Belgia odbiera pierwsze pancerne Gryfy. Jak przebiegała dostawa?

Autor. Arquus
Belgijska armia odebrała pierwszą partię kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon. Docelowo Bruksela planuje pozyskać ponad 400 takich pojazdów w różnych wersjach, przy znacznym udziale krajowego przemysłu zbrojeniowego.
Początkowo Belgia, na mocy umowy zawartej w roku 2022, planowała pozyskanie łącznie 382 transporterów VBMR Griffon w 10 odmianach. Pozwoliłoby to na stopniowe zastępowanie transporterów rodziny Piranha IIIC oraz minoodpornych pojazdów Dingo 2. Z czasem pula ta została zwiększona za sprawą zamówienia 24 samobieżnych moździerzy Griffon MEPAC, które zastąpią używane dotychczas ciągnione Mo 120 RT kal. 120 mm. Dostawy gotowych pojazdów planowano na lata 2026-31.
Wszystkie transportery Gryf miały być produkowane z udziałem lokalnego przemysłu zbrojeniowego. Partnerem wyznaczonym do tego zadania przez KNDS France (dawniej Nexter) została belgijska spółka MOL CY. Nową linię montażową zaplanowano w miejscowości Staden, we flamandzkiej części kraju, na terenie dawnej szklarni ogrodniczej. Zakład ma mieć powierzchnię 5500 m², z czego 4000 m² zostanie przeznaczone na montaż końcowy pojazdów

Autor. KNDS France
Placówka ta ma mieć w założeniach docelową wydajność na poziomie dziewięciu pojazdów miesięcznie, a montaż pierwszego Griffona miał miejsce w styczniu. W lutym tego roku za sprawą wpisu użytkownika French Aid to Ukraine w serwisie X dowiedzieliśmy się, że pierwszy pojazd został już dostarczony do Belgii. Potwierdził to Alexandre Dupuy, dyrektor ds. działań systemowych w KNDS France podczas obrad Komisji Obrony francuskiego Zgromadzenia Narodowego.
📸 Roeselare, Belgium.
— Jeff2146🇧🇪 (@Jeff21461) March 27, 2025
A VBMR Griffon hull likely being delivered to Thales in Staden for final assembly before delivery to the Belgian army.
Parts to be removed are colored in a very obvious pink. pic.twitter.com/yDdMATv6G9
Testy wozu trwały od połowy grudnia, a on sam prawdopodobnie został uwieczniony na kilku zdjęciach, jakie pojawiły się serwisie X. Widzimy na nich wóz przed końcowym ukompletowaniem podczas transportu pomiędzy zakładami oraz jego testy na torze badawczym w należących do koncernu KNDS France zakładach w Roanne.
Le 1er Griffon 🇧🇪 à l'essai après sa sortie de la chaîne d'assemblage roannaise de KNDS 🇫🇷
— Forcesoperations (@ForcesOperation) May 9, 2025
➡️Une base roulante ensuite confiée à Mol Cy pour un assemblage final réalisé en territoire belge
➡️15 exemplaires théoriquement attendus en 2025
📸@Belgian_Army pic.twitter.com/o0BVinbU3i
Kluczowy dla belgijskich Gryfów był lipiec, kiedy to oficjalnie przekazano ich pierwszą partię zamawiającemu. Podczas uroczystości obecny był m.in. minister obrony Belgi Theo Francken, dowódca Sił Powietrznych Belgii generał Frederik Vansina oraz francuski ambasador w Belgii Xavier Lapeyre de Cabanes. W tym samym dniu ogłoszono, że Bruksela zamówi dodatkowe 92 pojazdy Griffon, co poskutkuje zwiększeniem całej floty tych wozów w belgijskiej armii do 498 egzemplarzy w 11 odmianach. Oprócz tego zapowiedziano zakup mniejszych pojazdów taktycznych VBMR-L Serwal w liczbie 123 wozów.
À l’occasion de la sortie du 1er GRIFFON belge chez Mol Cy, Arquus salue une étape clé du programme #CaMo.
— Arquus (@Arquus_Defense) July 17, 2025
Fier de contribuer à une Défense belge modernisée, dans une coopération franco-belge stratégique pour une Europe de la Défense plus forte.#défense #Griffon pic.twitter.com/ZjgiQUXalq
Zapowiedziano także, że pierwsze trzy pojazdy będą pokazane szerszej publiczności w ramach obchodów Święta Niepodległości Belgii. Dwa z nich były obecne na paradzie wojskowej na Place des Palais, a trzeci w Wiosce Obrony. Ich przejazd został uwieczniony na materiale wideo pokazanym poniżej. Tym samym wydarzenie to symbolizowało sukcesywny proces wymiany sprzętu w belgijskiej armii dokonywany we współpracy z Francją. Do końca roku planuje się, że Belgia odbierze łącznie 15 pojazdów.
🇧🇪 Fierté de voir défiler pour la 1ère fois des #GRIFFON aux couleurs belges pour la fête nationale.
— KNDS France (@KNDS_France) July 21, 2025
Un symbole fort de coopération européenne.
Excellente fête nationale à nos partenaires belges et à nos collègues de KNDS Belgium !
🇧🇪 Trots om voor het eerst GRIFFON-voertuigen… pic.twitter.com/yVtWKaImkb
VBMR Griffon (fr. Véhicule Blindé Multi Rôles) to wielozadaniowy kołowy transporter opancerzony, który w podstawowym wariancie służy do przewozu ośmioosobowej drużyny piechoty wyposażonej we francuski system żołnierza przyszłości FÉLIN (fr. Fantassin à équipements et liaisons intégrés). Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie przedziału załogi.
ZSMU może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h. Dotychczas na ich zakup zdecydowały się Francja, Belgia oraz Luksemburg.

Autor. Arquus
Chyżwar
A my powinniśmy pomyśleć o Heronach. Nie wszędzie potrzebny jest rasowy KTO jakim jest więcej kosztujący Rosiek.
SZAKAL
Stuprocentowa RACJA!!! Naszemu wojsku brakuje transporterów żołnierzy czyli piechoty, operatorów dronów , saperów , sanitariuszy czy logistyków. Nie każdy pododdział potrzebuje Rosomaków , które można przeznaczyć wyłącznie do zadań bojowych a do mniej niebezpiecznych misji można użyć HERONÓW i WARANÓW. Oprócz tego Warany i Herony mogą być nośnikami różnych systemów uzbrojenia zarówno przeciwlotniczego jak i przeciwpancernego a także moździerzy 120 mm lub nawet artylerii 105 mm.