Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Sikorsky na sprzedaż? UTC wydzieli spółkę ze struktur

Fot. J. Sabak/Defence24.pl.
Fot. J. Sabak/Defence24.pl.

Pierwszy krok do potencjalnej sprzedaży producenta śmigłowców Black Hawk został wykonany. United Technologies Corp. (UTC) wydzieli Sikorsky Aircraft ze struktury, tak aby obie firmy rozwijały się samodzielnie. Kluczowe decyzje co do przyszłości będą zapadały w trzecim kwartale tego roku.

Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, United Technologies Corp. (UTC) ogłosiła właśnie, że po uzyskaniu odpowiedniej zgody rady nadzorczej, ma nastąpić oddzielenie struktury Sikorsky Aircraft od obecnej działalności UTC. Jeszcze w marcu Greg Hayes reprezentujący United Technologies Corp. wskazywał, że działalność znanego na całym świecie koncernu produkującego śmigłowce, nie pasuje do całościowej wizji rozwoju oferty jego firmy.

Obecnie Hayes podkreśla, że separacja obu firm pozwoli im na skuteczniejsze skupienie się na własnych, podstawowych celach strategicznych. Ostateczne decyzje, co do szczegółów działań w zakresie rozdziału UTC oraz Sikorsky Aircraft, mają być podejmowane jeszcze w tym roku, a dokładniej zgodnie z zapewnieniami płynącymi ze strony UTC, decydujący ma się okazać trzeci kwartał 2015 r.

Przy czym UTC zamierza być nadal aktywnym graczem w przemyśle lotniczym, dysponując m.in. producentem silników Pratt&Whitney czy też UTC Aerospace Systems. Jednak w przeciwieństwie do Sikorsky Aircraft, w ich przypadku UTC jest podwykonawcą w zakresie maszyn opracowywanych przez inne koncerny. Obniża to koszty chociażby w zakresie kompleksowego projektowania i wdrażania nowych modeli maszyn.

Na decyzję UTC wpłynęło również spowolnienie na rynku surowców energetycznych, które wymogło poszukiwania w zakresie ograniczania kosztów w obrębie korporacji. Faktyczny rozdział pomiędzy UTC oraz Sikorsky Aircraft rodzi oczywiście pytania o możliwość zakupu, tego jednego z największych i najbardziej znanych producentów śmigłowców na świecie, przez inny podmiot biznesowy. Już od dawna mówi się przecież o wielkim zainteresowaniu ze strony Airbus Group, Boeing Co., Lockheed Martin Corp. czy też Textron Inc.

Lecz wskazuje się, że transakcja obejmująca zakup Sikorsky Aircraft może być problematyczna, przynajmniej w okresie dwóch następnych lat. Głównym hamulcem, w pozyskaniu Sikorsky Aircraft, ma być amerykańskie prawo podatkowe. Obecny rozdział obu firm nie rodzi bowiem potrzeby rozliczenia się z fiskusem w Stanach Zjednoczonych ze strony UTC. Jednak gdyby hipotetycznie koncern zdecydował się na ostateczną sprzedaż producenta śmigłowców, to musiałby zapłacić znaczny podatek od zysku z transakcji. Szacuje się, że koszt zakupu Sikorsky Aircraft mógłby wynieść 10 miliardów dolarów, co dałoby niemal 2 miliardy do zapłaty przez UTC.

W obecnej sytuacji koncernu nowy prezydent Sikorsky Aircraft Bob Leduc , pracujący na swoim stanowisku od kwietnia bieżącego roku, zamierza gruntownie zrestrukturyzować firmę. Jak sam zaznacza działania mają być stanowcze i pozwolić Sikorsky Aircraft konkurować na coraz trudniejszym światowym rynku śmigłowców. Koncern ogłosił wcześniej plan redukcji zatrudnienia o 1400 osób, w tym ok. 500 w spółce PZL Mielec.

(JR)

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Instruktor

    Sikorsky powinien byc wykupiony przez Polski rzad. Produkcja przeniesiona do Mielca.

    1. Qba

      Nie ma na to szans ze względy na zakaz transferu technologii.

  2. Luke3d

    A mnie jedno zastanowiło. Ile podatku musieli by zapłacić w Polsce?. VAT i dochodowy to 55%. Ale się nie upieram, księgowym nie jestem.

  3. Tomcat

    I to pokazuje jak nie/poważnie firma traktowała nabycie Polskiej spółki, skoro z ogromnego przedsiębiorstwa miedzynarodowego prowadzi sie restrukturyzacje polegająca na zwolnieniu pracownikow z Polski. Gdyby wygrali przetarg to w momencie oddania ostatniej sztuki przez mon firma wprowadziłaby restrukturyzacje w głównej mierze w jej Polskiej fabryce. Dlatego dobrze ze wygrał airbus.

  4. AS

    A teraz najprawdopodobniej Sikorskiego kupi Airbus i Caracale będą montowane w Mielcu a serwisowany w Łodzi i wszyscy będą zadowoleni. A gdyby wygrał Black Hawk to była by hydrozagadka.

    1. Moshe Schwantz

      ...a powinna odkupić III RP, ale pieniążki z tego PRL-u bis wypływają i nic z tego, chyba że bym się zdziwił?

    2. Gość

      Myślę, że informacje o słabych wynikach Sikorskiego były znane w kręgach producentów i pewnie Nasi też o tym wiedzieli. Black Hawk produkowany w Polsce to przeżytek kupowany przez kraje III świata lub do zastosowań cywilnych.

Reklama