Siły zbrojne
Belgijskie F-16 trafią do Malborka
Samoloty F-16 lotnictwa wojskowego Belgii zostaną na początku 2015 roku rozmieszczone w Malborku w ramach misji Baltic Air Policing, wzmocnionej w związku z kryzysem ukraińskim. Zastąpią one maszyny tego samego typu, należące do sił powietrznych Holandii.
Jak podaje Dowództwo Generalne Sił Zbrojnych, belgijskie myśliwce rozlokowane w Malborku będą uczestniczyć zarówno w ochronie przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich, jak i we wspólnych ćwiczeniach z przedstawicielami polskich Sił Powietrznych. Misja lotnictwa wojskowego Belgii potrwa „kilka” miesięcy, przypuszczalnie od stycznia od kwietnia przyszłego roku, jeżeli czas trwania rotacji Baltic Air Policing nie ulegnie zmianie.
Sojusz Północnoatlantycki zdecydował o wzmocnieniu ochrony przestrzeni powietrznej państw bałtyckich w związku z kryzysem na Ukrainie. W ramach misji Baltic Air Policing w Malborku obecnie rozlokowane są holenderskie myśliwce F-16, natomiast od maja do sierpnia w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego służbę pełniły francuskie Rafale i Mirage 2000.
W chwili obecnej maszyny F-16 należące zarówno do Belgii, jak i Holandii uczestniczą również w działaniach bojowych przeciwko terrorystom z organizacji Państwo Islamskie na Bliskim Wschodzie. Obydwa wymienione kraje istotnie zredukowały wcześniej liczbę myśliwców F-16AM/BM pozostających w czynnej służbie, co stawia pod znakiem zapytania zdolności do działania w warunkach silnego przeciwdziałania przeciwnika (np. wykorzystującego zaawansowany system obrony powietrznej) i jednoczesnego występowania kilku źródeł zagrożeń.
Pepe
Tak wiele pisało sie o wybitnych wymaganiach infrastruktury lotniska i samej płyty na potrzeby F-16. Niby mogą one operować z lotnisk przygotowanych specjalnie pod te samoloty. Tymczasem z powodzeniem operują z lotniska macierzystego Mig-29. Lotnisko to nie miało robionej specjalnej infrastruktury pod szesnastki( taka mam przynajmniej wiedzę). Jak to zatem jest, moze te specjalne wymagania to czysty pas bez żadnych drobnych śmieci...? Czyżby mityczne wymagania nie były aż tak wyśrubowane? Czy moze także Malbork po cichu został dostosowany do wymagań jastrzębi?
bbh
Przecież już kilka lat temu nasze F-16 były przebazowane do Malborka. Lotnisko posiada wymagany standard, przestrzegane są zasady "FOD" (zresztą dla MiGów i Su są one równie ważne), zdaje się że są tam również zainstalowane liny hamujące.
Grom
Wbrew temu co mowia przeciwnicy F-16 to samolot ten niepotrzebuje sterylnych lotnisk . U nas tak jak i w innych krajach NATO poprostu dba sie o swoje maszyny dlatego te lotniska sa utrzymywane w jak najlepszym stanie . F-16 operuja na całym swiecie w kazdych warunkach np z lotnisk otoczonych pustynia jak w pakistanie czy Izraelu albo np w klimacie bardzo mokrym jak w Indonezji . Szwedzki Gripen np wogóle nieporadził sobie w warunkach pustynnych podczas operacji nad Libia . To ze np F-16 ma wlot powietrza u dołu kadłuba nie jest wcale jego wada bo takie same rozwiazania sa w Eurofighterze czy MiGach-29 albo Su-27/30/34/35 . Przy sile ciagu silnikow odrzutowych tak naprawde niema znaczenia czy wloty sa troche wyrzej czy nie bo i tak zasysaja nieczystosci zawsze . F-16 bez problemow nadaja sie takze do operowania z DOLi co udowadniaja filmiki z takich manewrow na Tajwanie czy w korei polódniowej . U nas ostatnio odbyly sie cwiczenia na trawiastych i nierownych ladowiskach w ktorych wziely udzial samoloty transportowe C-130 i CASY . nastepnym razem mozliwe ze w przyszlosci takie cwiczenia odbeda sie z udzialem naszych Migow i Efów
gosc123
Dobrze ,tylko czemu nie kupujemy nowych samolotow F-16 lub najnowsze EF oraz samoloty do walki radiolokacyjnej
Arek
Co to jest walka radiolokacyjna?
Gość
Co by nie mówić to od rozpoczęcia kryzysu na Ukrainie, cały czas w Polsce stacjonują samoloty państw NATO. Bardzo dobra wiadomość dla naszych lotników, którzy mają z kim ćwiczyć
ytn8
najlepszą wiadomościa by było zażegnanie konfliktu kolego..
pszw
...ale nie dla tych którzy mieszkają wokół lotniska ;/ C’est la vie