Putin: Moskwa "nie porzuci Donbasu"

14 lutego 2021, 13:58
800px-Vladimir_Putin_(2017-07-07)
Fot. kremlin.ru
Reklama

Prezydent Rosji Władimir Putin zapowiedział, że Rosja "nie porzuci Donbasu". Gospodarz Kremla zadeklarował tak na spotkaniu z szefami mediów rosyjskich, podczas którego mówił także o protestach w kraju. Jego zdaniem pewne siły wykorzystują zmęczenie i rozdrażnienie Rosjan. Z kolei ukraińska delegacja w trójstronnej grupie kontaktowej ds. uregulowania konfliktu w Donbasie, poinformowała o śmierci trzech ukraińskich żołnierzy w obwodzie donieckim.

Fragmenty rozmowy, która odbyła się 10 lutego za zamkniętymi drzwiami, opublikowano w niedzielę. Putin, pytany o Donbas, powiedział, że przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji "należy pomyśleć o konsekwencjach", ale zapewnił: "nie porzucimy Donbasu, bez względu na wszystko".

Wcześniej media podawały, że na tym spotkaniu z mediami szefowa prorządowej telewizji RT Margarita Simonjan pytała Putina, czy nie czas, aby w Donbasie nastąpiło "rosyjskie lato". Nawiązała w ten sposób do wybuchu walk w Donbasie w 2014 roku, nazywanych w Rosji "rosyjską wiosną".

Putin - jak wynika z opublikowanych fragmentów rozmowy - odniósł się także do niedawnych protestów w obronie Aleksieja Nawalnego. "We wszystkich krajach świata, w tym u nas, pojawia się wśród ludzi zmęczenie, nagromadzone rozdrażnienie, niezadowolenie, w tym z warunków, w jakich ludzie żyją" - zauważył. Przekonywał, że wszędzie, w tym w krajach UE i w USA "tę sytuację wykorzystują skonfliktowane siły" i że tak również jest w Rosji.

Rosyjski prezydent, który tradycyjnie unika wymienienia nazwiska Nawalnego, oświadczył, że oponenci Rosji od wieków wykorzystują w swoich celach osoby ambitne i dążące do władzy. Takich ludzi przeciwnicy Rosji wykorzystują wyłącznie we własnych celach i nie ma w tym niczego nowego - oznajmił.

Przekonywał, że obce państwa prowadzą wobec Rosji politykę powstrzymywania, ponieważ osiągnięcia Rosji są dla nich niewygodne. Polityka ta - jego zdaniem - rozpoczęła się, gdy Rosja zaczęła odzyskiwać siły po rozpadzie ZSRR. "Im stajemy się silniejsi, tym silniej prowadzona jest ta polityka powstrzymywania" - oświadczył. Zapewnił także, że Rosja lepiej od innych krajów poradziła sobie z pandemią koronawirusa i jej system ochrony zdrowia zmobilizował się w stopniu "nieporównywalnie wyższym niż w krajach europejskich i USA".

image
Reklama

Z kolei wspomniani wcześniej ukraińscy wojskowi zginęli w wyniku wybuchu niezidentyfikowanego ładunku, kiedy przemieszczali się na swoje pozycje. Do zdarzenia doszło pod miejscowością Nowołuhańske w rejonie bachmuckim. Ukraińska redakcja BBC szacuje, że liczba strat bojowych w ukraińskiej armii od początku zawartego w lipcu rozejmu wzrosła do 15, w tym 11 z nich to straty, do jakich doszło od początku roku.

11 lutego, kiedy w Donbasie przebywał prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, zginęło dwóch żołnierzy. Tego dnia misja monitoringowa OBWE odnotowała prawie 900 przypadków naruszenia rozejmu w obwodzie donieckim. 848 z nich związanych jest, według OBWE, z ćwiczeniami ze strzelaniem na niekontrolowanym przez Kijów terytorium. Trwające od 2014 roku walki między siłami ukraińskimi a wspieranymi przez Rosję rebeliantami na wschodzie Ukrainy pochłonęły - jak się ocenia - ponad 13 tys. ofiar śmiertelnych.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 106
Reklama
ubawiony
poniedziałek, 15 lutego 2021, 12:24

wow Pan Niuniu jak zawsze na pierwszej linii frontu tylko ze u nas 50% zgonow na covid 19 to choroby wspolistniejace niemajace nic wspolnego z covidem a podciagane pod niego w porownaniu ze smiertelnoscia na tego syfa jestesmy daleko za rosja gdzie wiekszosc to faktycznie umierajacy covidowcy tyle w temacie

LMed
poniedziałek, 15 lutego 2021, 12:08

Z rosyjskiego punktu widzenia trudno tej deklaracji coś zarzucić. A Ukraina? No cóż, to nie jedyny ich problem graniczny.

mc.
poniedziałek, 15 lutego 2021, 11:13

Pan Prezydent Putin "otworzył furtkę"... islamistom. Jeśli "Moskwa" uważa że wszędzie tam gdzie żyją ludzie którzy twierdzą że są Rosjanami (choć mają inne obywatelstwo), to Muzułmanie mają prawo uważać że 2 miliony ich braci w Moskwie (mieście) nie podlega prawu rosyjskiemu.

aad154
piątek, 19 lutego 2021, 13:26

w punkt

Alfred
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:10

W retoryce Moskwy słowa "nie porzucimy" znaczą, w najlepszym razie, "jesteście zdani sami na siebie".

