Reklama

Siły zbrojne

Brazylijskie wozy rozpoznawcze z izraelskim ppk

Autor. Ministério da Defesa/Exército Brasileiro

Brazylijskie wozy rozpoznawcze EE-9 w procesie modernizacji otrzymają wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR2, które są nowszą odmianą środka bojowego zintegrowanego z polską wieżą ZSSW-30. Ulepszenie obejmie 98 z około 400 pojazdów używanych przez Siły Zbrojne Brazylii.

Obecnie brazylijska armia posiada na stanie około 400 wozów rozpoznawczych EE-9 Cascavel, które w liczbie 98 egzemplarzy zostaną poddane modernizacji (chociaż wcześniej mówiło się nawet o 200 pojazdach). Prace te obejmą m.in. wymianę silnika Detroit Diesel 6V-53N o mocy 212 KM na nowszy i mocniejszy wysokoprężny MWM Acteon 6.12 TCE o mocy 225 KM, który sprzężony zostanie z przekładnią Allison 3000. Samo zawieszenie również zostanie ulepszone. Znaczną zmianą będzie umieszczenie w pojeździe systemu kierowania ogniem wraz z nowymi przyrządami obserwacyjno-celowniczymi w lekko zmodyfikowanej wieży pojazdu. Co kluczowe, EE-9 (po modernizacji określony jako EE-9 Novo Cascavel) otrzyma także podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR2, a co za tym idzie, zdolność do niszczenia nowoczesnych czołgów podstawowych. Za całość prac odpowiada firma AKAER Engenharia na zlecenie Wojsk Lądowych Brazylii. Niezmodernizowane EE-9 zostaną zastąpione docelowo przez wozy wsparcia ogniowego Centauro II.

Reklama

EE-9 to kołowy opancerzony pojazd rozpoznawczy produkowany przez brazylijską firmę Engesa. Uzbrojenie główne wozu stanowi armata kal. 90 mm 921/GIAT F1 (wersja Mk 2) lub Engesa EC-90 (Mk3 i wyżej) z zapasem amunicji wynoszącym 44 naboje. Sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kalibru 7,62 mm, który został także umieszczony na stropie wieży. Zapas amunicji do nich w pojeździe ma wynosić 2200-2400 sztuk. Za napęd tego 12 tonowego wozu odpowiada 6-litrowy silnik Detroit Diesel 6V-53N o mocy 212 KM lub w przypadku wozów zmodernizowanych w Brazylii MWM Acteon 6.12 TCE o mocy 225 KM. Pozwala to na rozpędzenie go do 100 km/h przy zasięgu operacyjnym określonym na 750 km. Obecnie są one używane przez takie kraje, jak Brazylia, Cypr, Kolumbia, Ekwador, Libia, Mjannma, Nigeria czy Urugwaj. Łącznie wyprodukowano ponad 1700 egzemplarzy EE-9.

Czytaj też

EE-9.
EE-9.
Autor. Andre Gustavo Stumpf Filho/Wikimedia/CC BY 2.0
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Był czas_3 dekady

    Zmodernizowana wieża od T34? ;-)

    1. Davien3

      T-34 miał wieże odlewana a ta jest spawana i ma działo jakiego w wieżyczke T-34 bys nawet nie wcisnał. Natomiast wieża na EE-9 jest albo francuska z Panharda AML-90 albo belgijska od Cockerila