Reklama

Siły zbrojne

Oblot pierwszego CH-47F dla Sił Powietrznych Indii, Fot. Boeing

Chinooki dotarły do Indii

Pierwsze cztery ciężkie śmigłowce transportowe Boeing CH-47F Chinook zamówione przez rząd New w Delhi dotarły do Indii. Docelowo Indyjskie Siły Powietrzne mają otrzymać 15 maszyn, a wraz z nimi pozyskiwane są także inne śmigłowce produkowane przez Boeinga - szturmowe AH-64E Apache Guardian. 

Oficjalna ceremonia przekazania wiropłatów odbyła się 1 lutego br. w zakładach lotniczych Boeinga w Filadelfii. Następnie przygotowano je do transportu morskiego, a 10 lutego maszyny dotarły do portu Mundra. Śmigłowce zostaną zmontowane, a następnie przetransportowane do bazy lotniczej w Chandigarh (250 km na północ od New Delhi) gdzie będą stacjonować.

Zakup 15 egzemplarzy CH-47F jest częścią programu unowocześnienia floty wiropłatów Indyjskich Sił  Powietrznych w ramach którego pozyskano też 22 helikoptery AH-64E Apache Guardian. Wartość całej umowy to ok. 3 mld USD. W umowie zawarto również klauzulę pozwalającą na opcjonalny zakup kolejnych 7 egzemplarzy śmigłowca transportowego i 11 maszyny szturmowej. Dostawy mają zostać zakończone do marca 2020 roku. Należy podkreślić, że ważną częścią kontraktu pozostaje offset. Jego wartość ma wynosić 30% kwoty całej transakcji, co jest zgodne z polityką "Make in India". Bierze w nim udział ok. 160 kontrahentów z Indii, którzy produkują m.in. rampy załadunkowe do Chinooków.

Dotychczas jedynymi ciężkimi śmigłowcami transportowymi pozostającymi na wyposażeniu IAF były trzy egzemplarze Mi-26. Ich dalszy los pozostaje nieznany, jednakże mając na uwadze fakt, że pozostają one w eksploatacji od drugiej połowy lat 80. XX wieku, najprawdopodobniej zostaną wycofane, a później być może sprzedane. Świadczyć może o tym fakt, że hangar w bazie Chandigarh który dotychczas służył jako miejsce serwisowania Mi-26 został dostosowany do potrzeb CH-47. Chinooki wejdą w skład 126. Eskadry Ciężkich Śmigłowców stacjonującej w tej bazie. Piloci rosyjskich maszyn Mi-17 i Mi-26, którzy będą latać na CH-47F przechodzą obecnie szkolenie w USA. 

Chinook zapewnia możliwość transportu żołnierzy, uzbrojenia, wyposażenia, paliwa czy prowadzenia ewakuacji albo działań związanych z zarządzaniem kryzysowym. Najnowsza wersja, CH-47F, może unieść ładunek do 10 ton na wysokość 1200 metrów przy temperaturze otoczenia 35 stopni Celsjusza. Zawdzięcza to zastosowaniu nowych silników Honeywell T55-715, nowego kompozytowego wirnika (opartego o wnioski z prac nad projektem RAH-66 Comanche), systemu regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System - APAS) który dzięki elektronicznej kontroli prędkości obrotu łopat wirnika pozwala na generowanie dodatkowego momentu obrotowego. Wprowadzono też zmiany konstrukcyjne w układzie paliwowym, które pozwoliły na zwiększenie ilości zabieranego paliwa przy jednoczesnym zmniejszeniu masy własnej śmigłowca.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama