Przemysł Zbrojeniowy

Rusza modernizacja tajwańskich F-16. Kontrakt za 3,5 mld USD

F-16 Gwardii Narodowej. Fot. SMSgt Thomas Meneguin/USAF
F-16 Gwardii Narodowej. Fot. SMSgt Thomas Meneguin/USAF

Na Tajwanie rozpoczęto proces modernizacji myśliwców wielozadaniowych F-16. Prace obejmą ponad 140 maszyn, a program wart jest prawie 3,5 mld USD.

Amerykański koncern Lockheed Martin wraz Tajwan Aerospace Industrial Development Corp (AIDC) rozpoczął proces modernizacji pierwszych czterech myśliwców wielozadaniowych F-16A/B Block 20 tajwańskiego lotnictwa na terenie zakładów w Taichung. Planowany jest proces unowocześnienia 144 eksploatowanych w tym kraju maszyn do najnowszego standardu F-16V Viper. Całkowity proces modernizacji ma by zakończony przed 2023 rokiem.

Warty 3,47 mld USD kontrakt ma na celu znaczne podniesienie możliwości samych maszyn, a przez to również tajwańskiego lotnictwa wobec coraz wyraźniejszej przewagi Chin kontynentalnych. Zadaniem tajwańskiego resortu obrony zmodernizowany samolot będzie przeciwwagą dla najnowszych chińskich myśliwców stealth piątej generacji J-20 Chengdu oraz J-31/FC-31. Tajwan jako pierwszy kraj na świecie zdecydował się skorzystać z oferty modernizacji do najnowszego standardu F-16V oferowanego przez Lockheed Martin.

W 2015 roku Lockheed Martin zakończ modernizację i serie lotów testowych F-16 należącego do Tajwanu, który stacjonował w bazie US Air Force.

AIDC, który jest odpowiedzialny za realizację programu modernizacji w Tajwanie planuje zakończenie prac nad czterema pierwszymi samolotami do końca tego roku. Firma odmówiła ujawnienia szczegółów harmonogramu modernizacji argumentując to warunkami zawartej z Lockheed Martin umowy.

Siły powietrzne zakładają, że AIDC jest w stanie dokonać modernizacji od 25 do 28 F-16 rocznie, a cała flota sił powietrznych - w tym 10 F-16 Republiki Chin stacjonujących w bazie USA zostanie zmodernizowana przed 2023 rokiem.

Program powstania samolotu F-16V związany był z kilkoma faktami. Po pierwsze chodziło o kwestie ekonomiczne – nowy F-35 w pozyskaniu i eksploatacji kosztuje tyle, co dwa dwusilnikowe myśliwce generacji 4+. Poza tym jest on w zasadzie maszyną zupełnie innej klasy i przeznaczeniu niż pierwotnie tworzono go z myślą o zastąpieniu m.in. rodziny maszyn F-16. Część użytkowników F-16 może nie być zainteresowana zakupem F-35 bądź też pozyskać tylko ograniczoną liczbę tych maszyn. Przykładowo w wypadku Holandii zakup F-35, jako następców przewidzianych do wycofania F-16AM/BM będzie się wiązał z ograniczeniem liczby posiadanych myśliwców do 37. Istnieją zróżnicowane opinie dotyczące relacji kosztów ponoszonych na pozyskanie F-35 do jego zdolności, w tym w zakresie możliwości przenoszenia uzbrojenia (wykorzystanie wyłącznie komór wewnętrznych warunkuje uzyskanie cech obniżonej wykrywalności).

Między innymi dlatego powstała propozycja kolejnej modernizacji F-16 do standardu F-16V, którą wyróżnia radiolokator AESA AN/APG-83, ulepszony komputer misji czy zmodernizowana awionika (m.in. wyświetlacz centralny LCD CPD). To wszystko ma zwiększyć świadomość sytuacyjną pilota, a także - poprzez łącze wymiany danych Link-16 o przepustowości rzędu kilku Gb/s - zdolność do wymiany danych z najnowszymi maszynami piątej generacji. Sama konfiguracja nowego samolotu jest elastyczna i np. Tajwan wybrał tylko niektóre elementy pakietu zmian, jak udoskonalony system walki radioelektronicznej Terma AN/ALQ-213.

