Reklama

Jak podają brytyjskie media, BAE Systems ma w planach spowolnienie produkcji w oczekiwaniu na złożenie zamówienia na produkcję maszyn bojowych Eurofighter Typhoon przez Katar. Wielka Brytania i Katar podpisały bowiem we wrześniu br. list intencyjny dotyczący zakupu przez to bliskowschodnie państwo 24 wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter Typhoon oraz 6 maszyn szkolno-treningowych Hawk. Finalna wersja porozumienia o zakupie maszyn miała być gotowa w ciągu kolejnego miesiąca. 

Według oficjalnych danych zniknie ok. 1400 stanowisk w Anglii, związanych z działem lotniczym i IT. Co więcej, BAE Systems zredukować ma ok. 400 miejsc pracy w bazie lotniczej w Brough, 230 w bazie RAF Marham oraz 15 w bazie RAF Leeming. Zlikwidowanych zostanie również 340 etatów w stoczni w Portsmouth i rejonie Solent. Następnych 180 miejsc pracy zostanie zlikwidowanych w ośrodkach m.in. w Londynie i Guildford.

BAE Systems zwolnienia
Redukcja etatów zgodnie z lokalizacją. Fot. BAE Systems

Według BBC brak zamówień związany jest m.in. z pojawieniem się na rynku myśliwca 5. generacji F-35 - przy którego produkcji BAE Systems bierze także udział. Dużą konkurencję stanowią również maszyny Rafale oraz F-16. Nie zmienia to faktu, że otrzymano łącznie 599 zamówień na produkcję myśliwca Eurofighter Typhoon od ośmiu różnych klientów w tym od Arabii Saudyjskiej. Według Brytyjczyków, firma liczyła na dalsze zamówienia z tego kierunku. 

Czytaj więcej: Katar: Eurofightery uzupełnieniem dla F-15 i Rafal

Jako ostatni swoje pierwsze myśliwce odebrał Oman. Ceremonia przyjęcia nowych maszyn tego bliskowschodniego kraju do służby miała miejsce w czerwcu br. Do Kuwejtu pierwsze maszyny mają z kolei zostać dostarczone w 2019 roku. W odróżnieniu jednak od zamówienia dla Omanu i Kataru za realizację kontraktu na 28 kuwejckich maszyn z Tranche 3A odpowiada włoska firma Leonardo. 

Zwolnienia związane są również z wycofaniem z eksploatacji RAF do marca 2019 roku floty uderzeniowej samolotów bojowych Panavia Tornado GR.4 (stanowiska dot. wsparcia eksploatacji). Tornada mają bowiem zostać zastąpione przez wielozadaniowe maszyny bojowe Eurofighter Typhoon oraz Lockheed Martin F-35B Lightning II. Zmniejszyła się także liczba zamówień na szkolno-treningowy samolot BAE Hawk. 

Jak podaje BBC, BAE Systems czeka również na wyraźny sygnał dot. przyszłości od brytyjskiego Ministerstwa Obrony, czyli swojego głównej klienta. Krytyce podlegały m.in. zwiększające się w resorcie zamówienia sprzętu pochodzącego z USA. Przedstawiciele władz podkreślają jednak, że decyzje brytyjskiego giganta związane są z restrukturyzacją firmy i nie są powiązane z decyzjami dot. wykorzystywania budżetu obronnego kraju.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. sojer

    spowolnienie? To jest praktycznie koniec produkcji, z wyjątkiem Włoch, którzy pociągną jeszcze dwa lata.