Rheinmetall zmodernizuje niemieckie Lisy

22 września 2021, 08:02
TPz 1 FUCHS A8A7 (ABC) (1)
fot. Rheinmetall
Reklama

Rheinmetall poinformował w swoim komunikacie, że otrzymał od niemieckiej Bundeswehry kontrakt na modernizację kołowych transporterów opancerzonych Fuchs do wzmocnionego standardu. Prace mają zakończyć się w 2024 roku, aczkolwiek pierwsze wozy trafią do użytkownika prawdopodobnie  już rok wcześniej .

Celem prac, przed jakimi stoi Rheinmetall, jest zmodernizowanie wozów rozpoznania skażeń Fuchs 6×6, aktualnie znajdujących się w standardzie A6A1, do nowszej konfiguracji A8A7. Główne różnice pomiędzy nimi widoczne są we wzmocnionym opancerzeniu (m.in. nadkola, drzwi oraz szyby) i podwoziu, tak by wytrzymało ono eksplozje min i ładunków IED. Różni się nieco także konstrukcja kadłuba. Wewnątrz, w nowym standardzie, wymieniono nowe siedzenia i ich zawieszenia oraz zamontowano dodatkowe użyteczne schowki.

Prace zaczęły się we wrześniu bieżącego roku i powinny potrwać do czerwca 2024 r. W międzyczasie pierwsze pojazdy A8A7 trafią do odbiorcy – Bundeswehry w 2023 roku. Pracami zajmie się zakład produkcyjny w Kassel.

TPz 1 Fuchs jest produkowany od ponad 40 lat, zaś od 1979 roku znajduje się w służbie niemieckiego wojska. Przez lata konstrukcja była modernizowana aż do momentu powstania standardu 1A8, który zrodził się z doświadczeń wojny w Afganistanie i innych operacji stabilizacyjnych, chociażby w Mali, czyli rejonów niezwykle obfitych w improwizowane ładunki wybuchowe. Głównie z tego powodu zaistniała potrzeba wzmocnienia ochrony balistycznej, tak by załoga znajdująca się w transporterach nie ucierpiała w przypadku rażenia pojazdu.

Do chwili obecnej zbudowano około 1600 pojazdów Fuchs, spośród których Bundeswehra wykorzystuje ponad 940 pojazdów, z czego 267 w najnowszej konfiguracji 1A8. Ponadto Fuchs, szczególnie w  wersji eksportowej oznaczonej jako Fuchs 2  jest chętnie sprzedawanym do wielu państw w różnych wariantach: kołowego transportera opancerzonego, mobilnego stanowiska dowodzenia, ambulansu polowego i omawianego powyżej pojazdu rozpoznawczego NBC, spośród których ostatni wariant jest najbardziej zaawansowanym technologicznie typem wozu, któryh wyprodukowano w około dwustu egzemplarzach. Posiada on szereg udogodnień elektronicznych, pozwalających na identyfikację zagrożeń ABC – skażenia chemicznego, biologicznego i jądrowego.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
Pucin :0
niedziela, 26 września 2021, 13:11

Do wszystkich malkontentów, nie tak dawno Patria (Finlandia) oferowała Polsce wspólny program z Finalnda+Łotwa w zakresie transportera 6*6, tj. rodzina XA-180/185/200 Pasi 6×6 i co? Powiem po radziecku g..................... :0 -------To tyle w temacie jakby kto nie wiedział. Na marginesie - D24 - artykuł pt. Fińsko-łotewski transporter idzie do produkcji. Są umowy - 1 września 2021, 09:00.

Max
piątek, 24 września 2021, 07:52

Przemyślała modernizacja daje efekty u nas czasami to się zdarza ale nasz mon nie jest gotowy do wdrożenia takich pomysłów

Djdjdj
środa, 22 września 2021, 14:43

A my mamy BWP-1

Trzcinq
środa, 22 września 2021, 13:51

A nam Hipek i Bóbr nie pasują. A szkoda

Chyżwar
czwartek, 23 września 2021, 07:31

Bóbr pasuje. Przynajmniej takie dochodzą słuchy. Z Hipkiem inna sprawa. To dowód, że przemysł poradzi sobie nawet jak założenia są wariackie. Gdyby ktoś chciał go do Narwi, moim zdaniem byłby w sam raz.

środa, 22 września 2021, 16:40

Sądzisz, że dorównują niemieckiemu ? A skoro tak, to zapewne są szeroko eksportowane ?

Kto kupił?
czwartek, 23 września 2021, 10:33

To Niemcy sprzedają teraz komuś przechodzone lisy?

dim
czwartek, 23 września 2021, 16:51

Nowe. Anglojęzyczna wiki wymienia 13 krajów i to tych najbogatszych, zachodnich i BW.

Rain Harper
środa, 22 września 2021, 11:39

A niemądre ludki piszą, że u nas czterdziestoletnie BRDM.

Pulsar
środa, 22 września 2021, 15:02

Bo to porównanie mercedesa 124 z Pabieda.... Merce 124 hulają do dziś i są mega wygodne a pabiedy vel Warszawy m20.... No cóż od święta przejechać się po mieście nimi można ale godzina jazdy to dwie naprawy...

Tweets Defence24