Reklama
  • Wiadomości

Rosja: Trwają prace podwodne w Cieśninie Kerczeńskiej przy Krymie

Rosja realizuje prace inżynieryjne mające połączyć fizycznie Krym z Rosją poprzez Cieśninę Kerczeńską. Przy okazji na dnie morza znajdowane są zabytki - przede wszystkim z okresu II wojny światowej.

fot. www.mil.ru
fot. www.mil.ru

Zgodnie z planem trzy robocze mosty, które mają tymczasowo połączyć Półwysep Tamański w Federacji Rosyjskiej z okupowanym Krymem mają zostać oddane jeszcze w tym roku. Natomiast docelowy most ma być gotowy w 2018 r. Dlatego trwają obecnie intensywne prace w Cieśninie Kerczeńskiej, choć wzmianki o nich pojawiają się tylko przy okazji wydarzeń niezwiązanych bezpośrednio z całą inwestycją.

Ostatni taki komunikat opublikowany przez rosyjskie ministerstwo obrony nie dotyczył więc mostu, a jedynie odszukania na dnie morza wraku niemieckiego kutra torpedowego S-102, który zatonął na minie 8 czerwca 1943 r. Jednostkę znaleziono przy południowym wejściu do Cieśniny Kerczeńskiej na głębokości około 16 m. Ministerstwo obrony nie wspomniało jednak, przy jakiej okazji wrak został znaleziony i dlaczego nie pozostawiono go na miejscu.

Rosjanie z uwagi na brak czasu zdecydowali się jedynie na pocięcie resztek kutra oraz wydobycie na powierzchnię kilku fragmentów kadłuba oraz armaty przeciwlotniczej Flak 28 kalibru 40 mm. W czasie wybuchu miny na niemieckim kutrze zginęło 12 marynarzy, a więc należało to miejsce oznaczyć i pozostawić jako cmentarz.

Cała wyprawa poszukiwacza rozpoczęła się 21 lipca 2016 r. i ma się zakończyć 29 lipca 2016 r. Jej zadaniem jest jeszcze wydobycie samolotu szturmowego Ił-2, który został zestrzelony koło Kercza 8 listopada 1943 r. Wrak leży na głębokości 5-6 m i w czasie feralnego lotu był pilotowany przez Bohatera Związku Radzieckiego Jucyna Akajewa. Obaj członkowie załogi samolotu zostali uratowani przez sowieckie kutry ratownicze.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama