Reklama
  • Wiadomości

Wspólna niemiecko-francuska ciężarówka

Zawarte w lipcu 2025 r. porozumienie pomiędzy francuską firmą zbrojeniową Arquus a niemieckim producentem pojazdów użytkowych – Daimler Truck, zaowocowało pierwszym wspólnym projektem. Jest nim samochód ciężarowy wysokiej mobilności Zetros 6x6 w nowym francuskim wydaniu.

Arquus, Daimler Truck, Zetros, ciężarówka, Francja, Niemcy, Mercedes-Benz, Mercedes Zetros
Zetros na francuską modłę od Arquusa.
Autor. Arquus

Podczas Forum Entreprises Défense odbywającego się w Paryżu w dniach 8–9 października 2025 r. firma Arquus prezentuje model samochodu ciężarowego „Zetros by Arquus”, będący wynikiem współpracy z Daimler Truck. Ta wersja wojskowej ciężarówki logistycznej łączy w sobie wytrzymałość podwozia Mercedes-Benz Zetros 6x6 z napędem na wszystkie koła firmy Daimler Truck oraz know-how firmy Arquus w zakresie militaryzacji i integracji systemów. Ciężarówka została zaprojektowana do użytku w trudnych warunkach i jest wynikiem francusko-niemieckiej współpracy firm Arquus i Daimler Truck w dziedzinie obronności.

Reklama

Prezentowana w Paryżu wersja wojskowej ciężarówki logistycznej łączy w sobie wytrzymałość podwozia Mercedes-Benz Zetros 6x6 z napędem na wszystkie koła firmy Daimler Truck oraz know-how firmy Arquus w zakresie militaryzacji i integracji systemów. Ciężarówka została zaprojektowana do użytku w trudnych warunkach i jest wynikiem współpracy obu firm w dziedzinie obronności.

Chcemy, aby francuskie siły zbrojne miały zaufanie do solidnej i sprawdzonej ciężarówki wojskowej, charakteryzującej się wysokimi parametrami taktycznymi i bliską współpracą z użytkownikami w zakresie wsparcia serwisowego.

@ Emmanuel Levacher, dyrektor generalny Arquus

Francusko-niemiecka współpraca przemysłowa ma na celu zapewnienie francuskim i europejskim siłom zbrojnym niezawodnego i konkurencyjnego rozwiązania w zakresie mobilności opartego na modelu Mercedes-Benz Zetros. Jednocześnie partnerstwo to ma wzmocnić przemysłowe i technologiczne zdolności Europy w dziedzinie obronności.

Zobacz też

Ciężarówka dla armii

Daimler Truck otrzymał ostatnio zamówienia na pojazdy Mercedes-Benz Zetros od sił zbrojnych, m.in. z Kanady, Litwy i Ukrainy. Od 2008 roku sprzedano ponad 15 000 ciężarówek Zetros. Znajdują się one także w flocie logistycznej Wojska Polskiego.

Teraz pojazd ten trafia również na rynek francuski z dodatkowymi funkcjami, za które odpowiada firma Arquus: militaryzacja, integracja wyposażenia i systemów uzbrojenia oraz różne warianty – z opancerzoną lub nieopancerzoną kabiną, do transportu żołnierzy lub innych zadań logistycznych. Obaj producenci zapewniają kompleksowe wsparcie i odpowiednią obsługę na terenie Francji. Zaprojektowana z myślą o trudnych warunkach eksploatacyjnych ciężarówka pomieści dwóch członków załogi w kabinie, zapewniając im optymalny komfort i ochronę. Niezależnie od wersji zabudowy lub typu kabiny, pojazd dysponuje stałą ładownością ponad 6 ton.

Ten model Zetros, opracowany w ramach naszego projektu partnerskiego, łączy w sobie sprawdzoną platformę pojazdów Daimler Truck z doświadczeniem firmy Arquus w zakresie wyposażenia i ochrony wojskowej. Razem możemy zapewnić siłom zbrojnym Francji i Europy niezawodny pojazd, który wzmacnia gotowość operacyjną i suwerenność przemysłową naszych sąsiednich krajów.
Daniel Zittel, dyrektor ds. sprzedaży w sektorze obronnym w Daimler Truck
Arquus, Zetros, Daimler Truck
Pierwszym efektem współpracy firm Arquus i Daimler Truck jest ciężarówka "Zetros by Arquus".
Autor. Arquus/Daimler truck

Obie firmy mają silną pozycję we Francji. Jako dostawca rozwiązań w zakresie pojazdów kołowych i wieloletni partner francuskich sił zbrojnych, Arquus (od lipca 2024 r. będący częścią grupy John Cockerill) posiada pięć centrów kompetencyjnych/zakładów we Francji: Limoges, Saint-Nazaire, Garchizy, Satory i Lisses – gdzie codziennie pracuje ponad 2000 pracowników. Francuska armia wykorzystuje prawie 25 000 pojazdów różnych modeli, z czego 20 000 jest obsługiwanych przez firmę. Warto przypomnieć, że Arquus, który kontynuuje tradycje produkcyjne w zakresie pojazdów wojskowych firm – Panhard, ACMAT i Renault Defence (które stanowią ok. 90% floty pojazdów kołowych armii francuskiej), dostarczając i obsługując m.in. takie konstrukcje, jak – Sherpa, VAB, Bastion, VLRA i jest również zaangażowany w ważny dla Sił Zbrojnych Francji program Scorpion.

Daimler Truck Holding AG montuje swoje pojazdy wojskowe w Wörth am Rhein, niedaleko granicy z Francją, oraz w swoim zakładzie Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) w Molsheim (Alzacja, Francja). Zakład w Molsheim jest częścią działalności przemysłowej Daimler Truck we Francji, gdzie niemiecka firma zatrudnia ponad 3000 pracowników.

Obie firmy dysponują dużymi zdolnościami produkcyjnymi i są w stanie dostarczać kilkaset samochodów ciężarowych miesięcznie. Dzięki dużej elastyczności w poszczególnych lokalizacjach mogą szybko reagować zarówno na krótkoterminowe wymagania operacyjne, jak i na duże programy zakupowe mające na celu zwiększenie zdolności sił zbrojnych.

Mercedes=Benz, Arocs, ciężarówka wojskowa
Zakład Molsheim jest w stanie modyfikować do 200 pojazdów rocznie, z czego połowa to ciężarówki dla wojska, jak widoczny na zdjęciu Mercedes-Benz Arocs w wersji logistycznej dla BwFuhrparkService GmbH.
Autor. Daimler Truck Holding AG
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama