Reklama

Siły zbrojne

Rosja ujawnia informacje o misjach Su-57 w Syrii [WIDEO]

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Rosyjskie ministerstwo obrony opublikowało film z pobytu w Syrii samolotów 5. generacji Su-57, które realizowały loty operacyjne z bazy Chmejmin. Maszyny odbyły kilkanaście lotów operacyjnych, atakując m.in. cele naziemne w prowincji Hama, z wykorzystaniem pocisków manewrujących.

Rosjanie z bardzo dużą ostrożnością udostępniali informacje dotyczące pobytu dwóch samolotów Su-57 w Syrii na początku 2018 roku. Maszyny przybyły do bazy Chmejmin 21 lutego 2018 i operowały przez dwa dni nad terytorium objętym konfliktem, jednak pierwsze oficjalne informacje zostały prze rosyjskie ministerstwo obrony opublikowane dopiero w maju bieżącego roku. 19 listopada resort obrony Federacji Rosyjskiej opublikował film ze startów i lądowań dwóch maszyn Su-57 w bazie Chmejmin, wraz z dodatkowymi informacjami.

 

Zgodnie z komunikatem, w ciągu dwóch dni samoloty odbyły ponad 10 lotów bojowych, pomimo tego, że oficjalnie nie weszły jeszcze na uzbrojenie sił powietrznych. Celem było zarówno przetestowanie systemów pokładowych w warunkach wysokiej temperatury i wpływu pobliskiego morza, jak również sprawdzenie zdolności działania w przestrzeni realnie kontrolowanej przez systemy radarowe przeciwnika. Samolot Su-57 zbudowano w technologii która ma utrudniać wykrycie zarówno środkami radarowymi, jak i w podczerwieni.

Co ciekawe, część misji związana była z atakowaniem celów naziemnych, gdyż samolot został opracowany jako maszyna wielozadaniowa. Jak wynika z majowego oświadczenia ministra obrony Siergiej Szojgu, przynajmniej w jednej z tych misji „przeciw siłom rebeliantów w prowincji Hama” Rosjanie wykorzystali na Su-57 manewrujące pociski Ch-59KM2 z napędem turboodrzutowym o deklarowanym zasięgu ponad 500 km.

Podczas całego pobytu w Syrii myśliwcom Su-57 towarzyszył nie tylko liczny personel techniczny, ale również specjalny samolot-laboratorium oraz maszyna monitorująca parametry użytego podczas lotów uzbrojenia i emisję systemów pokładowych. Każdej misji myśliwców 5. generacji towarzyszyła również osłona 2-4 maszyn Su-35S oraz samolot wczesnego ostrzegania A-50U.

W ostatnich dniach w rosyjskich mediach pojawiła się również informacja o zatwierdzeniu oficjalnego kamuflażu dla seryjnych maszyn. Będzie on bazował na malowaniu „pikselowym niskiej widzialności” zastosowanym na maszynie T-50-11 (numer boczny „niebieskie” 511), który brał udział w Syryjskiej misji i został użyty do odpalenia pocisków Ch-59MK2.

Reklama

Komentarze (41)

  1. Gosia

    Trzeba przyznać rosjanom że komputery stabilizacji maszyny podczas startów i lądowań działają rewelacyjnie. Można zobaczyć na filmie jak przy lądowaniu pracują powierzchnie sterowe, reagując znacznym wychyleniem z dość dużą częstotliwością ciągle idealnie trzymając Suchoja na ścieżce podejścia.

  2. Davien

    Panie obalacz, na małej wysokosci to Su-57 moze pomarzyc o supercruise, praw fizyki nie zmienisz kolejna mutacja AL-31 no ale przy twoim poziomie wiedzy.... Tak panie obalacz N036 to przeróbka N035 polegajaca na wymianie anteny i systemów chłodzenia a nie nowy radar wiec znowu sie skompromitowałes:) Reszty twoich bajek nie ma nawet sensu komentowac a co do S-300 to po co izrael ma niszczyc przestarzałe S-300PM niezdolne mu zagrozic w żaden sposób:)) Oj panie obalacz mniej Sputnika i RT wiecej realnego swiata polecam:)

  3. Przerażony

    Davien F-22 2 × 155,74 kN Su-57 175,0 kN do 196,2 kN odpowiedni radar AESA w Su 57 jest kwestią czasu. podważanie poziomu wykrywalności su 57 a więc właściwości stealth jest aktem rozpaczy z twej strony bo wiedzieć na ten temat możesz tyle co nic. Rosjanie dopracowują go a dopiero potem rusza zamówienia. modernizacje sil zbrojnych carskiej Rosji putina na nasze szczęście którego nie wykorzystujemy spowalnia ogrom tego przedsięwzięcia. szeroko pojmowany świat zachodu już jest w szoku jaki ogromny postęp nastąpił w armii FR Propaganda twa silą ale nie działa to na niektórych

