Przemysł Zbrojeniowy
Tysięczny AW139 dostarczony
Grupa Leonardo dostarczyła tysięczny śmigłowiec AW139. To rekord w historii włoskiego przemysłu lotniczego. Tysięczny egzemplarz tego modelu został przekazany włoskiej Guardia di Finanza podczas oficjalnej uroczystości, która odbyła się w zakładzie Leonardo w Vergiate (Varese – Włochy).
AW139 odbył swój pierwszy lot na początku 2001 roku. Śmigłowiec mozże pochwalić się zamówieniami na ponad 1100 egzemplarzy złożonymi przez ponad 280 klientów w ponad 70 krajach na wszystkich kontynentach. Model ten wykazał wysoki poziom niezawodności i możliwości operacyjnych, osiągając prawie 2,5 mln godzin nalotu od pierwszej dostawy, która miała miejsce na początku 2004 roku. Maszyna w 30% jest wykorzystywana do celów użyteczności publicznej w ramach takie akcji poszukiwawczo-ratowniczych, jako maszyna lotniczego pogotowia ratunkowego, w zadaniach organów ścigania, czy do gaszenia pożarów i niesienia pomocy podczas katastrof; w 30% w transporcie przybrzeżnego; a w około 20% – w zadaniach wojskowych; pozostały zakres eksploatacji tej maszyny stanowią zadania przewozu VIP, przedstawicieli instytucjonalnych i korporacyjnych.
Około 30% AW139 użytkowanych w Europie, prawie tak samo dużo w Azji i Australazji, 15% na kontynencie amerykańskim, a reszta służy na Bliskim Wschodzie. Śmigłowiec produkowany jest na różnych liniach montażowych: zarówno w zakładzie Vergiate we Włoszech, jak i w Filadelfii w USA.
Czytaj też: Arabia Saudyjska zamawia śmigłowce AW139
Dzięki tej konstrukcji Grupa Leonardo zdobyła 40% udziału w światowym rynku cywilnym pod względem wartości w 2018 r.
Program AW139 przeszedł istotne zmiany rozwojowe dostosowując się do zmieniających się potrzeb klientów. Maksymalna masa startowa wzrosła z 6,4 do 7 ton. Prawie 1000 zestawów zadaniowych i sprzętowych otrzymało odpowiednie certyfikaty. Dzięki zaawansowanym systemom przeciwoblodzeniowym AW139 może latać w każdych warunkach atmosferycznych. Model ten jest także jedyną maszyną na świecie zdolną do dalszego lotu przez ponad 60 minut bez oleju w przekładni, czyli dwa razy dłużej niż 30 minut wymagane przez władze certyfikacyjne.
Czytaj też: Kontrakt na szwedzkie AW139 podpisany
AW139 to przodek rodziny śmigłowców składającej się również z mniejszego i lżejszego AW169 oraz większego i cięższego AW189.
fcuk
Cywilna taksóweczka. Sprzedaje się na rynku cywilnym jak VW.
Davien
A to ciekawe bo np włochy uzywaja go w wersji CSAR a AW-139M jak najbardziej jest uzywany na swiecie. Cywilny to jest AW-189.