Reklama
  • Wiadomości

Ruszyła budowa rosyjskich AWACS-ów typu A-100

Do zakłada Berjewa dostarczono pierwszy seryjny samolot Ił-76MD-90A, na bazie którego zostanie zbudowany prototyp samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli (AWACS) typu A-100.

Samolot wczesnego ostrzegania A-50U – fot. www.beriev.com
Samolot wczesnego ostrzegania A-50U – fot. www.beriev.com

Samolot Ił-76MD-90A został przekazany do kompleksu badawczo-rozwojowego TANTK zakładów Beriewa w Taganrogu, gdzie będzie wyposażony w systemy wykrywania i kontroli przestrzeni powietrznej. Całkowitą nowością ma być nowatorska stacja radiolokacyjna wykorzysująca aktywną antenę ścianową z elektronicznym kształtowaniem i sterowaniem wiązką. Co więcej teoretycznie ma mieć ona możliwość wykrywania zarówno celów powietrznych, jak i naziemnych.

Dla Rosjan jest to o tyle ważna informacja, że cykl produkcyjny jednego samolotu Ił-76MD-90A trwa dwa lata. Jednak w tej chwili trwa równoczesna składanie trzynastu takich statków powietrznych, które są na różnych etapach budowy.

Rosyjskie siły powietrzne wykorzystują obecnie 20 samolotów wczesnego ostrzegania A-50 Mainstay zbudowanych również na bazie transportowców Il-76. Są to jednak statki powietrzne starszej generacji i sami Rosjanie zdają sobie sprawę z ich ograniczeń w czasie bardzo dynamicznie rozwijających się operacji powietrznych. Jednak i w nowym samolocie A-100 może pojawić się problem, gdy zacznie się jego wyposażanie w systemy komputerowe. Sankcje nałożone na Rosję mogą wtedy spowodować, że program zacznie się opóźniać, albo nie zostanie zrealizowany zgodnie z założeniami.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama