- Wiadomości
Australijska armia odbiera bezzałogowe transportery
Jak poinformowała spółka BAE Systems Australia, dostarczono zamówioną partie zmodyfikowanych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113AS4. Wozy te zostały konwertowane z klasycznej wersji załogowej do wersji „opcjonalnie załogowej”, która wprowadza możliwość ich zdalnego sterowania.
Kontrakt o łącznej wartości 7,7 mln USD, na mocy którego przeprowadzono wspomniane prace, zawarty został w sierpniu ub.r. pomiędzy australijskim ministerstwem przemysłu obronnego a spółką BAE Systems Australia. Modyfikacji poddano łącznie 16 egzemplarzy pojazdów, które dołączą do czterech istniejących już prototypów tego rozwiązania. Dostawa ta pozwoli na kompleksowe przetestowanie zastosowanych rozwiązań.
Using locally developed, -leading #autonomous technologies, BAE Systems Australia has delivered 20 M113 AS4 Optionally Crewed Combat Vehicles to the @AustralianArmy. Full story in @APDR_APAC https://t.co/8yWQKt5H8J #technology #defence pic.twitter.com/VmVQmbMYwf
— BAE Systems Australia (@BAESystemsAus) November 22, 2021
Po raz pierwszy "bezzałogowy" M113AS4 zaprezentowano w listopadzie 2019 roku, a następnie ich prototypową partię wykorzystano do przeprowadzeniu szeregu badań i testów dotyczących możliwości wykorzystania autonomicznych wozów bojowych na polu walki. Wozy tego typu, po konwersji, mogą działać w kilku różnych trybach, począwszy od sterowania ręcznego przez załogę, poprzez zdalnie sterowanie, aż do autonomicznej nawigacji po punktach lub podążaniem za liderem grupy. Każdy z nich wyposażono w kompleksowy system zarządzania pojazdem, który pozwala na zdalne używanie wszystkich zainstalowanych w nim podzespołów.
Czytaj też: Lynx z gumowymi gąsienicami
M113AS to australijska wersja amerykańskiego gąsienicowego transportera opancerzonego M113. W ramach modernizacji zdecydowano się przede wszystkim na wymianę układu napędowego i uzbrojenia oraz wzmocnienie odporności balistycznej i przeciwminowej. W przypadku napędu zastosowano nowy silnik MTU 6V199TE o mocy 355 km z nową skrzynią biegów i układem przeniesienia napędu. Wymusiło to jednak wydłużenie pojazdu i wprowadzenie dodatkowej pary kół nośnych.
W przypadku uzbrojenia, które nadal stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm, zdecydowano się na jego montaż w małej, obrotowej i krytej wieżyczce. Z kolei w przypadku pancerza wzmocniono go poprzez montaż dodatkowych płyt pancerza ceramicznego oraz zastosowanie wykładzin przeciwodłamkowych, a także wzmocnienie dna kadłuba.
Czytaj też: Koreańska armia przetestuje Redbacka
Obecnie w finalną fazę wkracza program Land 400 Phase 3, który dotyczy pozyskania następcy M113AS w australijskiej armii. Zakłada pozyskanie do 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty, które pozwolą na zastąpienie i całkowite wycofanie 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS (340 M113AS4 i 91 M113AS3). W tej chwili w rywalizacji pozostała jedynie dwójka finałowych konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense AS21 Redback (powstałym na bazie południowokoreańskiego bwp K21. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w przyszłym roku.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133