Reklama

Siły zbrojne

Chiński program morski utrzymuje tempo

Fot. 樱井千一/Wikimedia Commons/CC 3.0.
Fot. 樱井千一/Wikimedia Commons/CC 3.0.

Chińskie stocznie marynarki wojennej zakończyły właśnie kolejny intensywny rok prac nad nowymi okrętami dla sił morskich ChRL. W trakcie ostatnich dwunastu miesięcy w sześciu zakładach przeprowadzono próby lub zakończono budowę około 40 jednostek. Kwestia liczebności oddanych do użytku okrętów Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej pozostaje pod znakiem zapytania.  Z pewnością w przeciągu ostatniego roku odnotowano wzrost liczby nowoczesnych jednostek będących na wyposażeniu chińskich sił morskich.

Obecnie marynarka ChRL realizuje budowę dwóch klas niszczycieli. Do pierwszej należy niszczyciel typu 052C klasy Luyang II, który został przyjęty do służby w 2005 roku. Z powodu problemów z systemami zarządzania uzbrojeniem nastąpiła przerwa w dostawach. Produkcja została wznowiona w 2010 roku. W grudniu został odebrany piąty okręt, natomiast ostatni, szósty przechodzi próby morskie. 

Kolejne jednostki typu 052D klasy Luyang III przechodziły próby morskie w 2014 roku, w tym w zeszłym miesiącu dwa niszczyciele. Piąty okręt w nadchodzącym miesiącu ma opuścić stocznię, natomiast kolejne dwa znajdują się w trakcie budowy w zakładach Szanghaj-Changxing. W ostatnim okresie stworzono linię produkcyjną w miejscowości Dalian. Zgodnie z planami dwa kadłuby mają zostać zbudowane w nowym miejscu.

Marynarka Wojenna Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej posiada na wyposażeniu fregaty typu 054A klasy Jiangkai II. Pierwszy okręt został przyjęty do służby w 2008 roku. Na początku 2014 roku w służbie znajdowało się 16 jednostek tego typu. W trakcie minionych 12 miesięcy przeprowadzono próby morskie okrętów klasy Huangang oraz ukończono łączenie trzech kadłubów dla kolejnych jednostek. Korweta typu 056 klasy Jiangdao została zbudowana na początku 2013 roku, natomiast w późniejszym okresie oddano dalszych siedem okrętów. W 2014 roku przekazano siłom morskim 10 jednostek, natomiast kolejnych pięć jest w trakcie budowy. W zakończonym roku oddano do służby dwa trałowce typu 081A.

Budowa okrętów podwodnych w Chinach w 2014 roku znajdowała się na dalszym planie. Pojawienie się planów wdrożenia jednostek o niższej wykrywalności typu 039B klasy Juan, może stanowić przesłankę do zwiększenia środków na prowadzenie prac badawczo-rozwojowych w tym obszarze.

Na początku 2014 roku pojawiły się plotki na temat budowy nowych okrętów desantowych typu 071, klasy Yuzhao. Do końca grudnia zakończono prace nad konstrukcją czterech okrętów. Dodatkowo, dwie mniejsze jednostki desantowe typu 072A klasy Yuting III powstały pod koniec roku. Chińska flota posiada duże zapotrzebowanie na okręty wsparcia.

W zeszłym roku rozpoczęto budowę dwóch jednostek zaopatrzeniowych typu 903 klasy Fuchi oraz okrętu logistycznego typu 904. Trzecia jednostka rozpoznania radioelektronicznego typu 815 klasy Dongdiao jest budowana od marca. Marynarka Wojenna Chin przyjęła w zeszłym roku okręt typu 909 klasy Dahua, który służy do badań nowych systemów uzbrojenia.

Plany Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej na 2015 rok

Patrząc w przyszłość, należy się spodziewać rozpoczęcia budowy pierwszego lotniskowca będącego pochodną prac nad Liaoning, który obecnie przechodzi próby morskie. Dodatkowo może ulec rozszerzeniu plan wprowadzania okrętów desantowych typu 071. W chwili obecnej w trakcie budowy jest jedna jednostka tego typu. Analitycy zajmujący się siłami morskimi Chin oczekują rozpoczęcia w nowym roku prac nad śmigłowcowcem o wyporności 20 tysięcy ton, który może potencjalnie otworzyć nowe możliwości projekcji siły z morza.

Budowa nowych niszczycieli ma zostać rozpoczęta po stworzeniu pełnowymiarowego modelu okrętu typu 055, który obecnie jest konstruowany przez Chińskie Centrum Konstrukcji Okrętowych i Badań oraz 701 Instytut Chińskiej Korporacji Przemysłu Stoczniowego na Uniwersytecie Naukowo-Technicznym w miejscowości Wuhan.

Oczekuje się, że okręt typu 055 będzie posiadał wyporność od 10 do 12 tysięcy ton, dysponując większą liczbą wyrzutni pionowego startu, niż niszczyciel typu 052D. W nadchodzącym roku planowane jest wyposażenie chińskich fregat w nowe systemy do zwalczania okrętów podwodnych. Przewiduje się również wyposażenie okrętów w siłownie elektryczno-spalinowe, aby uzyskać lepsze osiągi.

Budowa przyszłych okrętów podwodnych o napędzie atomowym, charakteryzujących się obniżoną sygnaturą dźwiękową, należy do priorytetów rozwoju Marynarki Wojennej przy współpracy z Rosją. Istnieje małe prawdopodobieństwo przyjęcia nowych jednostek podwodnych, ponieważ w dalszym ciągu są prowadzone prace badawcze, za wyjątkiem okrętów klasy Yuan.

Program budowy dużej, nowoczesnej, dobrze uzbrojonej Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej nie zostanie zahamowany w nadchodzącym roku. W listopadzie amerykańska komisja obrony w Kongresie zarekomendowała przeznaczenie funduszy na rzecz utrzymania 67 okrętów w basenie Oceanu Spokojnego. Dodatkowo w raporcie odnotowano, że Stany Zjednoczone nie posiadają już przewagi technologicznej w regionie Azji Wschodniej w związku z zwiększeniem zdolności obronnych przez armię chińską. W nadchodzącym roku kontynuowana będzie rywalizacja pomiędzy USA oraz ChRL, nie tylko na akwenach morskich, ale również na polu technologii. 

Paweł Fleischer

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (14)

  1. zaniepokojony

    Pora zrozumieć, że rowijają się tylko te kraje które nie podpisały na swój przemysł wyroku zwanego pakietem klimatycznym. Czujecie klimacik?

    1. Przemo

      Tak, ociepla się. Animacja zmian klimatycznych zrobiona przez NASA na podstawie pomiarów meteorologicznych z ostatnich 140 lat. https://www.youtube.com/watch?v=ftWo4ADsSBQ

  2. Maruda

    Artykuł z cyklu "nie znam się, ale napisze artykuł" Dane nie precyzyjne, bez myślnie zerżnięte z jakiś forów zagranicznych! czego naj lepszym przykładem jest "klasa Huangang" Naj bardziej prawdopodobnie jest to nazwa 20 fregaty typu "054A" zwodowanej w zeszłym roku!

    1. zigzak

      Matko chłopie! słyszałeś o takim słowie: ORTOGRAFIA

  3. zaniepokojony

    Amerykanie późno się obudzili. Przez lata pożyteczni idioci w USA wmawiali, że redukcja wydatków ogólnie rzecz ujmując na armię to świetny pomysł. No i to przekonanie, że dyplomacja i zacieśnianie więzi handlowych z rozbójnikami (Rosja, Chiny) ucywilizuje z czasem te kraje, mało tego - sprawi że nie będą one skłonne do gwałtownych ruchów. To wszystko jest bzdurą. Chińczycy to nie Japończycy a Rosja to nie Indie. Chińczycy chętnie inwestują w zachodnie firmy ale od razu umieszczają w zarządach spółek swoich towarzyszy. I kto powie ostatecznie szach-mat?

  4. kdkdk

    Chiny nie maja technologii tak zaawansowanej,by móc budowac nowoczesne okręty morskie.

    1. mojo

      :) hahaha przespałeś ostatnie 10 lat?

    2. Mazik

      masz na mysli ssztuke spawania?

  5. DeeS

    Co to jest ta "klasa Huangang"??

