Reklama
  • Wiadomości

Sikorsky zamienia Black Hawka w bezzałogowca

Należąca do Lockheed Martin firma Sikorsky przekształciła jeden ze swoich śmigłowców w… bezzałogowiec. UH-60L Black Hawk zamienił się w 70UAS U-Hawk.

Autor. Lockheed Martin/Sikorsky

W 2026 roku ma dojść do pierwszego lotu zaprezentowanego na konferencji AUSA 2025 bezzałogowca U-Hawk. „Prototyp powstał w mniej niż rok, a modyfikacje przekształcające śmigłowiec załogowy w UAS wielozadaniowy można wdrożyć na dużą skalę szybko i przy rozsądnych kosztach (…)” – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky.

YouTube cover video

Wszechstronny autonomiczny system bezzałogowy (UAS) ma mieć o 25 proc. większą przestrzeń ładunkową niż typowy Black Hawk. Jak czytamy na stronie producenta, wynika to m.in. z tego, że sekcja kokpitu ze śmigłowca została zastąpiona drzwiami/wrotami otwieranymi na boki (tzw. clamshell) oraz rampą. Z kolei konwencjonalne elementy sterujące lotem zostały zastąpione systemem fly-by-wire trzeciej generacji (zintegrowanym z technologią autonomiczną MATRIX). Wykorzystuje on łączność satelitarną, kamery i laserowo-radarowe skanery lotnicze (LiDAR) do omijania przeszkód.

Wprowadzone zmiany mają też prowadzić do tego, że możliwy stanie się m.in. transport dłuższych ładunków (np. kontenera z sześcioma pociskami kierowanymi GMLRS do wyrzutni M142 HIMARS lub dwóch kontenerów z pojedynczymi pociskami przeciwokrętowymi RGM-184A NSM, załadunek i rozładunek bezzałogowych pojazdów naziemnych oraz materiałów eksploatacyjnych czy też wystrzeliwanie rojów dronów rozpoznawczych oraz bojowych. W ładowni będzie można zamontować również dodatkowe wewnętrzne zbiorniki paliwa zwiększające zasięgu lotu do 2963 km lub długotrwałości lotu do 14 godzin.

S-70UAS U-Hawk, U-hawk, Black hawk, bezzałogowy śmigłowiec
Śmigłowiec S-70UAS U-Hawk z otwartymi wrotami do ładowni.
Autor. Lockheed Martin/Sikorsky

Podobnie jak śmigłowiec UH-60L, wariant U-Hawk zachowuje możliwość załadunku bocznymi drzwiami i zewnętrznego przenoszenia ładunków na zawiesiu o masie do 4080 kg.

Zdalne sterowanie S-70UAS U-Hawk (lot, załadunek i rozładunek) odbywa się za pomocą tabletu dzięki szyfrowanej łączności satelitarnej.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama