Rosyjska armia z BMP nowej generacji. Pancerz, armaty 57 mm i rakiety

8 stycznia 2020, 08:57
1280px-BMPT_at_Engineering_Technologies_2012_(1)
Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 4.0
Reklama

W 2020 roku do rosyjskich wojsk lądowych trafią kolejne partie nowych i zmodernizowanych wozów bojowych w ramach realizowanego obecnie planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Będą wśród nich BMP-3 z armatami 57 mm, BMP-2M z rakietami Korniet oraz ciężkie wozy BMPT.

Zgodnie z komunikatem ministerstwa obrony, do rosyjskich jednostek trafią zmodernizowane bojowe wozy piechoty BMP-3 z bezzałogowym modułem wieżowym "Epoka", zmodernizowane bojowe wozy piechoty BMP-2M "Bierieżok". Oprócz tego zostaną im przekazane ciężkie wozy wsparcia ogniowego czołgów BMPT "Terminator".

BMP-2M "Biereżok" to zmodernizowana wersja bojowego wozu piechoty BMP-2, od pewnego czasu dostarczana już rosyjskiej armii. Jak sama nazwa wskazuje, pojazd otrzymał nowy bezzałogowy moduł wieżowy "Biereżok", uzbrojony w w armatę automatyczną 2A42 kal. 30 mm, granatnik automatyczny i w aż cztery nowe wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M133 Korniet (po dwie po każdej stronie wieży). Moduł ten dysponuje zaawansowanym systemem kierowania ogniem, pozwalającym na skuteczne zwalczanie celów również w ruchu. Zmodernizowany BMP-2 stanowi więc istotne zagrożenie nawet dla ciężko opancerzonych pojazdów, dysponuje zresztą zapasem czterech dodatkowych ppk.

Z kolei BMP-3 został w ramach modernizacji uzbrojony w bezzałogowy moduł "Epoch", którego główne uzbrojenie stanowi armata 57 mm. Rosjanie rozwijają amunicję programowalną i kierowaną tego kalibru, a ponadto jego wprowadzenie ma umożliwić zwalczanie nawet lepiej opancerzonych BWP, chronionych przed pociskami armat kalibru 30 mm.

Czytaj też: Rosyjskie okręty penetrują dno Atlantyku. Oficjalnie "przy okazji"

BMPT "Terminator" to ciężki wóz wsparcia ogniowego czołgów opracowany przez Uralwagonzawod na podwoziu odpowiednio zmodyfikowanego czołgu podstawowego T-72 lub T-90, na którym osadzono specjalnie zaprojektowany w tym celu załogowy moduł wieżowy uzbrojony w dwie armaty automatyczne 2A42 kal. 30 mm i czołgowy karabin maszynowy PKTM kal. 7,62 mm oraz dwie podwójne wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M120 Atak. Wozy te mają zapewniać bezpośrednie wsparcie ogniowe dla czołgów podstawowych przy pomocy wyrzutni ppk przeciwko czołgom nieprzyjaciela na dalekich dystansach oraz przy pomocy armat automatycznych przeciwko lżej opancerzonym celom i sile żywej na bliskich dystansach.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 133
Reklama
Szach mat w jednym ruchu.
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:48

Czytając egzaltację w tym temacie licznych rusboyów. Mam wrażenie ,że nawet taczanka z maximem nie miałaby analogów!

ito
czwartek, 9 stycznia 2020, 15:27

Swego czasu ZSU-57-2, wprowadzone jako działa plot wykazały się w konfliktach azjatyckich morderczą skutecznością przeciw piechocie- a przecież, jako działa przeciwlotnicze były opancerzone raczej przeciwodłamkowo, wieże miały otwarte od góry i generalnie nikt ich do walki z piechotą nie optymalizował, stąd należy się spodziewać, że bwp uzbrojony w szybkostrzelne działo 57 mm będzie się sprawdzał dobrze (dlatego trochę mnie dziwi uzbrojenie Terminatora w 30- tki, choć jeśli mają działać wspólnie z czołgami to może mieć sens). Ciekawe jest dążenie Rosjan do zapewnienia praktycznie każdemu pojazdowi możliwości rażenia na dużych dystansach (rzędu 5 km) i walki z czołgami, warto przy tym pamiętać, ze starają się zapewnić swoim PPKom zdolność rażenia śmigłowców- to taki temat do przemyślenia dla nas. Nasze bidne Rośki jakoś ciągle nie mogą się doczekać integracji PPKów.

7777
czwartek, 9 stycznia 2020, 08:43

Brawo Polska .W naszym kraju modernizacje tylko na papierze a jak jest to tylko malowanie bo będą piękne na polu walki jak dojadą na miejsce lub będą zacholowane liczy się szcztuka .Wszyscy Ruskich się śmieją a oni coraz lepszy sprzęt mają.

Grredo
czwartek, 9 stycznia 2020, 08:05

Polska miała możliwość i powinniśmy dawno temu kupić cv-90 lub Lynx w liczbie ok 200 -300 szt. Ciężkie brygady nie mogą czekać w nieskończoność na Borsuka. decyzje polityczne niszczą armię. Ile czas ma jeszcze trwać chocholi taniec nad projektem Narew? Wszystkie branżowe analizy wskazują na CAMM a mon nadal symuluje pracę...

Trzeźwy
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:46

Zanim pewien lobbysta w Bumarze zaczął promować cv90 mieliśmy już bardzo dobre początki naszego Andersa. Niestety wycieczki do Szwecji , obiadki i pewnie coś więcej sprawiły że będąc szefem Bumaru zrobił on wszystko by zniszczyć Andersa. I praktycznie mu się to udało. Nie załatwił nic dla Polski ale zablokował Andersa! Dziś jest on prominentnym menadżerem w Leonardo. A my nie mamy ani Andersa, ani Cv90.

Pim
środa, 8 stycznia 2020, 21:25

Pytanie o: 1. Parametry balistyczne armaty 57. Rosjanie nigdy takiej armaty nie produkowali. Jest to zdaje się konstrukcja od podstaw. 2. Szybkostrzelność, czytaj konstrukcja automatu ładowania. Pocisk 57 mm jak jeszcze ma mieć mocny ładunek miotający robi się spory. Jak mają być dwie linie zasilania, to będzie masywna konstrukcja. Jak jedna i wybór naboju, spada szybkostrzelność. 3. Pojemność magazynu amunicji. Przy rozmiarze pocisku kal. 57mm nie musi być rewelacyjna. 4. Uzupełnianie amunicji. Co jak się okaże, że jednostka ognia jest mała, załadunek czasochłonny? 5. Masa całej wieży z przyległościami. Może odbić się czkawką na parametrach trakcyjnych wozu. To co na papierze wygląda rewelacyjne w realu wcale takim być nie musi. Dużo tu problemów technicznych do rozwiązania by toto było użyteczne.

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 02:29

PiM, działo w module AU-220M czy Epoch to stara S-60 i były produkowane masowo, patrz chocby ZSU-57-2 czy liczne dział S-60 nawet w Polsce. Wozy zarówno z AU-220M jak i z EPOCH-em to typowe pojazdy OPL a nie BWP czy transportery. znamienny jest fakt ze Rosja pracuje nad nowoa amunicja w stylu 3P ale nie nad ppanc., dalej uzywaja starych UBR-281. Szybkostrzelnośc dla AU-220 to 120 stzrałów na minutę

Pim
czwartek, 9 stycznia 2020, 09:45

W swojej naiwności nie brałem pod uwagi "muzeum" jakim jest: 1. S-60. 2. AK 725 - to armata morska, ale konstrukcja z lat 60-tych. Po za tym "kompaktowa" morska armata nie jest "kompaktowa" w skali BWP. Myślałem o konstrukcji z ostatnich zaprojektowanej od podstaw z systemem podawania amunicji, programowania zapalników. Coś jak "morski" bofors 57. Był chyba pomysł jego montowania na CV90?

Miszczu
czwartek, 9 stycznia 2020, 09:28

Epoch to moduł m.in na Bumerangu, z działkiem 30mm, "Epokha" to nowa wieża, z niskociśnieniową armatą 57 mm. AU-220M posiada nowa armatę BM-57, Natomiast moduł "Kindżał", testowany na BMP-3 ma jeszcze inną, nie wiemy jaką armatę. Podsumowując: to, ze mowa o kalibrze 57mm nie znaczy wcale, ze chodzi ciągle o ta samą armatę S60. Co więcej, nawet do niej istnieje ulepszona wersja pocisku 53-UBR-281U.

R
czwartek, 9 stycznia 2020, 09:50

Nie wazne co napiszesz, Davien zawsze wie lepiej.

Ali
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:11

Bo wie :P

piątek, 10 stycznia 2020, 00:02

On wie o cudach co się filozofom nie śniły, jak F-4 i AIM-120 w 1972r :-D

sceptyk
czwartek, 9 stycznia 2020, 01:21

Przeciwlotnicza S-60. Przeciwpancerna ZIS- 2. Była(jest) jeszcze jakaś armata " morska"(automat).

Covax
czwartek, 9 stycznia 2020, 09:00

AK 725

mobilny
środa, 8 stycznia 2020, 23:52

Toto jeździ i strzela i co łyso?

środa, 8 stycznia 2020, 23:16

57mm AU-220M Automatic Weapon Station

Szymon
środa, 8 stycznia 2020, 22:54

Kojarzę przynajmniej dwie radzieckie armaty 57mm. Więc to nie jest tak, że nie produkowali.

ale czad
środa, 8 stycznia 2020, 22:06

"...Parametry balistyczne armaty 57. Rosjanie nigdy takiej armaty nie produkowali..." I myślę,że zacytowanie tego" głębokiego przemyślenia" świadczącego o wiedzy wystarczy za cały ...komentarz.

Pim
czwartek, 9 stycznia 2020, 12:38

Posypuję głowę popiołem. Choć przyznam, że S60 to taki zabytek, że do głowy mi nie przyszło, by tego używać. Uzbrojmy Rosomaki w 40mm Boforsy. Może mamy prawa licencyjne sprzed II WŚ? To takie same muzeum.

Fanklub Daviena
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:28

Masz widocznie małą głowę. Co chcesz od S60? Czy od tamtych czasów udało się udoskonalić armaty? NIE! Gdzie od tamtych! Gatlingi wywodzą się z czasów Wojny Secesyjnej! Jedyne co teraz jest lepsze to ew. materiały i wyposażenie armat: SKO, stabilizacja, napędy. Prawdziwy postęp dokonał się właśnie w tym oraz w amunicji, a armaty są praktycznie bez zmian. I S60 w części armatniej jest bardzo dobra. Broń palna osiągnęła już kres rozwoju. Mamy Colta 1911 w służbie ponad 100 lat! Rosja testowała tuziny następców nieśmiertelnego kałasza, w tym klony najnowszych zachodnich rozwiązań i krzyżówki wszystkiego co najlepsze z tych klonów a po długich testach rosyjskie wojsko, w tym specjalsi, wybierali kałasza (zmodernizowanego, bo zmodernizowanego, ale jednak kałasza). Np. w testach porównawczych ani żadne inne karabinki, rosyjskie ani zachodnie, ani żadne karabiny snajperskie, ani żadne cudowne wynalazki w teście celnego na czas "czyszczenia" okien z celów w 4 piętrowej kamienicy z poziomu chodnika po przeciwnej stronie ulicy nie wypadły lepiej od kałasza 5,45 mm. Są dopracowane stare konstrukcje, które świetnie się sprawdzają i poprawiać można tylko drobiazgi jak ergonomię, wyposażenie, amunicję czy stosować lepsze materiały, ale zdrową podstawową konstrukcję się zostawia.

Stary
środa, 8 stycznia 2020, 18:15

Polska to ma jakąś armię z konkretnym uzbrojeniem? Czy tylko pątników WOT, ubranych i uzbrojonych jak kosynierzy Kościuszki?

Jary
czwartek, 9 stycznia 2020, 14:19

Widać ogromnie błyskotliwy umysł i głębokie przemyślenia. Umysl który pewnie uważa że Kraby i Raki to dla "kosynierów"?

sdf
czwartek, 9 stycznia 2020, 08:03

Ale Polska nie ma zapędów imperialnych . Tak twierdzi Davien/Al-Jazeera a on wie.

Oho ho
czwartek, 9 stycznia 2020, 14:21

A co to , my zajęliśmy Krym? My zaatakowaliśmy Gruzję? My bombardujemy szpitale w Syrii? My wysyłamy krążowniki na morze śródziemne?

sdf
piątek, 10 stycznia 2020, 08:56

A mamy jakiś krążownik ? Davien/Al-Jazira zna odpowiedz.

Alek
czwartek, 9 stycznia 2020, 00:15

Polska ma pospolite ruszenie.

Mariusz111
środa, 8 stycznia 2020, 22:53

Czy widziałeś uzbrojenie wotu ?

Mariusz
środa, 8 stycznia 2020, 21:34

Słucham ? Czy ty wiesz co piszesz ?

ryba
środa, 8 stycznia 2020, 21:34

takie WOT w finlandi zatrzymała kilkadziesiat razy wieksza armie ruskich wybijajac przy tym naprawe sporo żełnierzy

Pim
czwartek, 9 stycznia 2020, 12:36

Ale w Finlandii sprzyjał im teren. Cała wschodnia granica to jeden wielki kompleks leśny i kilka dróg. Na przesmyku Karelskim z kolei bronili się "na twardo". Do tego mieli zimę. Obecnie w Polsce nie masz zim, a kompleksy leśne to obszary po kilka km x kilka kilometrów. Trudno to porównywać ze sobą. Wreszcie Armia Czerwona wtedy uderzała w ciemno, bez rozpoznania. Obecnie to brygada FR ma więcej dronów niż całe SZ RP (to mój złośliwy komentarz).

Wielebny
środa, 8 stycznia 2020, 21:07

Polska ma armię kapelanów.

Interesujące i tragiczne zarazem
środa, 8 stycznia 2020, 18:15

Jak wprowadzą jeszcze pociski kierowane do tych 57mm dział to będą mieć naprawdę dużą siłę ognia. Z 57mm przestrzelą Borsuka na wylot!! A już poważnie, to zwróćcie uwagę - od ponad 10 lat MON nie dopuścił do uzbrojenia naszych Rośków w ppk! No a Borsuk będzie mieć tylko 2 ppk! Skandaliczne! Niszczyciele będą nie wiadomo kiedy mimo, że proponowane konstrukcje np. na starym BWP są tak prymitywne , że do natychmiastowego pozyskania!! Zamiast pchać Spike na wszystko ruchome co damy radę kupić już, to MON będzie zwlekać do oporu wymyślając koło!! Tymczasem każdy ruski pojazd ma co najmniej 4 rakiety. A są ich już setki. My dzięki sabotażystom zakamuflowanym w MON jeszcze długo będziemy uzbrojeni w archaiczne "malutkie" na blaszankach BRDM!! To rozbrojenie naszego wojska - w szczególności w zakresie obrony ppanc. - zawdzięczamy wyłącznie MON-owi!! I nic tego nie zmieni!!

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 02:31

Taak, penetracja dla UBR-281( jedyny ppanc dla S-60) wynosi 96mm na 1000m i 105 na 500m wiec powodzenia:) Ale rozumiem z.e uparłes się uzywac pelotek jako ppanc, no ciekawy pomysł:))

LMed
czwartek, 11 lutego 2021, 16:11

Nie musi przebić żeby zepsuć.

jkjkjk
czwartek, 3 grudnia 2020, 13:30

Ciągle tylko S-60 a nowa armata ma z tamtą wspólny kaliber i nic więcej. Resztę informacji na temat armaty Panu przekazali?

Interesujące i tragiczne zarazem
czwartek, 9 stycznia 2020, 14:26

Z całym szacunkiem Davien , mnie Rosjanie nie informują jakiej amunicji używają a jakiej będą w chwili wprowadzenia Borsuka! Po wtóre najlepszym działem ppanc II wojny było 88mm Flak! Po trzecie Borsuk będzie miał jaki pancerz? 10cm stali ? Wątpię. Zatem twój optymizm nie jest ciut na wyrost?

Pim
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:29

Borsuk będzie miał pancerz z elementów kompozytowych/ceramicznych. Płyta pancerna, do tego elementy z ceramiki, może w układzie warstwowym. Były lata temu w Polsce prace nad pancerzem CAWA1, CAWA2. Te się pod wieloma względami zestarzały - inna jest już amunicja, inne rodzaje dostępnych kompozytów, osiągalna jest stal o większej twardości. Natomiast chodzi o zasadę. Tylko przy takich konstrukcjach osiągniesz zadowalający poziom ochrony (z modułowością włącznie) mieszcząc się w limitach wagowych. Zresztą tymi danymi konstruktorzy raczej nie będą się chwalić. Na pewno płyta czołowa nie będzie miała podanej przez Ciebie grubości. W czołgach podstawowych z pancerzem chobham/burlington takie grubości będą występować i to od frontu, w rejonie czoła wieży. Reszta to elementy pancerza warstowego.

Miszczu
czwartek, 9 stycznia 2020, 09:12

No bo oczywiście opracowanie nowej amunicji nie wchodzi w rachubę, prawda?

dyndas
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:27

U Szmula było wspomniane, że opracowują cały zestaw nowej amunicji, z APFSD i programowalną włącznie. Są już na etapie badań

ryba
środa, 8 stycznia 2020, 21:38

co za pacany z tym PPK ani amerykanie ani niemcy nie integruja swoich wozów z PPK a u nas już wielka afera !!!!!!!!

Dorseter
czwartek, 9 stycznia 2020, 14:30

Kto tu jest pacanem nie wiem, ale wiem np. że taki Lynx będzie mieć do 4 ppk. A Bradley ma 2x TOW.

unifikacjaWP
środa, 8 stycznia 2020, 17:51

Widać jak Rosjanie się rozwijają i modernizują swoje siły a u nas dalej BWP-1 który jest pzrestarzałą niebezpieczną puszką złomu obecnie i nie widać dalej daty wprowadzenia Borsuka! Po prostu tragiczne tempo modenizacji naszych sił zbrojnych od wielu lat. Oby nie było na to za późno! Ale co tu mówić o nowym bwp jak wojska operacyjne do dziś nie mają nowoczesnego JEDNOLITEGO wyposażenia indywidualnego takiego jak chełmy, buty czy mundury itp. w pełnych stanach!

B72
czwartek, 9 stycznia 2020, 02:38

Polska rozwija bwp Borsuk jako docelową platformę. Modernizacja BWP1 to glupta.

mobilny
czwartek, 9 stycznia 2020, 09:58

Eh ty jo....Rosjanie mają T14 i Kurganca a pomimobto modernizują a wiesz dlaczego?

komandor
środa, 8 stycznia 2020, 16:42

a gdzie wyrzutnia rakiet taktycznych? a gdzie lądowisko dla helikopterów i samolotów pionowego startu? dodatkowo napęd atomowy i możliwość latania z prędkością worp :) Kacapskie trolle się podniecają czymś co było hitem 15-20 lat sputnik krąży ..

Dziadostwo
czwartek, 9 stycznia 2020, 01:37

Ja bym jeszcze antenę satelitarną mu zainstalował, rosjanie oszaleją !!!

...
środa, 8 stycznia 2020, 16:28

Prawdopobnie Rosjanie po Jugoslawi i po bazach amerykanskich w Polsce, po obaeniu wadzy na Ukrainie, czy atakach na Bliski wschod - juz nie wierza w pokojowe inencjie zachdnich demokracji wiec sie zbroja.

Wesolek
czwartek, 9 stycznia 2020, 05:32

Więc się zbroją? Bo zanim powstały bazy w Polsce się nie zbroili? Ha ha ha. Śmialo, pisz wiecej. Posmiejemy się. Napisz jeszcze o wyzwoleniu Krymu przez Rosję i misji pokojowej Rosji w Gruzji?!!

...
środa, 8 stycznia 2020, 16:20

Prawdopobnie Rosjanie po Jugoslawi i po bazach amerykanskich w Polsce, po obaeniu wadzy na Ukrainie, czy atakach na Bliski wschod - juz nie wierza w pokojowe inencjie zachdnich demokracji wiec sie zbroja.

robol
środa, 8 stycznia 2020, 21:59

masz rację. putin to aniołek i gołąbek pokoju. a w 1939 roku, we wrześniu, to polska napadła na niemców i sowietów. a ruskich, to już niedługo chińczycy połkną, przetrawią i wydalą.

ito
czwartek, 9 stycznia 2020, 15:33

1939- ty był osiemdziesiąt lat temu, a w składzie ZSRR napadli nas bracia- Ukraińcy i bracia- Gruzini, o miłujących pokój Czeczeńcach nie wspomnę. Z Rosją jakiś polski organizm państwowy ostatnio miał nieprzyjemność w roku 1831 jeśli już tak ci się zebrało na wypominki. No i sojuszniczy Niemcy, którzy w tymże 1939 nas napadli i w rozbiorach brali udział, i wcześniej brylantowym sąsiadem nie byli jakoś ci nie przeszkadzają.

GRZECHOTKA
środa, 8 stycznia 2020, 15:28

na fotce mamy Rosyjskiego BMPT "Terminator"...uniwersalny moduł do zerowania wszystkiego ( piechoty ,ppanc , umocnień,plot, minowania ) może samodzielnie wykonywać każde zadanie czy to w infrastrukturze miast czy terenie przyrodniczym ( otwartym , lesistym itp ) nie potrzebuje żadnego wsparcia i ochrony ..jakie potrzebują czołgi i inne moduły wojenne natomiast druga wersja projekt Terminatora 2( z powiększoną i przesuniętą powierzchnią załogową o 60 cm do przodu i 40 cm do tyłu ) oprócz posiadanych systemów uzbrojenia jest tak powiększony by zabierać oprócz załogi dodatkowo 2-3 żołnierzy wyposażonych w broń specjalistyczną ( broń snajperska , zespołowa ,ppanc czy plot igła) lub dodatkową przestrzeń na amunicje czy inne zasobniki również posiada z przodu lemiesz -trał ..który oprócz trałowania drogi ma możliwości dodatkowo ochronne wzmocnienie przodu pancerza czy przebijania zapór np z muru i samodzielnego okopywania się ma również walory i transportowe ..na lemieszu jako powierzchni transportowej można przewozić bezpieczne ładunki w zasobnikach w trybie awaryjnym czy pilnym ( żywność ,logistykę itp) ...i to wszystko oparte jest na podwoziu T-72 ...gdzie co niektórzy nasi "znawcy" uważają ze to system schyłkowy ...zgadzam się to system schyłkowy jeśli używa się go jako czołgu ale jako podstawa pod uniwersalny moduł bojowy jest bardzo dobrą koncepcją to samo jest jest z ukraińskim "Strażnikiem" który Ukraina zaczęła produkować z myślą z wdrożeniem go do swojej armii .. apropo rosyjskiego Terminatora ...Syria złożyła zamówienie na 100 sztuk tego typu systemów ..nie mówiąc o innch krajach arabskich ,Afryki ,czy Ameryki Łacińskiej