Acan
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:04

Zatrudniłem pare dni temu Rosjanina. Z jego słów wynika że wynagrodzenie jakie mu zaproponowałem jest 2x wyższe niż to co zarabiał u siebie. Jest kierowcą i w Rosji jeździł 30 letnim samochodem Ural (zimą śnieg miał w kabinie) a odległości jakie pokonywał są porównywalne jak między Warszawą a Lizboną ok 3500 km w jedną stronę. Twierdzi że praca u mnie jest o wiele łatwiejsza. Szuka mieszkania wystąpił o kartę pobytu chce ściągnąć żonę i dzieci. Tak bez podawania statystyk i średnich zarobków to on przyjechał pracować w Polsce a nie ja pojechałem do Rosji.

wyłączony reaktor
poniedziałek, 15 lutego 2021, 05:19

oni donbasu nie puszczą, a nawet -kto wie - może putin ma plan jakiejś sanacji wpływów na ukrainie

Wpr
poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:08

Putin od kilku lat nie potrafi zająć Donbasu, chyba czeka na te kosmiczne myśliwce i wtedy uderzy.

biały
poniedziałek, 15 lutego 2021, 14:31

prędzej czeka aż położą gazociąg po dnie Bałtyku , wtedy odetną Ukrainę od gazu i zmuszą do rozmów , przecież było oczywiste że to zrobią , jak chcieli mieć Krym to muszą zająć i Donbas , dosłownie Ukraina przegrała , nie wiadomo co trzeba by było zrobić aby Ruscy sie od nich odwalili

ja
poniedziałek, 15 lutego 2021, 00:46

Oczywsta rzecz, Rosjanie poownni mieszkac w Rosji. Oddzilic Krymi DOnbas , zawrzec pokoj i tyle. Zrobic ewetuanie plebiscyt pod obserwacja ONZ. Juz widze jak by Amerykanie pozwlili mieszkac w meksyku dla 3 misluonoiw obwateli USA.

Polak
poniedziałek, 15 lutego 2021, 12:50

Rosjanie nie komentujcie wydarzeń. Polacy myślą samodzielnie

poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:47

Amerykanie, nie komentujcie wydarzeń. Polacy myślą samodzielnie (pomimo odcięcia większości od informacji innej niż mainstreamowa).

Albino
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:21

Ja widzę mur blokujący imigrantów na granicy z Meksykiem!! Gdyby zrobić referendum w Meksyku to prawdopodobnie stali by się kejnym stanem USA. To Rosjanie pchają się wszędzie na "pokojowych" czołgach!!!

Gnom
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:06

Jest jeden problem, napisałeś: " Rosjanie poownni mieszkac w Rosji", ale dołóż do tego hasło Putina będące odpowiedzią na pytanie: "Z kim graniczy Rosja" - " Z kim chce". Czyli Rosja może być i w Warszawie i w Waszyngtonie - nadal podtrzymujesz swoje zdanie? A może uzupełnisz je, że w aktualnych granicach FR i to zwrocie Krymu.

mobilny
niedziela, 14 lutego 2021, 21:25

......od 2014 słyszę że Rosja upada....i nic.....za to w USA i UE same jaja....rewolucja światopoglądowa itp. pierdoły zatruwające wasze mózgi....Zachód się zwija.................a ja sobie na to patrze

Palmel
poniedziałek, 15 lutego 2021, 10:45

a ja jeszcze lepiej bo od 2000 słyszę to od znajomych i nic, to jest za duży kraj aby zbankrutował za Jelcyna można było zrobić Księstwo Moskiewskie ale nie teraz

Sailor
poniedziałek, 15 lutego 2021, 10:09

Taki moloch jak Rosja nie upadnie z dnia na dzień ani nawet z dekady na dekadę. Ale pocieszę Cie spokojnie powoli się to dokonuje już na naszych oczach.

Davien
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:14

NO popatrz Żachód nałozył sankcje na Rosje a jedyne co Rosja może to płakać ustami Zacharowej jakie te sankcje są złe:)

Red
poniedziałek, 15 lutego 2021, 02:16

Chyba sobie jaja robisz? Rosja to wrak. Za 15-20 lat kiedy ropa i gaz zacznie tracic na znaczeniu Rosja będzie ruina. Nie zycze zle Rosjanom ale takie sa fakty. USA w kryzysie od lat tak jak UE. Tylko ze o takim "kryzysie" normalni Rosjanie marza. Skup sie raczej na wskaznikach ekonomicznych i dlugofalowej ekonomii a nie na jakichs pierdolach.

biały
poniedziałek, 15 lutego 2021, 14:35

47 mln Amerykanów żyje w ubóstwie , co kilka miesięcy w Ameryce zadyma , a Ruscy całe życie w ubóstwie żyli więc nawet nie zauważą zmian , a co do wskaźników ekonomicznych to w Amerykańskie wskaźniki są mocno zawyżane przez multi miliarderów

gro9dvb
poniedziałek, 15 lutego 2021, 00:59

tesla, apple, msoft, space x, f35, f22, x35 i to USA się zwija? Rosja....Łada 2107 i się rozwija?

biały
poniedziałek, 15 lutego 2021, 14:36

no tylko że większość swojej produkcji przenieśli do Chin

inż.
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:59

UAZ Patriot i nowa ŁADA VESTA SW CROSS mało wiesz

Davien
poniedziałek, 15 lutego 2021, 18:48

Taak, tyle że Łada to obecnie Francuzi z Japończykami a UAZ Patriot to tak 20 lat do tyłu w porónaniu z Zachodem:)

Wawiak
poniedziałek, 15 lutego 2021, 17:48

"Nowości" na poziomie technologicznym Opla Kadeta z ubiegłego wieku. O jakości wykonania to lepiej nie wspominać.

