Reklama
  • Polecane
  • W centrum uwagi
  • Wiadomości

Wkrótce testy potencjalnych następców Honkera

Inspektorat Uzbrojenia oczekuje na otrzymanie ofert ostatecznych w programie samochodu osobowo-ciężarowego Mustang, następcy popularnych Honkerów. Do obecnego etapu zakwalifikowało się osiem podmiotów. Pojazdy producentów, którzy złożą swoje propozycje, wezmą udział w testach, mających sprawdzić między innymi „parametry krytyczne pojazdu”.

Fot. http://9pr.wp.mil.pl/
Fot. http://9pr.wp.mil.pl/

Jak poinformował Defence24.pl rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Robert Wincencik, IU zaprosił 14 marca do składania ofert w programie Mustang osiem podmiotów. Znaleźli się wśród nich wykonawcy, zakwalifikowani wcześniej przez Inspektorat.

Na liście rankingowej znalazło się osiem podmiotów:

  1. Dom Samochodowy Germaz Sp. z o.o., który otrzymał 9 punktów za przeprowadzone dostawy;
  2. Autobox Innovations sp. z o.o. sp. k., Auto Special Sp. z o.o., – 5 punktów
  3. Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o., MARVEL sp. z o.o., ITS Solutions sp. z o.o – 4 punkty.
  4. AMZ-Kutno S.A – 3 punkty.
  5. Zeszuta Sp. z o.o. – 1 punkt.
    Cegielski-Poznań S.A. – 1 punkt.
    Polski Holding Obronny sp. z o.o. oraz Concept sp. z o.o. – 1 punkt.
    Siltec Sp z. o. o. – 1 punkt.

Wszyscy wymienieni wykonawcy otrzymali zaproszenia do składania ofert ostatecznych. Inspektorat będzie czekał na propozycje do 7 maja. Dalsze kroki będą podejmowane w oparciu o złożone oferty. Jednym z elementów procesu oceny ofert będzie przeprowadzenie testów pojazdów. Ppłk Wincencik dodał, że próby obejmą m.in. sprawdzenia parametrów krytycznych pojazdu. „Przeprowadzenie badań odbędzie się w ramach oceny złożonych ofert, a zakres sprawdzeń obejmie m.in. parametry krytyczne pojazdu.” – stwierdził.

Rzecznik IU zaznaczył, że wraz z zaproszeniem wykonawcom przesłana została Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia. Program Mustang zakłada pozyskanie samochodu ciężarowo-osobowego wysokiej mobilności, mającego w założeniu być następcą popularnych pojazdów Tarpan Honker. Według wcześniejszych informacji Inspektorat zamierza zakupić w ramach zamówienia podstawowego 913 pojazdy, w tym 872 w wersji nieopancerzonej i 41 w wysoce zunifikowanym wariancie opancerzonym. Te pierwsze pojazdy mają być m.in. zdolne do przewozu ośmiu żołnierzy wraz z kierowcą, a ich dopuszczalna masa całkowita nie powinna przekraczać 3,5 ton.

W ramach opcji założono zakup nawet do 3,7 tys. pojazdów, w tym 41 w wersji opancerzonej. Obecnie wymagania w programie Mustang są weryfikowane. Trwa procedura uaktualnienia wymagań określonych przez zamawiającego – zaznacza ppłk Wincencik. Od pojazdów Mustang wymaga się m.in. posiadania mechanizmu różnicowego. Zamawiający wymaga aby dostarczone pojazdy posiadały mechanizm różnicowy (międzyosiowy lub międzymostowy), jednak nie jest to parametr dodatkowo punktowany – podał rzecznik IU. Według dostępnych informacji podobnego rozwiązania nie posiada znaczna część sprzedawanych w Polsce, seryjnie produkowanych pojazdów 4x4 typu pick-up.

Jest to już drugie postępowanie na pojazd, mający zastąpić w Wojsku Polskim samochody Tarpan Honker. Pierwsze, rozpoczęte latem 2015 roku po trwającej dwa lata fazie analityczno-koncepcyjnej unieważniono w czerwcu 2017 roku. Do Inspektoratu wpłynęła bowiem jedynie jedna oferta, konsorcjum PGZ i WZM SA, opiewająca na ponad 2 mld złotych. Pomimo zaproszenia siedmiu podmiotów, żaden inny z oferentów nie złożył oferty ostatecznej. Eksperci wskazywali, że przyczyną takiego stanu rzeczy mogły być postawione w programie Mustang wymagania.

W nowym przetargu zmieniono tryb prowadzenia procedury (obecnie jest to przetarg ograniczony). Zmodyfikowano też wymagania, choć większość najbardziej podstawowych warunków – np. ograniczenie DMC pojazdu nieopancerzonego czy przewóz ośmiu żołnierzy wraz z kierowcą – pozostało bez zmian. Istotnym elementem jest prawo opcji rozszerzenia zamówienia. To ostatnie może mieć związek również z formowaniem Wojsk Obrony Terytorialnej i chęcią zwiększenia opłacalności wersji specjalistycznych pojazdu. Z drugiej strony nie jest wykluczone, że część funkcji jakie pełnią pojazdy Honker czy nawet starsze UAZ 469B w wersjach specjalistycznych (wozy dowodzenia, nośniki uzbrojenia) przejmą cięższe samochody Pegaz i/lub pojazdy wielozadaniowe pozyskiwane w programie Homar. Na początku roku Inspektorat poinformował Defence24.pl, że rozważa unifikację tych dwóch projektów.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama