Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Su-57 na eksport. Debiut na Paris Air Show 2019?

Fot. Ministerstwo Obrony Rosji via Facebook
Fot. Ministerstwo Obrony Rosji via Facebook

Firma Suchoj otrzymała oficjalne zezwolenie rosyjskiej administracji na promocję zagraniczną i eksport samolotów 5. generacji Su-57. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, pierwsza zagraniczna prezentacja tej interesującej maszyny ma mieć miejsce podczas Paris Air Show 2019 w lipcu bieżącego roku.

Rosyjski samolot 5. generacji, który miał stanowić przeciwwagę dla amerykańskich F-35 i F-22 będzie już niebawem konkurował o zagraniczne kontrakty z chińskimi J-31. Spółka Suchoj, należąca do rosyjskiego koncernu państwowego United Aircraft Corporation, otrzymała już oficjalne zezwolenie na promocję i sprzedaż za granicą samolotów Su-57, co może być o tyle kluczowe dla ich produkcji, że rosyjskie siły zbrojne zdecydowały się dotąd na zakup jedynie 12 egzemplarzy seryjnych. 

W zaistniałej sytuacji eksport jest jedyną szansa dla firmy na ekonomiczne uzasadnienie utrzymania linii produkcyjnej Su-57, szczególnie w sytuacji znacznych zamówień na Su-30, Su-35 i Su-34. Dotyczą one zarówno kontraktów dla rosyjskich sił zbrojnych jak i odbiorców zagranicznych. Natomiast los rosyjskiego samolotu 5. generacji jest niepewny a rynek międzynarodowy również może nie być łatwy dla tej konstrukcji.

Indie, które początkowo brały udział w pracach nad Su-57 (wówczas znanym jako Suchoj PAK-FA), wycofały się, gdyż Rosjanie blokowali dostęp do kluczowych technologii i wyników testów. Obecnie New Delhi rozważa raczej zakup F-35 lub rozwój własnego samolotu niż dalszą współpracę w programie Su-57. Chiny również nie są nim zainteresowane, gdyż rozwijają kilka własnych konstrukcji oficjalnie klasyfikowanych jako myśliwce 5. generacja.

Kolejny problem to cena. Su-57 ma wprawdzie kosztować mniej niż F-35 ale i tak koszt pozyskania maszyn będzie znacznie wyższy niż produkowanych już seryjnie Su-35S. W połączeniu z kontrowersjami, co do możliwości rażenia kluczowych celów przy zachowaniu przez Su-57 konfiguracji stealth daje to więc trudny do sprzedania pakiet.

Potencjalnych klientów mają zachęcić publiczne, zagraniczne prezentacje. Prawdopodobnie po raz pierwszy poza granicami Rosji Su-57 zostanie pokazany podczas tegorocznego salonu lotniczego w Paryżu. Nie byłby to pierwszy tego typu debiut rosyjskie maszyny. W 2013 roku wielką gwiazdą Paris Air Show był prezentowany po raz pierwszy za granicą Su-35, który pokazany został zarówno na wystawie statycznej, jak też w 12 minutowym układzie akrobacyjnym.

Reklama
Reklama

Komentarze (60)

  1. WTC

    Ruskie jak Amerykanie policzyli koszty i potrzebne modyfikacje i doszli do wniosku że projekt 5 gen jest do poprawy ale na podstawie tych doświadczeń wolą zaprojektować nową tańszą i nie zawodną konstrukcję niz poprawić starą jak w Su -57 czy F-35 bo czaem mądrzej jest sprzedać innym gówno i tym samym ich osłabić nawet finansowo niż modernizować w nieskończoność jak było z projektowaniem Ospreya dla Marines.

  2. Gracz.

    Dobra a jeżeli zastosują łopatki wirnika w kształcie s też nic to nie zmieni ?? Ps ciekawe jakie silniki będzie miał su 57 we Francji.

    1. Davien

      Panie gracz, a co to da?Dalej fale radarowe beda się od nich odbijać. A we Francji Su-57 bedzie miał AL-41F1 bo AL-41FU nawet nie zaczął prób, tylko ciagle w jednej-dwóch sztukach jest testowany, ale jak chcą zaliczyckolejna wpadkę...

