Przemysł Zbrojeniowy

Rusza Perkoz: nowy śmigłowiec wsparcia pola walki

mjr pil Marcin Sieradzki
mjr pil Marcin Sieradzki

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie dialogu technicznego w sprawie pozyskania 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Perkoz. Maszyny mają być przeznaczone m. in. do wsparcia bojowego, transportu żołnierzy i sprzętu, rozpoznania elektronicznego i dowodzenia. Zgłoszenia do udziału w dialogu można składać do końca maja 2020 roku.

Jak wynika ze skąpych informacji udzielonych przez Inspektorat Uzbrojenia, śmigłowce Perkoz mają występować w trzech wariantach:
- wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego;
- dowodzenia;
- rozpoznania i walki elektronicznej.

Szczegółowe informacje dotyczące wymagań zostaną przekazane w postaci RFI tylko podmiotom, które zostaną dopuszczone do udziału w dialogu. W obecnej chwili wiadomo jedynie, iż wymagana jest zdolność do transportu 5 żołnierzy z pełnym wyposażeniem i uzbrojeniem lub 1000 kg ładunku w kabinie. Wymóg szkolenia lotniczego wymusza posiadanie przez oferowane maszyny zdwojonego układu sterowania. Wymóg zdolności do realizacji zadań wsparcia bojowego oraz rozpoznania sugeruje również, iż maszyna powinna być zdolna do przenoszenia uzbrojenia oraz posiadać obserwacyjno-celowniczy system optoelektroniczny.

Dialog, który zaplanowany jest na okres lipiec-grudzień 2020, obejmować ma następujące kwestie kluczowe:
- ocenę czy oferowane maszyny spełniają wstępnie określone wymagania;
- oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania;
- oszacowanie potrzeb czasowych pozyskania SpW (Sprzętu Wojskowego);
- określenie uwarunkowań dotyczących dostaw, szkolenia i zabezpieczenia logistycznego;
- określenie zasad odbioru i nadzoru jakości SpW;
- możliwość ewentualnego utrzymania lub utworzenia potencjału obsługowo-remontowego i produkcyjnego w razie określenia zadania jako PIBP (Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa).

Jak wynika z zarysowanych wymagań, program Perkoz ma na celu m. in. zastąpienie śmigłowców Mi-2 z 41. BLSz, które wykorzystywane są do szkolenia pilotów śmigłowcowych Lotniczej Akademii Wojskowej oraz szkolenia zaawansowanego i innych zadań w jednostkach operacyjnych. Maszyny Mi-2 w 2017 roku obchodziły 50 lat służby w Wojsku Polskim a ich liczba w linii stale spada ze względu na wyczerpanie resursów. Warto zauważyć, że na początku 2019 roku Wydział Prasowy Ministerstwo Obrony Narodowej poinformował redakcję Defence24.pl: ze względu na priorytetową realizację programu Kruk, program Perkoz nie został ujęty w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2017-2026. Z tego samego powodu prawdopodobnie uruchomiono we wrześniu 2018 roku dialog techniczny dotyczący modernizacji śmigłowców W-3WA Sokół do wariantu wsparcia pola walki W-3WA WPW.

Uruchomienie dialogu w kwestii pozyskania 32 maszyn Perkoz wskazywać może na to, że decyzje po raz kolejny uległy zmianie. Pilna potrzeba pozyskania następcy Mi-2, kryzys związany z pandemią COVID-19 i zakup myśliwców F-35 mogą oznaczać, że modernizacja Sokołów nie dojdzie do skutku a zakup śmigłowców Kruk nadal będzie odsuwał się w czasie.  

Komentarze (73)

  1. gromek

    nie rozpoczeli nawet dostaw dla wojska by wymienic stare mi-8 i nie mowie tu o doslownie kilku s70i dla sil specjalnych czy paru aw101 dla marynarki, (poprzedni przetarg zakladal 50 h-225m). o kruku tez sie cicho zrobilo, ale trzeba juz zaczac perkoza :).

