Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Szwedzka marynarka kupiła autonomiczny pojazd podwodny AUV62

SAAB sprzedał bezzałogowy pojazd podwodny AUV62, który z powodzeniem może symulować okręt podwodny podczas ćwiczeń ZOP – fot. SAAB
SAAB sprzedał bezzałogowy pojazd podwodny AUV62, który z powodzeniem może symulować okręt podwodny podczas ćwiczeń ZOP – fot. SAAB

Koncern SAAB uzyskał kontrakt wartości 148 milionów koron szwedzkich na dostarczenie do sił morskich Szwecji autonomicznego bezzałogowe pojazdu podwodnego AUV62. Ma to być pojazd wykonany w wersji treningowej, przeznaczony do szkolenia sił zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Umowa przewiduje również długoterminowe wsparcie specjalistyczne i logistyczne dla tego systemu.



Pamiętając, że w styczniu 2013 r. przekazano informację o kontrakcie dotyczącym AUV62 za 269 milionów koron szwedzkich widać, że szwedzkiej marynarce w trakcie negocjacji udało się zbić cenę o ponad 100 milionów SEK.

AUV62 to właściwie nazwa rodziny pojazdów podwodnych, które wyglądem i wymiarami do złudzenia przypominają torpedę. Jednak po wykonaniu zadania mogą być z powrotem podejmowane przez okręty i po naładowaniu akumulatorów (lub ich wymianie) ponownie użyte. Pojazdy te są opracowywane od 1999 roku na bazie rozwijanej i produkowanej w Szwecji od 1988 roku torpedy typu 62/2000.

Zobacz także: Australia chce „szwedzkie” okręty podwodne

I rzeczywiście konstrukcja wszystkich wersji AUV62 nie odbiega od tego jak zbudowane są torpedy. Część rufowa (z silnikiem, pędnikiem, sterami oraz anteną systemu łączności) oraz dziobowa (z sonarem dziobowym wykorzystywanym do unikania przeszkód oraz systemem oznakowania położenia pojazdu) są stałe dla wszystkich modeli.

Przeczytaj również: Szwedzka straż graniczna otrzymała nowy okręt

Część środkowa zawiera przedział bateryjny (o konstrukcji zależnej od zakładanej autonomiczność i wymaganego zasięgu) oraz zadaniowy, który w przypadku teraz zakupionego przez marynarkę szwedzką modelu zawiera systemy symulujące obecność okrętu podwodnego, zastępując go w pełni jako manewrujący cel treningowy. Zamówiony pojazd ma być dostarczony w 2014 r.

(MD)
Reklama
Reklama

Komentarze