Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowa Patria dla Słowacji. Czemu drożej znaczy taniej?

Słowacka Patria AMV XP 8 x 8
Kołowy transporter opancerzony Vydra czyli słowacka wersja fińskiego kołowego transportera opancerzonego Patria AMV XP.
Autor. KONŠTRUKTA - Obrona

Ministerstwo Obrony Słowacji ogłosiło, że w planowanym zakupie 76 transporterów opancerzonych Patria AMV XP wartość jednostkowa wyniesie 4,62 mln euro z VAT. - „Na pierwszy rzut oka wydaje się, że oznacza to wzrost o 840 tys. euro w porównaniu z ceną za pojazd wynegocjowaną w 2020 r.” - oświadczył sekretarz stanu w słowackim MON Marian Majer, wyjaśniając jednocześnie, że w cenie znalazła się integracja systemów wcześniej objętych odrębnym kontraktem oraz inflacja.

Reklama

8 września ubiegłego roku rząd w Bratysławie zatwierdził rozpoczęcie zakupu 76 kołowych transporterów opancerzonych 8x8 za 332 mln euro. W postępowaniu oferty złożyły USA i GDLS z wozami Stryker,  Hiszpania oraz GDELS Santa Barbara Sistemas z Dragonem (Piranha V), Finlandia i Patria Land Oy z wozami Patria AMV XP, Czechy i Tatra Defence Vehicle z Pandur II oraz Rumunia oraz GDELS Mowag GmbH z pojazdem Piranha V. Od tego czasu trwała ocena ofert.

Reklama

Czytaj też

Reklama

16 marca wiceminister Marian Majer poinformował, że propozycja fińskiego rządu zakupu bojowych wozów opancerzonych Patria AMV XP została oceniona przez ekspercki zespół projektowy jako najlepsza. Jest ona jednak droższa niż zaplanowane przez ministerstwo środki i znacznie droższa niż pierwotna propozycja fińskiego producenta, co wzbudziło zrozumiałe wątpliwości.

Czytaj też

Jesienią ubiegłego roku rząd zatwierdził dokument, który zakładał wartość zakupu na poziomie 332 mln euro z VAT, z czego cena samych pojazdów w trzech wersjach (bojowej, dowodzenia i pojazdu sanitarnego) stanowiła 296 mln euro, czyli 3,9 mln euro z VAT na pojazd. Jak Majer wyjaśnił 26 marca, złożona niedawno propozycja zakupu 76 wozów Patria AMV XP kosztować ma łącznej 393 mln euro z VAT, z czego cena samych pojazdów wynosi 351 milionów. Każdy pojazd ma więc średnio kosztować 4,62 mln euro, czyli „o 720 tys. euro więcej niż wartość oczekiwana i 840 tys. euro więcej w porównaniu z kwotą za pojazd wynegocjowaną w 2020 r" - przyznaje wiceminister Majer, ale wyjaśnia też, że zawiera ona inne składowe i jest proponowana w całkiem odmiennych okolicznościach.

Czytaj też

W nowej cenie, zarówno w wyniku zmian w słowackich przepisach jak też negocjacji, znalazły się systemy łączności, pozycjonowania i dowodzenia wraz z ich integracją. Wcześniej były one objęte odrębną umową, która sumarycznie znacznie wyżej podniosłaby cenę transporterów opancerzonych Patria AMV XP. Z drugiej strony jak zaznacza Marian Majer, trudna jest obecnie do oszacowania przyszła inflacja czy wzrost cen materiałów i komponentów. Dlatego jego zdaniem jak najszybsze zawarcie umowy jest w dobrze rozumianym interesie Słowackich finansów i bezpieczeństwa. Szczególnie w obecnej, dość napiętej sytuacji międzynarodowej. Zdaniem Majera sama inflacja może podnieść koszt każdego pojazdu o 300-400 tys euro. Podkreśla też, że jedynie słowackie przepisy dotyczące tego typu procedur spowodowały, że umowa nie została zwarta w 2020 roku czy też na początku 2021. Wówczas oszczędności byłyby jeszcze większe.

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. inżynier zbrojmistrz

    Do Patrioty: brak wiedzy o powodach skasowania k-tu z Indiami na SKO Drawa !Drawa była montowana na indyjskich czołgach, była testowana na pustyniach Indii przez czołgistów indyjskich.O jakim demonstratorze Bumaru mowa ? Z tego kontraktu zostaliśmy "wycięci" przez naszego poddostawcę z Izraela, który zoaferował tzw. system stand alone, czyli przekupił decydentów. Warto więc coś wiedzieć a nie pisać głupstw. A swoją drogą nasza oferta na KTO dla Słowacji nie wchodziła w rachubę ,bo nasz offset nie pozwalał na takie działanie.. A sprawa wieży nie była problemem, bo OTO Melara była gotowa dać zgodę na dostawę Hitfista. Fiasko naszej oferty to nieudolność PGZ i MON.

  2. asd

    Raczej nie. Nie było sensu jej składać bo i co mamy zaoferować? Przycięte do wymiarów "ekspedycyjnych" KTO zwane Rosomakiem? Nikt o zdrowych zmysłach tego nie kupi, lepiej wziąć pełnowymiarowy oryginał lub wersję rozwojową AMV właśnie.

    1. PGR

      Rosomak XP?

    2. Chyżwar

      Serio? Bo coś mi się widzi, że bredzisz jak potłuczony. Kupiliśmy licencję na Patrię XP. A oferować sobie możemy do woli. Tylko idiota kupi od kogoś, kto produkuje na licencji. Idzie się do tego, kto opracował pojazd. My możemy liczyć na zysk, jak Patria nam zleci robotę. Było już tak swego czasu.

    3. LMed

      Kolego Chyżwar o kontrakcie decyduje konkurencyjność oferty. Głownie cena. Teoretycznie możemy być tańsi o Finów. Ale praktycznie motywacja słaba. Pewnie Mon płaci najlepiej na świecie.

  3. patriota39

    Słowacy zerwali podpisana w 2015 roku umowę z Polakami na dostawę KTO Rosomak. Problemem była integracja docelowego uzbrojenia, które Słowacy mieli wskazać w odrębnym postępowaniu. Strona polska nie mogla zaoferować własnego systemu uzbrojenia, dopiero teraz w bólach powstaje polska wieża do KTO Rosomak (ZSSW-30). Tak to jest z polskimi umowami. Modernizacja SKO indyjskich T-72 zakończyła się fiaskiem prawie dwie dekady temu, gdyż Hindusi zażądali montażu elementów SKO na własnym czołgu, a nie demonstratorze Bumaru. Irak to brutalna rozgrywka Amerykanów, którzy pozwolili jednak na dostawy uzbrojenia z Bułgarii, Czech, czy Ukrainy. Peru to próby blokowania (dyplomatycznie, sądownie) dostaw ppzr "Grom" przez przemysł rosyjski. Proszę zwrócić uwagę na wskazywane przez Słowaków koszty inflacji i pomyśleć o podpisanych umowach na przyszłe dostawy amerykańskiego uzbrojenia (Abrams, F-35, Himars, Patriot).

  4. Monkey

    Odpowiadając forumowiczom krytykującym brak naszego udziału w tym przetargu powiem tylko, iż Siemianowice mają wystarczająco pracy przy zaspokajaniu potrzeb naszych sił zbrojnych. Owszem, HSW zaoferowała Borsuka, ale ile w tym chęci, a ile innych oczekiwań? Tego nie wiemy.

  5. mc.

    Czas najwyższy na zakupy wersji XP dla polskiej armii. Dotychczasowy wariant był wersją "ekspedycyjną", a w zbliżającej się wojnie potrzebujemy "opancerzonego" sprzętu. Myślę że z posiadanych Rosomaków (które długo jeszcze będą służyć) ucieszy się WOT - tylko wszystkie powinny przejść modernizację (wieża ZSSW, BMS).

  6. easyrider

    My zapomnieliśmy złożyć oferty?

    1. Maczek

      z czym ta oferta? ze starszej generacji rośkiem?

    2. ito

      W ramach unikania wewnętrznej konkurencji Europa nie jest dla nas terenem działań marketingowych. Finowie zagwarantowali to sobie w umowie.

    3. PGR

      Po co skladac? Podatnik zaplaci z budzetu i mozna bedzie przezyc to sa te polskie legendarne moce produkcyjne w ppo.