B72
środa, 8 stycznia 2020, 18:42

Terminator ma już ponad 7 lat, ile udało sie sprzedać? Ile weszło organicznie do armii rosyjskiej- 8 szt. To tyle o tym "doskonałym wozie "

mobilny
czwartek, 9 stycznia 2020, 06:47

Kazachstan kupił a Armenia zamierza. Terminator to przykład świetnego wykorzystania podwozi T-72

Fengu
czwartek, 9 stycznia 2020, 01:38

Bo na USA 8 sztuk wystarczy - taki jest potężny

dropik
środa, 8 stycznia 2020, 16:57

ten pojazd nie ma większego sensu. armata 30 mm ma niskie możliwości niszczenia celów umocnionych. a zwykly czołg tez może strzelać pociskami rakietowymi. Jako wsparcie piechoty wolabym zwykły czołg.

Tiger
środa, 8 stycznia 2020, 14:26

No to was rozczaroje Polska kupuje 800 nowoczesnych czołgów

ito
czwartek, 9 stycznia 2020, 15:36

Skąd i za co?

dim
środa, 8 stycznia 2020, 21:47

Wiesz, licząc tylko po 15 mln USD za sztukę, wychodziłoby ze 12 mld USD :)

ppp
środa, 8 stycznia 2020, 19:18

Tylko ciekawe za co ? Ile kosztuje nowy nowoczesny czołg zachodniej konstrukcji . Do niego trzeba będzie wszystko kupić nawet gdyby montować o w Polsce . Przy poprzednich ekipach niszczono całą infrastrukturę przemysłową związaną ze polską zbrojeniówką . Likwidowano jedyny w Polsce zakład zdolny do produkcji silników czołgowych , wysyłano na zieloną trawkę kadry posiadaąjcą doświadczenie w produkcji wysoko-obciążonych małogabarytowych przekładni średniej mocy , likwidowano wydziały hutnicze produkcji stali specjalnych ( dzisiaj pozostał jeden producent tylko czy jest w stanie zaspokoić potrzeby na cały asortyment takich stali i w odpowiedniej ilości adekwatnej do tak szerokich planów- czy ma wystarczające doświadczenie w technologii przy większych grubościach takich stali ) , kto wyprodukuje w Polsce i ma doświadczenie w produkcji nowoczesnych specjalnych wkładów do pancerza lub kto nam je sprzeda jakiego poziomu i za jakie pieniądze , kto wyprodukuje działa w odpowiedniej ilości z powodu zaorania starych potrzebnych instalacji do tego potrzebnych likwidując możliwość ich modernizacji i powiększenia ich wielkości pod przyszłe potrzeby . Raczej trzeba myśleć rozsądniej , odbudować nasze możliwości produkcyjne , myśleć o mniejszej ilości nowych czołgów mając na uwadze w perspektywie jeszcze następną generację pojazdów i potrzebne do tego zaplecze i zmodernizować dotychczasowe pojazdy . Trzydziestoletnich zaniedbań nie da się szybko nadrobić - inni uznają za sukces osiągnięcie podobnych możliwości jakie były u nas pod koniec lat 80-tych XXw . - tylko dzisiaj to u nas tylko historia i brak tego parku maszynowego , organizacji i odpowiednich doświadczonych kadr .

Saracen
środa, 8 stycznia 2020, 22:38

"Likwidowano jedyny w Polsce zakład zdolny do produkcji silników czołgowych" - o co chodzi z tymi silnikami czołgowymi? Przecież następca zlikwidowanego zakładu posiada pełne prawa do produkcji tego silnika. Tylko kto ten silnik kupi? Niemcy do Leoparda? Ukraińcy do T72 labo T80? Zejdź na ziemię.

volfgangamadeusz
środa, 8 stycznia 2020, 18:17

Coś w tym musi być skoro samo Die Welt o tym pisze. Chodzi oczywiście o K2 Black panther

Dudley
czwartek, 9 stycznia 2020, 10:27

Raczej o coś od Leonardo

Marek
czwartek, 9 stycznia 2020, 07:58

Obojętnie czy coś jest czy nie dobrze, że Niemcy zaczynają uświadamiać sobie, że nie są jedyni w pancernym temacie.

Covax
czwartek, 9 stycznia 2020, 05:50

Niekoniecznie o K2 chodzi, pamiętaj o Leonardo które ma smaka na wejście na rynek pancerny i jak "lata za PGZ " w temacie NCP.

anakonda
środa, 8 stycznia 2020, 21:49

e tam to raczej taki propagandowy chwyt aby sie niemcy z francuzami zceli oglądać na polske bo pieniążki zwieją.

hihihihi
środa, 8 stycznia 2020, 13:56

Brawo

rED
środa, 8 stycznia 2020, 13:44

BMPT "Terminator"powinien mieć jeszcze moździerz, miotacz płomieni oraz kuchenkę mikrofalową. Bez tego wydaje się, że projektanci stworzyli sprzęt baaardzo oszczędnościowy.

Grucha
czwartek, 9 stycznia 2020, 09:44

I plywać, panie dzięki.

48
środa, 8 stycznia 2020, 18:14

Cóż, brytyjskie wozy od niewinnego Land Rovera aż po Challenger 2 mają wbudowany BV (boiling vessel) do gotowania herbaty lub podgrzewania MRE.

asdf
środa, 8 stycznia 2020, 18:00

moze w polskim rakietowym niszczycielu czolgow lansowanym przez HSW pomiescisz wszystko co wymieniles w tym kredensie na gorze moździerz zmiesci sie spokojnie miotacz płomieni oraz kuchenka mikrofalowa . nasze T72 powinny byc modernizowane na wzor BMPT Terminator tylko ze wieza jak AU220 Bajkal z armata 57mm do tego PPK dla dowodcy obserwacyjny ZSMU z 12,7mm na miekkie cele.

Woola
środa, 8 stycznia 2020, 16:01

Bez fazerów, dział jonowych i odkurzacza, to kicha, nie nowoczesny sprzęt.

MAZUR
środa, 8 stycznia 2020, 13:17

Śmieszne to jest przedstawianie pojazdu zwanego czołgiem, o masie ze 30 ton, i uzbrojonego w dwa działka małokalibrowe. Jaką ma to wartość na polu walki? Kupa złomu za ogromne pieniądze bez wpływu na działania bo za mała siła ognia. No do tłumienia cywilnych manifestacji to tak.

asdf
czwartek, 9 stycznia 2020, 08:45

gdyby mial sluzyc tylko do tlumienia cywilnych manifestacji to nie mialby ppk tak jak polskie KTO Rosomak

anakonda
środa, 8 stycznia 2020, 21:52

tak do końc to bym nie nażekał ,dobrze pomyslany projekt wystawiony na rubieży bedzie miał wystarczajaca siłe ognia aby bez problemu utrzymać stanowisko i to bez ingerencji obsługi ,co w znacznym stopniu ułatwi zaania dla nacierajacej piechoty .

MAZU
środa, 8 stycznia 2020, 21:08

"Terminator" ma służyć głównie do osłony czołgów podczas walk w miastach, gdzie ze względu na niewielki kąt podniesienia lufy czołgi nie mogą zwalczać piechoty z rpg (oraz butelkami z benzyną) na dachach (zadali 80% strat ruskim w Groznym). Ale ponieważ ma on (łącznie) aż 8 ppk, jest też groźną bronią p.panc. Aha, największym problemem "Terminatora" jest tzw. świadomość sytuacyjna, bo uzbrojenie ma potężne. P.S. Do tłumieina manifestacji wystarczą (aż nadto) zwykłe km-y. M

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 02:34

MAZU, własnei do walk w miescie Terminator sie zupełnie nie nadaje: maks kat podniesienia dizał to 45 stopni, całe uzbrojenie w jednym miejscu, swiadomośc sytuacyjna gorsza niz w MBT, nadawac to on sie nadaje ale na el podczas walk w miescie

Bbb
środa, 8 stycznia 2020, 19:28

Tak...jak cywilna manifestacja ma TOWy.

janusz
środa, 8 stycznia 2020, 18:17

Natowskie 30 mm kontra pancerz t-72. Ich 57 poradzi sobie z bwp NATO, zanim one będą mogły zbliżyć się na odległość skutecznego strzału. A te 30 mm działka, granatniki automatyczne i rakiet p-panc Terminatora z obrazka to w celu demoralizacji przeciwnika. Wyobraź sobie Rosomak i Terminatora. W którym chciałbyś być :))

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 02:37

Janusz, penetracja dla teg działa 57mm jest gorsza niz dla 30mm zachodnich z uwagi na przestarzała amunicję z lat 60-tych wiec powodzenia w próbowaniu:) A w miescie wolałbym byc w Rosomaku niz w slepym jak kret Terminatorze.

asdf
czwartek, 9 stycznia 2020, 08:48

ale nawet lepsze zachodnie 30mm nie spenetruje czolowego pancerza BMPT Terminator co do swiadomosci sytuacyjnej zalogi to pewnie jeszcze cos doloza z czasem, jakies kamery.

Kasia
środa, 8 stycznia 2020, 13:08

A u nas jak przebiega modernizacja?Paranoja......

Batman
środa, 8 stycznia 2020, 15:30

Przebiega ! , legalnie diametralnie !!!.

Palant kazdy
środa, 8 stycznia 2020, 13:03

Technologia najnowsza o cel zabili....

Ryszard 56
środa, 8 stycznia 2020, 12:45

A My nic

droma
środa, 8 stycznia 2020, 12:42

interesujace szczegoly : na razie jeden / 1/ egz, w tivi-bajka ,ma byc na wungiel i potrafi pionowo w dol strzelac w ziemie -rewelacja .reszte poda radio erewan ...

Twój Nick
środa, 8 stycznia 2020, 12:42

Jak cena ropy wzrośnie to Putinowi trzos spuchnie i będzie miał dla nas jeszcze więcej takich BMP. Na szczęście nasz rząd z rodzinami zdąży się ewakuować do Wiednia skąd będzie krzyczał: help help.

Bzykadło
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:20

Rodziny twoich panów, to jest wielu oligarchów z Rosji, już siedzą za granicą.

zyzio
środa, 8 stycznia 2020, 12:28

My mamy za to prezydenta na nartach. To już nie jest śmieszne.

ekolog
czwartek, 9 stycznia 2020, 08:00

Oni za to mają prezydenta, który na motolotni prowadzi do domu klucz żurawi.

Anonim
środa, 8 stycznia 2020, 13:54

Dokładnie

zdrugiejstrony
środa, 8 stycznia 2020, 13:37

A widziałeś że ich prezydent nurkuje ,jeździ konno... To jest śmieszne.

Fkdkdkr
środa, 8 stycznia 2020, 13:13

Patrz na swoje urlopiki-pracuj pracuj solidnie a będą Abramsy

Mikroszkop
środa, 8 stycznia 2020, 12:12

A więc "magiczne" rosyjskie czołgi które strzelają rakietami p.panc. z armat potrzebują wsparcia w postaci WB (kosztującego tyle co czołg) wyposażonego w rakiety p.panc. I to wszystko po to żeby zwalczać czołgi największego wroga czyli naszej armii, które podobno nie mają amunicji zdolnej do zwalczania rosyjskich czołgów ?!

