Ukraiński koncern lotniczy Antonow i saudyjskie King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST) podpisały porozumienie o wspólnym opracowaniem i produkcją w Arabii Saudyjskiej samolotów transportowych. Maszyna nosząca oznaczenie An-132 ma być gotowa już za dwa lata. Jest to element programu dywersyfikacji dochodów Arabii Saudyjskiej.
Umowa ma zaspokoić potrzeby Królestwa w zakresie małych samolotów transportowych dla sektora cywilnego i wojskowego, oraz modernizacji obecnej floty, której zadania obejmują zarówno transport woskowego sprzętu i żołnierzy, jak też ewakuacje medyczne.
Jak podaje koncern Antonow, umowa obejmuje modernizacje i produkcję dobrze znanego samolotu transportowego An-32. Wyboru tej konstrukcji dokonano na podstawie analizy potrzeb saudyjskich sił zbrojnych i sytuacji na światowym rynku maszyn tego typu. W ramach programu, którego dokumentacja techniczna będzie zgodnie z umową należeć do strony saudyjskiej, samolot zostanie gruntownej unowocześniony i dostosowany do współczesnych wymagań. Produkcja będzie realizowana przez Antonowa oraz saudyjską firmę Taqnia Aeronautics. Wstępne porozumienie zakłada produkcję co najmniej 8 maszyn dla sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej.
Nowa wersja, nosząca oznaczenia An-132, ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Samolot otrzyma wiele komponentów produkcji zachodniej, co z pewnością wpłynie na jej konkurencyjność. Silniki mają pochodzić od kanadyjskiego koncernu Pratt&Whitney a awionikę dostarczy amerykański Honeywell. Program zakłada m. in. całkowite przeprojektowanie kabiny pilota, w celu zwiększenia możliwości operacyjnych i komfortu pracy załogi.
An-32 to popularny, turbośmigłowy górnopłat transportowy opracowany w latach siedemdziesiątych minionego stulecia i eksploatowany na całym świecie. Zbudowano ponad 360 egzemplarzy z których ponad 300 jest nadal w czynnej służbie. Maszyna jest nadal oferowana przez koncern Antonow w wielu wersjach, obejmujących warianty transportowe i specjalne, takie jak pożarniczy An-32P. Ukraińska firm oferuje znacząco zmodernizowane warianty, takie jak np. An-32B-300 napędzany silnikami Rolls-Royce AE 2100.
dekert29
Dlaczego Polska nie wykorzystuje tragicznej sytuacji ukraińskich firm zbrojeniowych i nie kupuje u nich tanio cennych technologii i licencji? Bo rządzą nami zdrajcy lub kretyni. Jedno z dwojga. CZAS NA ZMIANY !!!
Tomasz
Tu liczą się układy, układziki, konsorcja, restrukturyzacje i podziały, związki zawodowe, dialogi techniczne i analizy. Na nic innego czasu nie ma. Nawet gdyby ktoś wpadł na taki pomysł, zostałby pouczony, że wychodzi przed szereg i może zawstydzić kogoś wyżej.
niktważny
Wygląda jak Ospray. Aż się może prosi
zxcv
A z której strony wygląda jak Osprey?
edi
Polska powinna współpracować z Ukrainą bliżej. Oni mają niezłe pomysły a my dostęp do najlepszych technologii zachodnich z czego może wyjść niezły produkt.
niktważny
także ze śmigłowcami W końcu PZL Mielec i PZL Świdnik po latach należenia do zachodnich koncernów mogłyby się wykupić i zrobić konsorcjum z Ukrainą - rozwija i produkować następców rodziny MI np
Miras
Zgadzam się..
realista
Ale zeby do tego doszlo to trzeba miec mozg zamiast styropianu.