  6. Zulu Guka

    Może w końcu osoby piszące o flotach wojennych zrozumieją, że klasa okrętu według obowiązującej w naszym kraju terminologii to np. niszczyciel, fregata itd., a nie np. Yingdao, Luyang ( bo to właśnie są typy). Pisanie "niszczyciel klasy Luyang jest bezmyślną kalką anglojęzycznego zwrotu Luyang class destroyer.

  7. AK

    "W ostatnim okresie stworzono linię produkcyjną w miejscowości Dalian." Zespół miejski tej "miejscowosci" w 1999 roku liczył 5 453 064 mieszkańców. Chiny to osobna planeta.

  8. Kris

    "Istnieje małe prawdopodobieństwo przyjęcia nowych jednostek podwodnych, ponieważ w dalszym ciągu są prowadzone prace badawcze" - raczej powinno być "Istnieje małe prawdopodobieństwo przyjęcia nowych jednostek podwodnych, ponieważ w dalszym ciągu nie ukradziono planów budowy tego typu okrętów od Stanów Zjednoczonych lub Rosji".

  9. patriota

    Co oznacza wybudowanie okrętu w Chinach? Praktycznie tylko wykonanie cięcia i spawania blach, połączenia poszczególnych sekcji kadłuba, jego pomalowanie i montaż podstawowego wyposażenia. Silniki wysokoprężne MTU, Pielstick, przekładnie Renk, agregaty Deutz, okablowanie może być także np. angielskie, francuskie, lub niemieckie. Radary, uzbrojenie, system dowodzenia i kierowania ogniem montaż w kraju zamawiającego. Ta jakość o której mowa to tylko ograniczenia w dostępie do technologii pozwalającej na większą przeżywalność okrętu na morzu (specjalna, wzmocniona konstrukcja kadłuba, grodzie o podwyższonej wytrzymałości, szczelność przedziałów, ochrona przeciwpożarowa, pewne rodzaje stali i kompozytów), a także brak zrozumienia u Chińczyków dla norm związanych z ochroną środowiska. Spokojnie polska marynarka wojenna mogłaby zamówić niewykończone fregaty o wyporności około 3000-3500t w stoczniach chińskich płacąc po około 130-150 mln USD za okręt-cztery razy mniej niż w stoczniach zachodnich.

  10. Siwy

    Gdzie mozna znalesc wiecej informacji o okretach nalezacych do "klasy Huangang" ?? :)

    1. ?

      Zapewne albo w googlach albo w zamkniętych aktach chińskiej zbrojeniówki i wojska :)

  11. barbarian25

    Bez holowników to potęgą i tak nie będą!

    1. xx

      holowniczki

  12. Roshedo

    A może zamiast pajacować z Gawronem to zamówić statki i obrone plot. u Chińczyków? Pewnie wyjdzie taniej i lepiej jakościowo

    1. Pytajnik???

      Zobacz co się stało jak Turcy chcieli tak zrobić, NATO to nie tylko korzyści to też zobowiązania. Poza tym jakościowo to nie jest sprzęt najlepszy.

    2. Chasim

      Hahaha nie masz pojęcia o czym mówisz. Nowe statki dla floty cywilnej wybudowane w chinach przychodzą od razu na remont do zamawianego kraju bo nie nadaje się to do eksploatacji...co prawda budowa w chinach+remont w Polsce i tak wychodzi taniej niż budowa statku w innych krajach z dana jakością dlatego buduje się w chinach.

  13. ssdf

    Budujcie holowniki jak u nas!!!

    1. kabaret major

      proponuje budować atomowy k-jak na morze Bałtyckiego uzbrojony w harpun z kości i przeciwlotnicze ości wystrzeliwane spod wody przy pomocy gumek do majtek. Jest niewykrywalny bo z drewna. Możemy go skierować na Atlantyk bo jest niezatapialny. 55 tys. ludzi będzie miało prace prze 30 lat w tym 35 tys. inżynierów. Zamówienie roczne 100 k-jak-ów + eksport do Chin

  14. szejk

    A holowniki? Nie budują holowników??

    1. kija

      Holowniki będą kupować od nas:)

Reklama