Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Radom Air Show 2023: Samoloty historyczne [FOTO]

Lublin R.XIII
Lublin R.XIII
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Na tegorocznym Radom Air Show nie mogło zabraknąć samolotów historycznych. Królują maszyny w ten czy inny sposób związane z historią polskiej awiacji.

Reklama

Wielkim rarytasem dla miłośników lotnictwa będą unikalne w skali światowej polskiej produkcji myśliwce Lim-5, SB-Lim-2, czyli polskie wersje myśliwców MiG-17 i MiG-15 UTI. Jedynie w charakterze zabytku będzie można też podziwiać w powietrzu TS-11 Iskra, jeszcze nie tak dawno będące na wyposażeniu Sił Powietrznych.

Reklama

Liczne będą samoloty z jeszcze dawniejszej historii. Na Radom Air Show przedstawiona została dokładna latająca replika RWD-8 „Czarny Piotruś". RWD-8 to najpopularniejszy przedwojenny samolot, na którym wyszkoliło się wielu pilotów cywilnych i wojskowych. W tym roku mija równo 90 lat od pierwszych lotów jego prototypów. Pokazano także znajdującą się jeszcze w budowie replikę samolotu rozpoznawczego Lublin R.XIII.

RWD-8
RWD-8
Autor. Maciej Szopa/Defence24
RWD-10
RWD-10
Autor. Maciej Szopa/Defence24
RWD-5
RWD-5
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Na radomskim air show pojawi się także samolot uważany przez wielu za najlepszy myśliwiec drugiej wojny światowej, czyli P-51D Mustang. Prezentowana maszyna nosi malowanie amerykańskiego pilota Charles'a „Buck" Pattillo, który walczył na takim samym samolocie nad Europą w latach 1944-45. North American P-51 Mustang, to jeden z najsłynniejszych samolotów myśliwskich II WŚ. Supermarine Spitfire jest zdecydowanie najbardziej znanym samolotem Polskich Sił Powietrznych, ale polskie lotnictwo było drugim największym użytkownikiem P-51 po Amerykanach przez większość 1944 roku i typ ten zapisał się w naszej historii szczególnie dobrze. Mustang'i I były na wyposażeniu 309 Dywizjonu od 1943, Mustang'i III Drugiego Polskiego Skrzydła Myśliwskiego od 1944. P-51D Mustang IV - taka wersja, jaka przyleci do Radomia, była na wyposażeniu Dywizjonu 303 Kościuszkowskiego od 1945 roku.

Reklama

Fundacja Latające Muzeum Polskich Sił Powietrznych 1940-1947 zajmuje się upamiętnianiem działań lotnictwa polskiego walczącego w czasach Drugiej Wojny Światowej na Zachodzie. Było to 15 dywizjonów, około 400 samolotów, około 17 000 personelu naziemnego i latającego. Obok Królewskich Sił Powietrznych (RAF) i 8 Armii Powietrznej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (USAF) - trzecia l największa siła alianckiego lotnictwa do 1944 roku.

Prezentowany jest także samolot treningowy North American T-6 Harvard, w polskim lotnictwie używany był głównie w Polskiej Szkole Pilotów w Newton oraz w dywizjonach myśliwskich w czasie drugiej wojny światowej. W 2017-19 dwa Harvardy (w tym prezentowany obecnie w Radomiu) były częścią radomskiego Zespołu Akrobacyjnego Orlik Sił Powietrznych - specjalnie na obchody 100-lecia lotnictwa polskiego.

T-6 Harvard
T-6 Harvard
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Historycznym samolotem szkolnym jest także najstarsza latająca maszyna zarejestrowana w Polsce, która dała pokaz w powietrzu – wyprodukowany w 1939 roku DH82 Tiger Moth. W czasach drugiej wojny światowej był to podstawowy samolot szkolny RAF i Polskich Sił Powietrznych.

DHC-1 Chipmunk
DHC-1 Chipmunk
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Kolejna maszyna to samolot szkolno-treningowy DHC-1 Chipmunk, skonstruowany w Kanadzie w 1946 roku. Zaprojektował go Polak, przedwojenny konstruktor w Państwowych Zakładach Lotniczych PZL na Okęciu, twórca myśliwców P-11, P-24, Jastrząb - Wsiewołod Jakimiuk. Był to pierwszy, całkowicie niezależny od brytyjskiego zaplecza, sukces przemysłu lotniczego Kanady. Wyprodukowany został w ponad 1200 egzemplarzach, ten szkolno-treningowy samolot stanowił podstawę wojskowego szkolenia pilotów w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii, Portugalii jeszcze w latach 70-tych.

An-2 Wiedeńczyk
An-2 Wiedeńczyk
Autor. Maciej Szopa/Defence24
L-2 Grasshopper
L-2 Grasshopper
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. rwd

    Wysłać do Chin plany naszych historycznych samolotów i zamówić po kilkanaście sztuk replik. Będzie tanio i szybko a nasze muzea nie będą świeciły pustkami. Co nam obca przemoc wzięła, Chiny odbudują.

  2. Ma_XX

    Szkoda, że tak niewiele o RWD-5 SP AJU - i o wyczynie Skarżyńskiego: Pilot Stanisław Skarżyński swój historyczny lot odbył 8 maja 1933 roku. Rekord długości lotu pobił lecąc małym, polskim samolotem turystyczno-sportowym RWD-5bis. W ponad 20 godzin przeleciał 3582 km, startując z wybrzeża Senegalu. Wylądował w brazylijskiej miejscowości Maceio.