Reklama
  • Wiadomości

Amerykanie, Izraelczycy i Turcy z ofertą uzbrojenia dla polskich F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że wśród podmiotów, które zgłosiły się do analiz rynku dotyczących pocisków przeciwradiolokacyjnych, penetrujących i subamunicji przeciwpancernej znajdują się między innymi przedsiębiorstwa z USA, Izraela i Turcji. Pozyskanie tego sprzętu mogłoby znacząco podnieść możliwości operacyjne polskich F-16.

Fot. st. chor. sztab. A.Roik / COM CAM DORSZ
Fot. st. chor. sztab. A.Roik / COM CAM DORSZ

Na początku maja Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął analizę rynku dotyczącą pozyskania zasobników z subamunicją przeciwpancerną automatycznie reagującą na wykryte obiekty, pocisków przeciwradiolokacyjnych oraz bomb penetrujących. Zakupu sprzętu ma zwiększyć zdolności rażenia polskich F-16 w zakresie zwalczania formacji wojsk pancernych i zmechanizowanych, systemu obrony powietrznej przeciwnika i punktów umocnionych.

Jak poinformował Defence24.pl rzecznik MON Bartłomiej Misiewicz, do analizy rynku dotyczącej zasobnika z subamunicją reagującą automatycznie na wykryte obiekty zgłosiły się 4 podmioty:

-       Fights-On Logistics Sp. z o.o.

-       Aycomm (partner Roketsan Turcja)

-       Textron Systems

-       Megmar logistics & Consulting Sp. z o.o.

Wśród podmiotów, które wyraziły zainteresowanie dostawami uzbrojenia dla F-16 znalazły się więc zarówno polskie spółki, zajmujące się m.in. obrotem zagranicznym uzbrojenia, jak i bezpośredni producenci. Amerykański Textron ma w swojej ofercie zasobniki Sensor Fuzed Weapon. Bomby szybujące CBU-105 są wyposażone w 10 podpocisków BLU-108, z których każdy posiada 4 głowice z naprowadzaniem termowizyjnym i laserowym. Oprócz Amerykanów do analizy przystąpiła spółka, będąca partnerem tureckiego koncernu Roketsan, prowadzącego prace badawczo-rozwojowe nad krajowymi systemami uzbrojenia lotniczego.

Z kolei do badania w związku z dostawą pocisków przeciwradiolokacyjnych zgłosiły się trzy polskie podmioty, przy czym jeden z nich jest partnerem koncernu Orbital ATK, wspierającego ofertę rządu Stanów Zjednoczonych w zakresie pocisków AGM-88E AARGM.

- Fights-On Logistics Sp. z o.o.

- Unitronex Polska Sp. z o.o. (przedstawiciel firmy Orbital ATK)

- Megmar logistics & consulting Sp z o.o.

Rakiety tego typu są wyposażone w nowe, pasywne głowice radiolokacyjne, systemy INS/GPS a także aktywne radiolokatory milimetrowe, co pozwala na zwalczanie celów ruchomych, a także obiektów niebędących stacjami radiolokacyjnymi. W przyszłym postępowaniu na dostawę mogą też potencjalnie zostać uwzględnione rakiety AGM-88F HARM koncernu Raytheon, dysponujące oprócz głowicy pasywnej również systemami INS/GPS.

Z kolei w zakresie kierowanej bomby penetrującej do badania rynku zgłosiły się:

-       Fights-On Logistics Sp z o.o.

-       Aycomm (partner Roketsan Turcja)

-       Rafael

-       Megmar logistics & Consulting Sp. z o.o.

-       IMI Systems

W ofercie izraelskiego IMI znajduje się między innymi bomba penetrująca MPR-500, o wymiarach podobnych do „klasycznej” bomby odłamkowo-burzącej Mk 82. Izraelczycy podkreślają, że może ona być integrowana z różnymi systemami naprowadzania – zarówno satelitarnymi typu JDAM, jak i laserowymi. Izraelski Rafael oferuje m.in. zestawy konwersyjne Spice, które mogą być stosowane do amerykańskich niekierowanych bomb penetrujących BLU-109, a także np. do klasycznych Mk 83. System posiada naprowadzanie termowizyjne i telewizyjne, połączone z kierowaniem INS/GPS. Według producenta daje on możliwość uderzenia z odległości „ponad 60 km”. Z kolei Amerykanie używają do bomb BLU-109 zarówno zestawów kierowania GPS/INS typu JDAM, jak i laserowych Paveway.

Pozyskanie pocisków przeciwradiolokacyjnych, zasobników z amunicją szybującą czy bomb penetrujących przyczyni się do rozszerzenia zdolności operacyjnych polskich myśliwców F-16. Realizacja tych zamierzeń będzie kolejnym krokiem w procesie rozbudowy możliwości rażenia celów naziemnych, po zakupie pocisków manewrujących AGM-158 JASSM.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama