Siły zbrojne
Chiny: pancerny dron-amfibia

W Chinach rozpoczął się proces montażu pierwszego przedprodukcyjnego bezzałogowego morskiego modułowego pojazdu amfibijnego Marine Lizard. Może on pływać i jeździć po lądzie. Z szeregu planowanych dla niego zadań najważniejszymi będą prowadzenie rozpoznania, walki oraz przenoszenie innych dronów i zapewnienie transportu.
Po wejściu do eksploatacji będzie to zapewnie pierwszy tego typu system wykorzystywany operacyjnie na świecie. Zdaniem wielu specjalistów pojazd taki może być z powodzeniem wykorzystywany podczas prowadzenia wszelkiego typu operacji ofensywnych w tym działać autonomicznie oraz współpracować z innymi systemami bezzałogowymi czy załogowymi. Na przykład może on operować w składzie roju takich dronów prowadząc rozpoznacie lub atak zaraz po pierwszej fali uderzenia rakietowego i lotniczego podczas prowadzenia operacji desantowych. Inne zadanie to skryte podejście do obszaru przeciwnika, pozostanie w stanie uśpienia (przez okres do ośmiu miesięcy) i rozpoczęcie działań po otrzymaniu odgórnego polecenia. Zakład się również opracowanie specjalnej wersji dedykowanej do wykonywania zadań w obszarze cywilnego zastosowania.
Pierwszy kadłub wykonano w Grupie Przemysłu Stoczniowego Wuchang wchodzącej w skład China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC). Został przekazany do Qingdao Wujiang Technology Company (drugiego z kooperantów) celem doposażenia i integracji z wymaganymi układami i podzespołami. Już wcześniej zamontowano w nim podwójny system pędnika strumieniowego przewidziany do napędu w wodzie.
Prototyp Marine Lizard po raz pierwszy ujawniono podczas Airshow China 2018. Konstrukcję tą opracował zespół z Qingdao Zhongbang Intelligent Technology. Efektem ich prac jest dotychczas m.in. zintegrowany system sterowania i nawigacji Nob-X, który umożliwia operatorowi kontrolowanie wielu bezzałogowych platform nawodnych i podwodnych.
Kadłub nowego pojazdu bezzałogowego w układzie trimarana wykonano z kilku tysięcy płyt ze stopu aluminium o grubości 5÷8 mm, połączonych w nowego rodzaju sposób redukujący ich deformację. Ma on długość ok. 12÷13.5 oraz szerokość 4.14 metra. W jego układzie konstrukcyjnym starano się zachować cechy obniżonej wykrywalności radiolokacyjnej. Wyporność drona wynosi 14.7 tony, a zanurzenie 0.55 metra.
Hybrydowo-elektryczny układ napędowy do poruszania się na lądzie składa się z dwóch silników diesla, które przekazują napęd na cztery silniki elektryczne napędzające taką samą liczbę niezależnych układów gąsienicowych zainstalowanych pod dnem kadłuba. Taki układ umożliwia poruszanie się również po lądzie z maksymalną prędkością 20 km/h, natomiast prędkość na wodzie sięga 50 węzłów. Prędkość lądowa może zostać zwiększona, gdyż rozważana jest koncepcja zastosowania większego układu gąsienicowego. Zasięg na wodzie wynosi do 1200 km.
Na pojeździe zamontowano radiolokacyjny i elektrooptyczny system przeznaczony do poruszania się i zbierania danych. Dokładność pozycjonowania zapewnia system nawigacji satelitarnej Beidou. Zakres autonomii działania pozwala na samodzielne pływanie i poruszanie się po lądzie, unikanie rożnych przeszkód czy planowanie optymalnej trasy wykonania stawianej przed dronem misji. Marine Lizard może być również zdalnie sterowany za pomocą systemu satelitarnego.
Natomiast w skład proponowanego systemu uzbrojenia wchodzą dwa km i uniwersalna pionowa wyrzutnia pocisków przeciwokrętowych i przeciwlotniczych.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.