Siły zbrojne

An-132 – nowy saudyjsko-ukraiński samolot transportowy

Fot. Antonov
Fot. Antonov

Ukraiński koncern lotniczy Antonow i saudyjskie King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST) podpisały porozumienie o wspólnym opracowaniem i produkcją w Arabii Saudyjskiej samolotów transportowych. Maszyna nosząca oznaczenie An-132 ma być gotowa już za dwa lata. Jest to element programu dywersyfikacji dochodów Arabii Saudyjskiej.

Umowa ma zaspokoić potrzeby Królestwa w zakresie małych samolotów transportowych dla sektora cywilnego i wojskowego, oraz modernizacji obecnej floty, której zadania obejmują zarówno transport woskowego sprzętu i żołnierzy, jak też ewakuacje medyczne.

Czytam w oficjalnym oświadczeniu King Abdulaziz City for Science and Technology

Jak podaje koncern Antonow, umowa obejmuje modernizacje i produkcję dobrze znanego samolotu transportowego An-32. Wyboru tej konstrukcji dokonano na podstawie analizy potrzeb saudyjskich sił zbrojnych i sytuacji na światowym rynku maszyn tego typu. W ramach programu, którego dokumentacja techniczna będzie zgodnie z umową należeć do strony saudyjskiej, samolot zostanie gruntownej unowocześniony i dostosowany do współczesnych wymagań. Produkcja będzie realizowana przez Antonowa oraz saudyjską firmę Taqnia Aeronautics. Wstępne porozumienie zakłada produkcję co najmniej 8 maszyn dla sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej.

Nowa wersja, nosząca oznaczenia An-132, ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Samolot otrzyma wiele komponentów produkcji zachodniej, co z pewnością wpłynie na jej konkurencyjność. Silniki mają pochodzić od kanadyjskiego koncernu Pratt&Whitney a awionikę dostarczy amerykański Honeywell. Program zakłada m. in. całkowite przeprojektowanie kabiny pilota, w celu zwiększenia możliwości operacyjnych i komfortu pracy załogi.

An-32 to popularny, turbośmigłowy górnopłat transportowy opracowany w latach siedemdziesiątych minionego stulecia i eksploatowany na całym świecie. Zbudowano ponad 360 egzemplarzy z których ponad 300 jest nadal w czynnej służbie. Maszyna jest nadal oferowana przez koncern Antonow w wielu wersjach, obejmujących warianty transportowe i specjalne, takie jak pożarniczy An-32P. Ukraińska firm oferuje znacząco zmodernizowane warianty, takie jak np. An-32B-300 napędzany silnikami Rolls-Royce AE 2100. 

Komentarze (3)

  1. dekert29

    Dlaczego Polska nie wykorzystuje tragicznej sytuacji ukraińskich firm zbrojeniowych i nie kupuje u nich tanio cennych technologii i licencji? Bo rządzą nami zdrajcy lub kretyni. Jedno z dwojga. CZAS NA ZMIANY !!!

    1. Tomasz

      Tu liczą się układy, układziki, konsorcja, restrukturyzacje i podziały, związki zawodowe, dialogi techniczne i analizy. Na nic innego czasu nie ma. Nawet gdyby ktoś wpadł na taki pomysł, zostałby pouczony, że wychodzi przed szereg i może zawstydzić kogoś wyżej.

  2. niktważny

    Wygląda jak Ospray. Aż się może prosi

    1. zxcv

      A z której strony wygląda jak Osprey?

  3. edi

    Polska powinna współpracować z Ukrainą bliżej. Oni mają niezłe pomysły a my dostęp do najlepszych technologii zachodnich z czego może wyjść niezły produkt.

    1. niktważny

      także ze śmigłowcami W końcu PZL Mielec i PZL Świdnik po latach należenia do zachodnich koncernów mogłyby się wykupić i zrobić konsorcjum z Ukrainą - rozwija i produkować następców rodziny MI np

    2. Miras

      Zgadzam się..

    3. realista

      Ale zeby do tego doszlo to trzeba miec mozg zamiast styropianu.