Kot nr 398
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:02

Jaką innowacyjnośc ma Microsoft? Albo i Apple? Produkcji nie ma żadnej, a pod względem zaawansowania technologii nie ma nic unikatowego, czego by nie potrafiono zrobić w Rosji czy Chinach. Natomiast coraz więcej jest dziedzin w których zachodnia produkcja nie istnieje. Na przykład ekran LCD, mnóstwo komponentów elektronicznych, chemia... Skądś się ten "Rust Belt" wziął. Tesla to też głównie hype.

yar
poniedziałek, 15 lutego 2021, 17:21

"...nie ma nic unikatowego, czego by nie potrafiono zrobić w Rosji czy Chinach...." Rok się dopiero zaczął z Ty już z dowcipem roku wyskoczyłeś! Powiedz jakie Rosjanie robią światowej marki telefony? A może telewizory? Samochody? A może samoloty pasażerskie? Komputery? Odpowiedź jest prosta NIC Z TYCH RZECZY! Są tylko "górną Woltą z rakietami"!

bender
poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:33

A teraz otwórz przeglądarkę i sprawdź jednak co produkuje Microsoft, bo jest tego trochę od Hololens poczynając, a na komputerach kwantowych kończąc. Apple jest nieinnowacyjny? Wolne żarty.

Ale jaja
poniedziałek, 15 lutego 2021, 16:36

No a w czym ta innowacyjność? Tak konkretnie? Nowa obudowa, inne ikonki? Czy nowa kamerka od zewnetrznego sprzedawcy. Apple to marketing , tony shit marketingu, który ci wmówi ze są innowacyjni jak nie wiem co. Apple skupuje innowacyjne spółki za ułamek wartości. Innowacyjny będzie jak stworzy giętki ekran a nie przeniesie czytnik linii papilarnych z jednego miejsca w drugie czy zrobi 2 mm większe wviecie

bender
poniedziałek, 15 lutego 2021, 18:58

Dziwne, uważasz, że Hololens i superkomputery kwantowe są nieinnowacyjne, ale zginany ekran już tak. Tymczasem wszystkie smartfony i tablety są potomkami koncepcji iPhone i iPad. Na koniec dlaczego sam nie kupisz sobie jakiejś spółki za "ułamek wartości"?

fakty nie bajki
wtorek, 16 lutego 2021, 11:58

Hololens nie są żadną innowacją, system znany od lat stosowany w wojsku od lat. Rewolucyjne to było wymyślenie diody, zbudowanie ekranu LCD, matrycy światłoczułej do aparatu. To były innowacje - teraz to popłuczyny i marketing. To tak jak silnik spalinowy i odrzutowy - wymyślony przeszło 60 lat temu jedynie udoskonalany - ale bez żadnej rewolucji - podniesiono jego sprawność, zwiększono wymiary. Samoloty jak latały 40-50 lat temu tak samo latają dzisiaj, palą tylko mniej - to żadnego rewolucje. W kosmos latamy na silnikach o konstrukcji z lat 70. Od wielu lat brak jest tak naprawdę przełomu w technologii , czegoś co zerwolucjonizuje świat. Komputery kwantowe rozwijają USA, Chiny i Rosja, w materiałach Rosja jest jedną z najmocniejszych , w rozwoju badań nad energią atomową też przoduje - to jest przyszłość - cykl zamknięty - czyli "wrzucasz" do reaktora paliwo radioaktywne i przerabiasz go tyle razy aż będzie całkowicie bezpieczne , ba nawet pracują nad używaniem zużytego paliwa z dotychczasowych reaktorów - kto wygra wyścig - zdobędzie bank. Bo rewolucja elektryczna w motoryzacji potrzebuje prądu - duuuużo prądu i to najlepiej czystego. Rosjanie mogą spać spokojnie - najczystsze i najbardziej wydajne obecnie źródła prądu to elektrownie atomowe i gazowe.

bender
środa, 17 lutego 2021, 18:41

W jaki sposób i w jakim wojsku AR/VR miała być stosowana od lat? Rozwiniesz temat? Przełomem technologicznym za naszego życia był Internet i dalszy wzrost mocy obliczeniowych pozwalających na stworzenie algorytmów uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, dzięki czemu postęp technologiczny jeszcze bardziej przyspieszył. Dziś to IoT i Industry 4.0. Jaka rosyjska firma tworzy komputery kwantowe, których samemu mógłbyś użyć do swoich obliczeń? Bo to właśnie oferuje Microsoft. Cieszy mnie, że w Rosji prądu nie zabraknie, ale zapomniałeś dodać, że jeszcze muszą go dociągnąć. A panele na moim dachu dają czystszy prąd niż spalanie gazu.

Ech
poniedziałek, 15 lutego 2021, 00:56

A sankcje spowodowaly upadek Koreii Polnocnej np? Lub jakiegokkowiek inego kraju?

realista
poniedziałek, 15 lutego 2021, 22:01

KRLD ma protektora w postaci Chin i nie jest całkowicie odcięta od świata, handluje choć może to robić drożej via Chiny. Rosja nie ma takiego protektora i jak to historia pokazała po odcięciu źródeł z zachodu i kanałów dystrybucji ich produktów upadali.

Żebro
środa, 21 kwietnia 2021, 16:37

Nie wiem o czy ty bredzisz ale w Rosji występuje cała tablica Mendelejewa, technologicznie też doganiają zachód, a w razie czego kupią coś via Chiny. Porównanie z KRLD raczej głupie niż śmieszne. Te sankcje spowodują co najwyżej że z lekkiego autorytaryzmu przejdą w totalny reżim bo reżimowi latwiej kontolować populację i gospodarkę.

Fff
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:14

A to twoim zdaniem korea pln jest panstwem rozwinietym i gospodarcza potega?a co ppwiesz o korei pld?

Kot nr 398
niedziela, 14 lutego 2021, 21:17

Obecnie nie pracuje już ponad połowa z 15 reaktorów nuklearnych na Ukrainie. Są państwowe, nie ma pieniędzy na ich konserwację i remonty, w dodatku by to trzeba zamawiać w Rosji, oligarchowie mają elektrownie cieplne i oni dyktują ceny. Import energii z Rosji i Białorusi wzrósł ostatnio kilkukrotnie, granice otwarte, stosunki dyplomatyczne utrzymywane. Wczoraj ogłoszono że kolejna misja MFW opuściła Ukrainę bez porozumienia, więc czy będą następne kredyty? Których i tak by użyto do spłacania poprzednich, plus tradycyjne "otkaty" dla oligarchów. Rosja chce by to Ukraina albo bliżej nieokreślone koalicje międzynarodowe odbudowały Donbas, który jest zniszczonym, wyeksploatowanym zagłębiem węglowym i przemysłowym. Skoro Donbas i Krym musiały być dotowane (tak się mówiło i ciągle mówi na Ukrainie), to po ich utracie powinno być lepiej, no chyba?

o9duhi
poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:01

przecież ewidentnie jest lepiej, nie trzeba tego utrzymywać i utrzymanie przechodzi na Rosję, której brak kasy na inne tematy. Dodatkowo 2 milionowa społeczność proRuskich nie zaburza głosowania na Ukrainie bo oni zawsze głosowali na Putina lub osobę przez niego wskazaną np. Janukowycza.

Kot nr 398
poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:57

Ale jak to? Hrywna 2013 za dolara 8, teraz około 30. Produkcja, demografia, finanse - upadek całkowity. Po co im te kredyty, skoro jest tak świetnie? Poza tym Ukraina i tak wypłaca np emerytury i funduje studia Donbasowcom którzy tego by chcieli (choć lepszą darmową edukację mają w Rosji i ogromna większość to wybiera).

Niuniu
niedziela, 14 lutego 2021, 21:00

ubawiony - a w Polsce to z jakiego powodu śmiertelność w 2020r w porównaniu do 2019 wzrosła o 67 tysięcy Polaków? To oficjalne dane. I porównaj sobie ilość zgonów ma covid podawaną codzienie w Polsce w stosunku do liczby nowych zachorowań. Jak już będziesz znał liczby to porównaj je do innych Państw europy w tym Rosji. I wtedy może napisz komentaż.

Gruszwik
wtorek, 16 lutego 2021, 07:50

Śmiertelność w Rosji w 2020 roku wzrosła o 18 proc., wskaźnik najwyższy od 70 lat. W 2020 roku zmarło o blisko 324 tys. osób więcej niż w roku poprzednim. I jest to wynik gorszy niż w Polsce. To oficjalne dane z Rosji a jak wiadomo są one dalekie od prawdy.

Davien
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:16

Rosja Niuniu miała najwięcej zachorować i zgonów na COVID-19 w stosunku do liczby ludnosci na swiecie.

Ekspert
poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:32

Kłamiesz po raz drugi w tej samej sprawie. Wedłu oficjalnych danych opublikowanych przze John Hopkins University Coronavirus Resource Center sprawa ma sie tak. USA - 27 641 151 potwierdzonych przypadków COVID 19 / 485 337 zgonów. Rosja - 4 040 505 potwierdzonych przypadków COVID 19 / 79 220 zgonów. Dane z dnia dzisiajeszego. W USA jest około dwa razy więcej ludności jak w Rosji Więc te dane zwyczajnie obalaja twoje bajki.

spoko
czwartek, 18 lutego 2021, 18:31

Problem w tym ze Ten Hopkins powoluje sie na rosyjskie dane:)))

Ekspert
piątek, 19 lutego 2021, 08:02

No i co z tego. Jak masz inne dane to zaprezentuj.

Red
poniedziałek, 15 lutego 2021, 02:21

Niuniu: w Rosji tylko pomiedzy kwietniem i październikiem w Rosji zmarlo ponad 120 tys osób ponad okres z 2019. Dodajac listopad i grudzien to tw liczby sa jeszcze bardziej zatrważające. Rosja poradzila sobie źle. Na pewno nie lepiej niz polska. Za to lepiej niz

ubawiony
niedziela, 14 lutego 2021, 20:30

tak bardzo sobie poradzila ze ludzie zdychaja tam na potege tylko cenzura tego nie ujawnia , fakt ci co maja kase to maja zapewniona pomoc natychmiastowa jak wszedzie , takze propaganda go ni propagande kon by sie usmial

sża
poniedziałek, 15 lutego 2021, 17:11

O kim piszesz, o Ukrainie?

ania
niedziela, 14 lutego 2021, 20:21

Dopóki istniała równowaga pomiędzy partią a KGB i wojskiem, pilowana przez Komitet Centralny, Rosja była poważnym graczem międ,ynarodowym. Teraz donwładzy dorwał się niskich lotów kagiebista zdegenerowany do poziomu półświatka przestępczego i rosja awansowała do kategorii państw bandyckich.

Ech
poniedziałek, 15 lutego 2021, 00:58

A USa do czego awanswalo atakujac Irak FAgastan itp?

ania
poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:20

Zapytaj Breżniewa czemu najechał Czeczenie.

Obserwator
niedziela, 14 lutego 2021, 16:33

Rosja za Putina przestała być poważnym państwem.

baranów nie sieją oni sami się rodzą
niedziela, 14 lutego 2021, 18:20

Tak, najbardziej "poważnym" była za Jelcyna.

stare czasy panie z tym Jelcynem
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:59

Skoro Jelcyn przegrał wybory i odszedł to tak. Teraz już w Rosji takich cudów nie uświadczysz :))

bender
poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:26

Jelcyn nie przegrał wyborów tylko "oddał władzę" Putinowi, który następnie zorganizował wybory na siebie samego.