  4. obalaczmitow

    @Davien nawet tego nie doczytałeś - że supercrusie F22 ma tylko na dużej czytaj przelotowej wysokości - bo na małej powietrze jest za gęste. Poczytaj o gęstości powietrza poczytaj że wiele samolotów, które bez problemów osiągają prędkość naddźwiękową na 11 km na 1 km nie są w stanie jej osiągnąć , poczytaj jak zmieniają się zasięgi np. pocisków pow-pow w zależności od wysokości lotu, poczytaj o sprawności silnika odrzutowego i dlaczego im niżej tym gorzej, napisałem NA MAŁEJ WYSOKOŚCI. Ja wiem że w wiki tego nie napiszą. Naprawdę zamiast pisać po raz kolejny bzdury obejrzyjcie reportaż o Su-57. Po prostu przeróbka Irbisa - to tak jakby powiedzieć że F22 to po prostu przeróbka F18 no to samolot i to samolot ma 2 silniki podobne rozmiary i służy do tego samego - ja wiem że wam trudno przyjąć do wiadomości niewygodne fakty ale to problem poznawczy. To Izrael już zniszczył S300 tymi F35?

  5. Davien

    Obalacz i znowu muszę cię dobic:)) Supercruise posiada tez np Raptor i to obecnie lepsze od tego co za kilka lat bedzie miał Su-57. Silnik izdielje 30 ma oficjalne oznaczenie AL-41FU cos dziwne jak na całkowicie nowy silnik. Radar AESA dla Su-57w okrojonej wersji istnieje w 7 egzemplarzach z czego 3 sa zainstalowane na samolotach i jest to po prostu przeróbka Irbisa ze zmieniona anteną. Su-35S dla WKS powstaje całe 98 sztuk do 2020r i dalszych zamówień nie ma poza 35-cioma eksportowymi( 24 Chiny, by skopiowac radar i silniki i 11 Indonezja. Roswja w Syrii to warunki może dyktowac Asadowi, cała reszta ma to gdzies

  6. Stirlitz

    @obalaczmitów vel tworzycielmitów To wszystko co piszesz o silnikach drugiego etapu to tylko domysły i przechwałki propagandowe, bo żadnego dowodu na to nie ma. Gdyby zebrać te wszystkie bzdury, które piszecie o Su-57 to można pomyśleć, że to jakiś cud techniki a jakoś ani Rosja sama tego nie chce zamawiać, ani Indie, które wypieły się na ten "cud".

  7. Davien

    Panie gracz, dokładne informacje udostepnił chocby Suchoj, KNAAPO, Military Russia itd. Chwalili się tym szeroko. A co do silnika AL-41FU to testowano pojedyńczy prototyp na jednym egzemplarzu Su-57. Testy podstawowe maja się zakończyc w 2020r, kiedy dopiero zaczna sie próby państwowe tego silnika. Info o harmonogramie testów od Rosjan.

  8. obalaczmitow

    @Stirliz - pisałem o tym aby zobaczyć reportaż a później pisać. Sami rosjanie przyznają że zbudowano 5 silników 2 etapu - jeden przechodzi lotne próby, jeden zamontowany na stanowisku testoym pokazano - o pozostałych 3 nic nie mówili. Wiadomo że z nowym silnikiem su-57 ma latać bez dopalacza z prędkością ponaddźwiękową na małej wysokości czego jak dotychczas nie potrafi żaden samolot i na pewno nie będzie tego potrafił w ciągu najbliższych 10 lat ani F22 ani F35 więc silniki istnieją osiągnęły założone parametry, więc w czym problem. To całkiem nowy silnik skonstruowany od początku pod su-57. Pokazano miejsce gdzie wytwarzają radary AESA, latają i latają testują wytrzymałość, manewrowość, tankowanie itp itd - jak dopracują to zaczną produkować seryjnie jak su-35S. Jak na razie wbrew temu co piszą tutejsi esperci to jak na razie to Rosja dyktuje warunki w Syrii i F22 jakoś tego zmienić nie mogą.

  9. Mobilny

    Propaganda istnieje po obu stronach z tym wyjątkiem ze na temat F-22/35 mamy znacznie więcej informacji niż ma to miejsce w przypadku Su-57. Zgadzam się ze brakuje mu wiele do maszyn amerykańskich ale fakt iż operuje w Syrii potwierdza tylko ze prace nad rosyjską maszyną stealth idą naprzód i kwestią czasu jest jej ukończenie. Myślę ze w ten sposób powinniśmy postrzegać tę kwestię.

  10. Stirlitz

    @Gracz Czytałeś dokładnie tą informacje z grudnia 2017? Wyraźnie jest mowa, że odbył się próbny lot Su-57 z prototypowym silnikiem docelowym dla Su-57, ale raz to prototyp, dwa - drugi silnik w tym Su byl stary silnik z Su-27. Oczym wiec mówimy? Tylko próbach i testach, do docelowej maszyny jeszcze długa droga, ale propaganda będzie ogłaszać sukces przy każdym starcie Su-57 ;)

  11. Gracz

    Mnie zastanawia jedno z jakich źródeł forumowicze mają taką wiedzę co dokładnie zostało zamontowane na danym prototypie i na jakim poziomie rozwoju są owe elementy ?? ps Stirlitz o prototypie z docelowym silnikiem pisano na Defence-24 6 GRUDNIA 2017 ROKU

  12. Davien

    No to czas obalic mity obalacza:) Obecnie Su-57 uzywa silników AL-41z Su-35 wiec ciekawe te testowani dawno istniejacego silnika. Izdielje 30 czyli AL-41FU istnieje w kilku prototypach i testy zakończy za ładne kilka lat. Radar N036 czyli przeróbka starego irbisa ( wymieniono antene) istnieje w trzech lotnych egzemlarzach wyłacznie w wersji okrojonej( boczne anteny i skrzydłowe nie powstały), Su-57 istnieje 12 niedokończonych prototypów, nie ma ani jednego jak na razie kompletnego egzemplarza( RadarN036, nowa awionika, o silnikach nie wspominajac) Obecnie panie obalacz to praktycznie Su-35 w nowszym kadłubie i nie miał byc odpowiednikiem F-35 ale F-22 do którego mu lata swietlne brakuja:)

  13. Stirlitz

    @Obalaczmitów Super! Rewelacja! Szkoda tylko, że to propaganda taka sama jak ta za ZSRR. Opierając się na Zwiezdach i innych Komsomolskich prawdach cały świat kupowałby walonki i wołgi, ale każdy ma wybór i może opierać się na głupotach propagandowych lub faktach. A fakty są jasne rosja zamówiła całe dwie sztuki Su-57, z produkcją jednej sztuki rocznie a nie ma nawet gotowego prototypu z docelowymi silnikami.

  14. Obalaczmitow

    Zanim kolejni znafcy napiszą swoje przemyślenia warto na popularnym serwisie poszukac filmu jak powstawał Su-57; zobaczyć jak testowano silniki, jak badano każdy element pod względem rcs-u, ile samolotów lata, jak powstają radary aesa, jak testuje się ich charakterystyki - a później pisać codzienne bzdury. Wpiszcie su57 zwezda i tam są 2 części reportażu. Wystarczy powiedzieć ze su57 ma ok2x krótsza drogę startu od su35, wiec będzie mógł startować z krótkich pasów czy lotniskowca. Z silnikiem 2 etapu będzie osiągał prędkość naddźwiękowa na małej wysokości bez dopalacza , a obecnie ma więcej wbudowanych w kadłub radarów niż f35. To tyle. Reszta w filmie. Komentarze o tym ze to rozrośnięty su27 świadczą tylko o piszącym i to nie świadczą dobrze. Su57 to nazwa złożona z liczb 22+35 i to nie przypadek.

  15. Wania

    Do gracz. Pewne sprostowanie. Rosjanie nie poczynili pewnych postępów w napędzie hipersonicznym (kindżał) - to jest przerobiony pocisk balistyczny. Chiny, USA i Indie tak. Rosja nie ma silnika. "Ich gospodarka obecnie jest stabilniejsza" - tak nie ma już tak radykalnego ruchu do dna. Choć sankcje USA jeszcze mogą to zmienić. Rubel i ropa znowu lecą na twarz. " Su 57 jest operacyjny" - tu pocisnąłeś. Świadczy o tym przeróbka tych marnych 12 różnych prototypów do w miarę być moze podobnej konfiguracji? Czy może wysłanie przez Putina po masakrze wagnerowców 2 samolotów w asyście bodajże 9 samolotów do Syrii gdzie po wykryciu przez satelity i całych dwóch dniach i całej jednej nocy uciekły do Rosji, świadczy o ich operacyjności?

  16. Yugol

    Darujcie sobie sarkazm. Wciąż a wciąż piszecie w zimno wojennej retoryce. A to zamało a to zawolno i znów nic nie pokazano itd itd. Pośpiechu nie ma bo nie wymaga tego obecna sytuacja polityczna.

  17. Krzychu

    Przerośnięty Su-27, znany bardziej jako cudak.Z V generacją ma mniej wspólnego od francuskiego Rafale, a do F-22 nawet nie ma sensu go porównywać.I ta zatrważająca liczba zamówionych maszyn...12!Ruskaja "gaspadarka" więcej nie wyciśnie , bez kroplówki z zewnątrz,a jak wiemy Indie podziękowały za ten bubel.

  18. MON

    @Dawid: "Można tylko pomarzyć o takim myśliwcu. Polska nigdy samolotu tej klasy nie będzie posiadać. Niestety." Będziemy mieli F-35. Spokojnie;)

  19. Davien

    Do panów trust i funklub: Nie ma czegos takiego jak MiG-37, natomiast MiG-41 to projekt mysliwca przechwytujacego, nastepcy MiG-31. Biorac pod uwage jakie osiagi ma podobno miec i brak w Rosji rozwiązań to umozliwiających....

  20. Davien

    Panie gracz Kinzał to ALBM nie pocisk hipersoniczny, a co do MiG-41 to zobaczymy, bo Rosjanie juz rózne rzeczy na ten temat twierdzili( Laser pokładowy, generacja 5++/6) a jak na razie to nawet pseudo 5 gen czyli Su-57 nie moga dokończyc. Do tego MiG by osiagnąc te parametry co sobie załozyli wymagac będzie dwóch róznych rodzajów silników których Rosja nawet nie ma

  21. Mądry Stirlitz

    @Stirlitz widocznie czytanie ze zrozumieniem to problem dlatego przytoczę Ci jeszcze raz słowa autora artykułu celem lepszego zrozumienia tekstu pisanego "Podczas całego pobytu w Syrii myśliwcom Su-57 towarzyszył nie tylko liczny personel techniczny, ale również specjalny samolot-laboratorium oraz maszyna monitorująca parametry użytego podczas lotów uzbrojenia i emisję systemów pokładowych. Każdej misji myśliwców 5. generacji towarzyszyła również osłona 2-4 maszyn Su-35S oraz samolot wczesnego ostrzegania A-50U."

  22. Dalej patrzący

    Dopiero na 2028 ma być gotowa docelowa elektronika i integrujący BMS i docelowe silniki. Czy termin zostanie dotrzymany, to inne pytanie. A zupełnie inna sprawa to to produkcja seryjna. Wg pierwotnego planu w roku 2020 [roku zakończenia rosyjskiego PMT 2010-2020] miało być operacyjnie w linii 200 sztuk PAK-FA - czyli Su-57. Będzie...12 prototypów, w 2021 liczba ta powiększy się do 15 sztuk. Su-57 w obecnej postaci to ewidentnie operacja propagandowej "maskirowki" udawania potęgi FR - zwłaszcza podczas corocznych parad 9 maja na Placu Czerwonym. Zwłaszcza przed własnym narodem. F-35 ok. 2025 będzie w służbie ok. 800-1000 sztuk - oczywiście jeżeli dynamika zamówień się utrzyma [no i tempo szkolenia, budowy infrastruktury itd. będzie dotrzymywało kroku]. Chiny na 2025 planują przynajmniej 250-300 operacyjnych J-20. A Rosja? Podejrzewam, że w miarę wzrostu liczby F-35 i J-20, będą produkowali dalej te w istocie przedprototypowe serie testowe. Czyli "maskirowka" pójdzie z "bojowym" Su-57 na całego - i w zaparte. Realnie zobaczymy stan Su-57 po zamówieniach Su-35S, czy jakoś inaczej przezwanych marketingowo jego "wersji". Nie zdziwię, się jak zmodernizowane Su-35 dostaną nazwę np. Su-55, sugerującą i postęp i bliskość konstrukcji z Su-57.

  23. trust observer

    @Gracz jest już oficjalna informacja (Mikojan) podana o nowym Mig (41 lub 37 (kryptonim gołąb), do 2025 roku prototyp wykona loty próbne ... info z anglojęzycznego portalu defence

  24. Stirlitz

    Facelifting Su-27 i nic poza tym. Do tego musi latać w z A-50 w parze, żeby mieć jakąś świadomość sytuacyjną oraz mieć do ochrony parę Su-35, bo sam jest bezbronny. Rosyjskie trolle ciągle powtarzają, że F-35 jest do niczego a teraz okazuje się, że ruscy próbują nadgonić zapóźnienie i żeby mieć odpowiedź na F-35B.

  25. Autor2

    dwa i pół macha i elektronika na poziomie Play Station, bo nic szybszego nie udało się wywiadowi ukraść, wyrazy współczucia dla wdów po pilotach tego cuda w starciu czymkolwiek przyzwoitym zaczynając od zwykłego w miare nowego F-16

Reklama