Komentarze (7)

  1. Pilot

    Wie ktoś ile F 16 nie dostarczono Irakowi, może te maszyny są do przejęcia?

  2. okm

    a jednak innym sie oplaca z a do cd modernizowac, tylko u nas narzekania ciagle ze 96 szt f16 nie ma sensu, inni widza sens

    1. hasq

      różnica między c/d a a/b to więcej niż nowy lakier czy inny silnik. to co można dostać z pustyni to już rupiecie, które mogą pasować Rumunii bo nie mają nic. Gdyby chcieć mieć namiastkę wersji V (nowej sztuki ) pewnie koszty nie byłyby drastycznie mniejsze od nowych, a jednak nalot się nie zeruje po remoncie

    2. dropik

      oni nie mogą kupic nowych bo USA im odmawia

  3. beria

    Patrz Pan, nie spodziewalem sie takich rzeczy tutaj. F-35 nie jest nastepca F-16 i sa watpliwosci co do jego oplacalnosci, fiu fiu.

    1. say69mat

      Obawiam się, że perspektywa wyposażenia sił powietrznych Tajwanu w F35 wywołałaby z automatu poważne napięcia, a nawet konflikt zbrojny z Chinami kontynentalnymi. Stąd modernizacja F16 do standardu V jest, biorąc pod uwagę uwarunkowania polityczne, racjonalnym rozwiązaniem. Jeżeli tego typu rozwiązanie udałoby się wykorzystać w warunkach naszego lotnictwa wojskowego. Do zwiększenia jego potencjału, poprzez modernizację myśliwców przez nasz przemysł, wersji F16 A/C/D do standardu V. Byłby to niewątpliwy sukces militarny, polityczny i komercyjny.

  4. kolo

    nie tak drogo 25 mln za sztuke do wersji f 16v nam by doszedl jeszcze koszt zakupu okolo 3 mln za sztuke wyszlo by jakies 2,8 mld za 96 sztuk w nainowszej wersji f 16V

    1. dropik

      wiewiórki ćwierkają że to nie jest cała kwota i w sumie będzie tych wydatków znacznie wiecej.

  5. Podbipięta

    Ja bym nasze posiadane Efy zmodernizował do V .... a do nowo zakupionych 48 używek przełożył radary z tych pierwszych i skroił coś a la block 52 +

  6. LL

    25 mln$/ szt. Czy nie jest to ciekawa opcja? Kupujemy dużą ilość F16 z magazynów USAF za grosze, poddajemy modernicacji za 25 mln $ za szt, część robót wykonujemy w polskich zakładach więc gros pieniędzy zostaje w Polsce, a my mamy bardzo nowoczesny samolot do którego mamy już infrastrukturę, uzbrojenie, know how itp. A to wszystko za 25 mln + koszt zakupu. Myślę że warte rozważenia.

    1. vvv

      a czy Ty zdajesz soebie sprawe ze oni maja juz swoja flote, maja juz serwis, logistyke i jako pierwsi zdecydowali sie na ten zakup? mu musielibysmy kupic stare f-16a/b wyremonotwac je az do ostatniego nitu i dopiero wpakowac nowa awionike, dostac offset wiec nasz zakup bedzie min 3x drozszy

    2. wanda

      A jakie to "roboty" w naszych zakładach wykonujemy wokół F16 aby móc powiedzieć ze jesteśmy zdolni do upgrade F16 AB do wersji V? no śmiało...jestem ciekawy bo oprócz malowania to nie słyszałem abyśmy coś wokół tych samolotów robili....jakie to mamy know how? może coś takiego produkujemy? jakies uzbrojenie? radar AESA? opony?...znowu prężenie muskułów co to my nie potrafimy zrobić i to tak tanio jak nikt na świecie...trochę realizmu!

    3. Odkrywca

      Jaka cz3sc modernizacji w Polskich zakladach? Nie wiesz o czym piszesz. Jaki offset.

  7. as

    Tylko że te tajwańskie A/B to poziom wczesnych C/D czy nawet europejskich MLU a nie 'gołe' A/B z lat 80tych.