    2. Davien

      Tak jeszcze panie gracz, jak sobie wyobrażasz łopatki turbiny w kształcie literyS??? Chyba chodziło ci o kanały dolotowe powietrza do silnika ale tu bez przebudowy kadłuba nie da sie:)

    3. Fanklub Daviena

      A teraz Davien wytłumacz nam, ale konkretnie, tj. na podstawie ciągu, stosunku masy do ciągu, jednostkowego zużycia paliwa itp. a nie na hasłowych bredniach, że "F119 jest silnikiem 5 generacji a AL-41F1 nie jest", w czym F119 przewyższa AL-41F1, jaki jest dowód na to, że F119 jest silnikiem 5 generacji (konkurencyjny, bardziej obiecujący prototyp General Electric YF120 był nim niewątpliwie) i pamiętaj, że amerykańskie normy poprzez podawanie mocy "gołego" silnika, a nie zabudowanego, zawyżają rzeczywistą moc o ok. 15% a dodatkowo prostokątne dysze wylotowe (nieuwzględnione z opisanego powodu przy podawaniu mocy silników wg amerykańskich norm) powodują dodatkowe 10-15% spadek mocy w porównaniu z okrągłymi? I jeszcze wytłumacz nam jak "F-22 w supercruise osiąga 1,8 Macha" (z moich źródeł 1,4 Macha), jak oficjalnie USA podaje, że rekord prędkości supercruise dla myśliwca wynosi 1,58 Macha i należy do YF-22, napędzanego właśnie YF120, więc jak F-22 napędzany gorszymi silnikami i który w próbach przewyższył YF-22 tylko pod względem AoA na małych prędkościach (wektorowanie ciągu...) a ustępował we wszystkim innym i zdecydowanie na prędkościach naddźwiękowych, ma szybsze supercrusie? Kolejna twoja bajka się sypnęła, czy masz jakieś dowody na jej podtrzymanie? :)

  3. Analogow niet

    Sami Rosjanie mówili, że nie będą produkować SU-57, bo za dobry jest póki co. A teraz oddadzą go innym? Śmierdzi ta onuca na kilometr. Ten kraj żyje bajkami, które sam pisze i sobie sam za nie nagrody wręcza.

  4. obalaczmitow

    @Davien - a jak radar będzie widział te łopatki jak będzie np kilometr niżej od Su - to co zobaczy je przez osłony silnika czy jakoś magicznie, a jak będzie 45 stopni z boku to też je zobaczy? w jaki to magiczny sposób. Przy każdym poście po raz kolejny pokazujesz, że poza przeczytaniem paru rzeczy z wiki i otwartych forów - nie rozumiesz komplenie nic o czym piszesz. I ciągle podpierasz się niepotwierdzonymi danymi z wiki. RCS dla B2 pochodzi z wiki pochodzi z książki napisanej przez pisarza scenariuszy do filmów sensacyjnych a nie specjalistę od aerodynamiki i radarów a jedyne RCS dla F22 i F35 to niepotwierdzone przez nikogo dane że pod PEWNYM kątem wynosi te magiczne 0,000000000.....1 m2 - w każdym samolocie znajdziesz taki kąt pod, którym RCS będzie ekstremalnie niskie - tylko szkoda że przeciwnik nie zawsze będzie leciał pod tym kątem. Niskie RCS to po prostu dramat dla parametrów lotnych samolotu i jego manewrowości a tym samym możliwości uninięcia trafienia rakietą czy to pow-pow czy OPL. I Rosjanie to zbadali i nie poświęcili parametrów lotnych dla bzdurnego obniżenia RCS. Amerykanie byli tak zadufani, że nie przewidzieli nawet działka dla F35 a po pierwszych testach nagle okazało się że jednak jest potrzebne, ciekawe czemu. I zgodnie z viki stary MIG-21 nie miał prawa zestrzelić F16 a tak się stało - i co potwierdził w końcu Pakistan /wbrew zapewnieniom towarzystwa wzajemnej adoracji że to niemożliwe i nie ma dowodów i taka DEMOKRACJA nie może nic zatajać - hehehe/ . A ciekawe są też kolejne info że do starego Su-30 - F16 wystrzeliły co najmniej 5 "cudownych" AMRAM-ów 120 co to mają no escape zone i nie da się ich wymanewrować - a żaden z 5 nie trafił Su-30 / pewnie też napiszecie że to bajki/ - więc jak USA ma mieć takie pociski to nie wiadomo czy nawet 3 F35 będą w stanie zestrzelić jednego Su-30 - ale na redflagach i innych ustawkach biją wszystkich 120:0 - a w realu - 5 cudownych rakiet i żadnego trafienia. O twoich rewelacjach o ilości radarów itp przez litość nie będę pisał - no chyba że pracujesz w biurze konsutrukcyjnym suchoja ? - ale to pytanie ma oczywistą odpowiedź. Żydzi chowają się za górami i atakują starą Syryjską OPL znad Libanu i mizernym skutkiem / jeżeli nie żadnym/ bo zniszczenie 2 wyłączonych Pancyrów i starego BUK-a na tyle nalotów to po prostu śmiech na sali. F16 zostaje zmieciony przez zabytek z muzeum, niezniszczalne abramsy - dostają lanie od pastuchów od 30 letnich radzieckich pocisków p-pancernych - i tak można długo i długo.

