Reklama
  • Wiadomości

An-132 – nowy saudyjsko-ukraiński samolot transportowy

Ukraiński koncern lotniczy Antonow i saudyjskie King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST) podpisały porozumienie o wspólnym opracowaniem i produkcją w Arabii Saudyjskiej samolotów transportowych. Maszyna nosząca oznaczenie An-132 ma być gotowa już za dwa lata. Jest to element programu dywersyfikacji dochodów Arabii Saudyjskiej.

Fot. Antonov
Fot. Antonov

Umowa ma zaspokoić potrzeby Królestwa w zakresie małych samolotów transportowych dla sektora cywilnego i wojskowego, oraz modernizacji obecnej floty, której zadania obejmują zarówno transport woskowego sprzętu i żołnierzy, jak też ewakuacje medyczne.

Czytam w oficjalnym oświadczeniu King Abdulaziz City for Science and Technology

Jak podaje koncern Antonow, umowa obejmuje modernizacje i produkcję dobrze znanego samolotu transportowego An-32. Wyboru tej konstrukcji dokonano na podstawie analizy potrzeb saudyjskich sił zbrojnych i sytuacji na światowym rynku maszyn tego typu. W ramach programu, którego dokumentacja techniczna będzie zgodnie z umową należeć do strony saudyjskiej, samolot zostanie gruntownej unowocześniony i dostosowany do współczesnych wymagań. Produkcja będzie realizowana przez Antonowa oraz saudyjską firmę Taqnia Aeronautics. Wstępne porozumienie zakłada produkcję co najmniej 8 maszyn dla sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej.

Nowa wersja, nosząca oznaczenia An-132, ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Samolot otrzyma wiele komponentów produkcji zachodniej, co z pewnością wpłynie na jej konkurencyjność. Silniki mają pochodzić od kanadyjskiego koncernu Pratt&Whitney a awionikę dostarczy amerykański Honeywell. Program zakłada m. in. całkowite przeprojektowanie kabiny pilota, w celu zwiększenia możliwości operacyjnych i komfortu pracy załogi.

An-32 to popularny, turbośmigłowy górnopłat transportowy opracowany w latach siedemdziesiątych minionego stulecia i eksploatowany na całym świecie. Zbudowano ponad 360 egzemplarzy z których ponad 300 jest nadal w czynnej służbie. Maszyna jest nadal oferowana przez koncern Antonow w wielu wersjach, obejmujących warianty transportowe i specjalne, takie jak pożarniczy An-32P. Ukraińska firm oferuje znacząco zmodernizowane warianty, takie jak np. An-32B-300 napędzany silnikami Rolls-Royce AE 2100. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama