Siły zbrojne

Australijska armia odbiera bezzałogowe transportery

Fot. BAE Systems Australia
Fot. BAE Systems Australia

Jak poinformowała spółka BAE Systems Australia, dostarczono zamówioną partie zmodyfikowanych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113AS4. Wozy te zostały konwertowane z klasycznej wersji załogowej do wersji "opcjonalnie załogowej", która wprowadza możliwość ich zdalnego sterowania.

Kontrakt o łącznej wartości 7,7 mln USD, na mocy którego przeprowadzono wspomniane prace, zawarty został w sierpniu ub.r. pomiędzy australijskim ministerstwem przemysłu obronnego a spółką BAE Systems Australia. Modyfikacji poddano łącznie 16 egzemplarzy pojazdów, które dołączą do czterech istniejących już prototypów tego rozwiązania. Dostawa ta pozwoli na kompleksowe przetestowanie zastosowanych  rozwiązań.

Po raz pierwszy "bezzałogowy" M113AS4 zaprezentowano w listopadzie 2019 roku, a następnie ich prototypową partię wykorzystano do przeprowadzeniu szeregu badań i testów dotyczących możliwości wykorzystania autonomicznych wozów bojowych na polu walki. Wozy tego typu, po konwersji, mogą działać w kilku różnych trybach, począwszy od sterowania ręcznego przez załogę, poprzez zdalnie sterowanie, aż do autonomicznej nawigacji po punktach lub podążaniem za liderem grupy. Każdy z nich wyposażono w kompleksowy system zarządzania pojazdem, który pozwala na zdalne używanie wszystkich zainstalowanych w nim podzespołów.

M113AS to australijska wersja amerykańskiego gąsienicowego transportera opancerzonego M113. W ramach modernizacji zdecydowano się przede wszystkim na wymianę układu napędowego i uzbrojenia oraz wzmocnienie odporności balistycznej i przeciwminowej. W przypadku napędu zastosowano nowy silnik MTU 6V199TE o mocy 355 km z nową skrzynią biegów i układem przeniesienia napędu. Wymusiło to jednak wydłużenie pojazdu i wprowadzenie dodatkowej pary kół nośnych.

W przypadku uzbrojenia, które nadal stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm, zdecydowano się na jego montaż w małej, obrotowej i krytej wieżyczce. Z kolei w przypadku pancerza wzmocniono go  poprzez montaż dodatkowych płyt pancerza ceramicznego oraz zastosowanie wykładzin przeciwodłamkowych, a także wzmocnienie dna kadłuba.

Obecnie w finalną fazę wkracza program Land 400 Phase 3, który dotyczy pozyskania następcy M113AS w australijskiej armii. Zakłada pozyskanie do 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty, które pozwolą na zastąpienie i całkowite wycofanie 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS (340 M113AS4 i 91 M113AS3). W tej chwili w rywalizacji pozostała jedynie dwójka finałowych konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense AS21 Redback (powstałym na bazie południowokoreańskiego bwp K21. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w przyszłym roku.

image
Reklama

Komentarze