Przemysł Zbrojeniowy
Skuteczne wsparcie w trakcie operacji
Powstała w 1856 roku w La Seyne-sur-Mer francuska firma CNIM Systèmes Industriels (Constructions Industrielles de la Méditerranée) działa w wielu branżach nowoczesnych technologii, jak przemysł nuklearny, kosmiczny czy zbrojeniowy. CNIM Systèmes Industriels została wybrana jako dostawca parków pontonowych dla Wojska Polskiego w ramach programu Daglezja-P. Pozwolą one na przekraczanie rzek przez polskie czołgi M1A2 Abrams w wersji SEPv3.
Jako jeden z głównych partnerów w branży obrony i bezpieczeństwa, firma CNIM Systèmes Industriels wspiera siły zbrojne od 1856 roku. CNIM Systèmes Industriels zapewnia wsparcie dla sił zbrojnych w wykonywaniu zadań i oferuje szeroki zakres niezawodnego wyposażenia oraz rozwiązań, które zostały w pełni przetestowane i wykorzystują najnowocześniejsze technologie.
Francuski producent jest też od lat 80. XX w. dostawcą mostów pontonowych dla francuskich sił zbrojnych.
Warto również wspomnieć o opracowanym w 2003 r. kołowym moście szturmowym SPRAT (Système de Pose RApide de Travure).
Zmotoryzowany most pływający (PFM)
W 1981 roku CNIM Systèmes Industriels otrzymała zlecenie od francuskiego resortu obrony na opracowanie zmotoryzowanego mostu pływającego/pontonowego PFM. Obecnie, w odpowiedzi na nowe wymagania wyrażone przez różne kraje NATO, aby stawić czoła obecnym i przyszłym wyzwaniom pola walki, francuski producent opracował zmotoryzowany most pontonowy nowej generacji - PFM Nowej Generacji.
Zaprojektowany do przerzutu najcięższych pojazdów zarówno eksploatowanych obecnie, jak i w przyszłości, PFM ma, zgodnie z normą STANAG 2021, zdolność przeprawy pojazdów gąsienicowych w klasie obciążenia MLC (Military Load Classification) 90 oraz kołowych w klasie MLC 100. Zapewnia to bezpieczną przeprawę dla wszystkich typów pojazdów bojowych i logistycznych, w tym najcięższych czołgów podstawowych jak Abrams M1A2 SEPV3, Leopard 2A7 czy Challenger 2 oraz zestawów niskopodwoziowych do transportu ciężkiej techniki wojskowej.
Oferowane są dwie długości modułu/pontonu (6,75 m i 11 m), które mogą być transportowane albo na pojazdach ciężarowych 8x8 z systemem samozaładowczym do spaletyzowanych ładunków (PLS) – PFM XP lub na specjalnych naczep niskopodwoziowych – PFM LG.
Niezrównana łatwość i szybkość budowy przeprawy
Wyposażone w zintegrowane silniki, moduły PFM mogą być sterowane za pomocą jednego systemu zdalnego sterowania, co pozwala na szybką i łatwą budowę i przygotowanie przeprawy oraz zmniejszenie tzw. śladu logistycznego (nie ma potrzeby stosowania pomocniczych jednostek pływających/kutrów) oraz liczby operatorów. 100-metrowy most wymaga 38-osobowej obsługi, jego czas rozstawienia to 30 minut, a przepustowość to do 250 pojazdów na godzinę.
Dzięki możliwości zastosowania dwóch różnych ramp wjazdowych/najazdowych: wielozadaniowych taktycznych (multi purpose tactical ramp) lub modułowych (modular ramp section) park pontonowy PFM można dostosować do różnych wymogów operacyjnych i łączyć ze wszystkimi pływającymi mostami znajdującymi się w eksploatacji.
Konstrukcja PFM jest przystosowana do transportu lotniczego, co pozwala na szybki przerzut parków pontonowych nawet na znaczne odległości (transport strategiczny) w relatywnie krótkim czasie.