środa, 8 stycznia 2020, 16:00

Nie. to jest po to zeby mieli jeszcze wieksza przewage.

Chiny górą
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:11

To jest w tym celu, żeby ros. WB mogły zwalczać rosyjskie czołgi, gdy te ostatnie by się zbuntowały (albo odwrotnie).

Miszczu
środa, 8 stycznia 2020, 14:32

Trochę to tak jakby powiedzieć ze "magiczne" zachodnie czołgi są do bani, bo zachodnie BMP uzbrojone są w ATGM-y, tzn. zachodnie czołgi sobie nie radzą. A na poważnie: 9M120 występuje w wersji "F", z głowicą termobaryczną jak i w wersji "O", do zwalczania helikopterów. I to raczej o takie wspieranie chodzi.

Davien
środa, 8 stycznia 2020, 16:51

Miszczy, ale jakos nie widziałęm na Abramsach czy innych Leo zeby były wyposazone w ppk jak rosyjskie T-72B/T-90?A System Ataka-T nie uzywa pocisków przeciw smigłowcom ale wyłacznie ppanc i termobarycznych.

Miszczu
czwartek, 9 stycznia 2020, 07:11

Nie ma czegoś takiego jak "Ataka-T". "Ataka" to system i można z niego odpalać wszystkie rodzaje pocisków, niezależnie od wyrzutni.

Rosja stan umysłu
środa, 8 stycznia 2020, 13:55

Tego nikt nie ogranie. Mają tysiące czołgów a budują jeszcze dodatkowe wsparcie przeciwpancerne. I te słowa o walce z piechotą działkami 30 mm?

Sarmata
środa, 8 stycznia 2020, 13:53

Naszej armii to znaczy czyjej? Bo nie okresliles swojej narodowości. My Polacy nie jestesmy wrogami Rosji.

Marek
czwartek, 9 stycznia 2020, 08:01

My może nie, ale z Rosją problem jest taki, że ten kraj graniczy z kim chce a nie chce graniczyć z nikim.

Mikroszkop
środa, 8 stycznia 2020, 18:45

To co Polacy uważają jest mało istotne. Rosjanie ćwiczą atak na Polskę a na kierunku na Warszawę mają 1 Gwardyjską Armię Pancerną z 500 czołgami i 550 wozami bojowymi.

T7g
czwartek, 9 stycznia 2020, 01:42

A ile z nich dojedzie ?

Ali
środa, 8 stycznia 2020, 22:57

I przy NATO-wskiej przewadze w powietrzu, to wystarczy...

polo
środa, 8 stycznia 2020, 13:40

Człowieku, gdzieś ty wyczytał ,że nasza armia jest największym wrogiem Rosji? Nie oglądaj już lepiej o 19.30 pewnego programu bo naprawdę w to uwierzysz.

mobilny
środa, 8 stycznia 2020, 11:21

Rosjanie nie śpią. BMPT "Terminator" na podwoziu T-72 to pokazuje jak sensownie można wykorzystać podwozia starych czołgów. BMP-3 minus to 57mm uważam za błąd choćby dlatego że oznacza to mniejszą ilość amu na pokładzie oraz to że główną bronią p-panc będą ppk. Plus to dodatkowe panele pancerza które w razie potrzeby można zdemontować. BMP2 to bardzo dobre poprawienie możliwości ofensywnych tego bewupa.

asdf
środa, 8 stycznia 2020, 18:05

To sie nie wzielo z kosmosu tylko po doswiadczeniach w Czeczenii gdy to ich oddzialy skarzyly sie na slabosc 30mm wola 57mm chocby kosztem zmniejeszonego zapasu amunicji.

dropik
środa, 8 stycznia 2020, 17:01

amunicji ma być ok 100sztuk. raczej to będzie wóz wsparcia, przede wszystkim przeciwlotniczego . Terminator jest bez sensu. wole zwykły czołg którego armata coś może w przecienstwie do 30mm armatek :P

antydropik
czwartek, 9 stycznia 2020, 15:38

ty oczywiście "wiesz lepiej" od Rosjan. Oni tymczasem analizowali użycie Terminatora i stwierdzili, że w ilości 1 Terminator na 7-8 czołgów (w terenie miejskim 2 Terminatory na 1 czołg) skuteczność ugrupowania rośnie min. 1,5x. 30mm czy granatnik automatyczny do robienia sieczki z operatorów Javellinów sprawdza się lepiej niż 125mm, a większa załoga pozwala na lepszą świadomość sytuacyjną.

Davien
środa, 8 stycznia 2020, 16:54

Mobilny, po pierwsze BMPT terminator Rosja kupuje zaledwie 15 sztuk, ot tyle by je na eksport sprzedawać. BWP-3 z modułem Epoch nie ma ani jednego ppk, to pojazd przeciwlotniczy. W przypadku BWP-2 z Kornetami to spory wzrost mozliwosci bojowych choc sam pocisk taki sobie.

usunie ??
środa, 8 stycznia 2020, 10:50

a co my mamy ? A NA FOTO to 30 mm działko

Borsuk nie taki zły
środa, 8 stycznia 2020, 10:49

I dlatego postawienie na lżejszego borsuka było dobrym pomysłem , bo nawet gdybyś stworzyli BWP o masie 38 t i tak nie wytrzymało by to serii z 57 . Dlatego lepiej postawić na mobilność i systemu celowniczo optyczne a pancerz podstawowy uzupełnić obrona aktywną . Nie zapominajmy że na obszarze przesmyku suwalskiego jest kilkaset cieków wodnych .

MAZU
środa, 8 stycznia 2020, 21:22

A dlaczego Borsuk ma "wytrzymywać" trafienie z 57 mm? Niech ma armatę 50 mm na programowaną amunicją teleskopową i radar pola walki, a zaora każdego ruskiego bewupa spoza "strefy 57" (i każdy ruski helikopter). A na ruskie tanki użyje (np) spika. Aloha. M

dropik
środa, 8 stycznia 2020, 17:05

na tą chwilę to przyszłość 57mm nie jest jasna. nie trafi do klasycznych BWP , a już z pewnością nie do Kurańca i T-15 bo te zostały zbudowane do wież bezkoszowych , a jakoś ciężko sobie wyobrazić żeby ta wieża taka była. Skoro ma kosz to zastosowana w tych nowych bwp ograniczyła by ilość piechoty do 2-4 sztuk. W przypadku BWP-3 mogłaby się sprawdzić , ale z zapowiedzi wynika że to ma być pojazd wsparcia

środa, 8 stycznia 2020, 13:28

Przesmyk Suwalski sobie daruj. Ruscy do nas przyjdą jak już zajmą pribałtikę na prośbę ich rządów i po włączeniu Białorusi. I dlatego trzeba

mobilny
środa, 8 stycznia 2020, 12:26

BWP to BWP to taksówka dla desantu mająca dać mu osłonę i wsparcie ogniowe. Należy jeszcze uwzględnić taktykę a tym samym użycie BWP na polu walki. ASOP ze względy na rozwój i masowe użycie ppk to obowiązek. Koncepcja dodatkowego opancerzenie poprzez dołożenie paneli mimo swych ograniczeń nie jest błędna.

uofca zombie
środa, 8 stycznia 2020, 14:31

Nie jest przypadkiem dokładnie odwrotnie? BWP walczy, a desant służy do osłony?

środa, 8 stycznia 2020, 23:54

Tak wozi desany by potem ten go oslanial jak bedzie walczyl

as
środa, 8 stycznia 2020, 10:49

bez wątpienia to nie jest dobra wiadomość

Fanklub Daviena
środa, 8 stycznia 2020, 10:36

Przecież Davien zapewniał, że Rosjanie nie mają BWP z 57mm a ponadto przekonywał, że rosyjskie 57mm są tak dziadowskie, że ich przebijalność jest niższa niż działek 30mm... :)

Ali
środa, 8 stycznia 2020, 18:56

Ruskie złomy to są najbardziej dziadowskie z dziadowskich :) A co ruskiego jest dobre nooo ? Może lotniskowce ? Czy najszybsze zegarki ? A może super ruskie tv 4k ? :)

dropik
środa, 8 stycznia 2020, 17:07

gdzie masz te bwp z 57 mm ? że tam ktoś sobie zaprojektował to jeszcze nie znaczy że ktoś to kupi. Może to będzie jeden pojazd na kompanie z przeznaczeniem do obrony przeciwlotniczej. O nowej amunicji nic nie wiadomo więc pozostaje ta z korzeniami w 2WS.

sdf
środa, 8 stycznia 2020, 14:08

Skoro tak napisał to tak jest !!! Nie dyskutować! Davien zawsze racje ma !!

środa, 8 stycznia 2020, 12:49

Davien pisał też że F-4 Luftwaffe uzbrojone były w pociski AIM-120 w 1972 roku!!!

R
środa, 8 stycznia 2020, 12:01

I caly czas twierdzi, ze 57mm to stare S-60 jest.

MAZU
środa, 8 stycznia 2020, 21:26

Bo tak jest, S-60 kaliber 57 mm, to niezłe (choć stare) działo automatyczne, o dobrej balistyce. Ostatnia modernizacja to (próby) wprowadzenia programowanej amunicji. M

środa, 8 stycznia 2020, 20:08

On też twierdził że F-4 Luftwaffe były uzbrojone w pociski AIM-120 w 1972 roku. Buahahahahaah!!!

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 02:39

Fantasy , ja na razie to jedynie ty tak twierdzisz wiec skończ robic z siebie...:)

Fantasy by davidek.
czwartek, 9 stycznia 2020, 23:05

Tam miało być:”...i jeszcze się wypierasz”.

Fantasy by davidek.
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:25

Ja tak twierdze powiadasz. To niżej masz dowód że to ty o jeszcze się wybierasz. Dyskusja pod artykulem „Jednak Super Hornet dla Luftwaffe, 11 pazdziernika 2019. Anonimy internauta, dnia 14 pazdziernika 2019 roku, o godzinie 18:42 napisal, cytuje: „Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow”. @Davien, 15 pazdziernika 2019 o godzinie 01:42 odpowiada, cytuje:” No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:)”. Wiec ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120. Szach mat!!!

Fantasy by davidek.
czwartek, 9 stycznia 2020, 14:37

Ale to ty się skompromitowałeś z tym F-4 davidku, a poniżej dla przypomnienia, wkleję co tam wtedy bredziłeś i jeszcze się tego wypierałeś. Dyskusja pod artykulem „Jednak Super Hornet dla Luftwaffe, 11 pazdziernika 2019. Anonimy internauta, dnia 14 pazdziernika 2019 roku, o godzinie 18:42 napisal, cytuje: „Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow”. @Davien, 15 pazdziernika 2019 o godzinie 01:42 odpowiada, cytuje:” No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:)”. Wiec ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120. Szach mat!!!

Davien
środa, 8 stycznia 2020, 16:55

No widxisz Rciu jak widac ciagle to S-60 jest:))

sdf
czwartek, 9 stycznia 2020, 03:56

No i widzicie! Napisał... " bo jest" i jest happy. :)))))!

Davien
środa, 8 stycznia 2020, 11:58

Bo jest funku, a BWP-3 z modułem Epoch wyposazonym w antyczne S-60 to pojazdy plot:)

Miszczu
czwartek, 9 stycznia 2020, 07:16

Mylisz moduł "Epoch" z systemem "Deriwacja", ktory jest systemem AA na podwoziu BMP-3 i posiada nowa armatę, 2S38. "Epoch" wyposażony jest w armatę 2A42 30mm.

Tweets Defence24