Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

WZM podsumowują udany rok i spoglądają w przyszłość

Autor. Fot. Jacek Raubo/Defence24.pl

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. są jednym z najważniejszych podmiotów Polskiej Grupy Zbrojeniowej w domenie broni pancernej. W 2023 r. spółka osiągnęła przychody rzędu 250-300 mln złotych.

Reklama

Przed omówieniem przyszłości poznańskiego zakładu warto przytoczyć, jakie prace udało się zrealizować w WZM w bieżącym roku:

  • weryfikacje 11 egz. czołgów Leopard 2A5;
  • weryfikacje 8 egz. czołgów Leopard 2A4;
  • 52 przeglądy techniczne na 35 egz. czołgów Leopard 2A5;
  • 8 przeglądów technicznych na 4 egz. czołgów Leopard 2A4;
  • przywrócenie pełnej sprawności technicznej 10 egz. czołgów Leopard 2A5;
  • przywrócenie pełnej sprawności technicznej 4 egz. czołgów Leopard 2A4;
  • remonty z modyfikacją 9 egz. czołgów T-72;
  • remonty 8 egz. bojowych wozów piechoty BWP-1/1D;
  • modyfikacje i remont 6 egz. bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D/1S.

Czytaj też

WZM podkreślają przy tym, że nadal nie są wykorzystywane pełne moce zakładu, a spółka realizuje wszystkie umowy zgodnie z ich zapisami w uzgodnionych terminach.

Reklama
Spółka aktywnie włącza się w prowadzone przez Ministerstwo Obrony Narodowej programy modernizacyjne oraz zakupy nowego sprzętu i uzbrojenia, upatrując w nich szansę na swój rozwój w przyszłych latach. Na przestrzeni całego roku prowadzone były przez przedstawicieli Spółki przy współudziale MON oraz WZM S.A./PGZ S.A. zaawansowane rozmowy z partnerami zagranicznymi dotyczące szeroko pojętych obsług na rzecz Sił Zbrojnych czołgów Abrams oraz K2.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.
Reklama

Podkreślono również, że w 31 marca 2023 r. podpisana została umowa tworząca konsorcjum pomiędzy PGZ S.A., WZM S.A. i Hyundai Rotem Company. Celem przedsięwzięcia jest dostarczanie Siłom Zbrojnym RP czołgów K2PL i sprzętu towarzyszącego.

Czytaj też

26 czerwca w siedzibie WZM S.A. podpisano też umowę Teaming Agreement pomiędzy firmą General Dynamics Land Systems, producentem czołgu M1 Abrams, a Polską Grupą Zbrojeniową. Przedmiotem kontraktu jest utworzenie Regionalnego Centrum Kompetencyjnego Abrams, w którym WZM będą pełnić rolę lidera.

W procesie tworzenia tego ośrodka udział będą brały firmy z USA oraz spółki należące do PGZ S.A., które mają zostać włączone w łańcuch dostaw producentów amerykańskich. Działania te mają zabezpieczyć potrzeby logistyczne użytkowanego przez Siły Zbrojne RP sprzętu zakupionego w Stanach Zjednoczonych, a w przyszłości także techniki Sił Zbrojnych USA stacjonujących w Polsce, Europie Środkowej i Wschodniej oraz w innych krajach europejskich.

Czytaj też

12 września Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. zawarły pierwszą umowę z General Dynamics Land Systems na zabezpieczenie magazynowe tzw. deprocessingu (rozkonserwowania i przeglądu zerowego) 116 kupionych czołgów M1A1FEP kupionych na potrzeby SIł Zbrojnych RP. Przygotowano infrastrukturę i systemy zarządzania do pracy na tych wozach. Utworzono również magazyny zgodnie z wymogami strony amerykańskiej. Obecnie oczekiwane są dostawy części zamiennych.

11 grudnia do WZM skierowano pierwsze egzemplarze czołgów M1A1FEP i wozów zabezpieczenia technicznego M88A2. Producentem tych ostatnich jest firma BAE Systems. Ponadto, w przyszłości poznańskie zakłady zajmą się serwisem czołgów M1A2SEPv3. Czołgi M1A1FEP i wozy zabezpieczenia techniczne M88A2, które obecnie docierają do WZM, przejdą deprocessing, po czym zostaną skierowane do służby w Siłach Zbrojnych RP. Jest to kolejny istotny krok w budowie i rozszerzaniu kompetencji WZM, a także krajowego przemysłu obronnego w ogóle.

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. Chyżwar

    Cóż. Ze wszystkich pozyskanych używek sprawa M1 wygląda zdecydowanie najlepiej.

    1. OptySceptyk

      Chyba tak. Chociaż posiadanie kompetencji w leopardach też jest dobre. Generalnie, jak wojna w Ukrainie się skończy, to powinniśmy zatrudnić ukraińskich remontowców, bo będą mieli najlepsze chyba kwalifikacje na świecie w zakresie dużej liczby typów pojazdów.

    2. Norman

      Czołgi zachodnie są remontowane w europie w tym u nas a nie w ukrainie! To wzm ma i będzie miało jeden z największych na świecie wachlarz kompetencji obsługi czołgów...T72,T55,BWP,Leopard,K2,Abrams,Herkules.To za 3 lata lider w europie a do tego sam dorabia części.

  2. tagore

    W sumie zabawne ,ze nie chwala sie ,ze produkuja pod przykryciem regeneracji czesci do Leo.

  3. zdziCHÓJ

    Czyli przez rok nie wyprodukowano od podstaw ani jednego egzemplarza dowolnego pojazdu pancernego. Manufaktura, która zajmuje się renowacją średnio licząc wyjdzie coś koło 30 letniego złomu.

    1. Chyżwar

      Poznań na razie nie zajmuje się produkcją więc co u syna ojca miał wyprodukować?

    2. Nie cenzor

      A co ty wyprodukowałeś prócz tego postu? Choć jedną lufę?

    3. mick8791

      @zdziCHÓJ WZM to zakłady remontowe więc co niby mają produkować?

  4. Kris36.

    Cieszą kompetencje serwisowe. To absolutne minimum jakie można stawiać przed polskimi zakładami, żeby w ogóle był sens ich istnienia. Szkoda jednak, że zakład nie potrafi nic wytworzyć, nawet na licencji, jedynie zatrudnić ludzi, pozyskać dokumentację i ich przeszkolić pozyskując za to grube pieniądze.

    1. Chyżwar

      Czyś ty się unijnego szaleju objadł, że bredzisz jak potłuczony? Znasz historię brazylijskiego MBT? Powstał jeszcze w czasie Zimnej Wojny w dwóch różnych prototypach. Prostym ze 105 mm i wypasionym z gładkolufą 120 mm. Brazylijskie wojsko powiedziało, że kupi, jak będą kontrakty eksportowe bo nie chciało partycypować w kosztach. Pojazd startował a AS i Emiratach bodajże. Arabowie tego nie kupili. Być może z powodów politycznych. Być może dlatego, bo wiedzieli, że skala produkcji nie odpowiada ich zapotrzebowaniu. W każdym razie Brazylijczykom ten czołg wyszedł całkiem nieźle. Na tyle dobrze, że te prototypy przyjęli na stan i teraz chcą go reaktywować. Ale nie zamówili więcej i dlatego zbyt ambitna firma zbankrutowała. Jak własne wojsko NIE zamawia i NIE chce zamawiać tylko skończony wariat kupiłby licencję na coś, co wojsku niepotrzebne.

    2. Kris36.

      Ohłoń. W planach jest zakup ponad 1300 czołgów, część już jest w Polsce. Przy takiej ilości zakupionych maszyn histeryzujesz, że skala zamówień jest za mała. Błąd nastąpił 10 lat temu kiedy można było pozyskać licencję na K2. Jest w tym błąd wojska, polityków i zakładów, które są państwowe, więc nieefektywne. Teraz emocjonowanie się tym, że jest zakład, który ma wąskie kompetencje serwisowe dla 40-letnich Leopardów i 60-letnich BWPów jest groteskowe.

    3. [email protected]

      EEeeee To ja napisze ze szkoda ze dowolne ASO nie potrafi nic wyprodukować tylko naprawiać wychodzi na to samo co nie ?? :)

  5. Franek Dolas

    Fajnie na kompetencje szeroko to nazwijmy modernizacyjno-serwisowe ale my potrzebujemy producenta czołgów. I czy to będzie K2PL czy może Abrams to wszystko jedno byle byśmy mogli go produkować dla siebie i sojuszników.

  6. Zalo

    Prośba o wyjaśnienie laikowi czym – w odniesieniu do czołgu – różni się weryfikacja od przeglądu technicznego. Dziękuję.

  7. rwd

    Załatwili w ciągu roku 95 pojazdów, czyli szału nie ma. Zakłady remontowe pracujące na pół gwizdka.