Reklama

Siły zbrojne

„Cichy” system transmisji danych dla myśliwców F-22 i F-35

Wdrożenie nowego systemu transmisji danych pozwoliłoby przekazywać informacje z maszyn typu F-22 do myśliwców starszych generacji, co mogłoby wpłynąć na znaczącą poprawę świadomości sytuacyjnej ich załóg. Fot. Master Sgt. Jeremy Lock/USAF.
Wdrożenie nowego systemu transmisji danych pozwoliłoby przekazywać informacje z maszyn typu F-22 do myśliwców starszych generacji, co mogłoby wpłynąć na znaczącą poprawę świadomości sytuacyjnej ich załóg. Fot. Master Sgt. Jeremy Lock/USAF.

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych dążą do pozyskania systemu transmisji danych dla myśliwców F-22 i F-35, aby mogły one skrycie przekazywać informacje myśliwcom starszej generacji – pisze Aviation Week.

Jak donosi Aviation Week, amerykańskie siły powietrzne zamierzają pozyskać nowy, „skryty” system transmisji danych o sytuacji taktycznej dla myśliwców F-22 i F-35. Ma to służyć umożliwieniu przekazywania informacji z samolotów piątej generacji do starszych maszyn. Wykorzystanie istniejącego systemu Link 16 mogłoby się przyczynić do ujawnienia pozycji myśliwców zbudowanych w technologii obniżonej wykrywalności, co z oczywistych względów jest niepożądane.

Już w roku fiskalnym 2015 amerykańskie siły powietrzne mają otrzymać kilka zasobników Talon Hate, pozwalających między innymi na uzyskiwanie danych o sytuacji taktycznej z myśliwców F-22. Będą one przenoszone przez samoloty myśliwskie F-15C. Zasobniki Talon Hate będą także wyposażone w system obserwacji w podczerwieni oraz system łączności satelitarnej. Docelowo dąży się jednak do zbudowania „cichego” systemu łączności o małym prawdopodobieństwie wykrycia i przechwycenia sygnału, który mógłby wykorzystywany zarówno przez myśliwce F-22 i F-35, jak i starsze maszyny.

Pozyskanie systemu transmisji danych, pozwalającego przekazywać informacje pomiędzy maszynami różnych typów, bez zdradzania pozycji samolotów piątej generacji jest szczególnie istotne w kontekście ograniczenia zakupów myśliwców F-22 i zakończenia ich produkcji po dostarczeniu 187 maszyn. Samoloty tego typu posiadają bowiem stację radiolokacyjną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) o bardzo wysokich parametrach typu AN/APG-77. W połączeniu z cechami obniżonej wykrywalności może im to pozwolić na uzyskanie danych o sytuacji taktycznej, które byłyby niedostępne bądź trudno dostępne dla innych myśliwców.

Reklama

Komentarze (1)

  1. podbipięta

    pierwszy amerykański sealth F117 TO LATA 80 te . Po 30 latach moskale i Chińczycy robią swoje pierwsze stealthy. Że jest ktoś jeszcze tutaj na tej stronie, kto mówi o wyższości moskiewskiego sprzętu nad amerykańskim, to musi główkę zresetować. Panowie to jest jak w MISIU. Nie mylmy dwóch systemów walutowych..... dixi.

    1. Buba

      Pojedynek Raptora z Su-30 to jak walka Tygrysa z T-34 lub Shermanem. Tygrys załatwił dziesięć T-34/Shermanów i wtedy wyżeżdżał jedenasty i niszczył Tygrysa. Co z tego że Tygrys był lepszy jak pokonała go masa taniego i prostego sprzetu. Raptor ma ograniczony zapas amunicji a odpalanie AIM-120 powoduje chwilową utratę własciwości stelth. Wszystko zależy od odległości i miejsca odpalenia.

Reklama