- Wiadomości
WZM podsumowują udany rok i spoglądają w przyszłość
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. są jednym z najważniejszych podmiotów Polskiej Grupy Zbrojeniowej w domenie broni pancernej. W 2023 r. spółka osiągnęła przychody rzędu 250-300 mln złotych.

Przed omówieniem przyszłości poznańskiego zakładu warto przytoczyć, jakie prace udało się zrealizować w WZM w bieżącym roku:
- weryfikacje 11 egz. czołgów Leopard 2A5;
- weryfikacje 8 egz. czołgów Leopard 2A4;
- 52 przeglądy techniczne na 35 egz. czołgów Leopard 2A5;
- 8 przeglądów technicznych na 4 egz. czołgów Leopard 2A4;
- przywrócenie pełnej sprawności technicznej 10 egz. czołgów Leopard 2A5;
- przywrócenie pełnej sprawności technicznej 4 egz. czołgów Leopard 2A4;
- remonty z modyfikacją 9 egz. czołgów T-72;
- remonty 8 egz. bojowych wozów piechoty BWP-1/1D;
- modyfikacje i remont 6 egz. bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D/1S.
Zobacz też
- Poznań szykuje się na przyjęcie AbramsówSponsorowany
WZM podkreślają przy tym, że nadal nie są wykorzystywane pełne moce zakładu, a spółka realizuje wszystkie umowy zgodnie z ich zapisami w uzgodnionych terminach.
Spółka aktywnie włącza się w prowadzone przez Ministerstwo Obrony Narodowej programy modernizacyjne oraz zakupy nowego sprzętu i uzbrojenia, upatrując w nich szansę na swój rozwój w przyszłych latach. Na przestrzeni całego roku prowadzone były przez przedstawicieli Spółki przy współudziale MON oraz WZM S.A./PGZ S.A. zaawansowane rozmowy z partnerami zagranicznymi dotyczące szeroko pojętych obsług na rzecz Sił Zbrojnych czołgów Abrams oraz K2.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.
Podkreślono również, że w 31 marca 2023 r. podpisana została umowa tworząca konsorcjum pomiędzy PGZ S.A., WZM S.A. i Hyundai Rotem Company. Celem przedsięwzięcia jest dostarczanie Siłom Zbrojnym RP czołgów K2PL i sprzętu towarzyszącego.
Zobacz też
26 czerwca w siedzibie WZM S.A. podpisano też umowę Teaming Agreement pomiędzy firmą General Dynamics Land Systems, producentem czołgu M1 Abrams, a Polską Grupą Zbrojeniową. Przedmiotem kontraktu jest utworzenie Regionalnego Centrum Kompetencyjnego Abrams, w którym WZM będą pełnić rolę lidera.
W procesie tworzenia tego ośrodka udział będą brały firmy z USA oraz spółki należące do PGZ S.A., które mają zostać włączone w łańcuch dostaw producentów amerykańskich. Działania te mają zabezpieczyć potrzeby logistyczne użytkowanego przez Siły Zbrojne RP sprzętu zakupionego w Stanach Zjednoczonych, a w przyszłości także techniki Sił Zbrojnych USA stacjonujących w Polsce, Europie Środkowej i Wschodniej oraz w innych krajach europejskich.
Zobacz też
12 września Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. zawarły pierwszą umowę z General Dynamics Land Systems na zabezpieczenie magazynowe tzw. deprocessingu (rozkonserwowania i przeglądu zerowego) 116 kupionych czołgów M1A1FEP kupionych na potrzeby SIł Zbrojnych RP. Przygotowano infrastrukturę i systemy zarządzania do pracy na tych wozach. Utworzono również magazyny zgodnie z wymogami strony amerykańskiej. Obecnie oczekiwane są dostawy części zamiennych.
11 grudnia do WZM skierowano pierwsze egzemplarze czołgów M1A1FEP i wozów zabezpieczenia technicznego M88A2. Producentem tych ostatnich jest firma BAE Systems. Ponadto, w przyszłości poznańskie zakłady zajmą się serwisem czołgów M1A2SEPv3. Czołgi M1A1FEP i wozy zabezpieczenia techniczne M88A2, które obecnie docierają do WZM, przejdą deprocessing, po czym zostaną skierowane do służby w Siłach Zbrojnych RP. Jest to kolejny istotny krok w budowie i rozszerzaniu kompetencji WZM, a także krajowego przemysłu obronnego w ogóle.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]