Rosji sieje
niedziela, 14 lutego 2021, 19:04

za Jelcyna Rosja była normalna

poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:58

Skoro Jelcyn przegrał wybory i odszedł to tak. Teraz już w Rosji takie rzeczy nie uświadczysz :))

Kot nr 398
niedziela, 14 lutego 2021, 21:22

Za Mao Chiny były normalne? A co tam z naszym ukochanym USA? Normalne?

Davien
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:20

Kocie, za Mao w Chinach była taka sama mordownia jak za Stalina i Breżniewa w Rosji. Obecnie w porównaniu do Rosji to Chiny sa w miare normalne. A USA było normalne od zawsze.

haha
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:55

Możesz cofnąć się do Cara Mikołaja Wania :) ale tylko za Putina mamy wszystkie obecne konflikty plus nowość w zestawie czyli trucie opozycji. Skoro go wybierają widocznie Rosjanie chcą tego i kochają to. A może jednak on sam się wybiera? :)

Wawiak
poniedziałek, 15 lutego 2021, 17:56

Demokratycznie uzyskał 150% głosów. W następnych wyborach będzie 200%.

Fan club onuc
niedziela, 14 lutego 2021, 16:29

"osiągnięcia Rosji są dla nich niewygodne" Ja tam Kibicuje Putinowi Ostatnie dziesięć lat Rosja rozwijała się w tempie 0,4% w skali roku (Polska 3,5%). Średnio w 2020 rosyjska gospodarka wygeneruje 9,97 tys. dolarów PKB na osobę. To o 14 procent (1600 dol.) mniej niż rok wcześniej. (Polska to 17387) Średnia krajowa w Rosji to 1790 zł (Polska 5286 zł) W ciągu ostatnich pięciu lat Rosja z pozycji lider 55% rynku wynoszenia ładunków w kosmos spadła na czwarte miejsce z udziałem 11% (głównie na własne potrzeby). W ostatnich latach spada także eksport uzbrojenia, w ostatnich dwóch latach stracili 14% rynku. Podatek węglowy w UE od 2022 i przesiadka całego świata na samochody EV spowoduje skurczenie się dochodów Rosji .

Frrt
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:19

Odejmij sobie jeszcze wplywy z,eksportu gazu i ropy i okazuje sie ze PKB na obywatela jest jak w jakims bantustanie. A PKB -, export weglowodorow daje prawdziwy obraz rosyjskiej gospodarki i przemyslu

niedziela, 14 lutego 2021, 22:03

trzeba porównać parytet siły nabywczej w gospodarce, Rosja w odpowiedzi wprowadzi w 22 roku podatek od towarów UE, czy w ogóle zamknie swój rynek

urel
niedziela, 14 lutego 2021, 21:13

Z czego Polska 'wygeneruje", te 1790 zł, ze bijania palet, i składania Niemieckich samochodów. Polska to karzełek, do Rosji, we wszystkim.

Kot
poniedziałek, 15 lutego 2021, 11:28

Rosyjska gospodarka opiera się na handlu złotem, ropą, gazem, tytanem. Rosja po prostu odkręca Kurek i jest kasa na wszystko. Tak to każdy może cwaniakować. Pomimo to że Rosji wszystko samo z ziemi wychodzi to jakoś ten kraj szału nie robi. Wiele mniejszych krajów w Europie ma się czym pochwalić i potrafią coś zrobić? Rosja niekoniecznie.

siup
niedziela, 14 lutego 2021, 22:45

Bzdury piszesz. Rosyjska gospodarka porównywalna jest do Holenderskiej. To co trzyma Rosję w całości to zbrojenia, na które jej nie stać i rakiety balistyczne, które się jej kończą. Nowe są ale jest ich mało, utrzymanie arsenału kosztuje tyle, że Rosji grozi atomowa zagłada od jej własnego uzbrojenia. Czas gra na korzyść Zachodu, a wywoływane przez FSB kryzysy nie przynoszą spodziewanych skutków. Wyjście Wielkiej Brytanii z UE pokazało tylko, że w ramach UE pozostałe kraje mogą normalnie funkcjonować. Kolejny rząd brytyjski będzie się zmagał z rozpadem królestwa. Następca Putina będzie się zmagał z rozpadem Rosji. Wystarczy, że Chiny będą blokowane przez USA to skierują się ku Syberii. Covid już przewartościował miejsca produkcji w Azji.

reynhbre
poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:07

weź nic nie mów, wszystkie moje dostawy z WIelkiej Brytanii stoją, a zanosi się na to, że jeszcze cło plus opłaty agencyjne trzeba będzie płacić więc import z Wielkiej Brytanii staje się zupełnie bez sensu, a do USA nie mają czego eksportować......

bender
poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:07

Czyli tak jak było do przewidzenia Brexit był strzałem w ich własne, brytyjskie kolano. No ale teraz będą mogli mieć rodowitych Brytyjczyków na zmywakach.

Wolodia
niedziela, 14 lutego 2021, 22:18

W pensji minimalnej jakoś nie. Rosja 165 dolarów, Polska ponad 500. W Rosji tańsza niż w Polsce jest tylko wódka, benzyna i transport publiczny. Jedzenie na porównywalnym poziomie tylko jakość tragiczna. Cały Kaliningrad jeździł do Polski na zakupy gdy były otwarte granice.

Red
poniedziałek, 15 lutego 2021, 02:28

Dokładnie. Nie przypadkiem coraz wiecej ogarniętych Rosjan pracuje w PL. Rosja to Moskwa i kilka innych duzych miast, wojsko, surowce. Tylko ze za 20-30 lat surowce juz tak wazne nie beda (eko rozwiazania). Rosja sie tez ciągle izoluje. Nie ma szans na rozwoj z poziomem korupcji i postsowiecka mentalnością czesci społeczeństwa. Inna sprawa że ciezko mi wyobrazic sobie jak Ukraina wyjdzie z kryzysu. Nie widac tutaj juz wogole swiatelka w tunelu.

Raf
niedziela, 14 lutego 2021, 17:33

Ale zabłysnąłeś... Przeczytaj jak liczona jest średnia krajowa. Obejmuje ona przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 9 osób - bierzesz pensję prezesa, dyrektorów i szeregowych pracowników i dzielisz przez liczbę zatrudnionych. Oczywiście dodaj, że to kwota brutto i odejmij sobie podatek i podaj ile to netto. Jest jeszcze mediana i dominanta - czyli najczęściej wypłacana pensja w Polsce, która w 2020 r wynosiła: 1819 złotych netto (oficjalne dane). Teraz porównaj to z krajami Europy Zachodniej. Teraz coś jeszcze o inflacji. Każdy ma inny koszyk inflacyjny - ja swoje nadwyżki w dużej mierze lokowałem w samochody (zmiana samochodu co kilka lat), oraz remonty domu - czyli tak jak większość. Ostatnio samochód kupowałem w 2015 roku - w 2020 r. taki sam model, z takim samym wyposażeniem, przebiegiem itp kosztował o 50% drożej. Według np. jednego z portali cena samochodów używanych w latach 2017-2019 wzrosła o 30-40%, podobnie było z cenami materiałów i usług budowlanych. Teraz porozmawiaj z ludźmi, którym poobcinano pensje, etaty a może niedługo zostaną zwolnieni. No jeszcze te stopy procentowe - niedługo mogą być ujemne - rzeczywiście mamy "wspaniałe" perspektywy na przyszłość - nie ma co.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:48

Wpisz sobie w wujka google light pollution map. To taka strona dla astro-fotografów, która pokazuje zanieczyszczenia świetlne. W Europie trudno znaleźć miejsca, gdzie są dobre warunki dla takiej fotografii. Ale wystarczy najechać na Rosję i od razu widać, że tam jest jak w Afryce. Idealny teren do robienia nocnych zdjęć. Gdzie byś się nie ruszył jest zupełnie ciemno. Spokojnie więc rzec można, że na rosyjskiej granicy kończy się świat cywilizowany.

tyu
niedziela, 14 lutego 2021, 21:13

Panie Raf. Nie dość że u nas średnia wyższa to jeszcze współczynnik Giniego lepszy (my 29.7, oni 37.5 - im mniejszy tym lepszy bo to oznacza że bogaty jest mniej bogaty a biedy mniej biedy czyli mniejsze rozwarstwienie). A więc ta super Rosja nie dość że mniej na głowe to jeszcze oligarcha musi i tak już biednemu przeciętnemu Rosjanowi więcej ukraść bo tak. I to jest Rosja. Bida z nędzą.

railman
niedziela, 14 lutego 2021, 21:05

Po co pisać bzdury o pensji 1819 netto 'znasz kogoś kto tyle zarabia?Sprawdź jaka jest najniższa pensja

ofon
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:33

Tak się czepiają z tym okradaniem, a w Polsce nie okradają cie 42 podatkami. W Rosji jest stały, liniowy 13,5 %, a w Polsce. Więc nie powtarzaj idiotyzmów.

Raf
poniedziałek, 15 lutego 2021, 00:59

Znam napisałem poniżej. Znam nawet takich, którzy przez pół roku zasuwali za darmo wierząc, że im pracodawca wreszcie zapłaci i się nie doczekali.

Kot
niedziela, 14 lutego 2021, 20:27

A niby w Rosji tą średnią liczy się inaczej? Nie żartuj...

dim
niedziela, 14 lutego 2021, 18:53

@Raf. Chodzi nie o to, że "Rosja" jest biedna, czy bogata... jest w przybliżeniu taka jak i Polska. Drastycznie różnimy się przy podziale tych dóbr. W Polsce, do zatrudnionego, dociera około 42% PKB (dane sprzed kilku lat), gdy w Rosji tylko 18%. Są okradani.

Skleroticus
niedziela, 14 lutego 2021, 18:51

Kolega Fan club onuc porównywał z Rosją, nie tzw. Zachodem. Ponadto porównujmy siłę nabywczą, która w Polsce nie odstaje jakoś bardzo od owego Zachodu. Dodatkowo, a może zwłaszcza, należy uwzględnić polską szarą strefę, która jest ogromna i dotyczy takich branż jak budowlanka, naprawy samochodów, usługi medyczne i prawnicze. Miliardy złotych na lewo. W firmach do 9 osób wynagrodzenie powyżej minimalnej także jest głównie "pod stołem". Gdyby to wszystko dodać, okaże się, że dawno wyprzedziliśmy np. Włochów. Ujemne stopy procentowe - na to mogą sobie pozwolić tylko najstabilniejsze gospodarki. Przecież oddają MNIEJ niż pożyczają :)))) Jak dla mnie, całkiem niezłe perspektywy, czego nie można powiedzieć o gospodarce rosyjskiej, gdzie właśnie wprowadzane są kartki na olej i cukier :))))))) i ceny regulowane na chleb, olej,cukier i jajka. Potęga gospodarcza, nie ma co ;)

sprat
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:38

Kłamiesz, bo sytuacja wyglada tak, zamknięte z powodu kwarantanny stołówki i jadłodajnie, powinno się zabezpieczyć państwowymi zamówieniami „na zorganizowanie żywienia dotowanego i bezpłatnego dla korzystających". Dla najbiedniejszych producenci mleka, mięsa i chleba proponują wprowadzenie kartek żywnościowych. Rosja to nie ameryka gdzie 60 milionów ludzi zyje na kartki, starcza to na jednorazowy posiłek w ciagu dnia. Poczytaj, a potem pisz.

spoko
czwartek, 18 lutego 2021, 18:42

W Ameryce idziesz do Food Bank i bierzesz zarcie za darmo jak juz naprawde ci brakuje kasy

Raf
niedziela, 14 lutego 2021, 19:57

Ja mieszkam w Polsce dokładnie na Mazowszu i w sumie gospodarka Rosji aż tak bardzo nie interesuje. Ale zawsze śmieszy mnie podawanie tej zawyżonej średniej krajowej. Płacą pod stołem w zakładach gdzie ludzie oficjalnie pracują na etat a tak na prawdę zasuwają po 12 godzin + weekendy. Znam doskonale to środowisko. Nawet w podwarszawskich miastach w zakładach prosty pracownik zarabia w granicach 2000 zł. Np ostatnio dowiedziałem się od jednej Pani, że jej stawka godzinowa wynosi 11 zł netto. Np. moja kuzynka w aptece zarabia 2300 netto (miasto - pod Warszawą). Zobacz np. jakie są stawki np. nauczyciela kontraktowego. We Włoszech bywam (północnych) i mam kontakt z ludźmi stamtąd - nic gorszego niż u nas tam się nie dzieje na rynku pracy. To bierz kredyt skoro niskie stopy proc. Cię satysfakcjonują i jesteś pewien swoich dochodów. Dużo ludzi ma własne oszczędności i mają problem co z nimi teraz zrobić.

tyu
niedziela, 14 lutego 2021, 21:20

To że u nas są biedni to nic nowego. Wszędzie są. Pytanie jest kto ma ich proporcjonalnie więcej. I tutaj Rosja zostaje w tyle. Tam nie dość że mniej kasy na głowę do podziału to jeszcze procentowo więcej niż gdzie indziej idzie do Putina i jego armii oligarchów. A to się później przekłada na jakość służby zdrowia/szkolnictwa itp. Putin może dowolnie zaklinać rzeczywistość w czym zresztą niczym nie różni się od jakiś 10 ostatnich przywódców Rosyjskich, ale zaklinaniem nie zmieni faktu że z Covidem Rosja poradziła sobie słabo. Liczba ponad standardowych zgonów w okresie pandemii wynosi jakieś 200 tysięcy. A więc za wielkim Rosyjskim sukcesem stoi zwykła malutka propaganda. Po prostu nie raportują zgonów i tyle. Nie ma szpitali nie ma przychodni, kto ma umrzeć to umiera i już. Tak wygląda leczenie na prowincji. Słynne wielkie szczepienie też rozbija się o "szczegóły". A to brakuje magazynów do przechowywania szczepionek, a to środków ich przewozu, albo i samych szczepionek. Znowu dużo gorzej niż na Zachodzie.

tyle
niedziela, 14 lutego 2021, 18:37

No i po co ten wywód? W Polsce źle a w Rosji dobrze? Najuczciwsze głosowanie to głosowanie nagami. Pytanie retoryczne. Czy to Polacy przenoszą się do Rosji , czy coraz więcej Rosjan emigruje do UE w tym i do Polski?

relis
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:41

Niestety, coraz więcej Rosjan opuszcza ten zachodni "raj" i powraca do Rosji, to nie sa juz dawne czasy, w Polsce czy Niemczech tez się przekonali, żę zarobki po odliczeniu socjalu sa mizerne, wiem cos o tym. U,raincy tez nie sa chetni do przyjazdu do Polski, tak żę sytuacja nie jest taka jak sobie to opisujesz.

spoko
czwartek, 18 lutego 2021, 18:45

Gdybys napisal ze coraz wiecej Rosjan jest deportowanych z UE za jakies przestepstwa to moglbym sie z tym zgodzic

bender
poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:21

Akurat wejście na strony Urzędu ds. Cudzoziemców albo rządowe strony o migracjach nie potwierdzają Twoich słów. Emigracja z Rosji na pobyt czasowy i stały w RP stale rośnie.

Ja
niedziela, 14 lutego 2021, 18:16

Cena używanych samochodów wzrosła o 30-40 procent hahaha. Chyba w Rosji. TAkie kity to możesz w Moskwie wciskać. W 2020 minimalna.netto wynosiła 1920 NETTO z podstawowymi kosztami uzyskania dochodu a nie żadna dominanta czy mediana. Minimalną otrzymuje ok 10 procent pracujacych. Wy to macie "perspektywy", jak za 20 lat ropa i gaz nikomu nie będą potrzebne.

g0eh8
poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:14

6 lat temu kupiłem auto za 25 tysiaków, dziś jest warte 27 tysiaków....drożeją

Raf
niedziela, 14 lutego 2021, 20:12

Najgorzej to rozmawiać z tzw. "betonem" - wystarczy wpisać w wyszukiwarce "wzrost cen samochodów używanych" i znaleźć odpowiednie artykuły na ten temat albo samemu sobie policzyć - jak się oczywiście kupuje co jakiś czas samochody. Jasne te swoje 10 procent to możesz między bajki włożyć. Cała masa ludzi zarabia w granicach najniżej krajowej lub niewiele więcej - chociażby nauczyciel kontraktowy, mianowany itp. Kuzynka w aptece trochę powyżej najniżej krajowej. Inna osoba realnie 11 zł za godz. pół etatu (oczywiście na umowie ma najniższą) - reszta pod stołem. Znam więcej takich osób.

ansuz
niedziela, 14 lutego 2021, 15:58

Ukraińcy już w pierwszych tygodniach agresji powinni przenieś "wojnę" na terytorium Rosji, niszcząc infrastrukturę przemysłową i miejską w głównym miastach Rosji. Ludność cywilną powinni na razie oszczędzić, aby trzymać tę kartę na ręku na wypadek pełnoskalowego ataku Ruskich na Ukrainę a wtedy już nie powinno być żadnych hamulców i ograniczeń, wojna totalna. (Mam nadzieję, że nasi koszerni politycy nie tylko pohukują na Ruskich groźnie i panuja icieczke do Izraela, ale też mają jakieś konkretne asy pikowe na ręku, aby ich użyć na wypadek np, bandyckich uderzeń jądrowych w naszym kraju)

kirgizja
poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:32

@ansuz Jasne. Ale, jeśli pamiętasz, żołnierze walczący na wschodzie Ukrainy walczyli na początku "nadzy i bosi". Karetek było trzy i pół, tak streszczając, więc ranni czekali godzinami na pomoc. Zrobiło się z tego dużo kalekich ludzi i chyba tyle z "powinni przenieść wojnę na terytorium Rosji"... Potem walczący, już dozbrojeni i dosprzętowieni, mogli doszlusowywać do jakichś standardów, szczególnie, że rosyjska agresja wzmogła uczucia narodowe w Ukraińcach, co przełożyło się i na hojność lokalnych i zagranicznych darczyńców, ale początek tej wojny - i nie daję tu cudzysłowu, bo ginęli i giną ludzie, i miały miejsce różne inne wojenne patologie, jak gwałty, rozboje itd. - otóż początek był naprawdę słaby. A gdyby Rosja chciała faktycznie walczyć z Ukrainą, a nie tylko, jak wiemy, odwrócić uwagę świata od zajęcia Krymu, już lata temu byłaby w Kijowie. A "wojnę totalną" planuj raczej na pyzy ziemniaczane...

Kot nr 398
niedziela, 14 lutego 2021, 21:21

O eskalacji nie ma mowy, wszyscy wiedzą że to by znaczyło utratę niepodległości Ukrainy. Trwa wyczekiwanie nie wiadomo na co, chyba na bankructwo bo nic innego nie jest prawdopodobne w obecnej sytuacji. Albo na coś jak "cud domu brandenburskiego", którego tak wyglądano w bunkrze w 1945 roku. Zachód już sobie odpuścił, ma większe problemy, nie ma ani pieniędzy ani interesów tam, nie udało się z zaskoczenia to teraz nic się nie da zrobić. Polska z Litwą to jest moc ale tam są więksi gracze. W ostatniej chwili wycofano sprzedaż podupadłych zakładów Motor-Sicz Chińczykom, ci ostatni nie są zachwyceni...

fifi
niedziela, 14 lutego 2021, 21:05

To by ich zaorali.W pierwszych tygodniach.Napoleonie :).

ansuz
niedziela, 14 lutego 2021, 22:55

Jeszcze nie zaczął się konflikt a już go przegraliśmy, skoro Polacy boja się myśleć walce w obawie przed "zaoraniem". Afganistan był w znacznie gorszej sytuacji, podczas Ruskiej inwazji a pomimo to Afgańczycy walczyli na pełna skalę z imperium bolszewickim i opłaciło się.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 15 lutego 2021, 13:59

Tak się im "opłaciło" jak Polakom Powstanie Warszawskie... Naszym wrogiem nie jest Rosja, która nie ma żadnych pretensji terytorialnych do Polski, tylko Ukraina i Niemcy. USA niech sobie same walczą z Rosją i Chinami a my "przyjdźmy z pomocą" jak już będzie jasne kto wygrał. :D

kirgizja
poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:22

A jak, konkretnie, się "opłaciło"? Kraj jest kompletnie zdestabilizowany, żadnego poczucia bezpieczeństwa dla mieszkańców. A fakt wtrącania się przez obcych i obecność obcych wojsk na terytorium kraju, oraz PKB per capita wynoszące ok. 600 USD, trudno podsumować słowami "opłaciło się".

Kot nr 398
niedziela, 14 lutego 2021, 23:35

Komu się opłaciło? Jaka była cena za to zwycięstwo? Powrót do czasów feudalnych, a nie jest trudno zobaczyć w internecie jak wyglądał Afganistan za czasów socjalistycznych. Jaka była wtedy pozycja kobiet, opieka medyczna itd

Davien
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:26

Afganistan za czasów okupacji Rosjan to ponad 2 miliony zamordowanych cywilów, palenie i niszczenie całych wiosek podrzucanie min pułapek wygladających jak zabawki i rozpaczliwa walka Afgańczyków o pozbycie się rosyjskich ludobójców. Masz cos jeszcze do dodania?

niedziela, 21 lutego 2021, 06:16

Oni tam wyczyniali dokładnie to samo, co Amerykanie wyczyniali w Wietnamie.

niedziela, 21 lutego 2021, 06:15

Oni tam wyczyniali dokładnie to samo, co Amerykanie wyczyniali w Wietnamie.

Fvh
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:25

Afganistan prze ruska inwazja tez zyl w czasach feudalnych.ale po swojemu i z wolnoscia. A nie "wolnoscia" socjalistyczną.

sża
poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:28

Dzięki amerykańskiemu wsparciu Afganistan cofnął się do czasów plemiennych, czyli tak o jakieś 1000 lat.

bender
poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:03

Mówisz oczywiście o sowieckiej interwencji w Afganistanie. Amerykanie pokonali Talibów, którzy wyrośli już w "średniowiecznej" rzeczywistości postsowieckiej.

sża
poniedziałek, 15 lutego 2021, 17:04

Amerykanie sami stworzyli przyszłych Talibów finansując wtedy koraniczne szkoły w Pakistanie, z których wywodzą się wszelkiej maści islamscy fanatycy. A odnosząc się do tego co napisałeś zapytam - gdzie niby Amerykanie pokonali Talibów? Bo na pewno nie w Afganistanie.

bender
poniedziałek, 15 lutego 2021, 18:51

Lata 2001-2002, Kabul, Kandahar, Tora Bora, Kondoz i parę innych operacji.

Tweets Defence24