Przemysł Zbrojeniowy

Nowy napęd dla tureckiego Altay'a

Fot. BMC
Fot. BMC

Jak donoszą lokalne media, powołując się na źródła w tureckim przemyśle zbrojeniowym, trwają negocjacje z Koreą Południową w sprawie pozyskania nowego napędu głównego dla nowych tureckich czołgów podstawowych Altay.

Informację tą przekazał przewodniczący tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego (SSB) Ismail Demir w rozmowie z tureckim kanałem informacyjnym NTV. Jego zdaniem dotychczasowe tureckie problemy z silnikami czołgowymi mają zostać wkrótce ostatecznie rozwiązane, a także jednocześnie kontynuowana ma być produkcja Altay'ów przez lokalny przemysł. Jednocześnie ujawnił, że prototypy zarówno nowego tureckiego napędu dla Altay'a jak i nowego silnika dla lżejszych wozów bojowych mają być gotowe jeszcze w tym roku. Początkowo jednak pierwsze seryjne czołgi Altay mają wykorzystywać zespoły napędowe zakupione za granicą.

Prototyp Altaya był napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 1500 KM od niemieckiej spółki MTU Friedrichshafen GmbH i właśnie ten napęd wraz z niemiecką przekładnią Renk miał być docelowym dla nowego tureckiego czołgu podstawowego. Równolegle niemiecki koncern Rheinmetall powołał do życia wraz z tureckim koncernem BMC spółkę joint venture do produkcji różnego rodzaju wozów bojowych, w tym wspomnianego Altaya. Niemiecko-turecką kooperację przemysłową szybko przerwały jednak sankcje niemieckich władz dotyczące sprzedaży uzbrojenia i wyposażenia w związku z zaangażowaniem tureckiej armii w wojnę domową w Syrii.

Nowym, przejściowym napędem dla Altaya ma zostać więc południowokoreański silnik wysokoprężny Doosan Infracore DV27K o mocy 1500 KM, który stanowi również napęd najnowszych egzemplarzy południowokoreańskiego czołgu podstawowego K2 Black Panther. Informacje o planach tymczasowego wykorzystania napędu z Korei Południowej pojawiły się już u.br. Z kolei na początku tego roku lokalne media donosiły o pracach tureckiej zbrojeniówki nad pierwszym prototypem nowego tureckiego silnika wysokoprężnego, który ma być docelowym napędem Altaya. Mowa o silniku BMC Batu o mocy 1500 KM, którego rozwój prowadziła wcześniej spółka Otokar. Firma BMC otrzymała w marcu 2007 roku od SSB kontrakt o wartości ok. 500 mln USD na opracowanie i ukończenie czterech prototypów tego nowego napędu. Z kolei w czerwcu 2018 roku BMC podpisało kolejny kontrakt z SSB i obecnie opracowuje we współpracy z włoskim koncernem IVECO nowy silnik o mocy 1600 KM.

image
Reklama

Altay to turecki czołg podstawowy zaprojektowany przez kilka spółek tureckiego przemysłu zbrojeniowego przy wsparciu południowokoreańskiego partnera na bazie południowokoreańskiego czołgu podstawowego K2 Black Panther. Względem bazowej konstrukcji wieża tego czołgu została dalece przeprojektowana z wykorzystaniem licznych podzespołów produkowanych przez turecki przemysł zbrojeniowy. Wśród nich można wymienić opracowane przez spółkę ASELSAN systemy: dowodzenia i łączności, kierowania ogniem, nawigacji i swój-obcy (IFF), a także laserowy system ostrzegawczy czy aktywny system ochrony pojazdu (ASOP) Akkor, rodzime opancerzenie dodatkowe w postaci ekranów pancerza prętowego w tylnej części wieży od spółki ROKETSAN oraz produkowaną na licencji przez spółkę MKEK armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 55 kalibrów.

Obecne plany zakładają rozpoczęcie produkcji seryjnej tego czołgu pod koniec br. Jak dotąd turecka armia na podstawie kontraktu z listopada 2018 roku zamówiła 250 egzemplarzy Altayów o łącznej wartości 3,5 mld USD, a docelowe zapotrzebowanie jest szacowane na blisko 1000 egzemplarzy, które mają być docelowo pozyskane w czterech transzach. W marcu 2019 roku na zakup 100 egzemplarzy tych czołgów podstawowych wraz 20 egzemplarzami armatohaubic samobieżnych T-155 Firtina zdecydował się też Katar.

Komentarze