w podejmowaniu decyzji może się odbywać na takiej samej zasadzie, w jaki sposób steruje się obecnie dyszami wylotowymi silników w samolotach F-22 i F-35.
W jednym jednak panuje zgoda – do zbudowania myśliwca VI generacji trzeba będzie zaangażować najtęższe umysły z Doliny Krzemowej w Kalifornii. Na razie przewiduje się, że prace koncepcyjne nad F/A-XX rozpoczną się w 2015 r.
Willgraf
korumpowanie przez Lockheeda w USA doprowadziło do zakupu szajsu w postaci F-22 , którym podniecają się co niektórzy nie znając tematu - niewidzialność fikcja ! po każdym locie musi być pokrywany specjalna warstwa. Firma Northrop przegrała ten lobbystyczny pojedynek mimo , że przedstawiła myśliwiec F-23 wielokrotnie lepszy od F-22 co było także zaznaczone w pierwszym raporcie "myśliwiec wielokrotnie przewyższający konkurenta ale za drogi dla USAF" - w efekcie przyjęli bubel , który nie dość ,że jest latająca atrapa to okazał się o wiele droższy od F-23 !
Military_Cube
Jeżeli sądzisz, że F-22 Raptor jest słaby, to kolega chyba z księżyca spadł. Szybki, zwinny, skuteczny- dobre maszyny zawsze są kosztowne.
GLW50
Ci którzy głośna optują za dokupieniem kolejnych F 16 to wyjątkowi ignoranci techniczni. Nie umniejszając walorom bojowym F 16 należy powiedzieć w sposób otwarty, że ta konstrukcja jest wyjątkowo wymagaja, potrzebuje rozbuchanej naziemnej infrastruktury. Duże zużycie paliwa, wysokie koszty eksploatacji a także konieczność zatrudnienia wyspecjalizowanego naziemnego personelu do jej obsługi sprawiają, że w naszej sytuacji ten samolot jest całkowicie nieprzydatny. Jedyną konstrukcją spełniającą nasze kryteria jest Jas 39 Gripen. Ta konstrukcja nie wymaga wyszukanej infrastruktury , samolot został tak skonstruowany, że może startować z lotnisk trawiastych, nie potrzebuje wyspecjalizowanego personelu do obsługi oraz jest znacznie bardziej ekonomiczna w eksploatacji. To tyle.
Grom
Panie GLW50 zapomina Pan ze dbanie o posiadane maszyny bojowe w czasie pokoju to standart swiatowy po za kilkoma krajami w tym po za rosja. Francuzi tez trzymaja swoje Rafale w klimatyzowanych hangarach i czyszcza pasy startowe przed kazdym lotem i tak samo robia urzytkownicy eurofightera i zdziwi sie Pan bo szwedzi z gripenami robia to samo . W warunkach bojowych skolei gripen sie nie popisal . W libi okaząlo sie ze byl jedynym samolotem ktremu szkodził pył i kurz , nie był tez wstanie wykonywac misji rozpoznawczych na takim poziomie jak EF albo F-16 oraz niemogl nawiazac transmisji danych z samolotami sojuszu przez brak Link-16 i piloci Gripenow musieli przekazywac informacje droga radiowa przez co piloci innych panstw czesto drwili z gripenow . Niech Pan wyjasni dlaczego F-16 wykonuje kazda misje bez wzrostu kosztow eksploatacyjnych na pustyniach Pakistanu czy Jordani albo izraela w klimacie umiarkowanym polski albo w zimnym klimacie Alaski czy bardzo mokrym klimacie Indonezji ( indonezja wycofa niebawem nowe Su-30 bo sie ciagle psuja a zamawia dodatkowe urzywane F-16 z jordani bo sa niezawodne) Jak Pan widzi F-16 to maszyna na kazdy klimat i kłamstwem jest ze potrzebuje sterylnych warunkow co udowodnily startujac z litewskich szawli ktore jest lotniskiem bardzo zlym a piloci nazywaja je kartofliskiem . Na litwie operowaly starsze F-16 z USA , Dani czy Norwegi albo Belgi . Gripen udowodnil ze ma bardzo solidne podwozie jednak ogolna konstrukcja jest delikatna co udowadniaja doswiadczenia z Gripenem sil lotniczych RPA czy tajlandi . Gripen jest oczywiscie tania konstrukcja jednak tylko w konfiguracji Gripen C . Gdy porówna sie go z F-16c okazuje sie ze trzeba przeprowadzic szereg modernizacji ktore znaczaco podnosza koszta Gripena dlatego F-16 jest na wyposarzeniu krajow ktore chca uchodzic za mocarstwa regionalne a Gripena kupuja kraje ktorych niestac na nic lepszego ( wyjatkiem jest Brazylia ale ta czeka na Gripena E/F ktory tani nie jest a jego serwis bedzie juz trzeba organizowac z przwdziwymi wykfalifikowanymi fachowcami a nie 3 czy 4 pacholkami ze sluzby zasadniczej)
ja
Przesadziłeś z tym trawiastym lotniskiem. F-16 również może startować ze zwykłych dróg. Tylko, że w czasie pokoju lepiej zainwestować w porządną bazę niż w naprawy. Z tego co czytałem to nasi wojskowi są zachwyceni f-16. Wskaźnik awaryjności jest najniższy ze wszystkich państw NATO. Żadnego wypadku pomimo 10 lat eksploatacji to jest ewenement. Gripen startujący z prymitywnych lotnisk stałby non-stop w warsztacie naprawczym....
aurel
troszkę wiedzy człowieku.. bo to co napisałeś wskazuje że mamy do czynienia z zupełnym ignorantem,oszołomem lub zwykłym pajacem próbującym robić z siebie eksperta a faktycznie robiącym za osła. zobacz jak zachowują się nad pustynią F16 i Gripen.. F16 lata Gripen efektownie pozuje do zdjęć- na płycie postojowej
Sawant
W całej rozciągłości zgadzam się z Panem GLW50, lecz należy dodać jeszcze bardzo istotną kwestię a mianowicie, że przygotowanie samolotu Jas 39 Gripen po odbytej misji bojowej trwa zaledwie 45 min i może być wykonane przez 4 żołnierzy w tym 3 ze służby zasadniczej. To prawda, że ta konstrukcja nie potrzebuje w zasadzie żadnej naziemnej infrastruktury wystarczą utwardzone pasy startowe czytaj lotniska trawiaste. Niskie koszty eksploatacyjne związane również z niewielkim zużyciem paliwa. No i chyba najważniejsza kwestia to wiek tej konstrukcji.
tk
Najwazniejsze jest skuteczność bojowa. Jak widzę, że ktoś w wyborze myśliwca kieruje się zużyciem paliwa to nie wiem czy się śmiać czy płakać - na litośc boską to nie jest kupowanie samochodu żonie na zakupy. Gripen ma zdecydowanie mniejsze mozliwosci bojowe od f16 mimo tych wszystkich wyświechtanych sloganów rzucanych przez domorosłych "ekspertów"
salli
Pięknie wygląda ;))
hans
Jeżeli mieliby się kierować wyglądem, nie pozostaje im nic innego niż kupić nowe MiG-i 29. :))
qwer
samoloty są za drogie lepiej inwestować w artyrelię i radary
Obserwator
NAJWYŻSZY CZAS na dzień dobry wyposażyć nasze siły lotnicze w kolejne F16 tak ok 100szt, szturmowe A10 tak ok.144szt. oraz samoloty przewagi powietrznej - wystarczy 48szt tajfunów, tych nowych. Reszę podeśle NATO. Jak można zapomnieć o spłacie ostatniej raty za F16 to na resztę budżet się też znajdzie.
adam
Tak i 8000 rakiet balistycznych oraz 15 lotniskowcow. Czlowieku, my nawet nie mozemy jednej eskadry dokupic...
karo
A może by tak najpierw przywrócić pełną sprawność techniczna tych samolotów, które już mamy?....
ssss
a ja proponuje 143 sztuki szturmowych i 101 f-16
ign
Czy to będzie odporne na EMP?
fgh
Dalszy rozwój samolotów bezzałogowych i innych obiektów takich jak rakiety kierowane dalekiego zasięgu odporne na systemy walki elektronicznej które mogą lecieć po torze balistycznym ale równiez zmienić go na poziomy o róznym pułapie i oczywiście potrafią manewrować. To logiczny kierunek rozwoju sprzętu lotniczego.
podbipieta
Jak Amerykanie to wdrożą to moskiewskie PAKi zaczną osiągać gotowość bojową Gdzie Rzym a gdzie Kreml ?
zdzich
Dobre.
Nemido
Tak to już jest że gry Rosjanie coś wprowadzają to Amerykanie zaczynają uznawać to za przestarzałe :)
Jan
Na razie wdrażają F-35. Wdrażają i wdrażają, i wdrożyć nie mogą.
patriota
Może przy okazji zdefiniowaliby na nowo zadania pilota? To będzie najsłabszy element tej konstrukcji. W zasadzie powinien zając się obsługą uzbrojenia (z kluczową decyzją rozpoznania, identyfikacji i wyboru celu, tutaj całkowitą kontrolę powinien zachować człowiek), środków łączności, nadzorem na urządzeniami pokładowymi i planowanym wykonaniem misji.
marek
no prosze.....mozemy sie dolaczyc do tych prac, realizujac w ten sposob kilka kampanii wyborczych i marzenia o polskich podwykonawcach w przyszlosci.......a dzisiaj.......na zakupy sprzetu " kup teraz " bo jutra moze nie byc....