  5. -CB-

    Niektórzy zdają się zapominać, że ogólnie "stealth" to nie tylko widmo radarowe, ale także promieniowanie termiczne, emitowany hałas czy wywoływane turbulencje. Ważne są też fale emitowane przez sam samolot, jak np. systemy łączności czy radary. W tym momencie Su-57 wielu wymagań dla typowego samolotu "stealth" nie spełnia, bo tu nie wystarczy zwykła przekładka niektórych elementów np. z Su-35. Ale z drugiej strony pojęcia "stealth" czy "V generacja" są na tyle płynne, że da się dużo pod to podpiąć.

  6. Davien

    Panie Gracz, nie dysze sa problemem, ale konstrukcja kanałów dolotowych powietrza do silników która umozliwia radarowi przeciwnika widzenie łopatek turbin AL-41 i bez zmiany tego zapomnij o redukcji RCS do sensownego poziomu. Tylne osłony silnika to redukcj widma w podczerwieni. A teraz co do stealth: za pierwszy mysliwiec stealth uwazany jest F-117 z RCS 0,01m2 . Nasze F-16 maja 1m2 RCS więc przy 0,5m2 dla Su-57 to F-16 tez wg ciebie jest V gen?? Su-57 nie jest maszyna stealth z tymi wartosciami RCS, to już F-18E ASHblock III ma mniejsze RCS:))

  7. Davien

    Maras, w 2020r to silnik AL-41FU ma dopiero zaczynac próby państwowe więc wcześniej niz w 2023-34 szans na niego nie bedzie. A co z radarem( maja trzy okrojone egzeplarze, awioniką czy kadłubem którego konstrukcja nie pozwala na redukcje RCS( odsłoniete łopatki turbin?

  8. Gracz

    Davien akurat rcs można zmniejszyć bez zmiany konstrukcji kadłuba, wystarczy wymienić silnik na nowy (krótsze dysze). Tak a propo czy jest ustalona minimalna norma rcs którą musi spełniać samolot żeby zostać zaliczony do V generacji?? Czy wystarczy że jest w stealth bo jeśli to drugie to su 57 spełnia ten warunek.

  9. Maras

    Stirlitz. Jest kontrakt na dwanascie kolejnych od 2021. Moga juz miec zabudowane nowe silniki. To info jest juz potwierdzone i logiczne bo jak sie chce sie opchnac ten sprzet to musi byc produkcja wewnetrzna. Zapewne technicznie nic nie stoi na przeszkodzie zeby zamowic wiecej tylko kasa ...

  10. Davien

    Yugol, tylko zapomniałes że Su-57 miał byc tez maszyna eksportowabo juz wszyscy ida w mysliwce 5 generacji, natomiast jak widac Rosja na własne życzenie chce wyleciec z tego rynku. I tak sa juz do tyłu ponad 20 lat w stosunku do USA a obecnie jak na rynek wchodzi F-35,zaraz J-31 to kto kupi przestarzałe w stosunku do F-22/35/J-31 Su-30/34/35?

  11. Davien

    Panie bania wania: to zaczynamy. RCS Su-57 podawane przez samego Suchoja wynosi 01-1m2, srednie 0,5m2, dla porównania B-1B ma 1,45m2 RCS:) ,nie ma supercruise z silnikami Al-41F1, ma byc dopiero z AL-41Fu czyli dawnym Izdielie 30 radar N036 Biełka czyli moderka Irbisa przez wymiane anteny istnieje w trzech niekompletnych egzemlarzach( wyłacznie antena przednia) na T-50-3/4/5 i kilk sztuk do badań naziemnych. Co zabawniejsze RCS nie da rady zmniejszyc bez przekonstruowania całego kadłuba Su-57( temumiał słuzyc jeden z prototypów T-50-9) bo obecnie radar widzi łopatki wirników turbin AL-41:) Awionika dla Su-57 istnieje w jednym egzemplarzu tstowym, silniki AL-41FU beda nie wczesniej niz 2024-25 wiec jak widac panie bania wania ,znowu się skompromitowałes:) Aha wszystkie dane sa oficjalnie podane przez Rosjan:)

  12. Davien

    Zosia, maszyny 5 gen. za złe uważaja tylko ci co nie potrafia takich zbudować czyli własnie Rosja, bo ich Su-57 jest tylko z propagandowej nazy gen 5-ta. Naprawdę zapoznaj siekto kupuje F-35 zamiast pisac takie bzdury, a co do radarów to dopóki praw fizykinie zmienia :znowu ta Rosja:) tostealth bedzie działął:)

  13. fan club Daviena i innych mitszuf

    @Wania przytocz nam co Indie powiedziały w tym temacie, przytocz po Angielsku damy sobie rade z tłumaczeniem, bo takie stwierdzenia gołosłowne to możesz sobie między swoje waniowe bajki włożyć ponieważ prawdziwy Wania przy Tobie to profesor fizyki ...

  14. bania Wania

    "...Nie wiesz bo za mało czytasz jak widać. Gdybyś czytał o powodach rezygnacji Indii z udziału w programie samolotu 5 generacji to wiedziałbyś. Prędkość naddźwiękowa bez dopalaczy z tymi silnikami nie występuje. Może z nowymi będzie bo takie są założenia ale tych nie ma. Bez przeprojektowania płatowca będzie świecił na radarach jak gwiazda czerwona..." Czyli jednak nie były to "zwierzenia" konstruktora a bajkopisarstwo z obecnie "ciągiem dalszym". A przez moment miałem nadzieję, że zapoznamy się z największymi supertajnymi parametrami Su-57 a tu takie rozczarowanie. Ps. Z polemiki w sprawie powodów rezygnacji Indii (wszystko na to wskazuje, że "czasowej") z uczestnictwa w programie FGFA (a nie Su-57 bo wbrew twierdzeniom szeregu Kubusiów Puchatków to nie to samo) nie podejmę zaś z czystej litości.

  15. Stirlitz

    @John, a raczej Iwan... będą, zostaną, ma zostać, podjęto decyzje... no to rzeczywiście argumenty, z którymi trudno dyskutować ;) Fakty są bezsporne: zamówiona dwa seryjne samoloty i koniec. Trudno tutaj mówić o seryjnym samolocie skoro składają po jednym rocznie a seria liczy dwie sztuki, ale niech wam będzie towarzysze ;)

  16. Wania

    Do bania Wania. Nie wiesz bo za mało czytasz jak widać. Gdybyś czytał o powodach rezygnacji Indii z udziału w programie samolotu 5 generacji to wiedziałbyś. Prędkość naddźwiękowa bez dopalaczy z tymi silnikami nie występuje. Może z nowymi będzie bo takie są założenia ale tych nie ma. Bez przeprojektowania płatowca będzie świecił na radarach jak gwiazda czerwona. I dlatego Rosja wzięła sie za projektowanie następcy.

  17. Zosia

    Mniejsza widocznosc na radarach jest uzyskiwana kosztem materialow mniejszej manewrowosci i osiągów. Radary są coraz lepsze, nie ma samolotow niewidzialnych. 5 - generacja to niekoniecznie dobry wybor. Sa kraje, ktore uwazaja to za zly pomysl z zasady. Wszystko idzie w kierunku samolotow bezzalogowych / dronoidalnych ze sztuczna inteligencja. F-35 sa kupowane przez wasali lub skorumpowane reżymy - idzie o dofinansowanie dalszycvh badan i prac.

  18. Yugol

    Wciąż żyjecie w zimno wojennej hysterii.Rosjanie wyraźnie się wypowiedzieli i napisali że nie będzie serijnej produkcji Su-57 dopóki starszy bracia Su-30/34 oraz Su-35 z powodzeniem służą. Bazowy model Su-27 już nie będzie produkowany.

  19. John

    A tak z innych ciekawostek to: 1. „Wiertoliety Rossii” i MO FR uzgodniły cenę na śmigłowce Mi-28NM. W najbliższym czasie ma zostać podpisany kontrakt. Oczekuje się że podpisania większego kontraktu na dostawę śmigłowców Mi-28NM oraz Ka-52." 2. Podjęto decyzję o modernizacji śmigłowców Mi-35M. Nowe śmigłowce będą nosiły oznaczenie Mi-35MW „Superkrokodyl”. Na śmigłowcu zostaną zainstalowane nowe silniki, nowy system obserwacyjno-celowniczy OPS-24N1, system obrony przed rakietami President-S, nowy radiolokator oraz nowe opancerzenie. Na razie brak informacji dotyczących nowego uzbrojenia. Modernizacja ma odbywać się na dużą skalę." - także stwierdzenia o braku pieniędzy na zakup zmodernizowanych Mi-28 włóżmy między bajki - to była zwykła praktyka negocjacyjna .... Chyba rusofobom to się nie spodoba ...

  20. bania Wania

    "...Docelowych silników brak. Lotu naddźwiękowego brak, echo radarowe jak IV+, radar docelowy ciągle ma problemy...". Nie ma to jak "poczytać" prawdziwego "fachowca" (zapewne biorącego udział w próbach Su-57, który tak dogłębnie zbadał jego echo radarowe czy "problemy" z radarem, że o "braku lotu naddźwiękowego nie wspomnę).

  21. Wladek

    Piąte pokolenie? Generacja 4 - w najlepszym razie.

  22. TRĄBKA

    uuu to będzie się działo....jak F-35 wlecą w strefy wpływu SU-57 ..... brym brym latadełka F-35 będą niszczone wylotem spalin z dysz SU-57 podczas wyprzedzania i plastyki będą spadać jak śliwki ...by na ziemi przyjąć strukturę suszonej śliwki....cóż parametry lotne i taktyczne F-35 ...to na dzień dzisiejszy odmiana patatajki która bez obstawy samolotów IV generacji to lot pilota kamikadze

  23. LNG second

    Na świecie ZAWSZE trwał wyścig zbrojeń. W dzisiejszych czasach liczy się technologia i kasa. Rosjanie mają problem i z jednym i z drugim. Dzisiaj mają atom i wiele technologii z przeszłości. Mają też dużo sprzętu z poprzednich lat. Liczy się też geografia: tutaj mają wiele atutów i kilka słabości. Reasumując: 5ta gospodarka Rosji wg PSN przeznacza 3-4 ty budżet na armię na świecie, co ewidentnie jest powyżej możliwości gospodarczych Rosji. Zanim dotychczasowe uzbrojenie się zestarzeje moralnie będą 2-gą armią na świecie, ale jest kwestią kilku lat i 2-gą lokatę stracą na rzecz Chin. W kolejce stoi też kilka innych prężnych gospodarczo państw, które potencjalnie zmuszone sytuacją międzynarodową, są w stanie zbudować efektywne SZ w relatywnie krótkim czasie. Najważniejszą konkurencją jaka się teraz toczy jest rywalizacja USA-Chiny odbywająca się na wielu płaszczyznach. Ta rywalizacja przesądzi o kształcie świata na najbliższe dekady. Jedyne co realnie możemy zrobić to umacniać naszą pozycję, w wielu płaszczyznach, bo ze słabymi nikt nie będzie się liczył w burzliwych czasach. Jak to powinniśmy zrobić?: tak jak robi się wielkie projekty czyli mądrze, kompleksowo, wielopłaszczyznowo i w sposób zaplanowany i konsekwentny. Czy to się uda? Chciałbym.

  24. cosma

    Ciekawe czy w Paryżu bedzie podtrzymana tradycja i rozwalą się jak poprzednio?

  25. Stirlitz

    @rzeszow Żywotność rosyjskich silników - 350 godzin. Nie ma się czym chwalić :P A bajki o wymianie silników w F-35, to na rosyjskich blogach można opowiadać ;)