Reklama
  • Wiadomości

Bezzałogowe śmigłowce Leonardo dla Wielkiej Brytanii

Leonardo Helicopters uruchamia projekt badań nad bezzałogowymi śmigłowcami dla Wielkiej Brytanii. W ramach drugiej fazy programu ma powstać maszyna, która posłuży do analizy możliwości zastosowania w działaniach bojowych. W pierwszym etapie wykorzystywano śmigłowiec opcjonalnie pilotowany PZL SW-4 Solo RUAS.

Fot. Leonardo
Fot. Leonardo

Sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Michael Fallon ogłosił powierzenie koncernowi Leonardo Helicopters drugiej fazy programu badawczego Rotary Wing Unmanned Air Systems (RWUAS). Jego celem jest wdrożenie w brytyjskich siłach zbrojnych śmigłowców bezzałogowych oraz opracowanie zasad wykorzystania ich w zakresie wsparcia żołnierzy i poszerzenia możliwości operacyjnych.

W ramach wartej 8 mln funtów drugiej fazy w zakładach Leonardo Helicopters w Yeovil ma powstać demonstrator możliwości (Capability Concept Demonstrator), który posłuży do identyfikacji i zbadania możliwości oferowanych przez nowe technologie bezzałogowców pionowego startu.

Badania dotyczą zarówno rozwoju maszyn, stosowanych w nich sensorów i systemów sterowania jak też ich eksploatacji i zastosowań operacyjnych w różnych rodzajach sił zbrojnych. Ma to wpłynąć na zwiększenie elastyczności, wydajności oraz możliwości jakie siłom zbrojnym Wielkiej Brytanii oferują wiropłaty bezzałogowe oraz opcjonalnie pilotowane (czyli posiadające możliwość działania z pilotem na pokładzie lub w opcji bezzałogowej).

Czytaj też: Bezzałogowy śmigłowiec ze Świdnika na brytyjskich manewrach

Zgodnie z nakreślonymi już trzy lata temu kierunkami rozwoju RWUAS mają być stosowane w pierwszej kolejności w zakresie: wykrywania i niszczenia min, hydrografii, wykrywania i zwalczania jednostek podwodnych i nawodnych, rozpoznania, meteorologii, zwalczania celów naziemnych oraz ogólnego zwiększania świadomości sytuacyjnej.

Najbardziej zaawansowane programy badawcze dotyczą zastosowań morskich. Royal Navy ma w tym zakresie wieloletnie doświadczenia badawcze.

Od 2013 roku marynarka brytyjska prowadziła badania z użyciem śmigłowca SW-4 Solo RUAS/OPH,który powstał jako wspólny projekt PZL Świdnik i Leonardo Helicopters (dawniej AgustaWestland). Zastosowana platforma bazuje na konstrukcji maszyny PZL SW-4, używanej między innymi przez polskie Siły Powietrzne. Wiropłat może prowadzić operacje zarówno jako system bezzałogowy, jak i z pilotem na pokładzie.

Jest przeznaczony między innymi do wykonywania misji rozpoznania, nadzoru, wywiadu czy transportu zaopatrzenia. W wariancie pilotowanym może służyć również do transportu personelu, czy wsparcia jednostek interwencyjnych. SW-4 Solo RUAS/OPH uczestniczył kilkakrotnie w manewrach Royal Navy pod kryptonimem Unmanned Warrior oraz w ćwiczeniach Italian Blade, organizowanych przez Europejską Agencję Obrony.

Czytaj też: Bezzałogowy śmigłowiec SW-4 „Solo” rozpoczyna loty próbne we Włoszech

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama