Przemysł Zbrojeniowy
Saab dostarczy system szkoleniowy dla wozów Ajax
Szwedzka grupa zbrojeniowa Saab została wybrana przez firmę Lockheed Martin UK jako podwykonawca przy produkcji szesnastu wirtualnych systemów szkoleniowych wieży Crew Turret Trainer dla załóg wież nowych brytyjskich wozów bojowych Ajax.
System szkoleniowy Crew Turret Trainer to wirtualny symulator służący do przeszkolenia załogi wozu w szerokim zakresie użycia sprzętu i systemów montowanych w wieży wozu, w tym m.in. uzbrojenia, systemów celowniczych oraz radia. W ramach programów pojazdowych Ajax i Warrior CSP Saab jest dostawcą także laserowych symulatorów strzelań.
Podpisanie umowy nastąpiło wkrótce po ogłoszeniu, iż Saab i Lockheed Martin wspólnie odpowiedzialni będą za dostawę laserowych systemów symulacji taktycznej pojazdów (Vehicle Tactical Engagement Simulation System, VTESS) dla US Army.
Program Ajax to największe zamówienie na pojazdy bojowe w armii brytyjskiej od ponad 30 lat. Wprowadzanie na wyposażenie nowych brygad wozów rodziny Ajax znacznie zwiększy możliwości armii brytyjskiej w elastycznym reagowaniu na różne rodzaje zagrożeń a jednocześnie pozwoli na pełną integrację różnych systemów uzbrojenia działających w ramach wydzielonych zadaniowych grup bojowych. Dostawy mają rozpocząć się w 2017 roku. Pierwsze pododdziały wielkości kompanii (szwadronu) zostaną przezbrojone w nowe wozy w 2019 roku, tak by pod koniec 2020 roku pierwsza brygada osiągnęła pełną gotowość do prowadzenia działań.
Obecnie trwają testy dwóch gąsienicowych pojazdów Ajax, które zostały we wrześniu dostarczone przez General Dynamics Land Systems do Wojsk Lądowych Wielkiej Brytanii (British Army) na próby odbiorcze Government Acceptance Testing (GAT).
GDLS-UK uzyskał we wrześniu 2014 roku zamówienie na zbudowanie 589 wozów rodziny Ajax (pierwotne oznaczenie programu to Scout Specjalist Vehicle) za 3,5 mld GBP. Mają one zastąpić wozy rodziny Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) oraz transportery gąsienicowe FV432. W programie którego liderem jest GDLS-UK uczestniczy wiele firm m.in. Thales, Meggitt, Kongsberg, Raytheon, Saab, Williams F1, Kent, Rheinmetall czy Lockheed Martin UK. Powstał on w oparciu o kadłub i podwozie nowej wersji BWP ASCOD.
Zamówienie obejmuje zbudowanie 245 wozów w wersji Protected Mobility Reconnaissance Support (PMRS) Ajax, 93 wozów wsparcia rozpoznania Ares, 112 dowódczych Athena, 50 remontowych Apollo, 38 ewakuacji medycznej Atlas i 51 rozpoznania inżynieryjnego Argus. Wozy rozpoznawcze występować będą, jako m.in. jednostki przeznaczone do wsparcia pododdziałów artylerii, w tym z radarem pola walki i wykrywania celów dla artylerii.
Nowa rodzina wozów posłuży nie tylko do przeprowadzania różnych form rozpoznania sytuacji na polu walki, ale też będzie zdolna do zbierania i przetwarzania uzyskanych informacji. Pełniła będzie rolę ubezpieczenia dla innych formacji, osłony czy zabezpieczenia swobody działania sił głównych. Innym ważnym efektem wprowadzenia nowej rodziny pojazdów jest zwiększenie możliwości systemu logistycznego oraz zabezpieczenia działań na współczesnym polu walki.
Naval: Kurtki "puchowe" na granicę za późno. Nadganiamy Operację Szpej