Mniejszy ślad logistyczny
Zmotoryzowany most pływający nowej generacji zapewnia zatem szybkie i łatwe rozstawienie, zapewnia doskonałą manewrowość i zwiększoną wydajność na wodzie, jednocześnie znacznie zmniejszając ślad logistyczny i personel (brak holowników, system zdalnego sterowania, zoptymalizowana liczba nośników).
Park pontonowy PFM, który można zastosować jako most lub prom, dzięki czemu jest bardzo elastycznym rozwiązanie. Dodatkowo jest on dostępny w wielu konfiguracjach co pozwala na spełnienie indywidualnych wymagań użytkownika.
Przypomnijmy, że umowa ramowa zawarta z firmą CNIM Systèmes Industriels dotyczy dostawy parków pontonowych PFM na potrzeby Wojsk Inżynieryjnych. W jej ramach Agencja Uzbrojenia może pozyskiwać parki pontonowe do końca 2026 roku, za maksymalnie 1,5 mld złotych, przy czym koszt jednej sztuki to 115 mln zł brutto. Umowa obejmuje również pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych.
W praktyce oznacza to możliwość pozyskania do 13 parków pontonowych w ramach budżetu. Zastąpią one przestarzałe systemy PP-64 Wstęga, używane – jak sugeruje nazwa – od lat 60. XX wieku. Mosty Wstęga były jednak wielokrotnie używane w ostatnich latach, nie tylko w trakcie ćwiczeń (w tym z wojskami NATO), ale też klęsk żywiołowych (w tym dwukrotnie w trakcie awarii oczyszczalni Czajka w Warszawie w 2019 i 2020 roku).
ROCUS (bezzałogowy system rozminowywania dróg)
W obecnych konfliktach miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe (IED) są odpowiedzialne za wiele strat ludzkich oraz materialnych.
CNIM Systèmes Industriels opracował system rozminowywania dróg w oparciu o bezzałogową platformę (UGV) THEMIS (MILREM Robotics) w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie bezpieczeństwa konwojów wojskowych.
ROCUS (Route Clearance Unmanned System) jest w stanie działać w trudnym terenie, łącząc wytrzymałość oraz niezawodność. ROCUS to pojazd bezzałogowy wyposażony w zdalnie sterowane ramię o zasięgu do 4 m, który może operować do 10 godzin. Może być on wyposażony także w różne czujniki, jak np. georadar.
Pojazd gąsienicowy ROCUS charakteryzuje się dużą mobilnością (prędkosć maksymalna do 20 km/h) oraz niskim naciskiem na podłoże. Może interweniować we wszystkich środowiskach i podążać za oddziałami w najbardziej odległych obszarach.
Dzięki instynktownemu interfejsowi i trybowi Bird View, ROCUS jest łatwy w konfiguracji i obsłudze.
Teks przygotowany we współpracy z firmą CNIM Systèmes Industriels
sswpss
Zanim ten park pontonowy sie pojawi na wyposażeniu, przeszkody wodne do pokonania znikną - rzeki wyschną :)
kukurydza
Ten park pontonowy to akurat bezdyskusyjnie najlepszy na świecie sprzęt tej klasy, czas pokazał że próba zrobienia "samobieżnego pontonu" M3 nic realnie nie wnosi, za to koszmarnie podnosi koszty utrzymania. Tu będą naczepy z polskimi ciągnikami z Jelcza, więc w czasie koszty eksploatacji będą zarządzalne, w odróżnieniu od jednostkowo produkowanych elementów do M3. Do tego park pozwala na pracę także na nieprzygotowanym brzegu, czego konkurencyjne już nie potrafią, więc to naprawdę dobry wybór.
Chyżwar
Kiedy wyszła sprawa z SepV3 od razu przypadł mi do gustu ten właśnie sprzęt.
Ein
Świetne rozwiązanie, będzie doskonałym rozwiązaniem dla WL, bardzo poprawi to nasze zdolności w pokonywaniu licznych cieków w kraju, pozwoli także na bardzo sprawne przemieszczanie wojsk sojuszniczych. Bardzo dobry zakup!