Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wojsko zamówiło pojazdy transportowe dla Patriotów

Ilustracja: WZU
Ilustracja: WZU

Szef resortu obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu umowy na dostawę samochodów Jelcz, którymi transportowane będą rakiety zakupionego prez Polskę systemu obrony antybalistycznej Patriot.

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował za pośrednictwem Twittera o umowie, jaką w dniu 16 grudnia 2019 r. ministerstwo podpisało z firmą WZU Grudziądz. Jej przedmiotem jest dostawa samochodów Jelcz, będą nimi transportowane rakiety do systemu obrony antybalistycznej Patriot. Zgodnie z informacją przekazaną przez ministra, wartość umowy przekracza 54 mln PLN. W jej ramach Siły Zbrojne RP otrzymają samochody wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym.

Wojskowe Zakłady Uzbrojenia z Grudziądza wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Spółka specjalizuje się w rozwiązaniach związanych z rakietową techniką obronną. Wcześniej realizowała m.in. modernizację polskich zestawów przeciwlotniczych Osa do standardu Osa-P.

To kolejna z umów krajowych, związanych z pierwszą fazą programu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła. Niektóre elementy tego systemu są kontraktowane bezpośrednio przez polski MON w krajowych spółkach. W maju br. resort podpisał zamówienie na dostawę 73 pojazdów Jelcz do tego systemu. Do zakontraktowania pozostały jeszcze m.in. elementy łączności oraz maskowania i pozoracji.

Reklama
Reklama

Komentarze (25)

  1. Przemek

    Rakieta wazy 400 kilo. Teraz spróbuj ręcznie umieścić tą rakietę wraz kontenerze startowym na wyrzutni. Plus 200 kl kontener. Myslisz że ładują jak sosny w lesie na wóz.

    1. Markonn

      A o co ci Przemku chodzi?

    2. asdf

      HDS gdzie jest jakis? Czy trzeba bedzie kolejnego przetargu bo nikt nie pomyslal? To sie nadaje do wozenia slomy i to tez w tych malych kostkach a nie rakiet.

  2. Stefan

    Dla mnie interesujący jest ten łańcuch dostaw w ramach PGZ-a jak podatnika naciągnąć na dodatkową kasę. Rozumiem, że Grudziądz nie ma w tej chwili pracy to sprzedaż Jelczy idzie przez WZU z Jelcza, który jest właścicielem Autosanu. Czyli tak, ciężarówki z przyczepą wykona Jelcz z Autosanem a przepuszczamy sprzedaż przez Grudziądz, żeby dorzucić dodatkową marże. Pięknie. PGZ jest chorą instytucją patrząc od strony podatnika. Nie wspominając, że Jelcz mógłby sam wykonać przyczepy ale trzeba znaleźć zajęcie dla Autosana.

    1. mick8791

      Po pierwsze Jelcz nie jest właścicielem Autosanu! Po drugie Autosan nie produkuje ani ciężarówek ani przyczep. Po trzecie w tym kontrakcie Jelcz jest jedynie dostawcą nośnika, za specjalistyczną zabudowę do przewozu rakiet odpowiada WZU Grudziądz stąd naturalne jest, że to z tą firmą został podpisany kontrakt.

    2. Tomek pl

      Poczytaj autosan produkował przyczepy dla wojska i rolnictwa

  3. Leopardzik

    Nie widzę hydraulicznych ramion do przenoszenia rakiet z kontenerami +500kg To co wozki widłowe ciągnąć będą?

  4. -CB-

    Oni kupują od razu też pojazdy do drugiej fazy? Już poprzednie zamówienie na 73 Jelcze do Patriotów to sporo, a teraz kolejne do "transportu rakiet"? Zastanawia mnie też to, dlaczego za każdym razem kupujemy "pakiety szkoleniowe". Naprawdę przy zamawianiu zwykłej ciężarówki "paki", potrzebne jest za każdym razem specjalne przeszkolenie u producenta? To są wbrew pozorom ogromne, dodatkowe koszty przy takich ilościach pojazdów. Nawet wprowadzając całkowicie nowy typ samolotu, płaci się tylko za wyszkolenie kilku instruktorów, a Ci szkolą już następnych pilotów.

    1. Fort

      Bo jak nie będzie pakietu szkoleniowego to jak ktoś coś urwie próbując odkryć jakąś rzecz to nie będzie winnego, "a bo nikt nie powiedział itp" a tak jest czysta sytuacja. Zawsze musi być wykupione szkolenie od producenta

    2. mick8791

      73 Jelcze są do przewożenia wyrzutni, radarów, węzłów teleinformatycznych, stanowisk dowódczych itp. dla 16 jednostek ogniowych czyli 2 baterii. Te które są zamawiane teraz będą do transportu rakiet (chyba, że uważasz, że można je donieść z magazynu do wyrzutni na plecach). Atak informacyjnie - każdy nowy pilot naszych F-16 odbywa finalne szkolenie w USA (to tak odnośnie pakietu szkoleniowego).

  5. prawieanonim

    Wg jedynie słusznych piewców prawdy alternatywnej ze Wschodu kupiliśmy tylko dwie baterie Patriot i nie będzie drugiej fazy Wisły a tu proszę. Już w maju zamówiono 73 samochody a to jeszcze jedna umowa na dodatkowe pojazdy.

    1. Dudley

      Tak te Jelcze to do wożenia środków pozoracji, ale może masz rację to może wyjść z tego "druga faza Wisły"

    2. mick8791

      Mistrzu ale te wszystkie pojazdy są zamawiane dla pierwszej fazy Wisły... I będą jeszcze zamawiane kolejne dla środków pozoracji - też do pierwszej fazy Wisły... O jakiej drugiej fazie Ty piszesz? Może będzie, może nie - dopóki nie są podpisane umowy to żadnej drugiej fazy nie ma.

  6. Jacek

    Armia staje się największą Polska firmą transportową. Tyle że nie ma czego wozić...

    1. victor

      A taka ciekawostka: dlaczego MON kupuje samochody Jelcz nie bezpośrednio u producenta, albo w HSW, która posiada 100 proc. udziałów/akcji Jelcz SA,i w programie Wisła uczestniczy w znacznym zakresie ale w WZU Grudziądz?

    2. michalspajder

      Ktos musi zamontowac plandeki, zbudowac kontenery. W ramacz dzielenia sie kompetencjami pomiedzy zakladami naszego przemyslu. Swoja droga, akurat WZU z Grudziadza potrafi modernizowac elektronike, i to calkiem niezle. Czyzby stracili te kompetencje i teraz musza byc podwykonawcami najnizszego szczebla? Czy tez nasze pojazdy transportowe beda w stanie znienacka, jak z karabinem spod koldry wystrzelic Patrioty prosto do celu? :-)))) Oj, watpie. Jeszcze jedno. tak mnie naszlo. Po przeczytaniu dzisiejszych artykulow o niedoszlym offsecie, tak twardo negocjowanym z USA za F35, o odwolaniu przetargu na program Mustang i po tym oczywiscie artykule na muly do transportu amunicji, ktorej nawet do 2022 roku miec nie bedziemy moge powiedziec tylko jedno: rosyjskie sluzby specjalne przy swojej maskirowce i kombinacjach to w porownaniu z naszym MON-em to sie moga schowac, i to wprost na dnie Rowu Filipinskiego (to bodajze najglebsze miejsce na ziemi, jesli chodzi o morza i oceany). Bo ja z naszej polityki rozumiem (tej obronnej zwlaszcza) coraz mniej i mniej...

    3. mick8791

      Dlatego, że Jelcz dostarcza tylko nośniki (pojazdy), a za specjalistyczną zabudowę odpowiadają WZU Grudziądz i to one są wykonawcą kontraktu. Proste i logiczne. Jak chcesz kupić samochód to idziesz podpisać umowę do producenta silników czy dostawcy gotowego pojazdu?

  7. dywersant

    Przy 16 wyrzutniach i 208 rakietach to te 73 samochody i tak puste jeździć będą bo z czym niby, efektory w wyrzutniach i powietrze na pace. 208/732.84... spokojnie mogą czekać z realizacją na II fazę, albo przynajmniej na efektory może do Narwi... taaa... Narwi... hehehe.

    1. mick8791

      Człowieku te 73 samochody, o których piszesz są przeznaczone do transportu wyrzutni, radarów, stanowisk dowodzenia, węzłów komunikacji. To był kontrakt z maja. Artykuł opisuje zupełnie inny kontrakt i nie jest podana liczba zamówionych samochodów tylko kwota transakcji... Czytanie ze zrozumieniem się kłania...

  8. adams

    I z tymi dwoma bateriami zostaniemy,jedną się rozstawi na Żoliborzu a drugą osłoni jakieś lotnisko żeby mały książę mógł się bezpiecznie ewakuować

  9. Fejk

    Czy wy myślicie że wszystko jest podane do publicznej wiadomości

  10. Fort

    Czy u nas wszystko musi być takie bezmyślne? Dlaczego tam są te przyczepy? Czy przy takich kosztach rakiet, nie można było zamówić dwa razy więcej ciężarówek? Gdzie w polskim wojsku używane są takie przyczepki? Przecież jak przeciwnik to zobaczy to od razu będzie wiedzial co tam jest wiezione

    1. ThinQ

      Otóż kolego drogi powiem ci że REALNIE na poważnie do spraw obronności podchodzi niewiele państw na świecie a my w ogóle. Wesołych Świąt

  11. Lord Godar

    A z ciekawości zapytam , jaki system załadowania / wyładowania tam będzie ? Samozaładowczy ? Specjalny dźwig ? Bo na tych komiksowych ilustracjach niewiele widać .

    1. BUBA

      Youtube: Patriot Missile Convoy Loading........................................................................................................... ................................................................................................................................................................................. Zwykły wózek widłowy wystarczy ale nasza armia przeprowadzi dogłębną analizę w IU, następnie rozpisze postępowanie przetargowe, gdzie określi kolor pokrycia siedzenia w widlaku który będzie decydował o wyborze dostawcy z USA..............................................................................................................

  12. zbibi

    To te wszystkie pojazdy nie były od razu ujęte w kontrakcie tylko teraz dodatkowo je trzeba dokupić? To ile w końcu za te dwie baterie wyjdzie?

    1. sdf

      A w czym masz problem? Zapłacimy amerykanom i ich firmom, czy zarobi na tym nasz przemysł a kasa wróci w podatkach do budżetu?

    2. zbibi

      a z tym mam problem, że wygląda to tak, jakbyś poszedł do dużego salonu RTV i kupił sobie największy i najdroższy telewizor, przynosisz go do domu i okazuje się, że w cenie którąj zapłaciłeś nie ma w pudełku kabla zasilającego i pilota, więc idziesz je dokupić osobno w osiedlowym sklepiku za dodatkowe pieniądze oczywiście, po czym okazuje się, że nie masz jeszcze baterii do pilota albo podstawki pod ten tv....

    3. BUBA

      Bo tak to wygląda. Jeszcze sam sobie nie możesz go podłączyć do dekodera, do sieci elektrycznej i internetu, a dostęp do kanałów które oglądasz określa sprzedawca telewizora..................................................................................................................................... Jak chcesz coś więcej oglądać idziesz do sprzedawcy telewizora i za jego pośrednictwem kupujesz rozszerzenia. No i musisz mu płacić abonament za wsparcie techniczne w czasie gdy telewizor stoi u Ciebie w domu. Złoty interes.

  13. R

    Brawo My! Ciekawe co w ramach zakupu F-35 dostaniemy, pozwolenie na budowe wozkow do ich przepychania?

    1. Dudley

      Jaja sobie robisz? Ciągniki tak jak przy zakupie f16 będą amerykańskie. Tam nawet młotki są made in USA, a offset to technologia serwisowania młotka i certyfikowane szkolenia z jego użycia.

    2. -CB-

      Już są. Na większości lotnisk mamy teraz Fordy "F". Ale ciąganie samolotów Starami też dobre nie jest i nigdy nie było...

  14. 22

    A co z obiecaną przez naszego wielkiego sojusznika samodzielną produkcją rakiet do tego systemu przez polskie przedsiębiorstwa ? :)

    1. Xorer

      Nic takiego nie było ustalone. Nie wymyślaj.

    2. prawieanonim

      Jak się rząd zdecyduje to będzie.

    3. Stryjek

      Gdzie to było mówione ? to tak jakby Putin dał Erdoganowi robić rakiety do s-400 bądź realistą .

  15. Paweł P.

    +1

  16. mar

    Po co te przyczepy? Wygląda na szukanie oszczędności gdzie nie trzeba. Przy tej kwocie zakupu trochę to rozbawia.

  17. Charlie

    coś się dzieje - niewiele, ale zawsze coś w myśl zasady punkt widzenia określa punkt siedzenia :) Prawda jest taka, że nie mamy kasy jako Państwo na dynamiczne dozbrojenie się w nowoczesny sprzęt militarny i przez to cykamy tyle na ile nas stać w danym roku budżetowym.

    1. Rzyt

      To nieprawda,mylisz się....mamy bardzo dużo kasy na armię...ale mamy ja źle zbudowaną.. przerost formy nad treścią

    2. ZZZZ

      Jeśli JW Grom kupuje działko 20 mm za 4 mln zł to znaczy, że macie pieniądze tylko bardzo nierozsądnie je wydajecie. W efekcie, po takich zakupach, zaczyna brakować na rzeczy podstawowe.

  18. WOTciak

    pakiet szkoleniowy do prowadzenia Jelcza, wow skomplikowane to musi być

    1. hakun

      Prawdopodobnie transport rakiet do systemu antybalistycznego to trochę bardziej skomplikowana sprawa niż palety z biedronki ;).

    2. -CB-

      Prawdopodobnie też nie różni się od transportu wszystkich innych rakiet, amunicji, pocisków, min, bomb, itp. które już posiadamy. To nie jest żaden specjalistyczny pojazd, a zwykła ciężarówka transportowa. Dużo ważniejsze są tu po prostu zwykłe zasady i przepisy przewozu ładunków niebezpiecznych.

    3. WOTciak

      być może lecz nie przesadzajmy każdy kumaty kierowca Tir sobie poradzi w obsłudze Jelcza i nie potrzebuje do tego pakietu szkoleniowego

  19. Paranoid

    Może by tak Minister podał jaki % całości kontraktu ma być wykonany w ramach polonizacji? "Kolejny krok" to brzmi dumnie i poważnie. A ile z tych Jelczów jest Made in Poland, bo zdaje się, że przynajmniej silnik jest spoza PL ...

  20. matrioszka

    I tak mamy szczęście , że Patrioty wynegocjował poprzedni MON . Bo gdyby min. Błaszczak , to byłoby jak z zakupem Himarsów - wszystkie pojazdy tego systemu będą amerykańskie .

    1. Błaszczak niczego nie wynegocjował po za chęcią zakupu systemu od Niemiec i jego modernizacji do standardu PDB-8.

  21. Gras

    Podobno maja mieć silnik o mocy 625KM i lepszy pancerz kabiny. Przynajmniej Jelcz się rozwija dzięki tym zamówieniom.

  22. propagandzista

    jakoś "mało defiladowe"

  23. adams

    Kolejny sukces,amerykanie pozwolą nam wozić swoje rakiety naszymi samochodami,a gdzie jakiś transfer technologi rakietowych..... I co z drugim etapem programu Wisła,amerykanie radar wybrali a u nas cisza,zostaniemy z dwiema bateriami do pokazania na paradzie,też fajnie :)

    1. Vdv

      Po co sie pienic. Przeciez juzbylo ogloszone ze zadnego transferu technologii nie ma

    2. Clash

      Już odpowiadam gdzie jest transfer technologii.... jest na polibudzie. A że się uczyć nie chciało to teraz trzeba bulić za osiagniecia i pracę innych. Dziekuje za uwage.

    3. zeus89

      Też jestem krytyczny bo nie wiadomo o ilości, a cena spora. Jednak czepianie się, że zamawiamy ciężarówki u nas to już czepianie się na siłę nie uważasz ?

  24. LMed

    Polonizacja systemu - dobre.

  25. Ai

    To nie jest polonizacja systemu Patriot ponieważ Jelcz będzie tylko woził elementy systemu Patriot. System to efektor, radar, sd, i reszta elektroniki.