    1. HanSolo

      Ale zauważ że pieniądze na 50 Caracali wydano w praktyce na 3x AW101 i w teorii na 16x Black Hawkow. Te rzekome 32 szt lekkich śmiglowców to jest zupelnie nowy program Perkoz. Kruka już nigdy nie będzie. Jarek kupuje dla WP węgiel od Putina to gdzie tu wojna? Gdzie śmiglowce szturmowe? Kupi sie parę najtańszych, biznesowych, jednosilnikowych maszyn, pomaluje na zielono. Bedzie miała wladza czym latać chociaż.

    2. Gnom

      13,4 mld PLN za 50 H-225M to chyba nie ~1,4 mld za AW-101 i ~0,7 mld za S-70i. Nie przesadzaj. ~6 razy mniej za 6 razy mniej śmigieł.

    3. yogi

      AW-101 kupiliśmy za 1,64 miliarda nie za 1.34 a te 50 miały mieć zapas części na około 30 lat i 2 symulatory i parę rzeczy jeszcze....

  2. KrzysiekS

    AW169MA to chyba niezły wybór.

    1. Gnom

      Dla Leonardo na pewno - dla Polski, nie powiedziałbym? Chyba, ze nasze niemoty z IC MON i pozostałe z tzw. rządu potrafią wymusić (bez wzrostu kosztów) produkcje w Świdniku (z montażem włącznie), przekładnie i inne elementy transmisji w ramach PGZ uzbrojenie i wyposażenie produkowane w Polsce lub przewidziane do produkcji ( w tym licencyjnej). Po dotychczasowych "sukcesach" nie wydaje mi się to realne. Inaczej cała kasa w ręce LDH.

    2. HanSolo

      Leonardo pikuje. Stad start programu Perkoz. Ciekawi mnie, ktory zaklad Włosi zamkna jako pierwszy. No chyba nie ten z jarkowymi wyborcami - Boże broń!

  3. Andrzej Tarnowski

    Przecież mamy Głuszca. Tylko zamówić trzeba.

    1. Gnom

      Nie po to Leonardo od 10 lat obrzydza, blokuje i nie inwestuje w W-3, w tym w Głuszca by teraz MON zrobił woltę i wymusił na nich jego produkcję. Poza tym chłopaki z IU pójdą na emeryturę a gdzieś pracować za dobre pieniądze warto. Może zasługi będą przez Włochów zapamiętane.

  4. DM

    Black Hawk vs Agusta 249. Made in Poland.

    1. Gnom

      Chyba nie w Perkozie?

    2. Daniel J

      No nie. Nie w perkozie.

  5. Eytu

    OFFtopic: Powinnismy zainwestować w lekki smiglowiec zwiadowczy dwuosobowy - cichy - zbudowany na bazie niemieckiego e volo . Zasilanie - prąd z dwóch generatorów- ogniw paliwowych ( baterie litowe mają bardzo mały zasięg). Ogniwa paliwowe - na alkohol - etanol - minus mniej energii na jednostkę pojemności niż paliwo lotnicze, plus - mniej wybuchowy.

  6. abcdefgh

    Można kupić Bolkowa lub Ekyreja 2 . Niestety Sw- 4 i Kajoła mają tylko jeden silnik.

    1. abcdefgh

      PS. problem z tymi piecioma żolnierzami. Opisane wczesniej nie pomieszczą 5 żolnierzy dodatkowo. To może Ec 135 lub AgustaWestland AW159 Wildcat lub Bell 429 .

    2. jerry

      Niestety Sw-4 oprócz tego że ma jeden silnik to nie nadaje się nawet do szkolenia proszę popytać tych co na nim latają w Dęblinie.

    3. abcdefgh

      @jerry Czytałem kiedyś, że jest "skopana" amortyzacja smiglowca - na poziomie ogólnym ( wada konstrukcyjna). Podejrzewam , że to jest wina tego, że jest to lekki smiglowiec - Mi - dwa ponad dwie tony , sw -4 jedna tona. Dlaczego piszę o wadze? Ciężar jest potrzebny do stabilizacji układu - do bębna pralek wirnikowych dodaje się betonowe obciążniki. Co to ma wspólnego z naszym SW-4 ? Wibracja powstaje poprzez nałożenie się na siebie częstotliwości obrotu wirnika , i "odpowiedzi" masy pod wirnikiem. Ponieważ masy nie zwiększymy, bo to się mija z celem , trzeba pokombinować z wirnikiem. Albo Zwiększamy masę łopat i wzmacniamy przeguby i cały układ przeniesienia albo zostawiamy masę, ale powiększamy "odrobinę" powierzchnię łopat zmniejszając ilość obrotów, albo przebudowujemy cały wirnik dodając czwarty płat. Ewidentnie coś z wirnikiem trzeba zrobić, bo same lepsze "amory" mogą nie wystarczyć. Oczywiście amory swoją drogą, ale wszystkiego nie wyamortyzujemy. Ponieważ fabryka Świdnik sprzedana za granicę, to raczej obecny producent nie przeprojektuje tego, bo dla takiej małej ilości nikt nie ruszy palcem, żeby poprawić te charakterystyki.

  7. Syplog

    Jezeli nie mozemy z rosjanami konkurowac ilosci to gorujmy jakoscia i wybierzmy s-97. To smiglowiec nastepnej generacji. Predkosc i zasieg jest poza mozliwosciami tradycyjnych smiglakow

    1. Adam

      Możnaby go nawet produkować w Mielcu

    2. Gnom

      Chyba na wtryskarkach w 1:48 lub 72. Uzyskasz jankeska zgodę na produkcję prawdziwego?

  8. sorbi

    H145M lub Aw109M to raczej jedyna opcja - chyba, że wcisną tu jeszcze nowego Głuszce i może dlatego nie zamierzają modernizować Sokołów. Jednak rezygnacja z zakupu przez PGZ zakładów PZL-Rzeszów oznaczałaby raczej całkowitą rezygnację z Sokołów/Głuszców Zaletą H-145m są między innymi tylne drzwi i spora przestrzeń ładunkowa, ale Niemcy nie zgodzą się raczej na jego montaż w Polsce, więc pozostaje Aw109m, którego elementy u nas produkują. Uważam, że program Perkoza doprowadzą do końca, bo to śmigłowce "małe" i stosunkowo tanie , a zakupy ruszą za jakieś 3 lata -przed kolejnymi wyborami.

    1. Adam

      Nie ma wymogu produkcji w Polsce. A kolejne wybory na jesieni.

    2. jerry

      Montowni nie musi być ale serwis już można by było otworzyć np.WZL-1 Mamy już 27 EC-135 LPR i jednego w straży granicznej do tego zakup 32 H-145 to daje 60 śmigłowców.

  9. podatnik rezerwy

    Polsce potrzebne są śmigłowce: 1. małe - do szkolenia, patrolowania dla straży granicznej, 2. "utility" - wielkości H-135, najwięcej, dla wojska, pogotowia, policji, itd., 3. średnie - black hawki, skoro już zabrnęliśmy, aby zachować zdolność do przerzutu przynajmniej batalionu komandosów/pdes, 4. jeśli cudem starczy pieniędzy to 20 szt. szturmowych, z pociskami p.panc. W każdej z tych kategorii trzeba zdecydować się na jeden i tylko jeden typ, aby potanić zakupy części zamiennych, serwis, szkolenie. Ta prosta zasada nie dociera jednak jak dotąd do naszych decydentów. W każdej szufladce sprzętu dla wojska i służb mamy po trzy - cztery typy, od czołgów począwszy po karabiny snajperskie. Czy to takie trudne do ogarnięcia i ujednolicenia?

    1. Adam

      Skąd proponujesz wziąć na to pieniądze?

    2. Esa

      Doprawdy? Dzięki za wyjaśnienie tego trudnego tematu. A masz kasę na te zabawki? Nie? No jak mi przykro. Dodaj jeszcze że powinniśmy mieć dwa lotniskowce. Skąd się biorą tacy jak ty?

    3. jerry

      Co do Perkoza to kasa może zostanie wygospodarowana z odsunięcia w czasie KRUKA w zamian za modernizację MI-24. Mi-2 naprawdę wymagają już wymiany to najstarszy sprzęt w LWL.

  10. anakona

    Jeyny słuzny wybór H 125 m

    1. Adam

      Nie spełnia wymagań

    2. jerry

      Jeden silnik - odpada

  11. Fanklub Daviena

    Na co te dialogi techniczne i przetargi, jak i tak znów wybiorą helikoptery Wielkiego Wuja?

    1. Użytkownik

      Ostatnio zaskoczyli, kupując

    2. Orthodox

      Akurat Wielki Wuj w tym segmencie sam kupił w Europie.

    3. Adam

      Nie bardzo, w programie FARA zostały Bell 360 Invictus i Sikorsky Raider X.

  12. Zawisza_Zielony

    Kolejny przykład działań MoN od sasa do lasa. Zamiast całościowego podejścia mamy doraźne łatniw dziur. W razie stanu W jakoś to będzie.... WP potrzebuje śmigłowców wsparcia pola walki ale o masie startowe 8 - 9 ton. Można wtedy Sokoły przeznaczyć do zadań drugorzędnych. Dziś jednak polityczna góra nie przyzna się że uwalenie przetargu na śmigłowce odbija się nam czkawką. Oni przecież się nie mylą. Perkoz zaspokaja tylko niezbędne potrzeby w związku z sypaniem się Mi2. W dłuższej perspektywie zrodzi więcej problemów niż je rozwiąże.

    1. Orthodox

      Abstrahując od całościowych potrzeb, Mi-2 wymagają chyba najpilniejszego zastąpienia, gdyż ich resursów nie da się przedłużyć. Nawet na papierze jak w przypadku Mi-8.

    2. Zawisza_Zielony

      W pełnie się zgadzam co nie znaczy że trzeba akceptować robienia sztuki dla sztuki za publiczne pieniądze.

    3. Gnom

      Widziałeś kiedyś to "papierowe" przedłużanie. Ciągle obrzydzasz coś o czym nie masz nawet szczątkowego pojęcia. Ale stuletnie B-52 i pięćdziesięcioletnie C-53 jakoś ci nie przeszkadzają w najbogatszych państwach na świecie.

  13. PLM

    Do serwisu : Proponuję wprowadzić rejestrację ,,nicków'' Za dużo trolli się robi.

    1. Użytkownik

      Popieram

  14. Aha

    Znajac zycie to raczej nic z tego nie wyjdzie jak zawsze. Jezeli juz stalby sie cud to H145M lub A109M poprosze :)

    1. Adam

      Faworytem jest Sikorsky S-97 Raider

    2. Użytkownik

      H145M

  15. Kuba

    Niech najpierw kupią to czego przez 5 lat nie mogą kupić, bo prócz 4× BH dla WS to nic nie kupili. Nie liczę tych AW dla MW bo ich fizycznie nie ma. Nowy program - Śmiech na sali.

    1. Paweł P.

      Łącznie ponad 10 kupiliśmy. Nie pamiętam, ale rok poprzedni był rekordowy. Ja się nie śmieję, dodaję.

  16. ...---...

    Powinniśmy zbudować bardzo dobry helikopter. Przede wszystkim - noktowizor. Po drugie, wizja mgły. po trzecie - czujniki ciepła. nie zapominajmy - nasz wirnik i rosyjski obracają się w innym kierunku, więc nie od razu przenieś pilota na kolejny obrót helikoptera.// We should build a very good helicopter. First of all - night vision. Secondly fog vision. thirdly - heat sensors . let's not forget - our rotor and Russian rotate in a different direction, so do not immediately transfer the pilot to another rotation of the helicopter.

  17. Cynik

    Jedyna droga dla naszego przemysłu to odzyskanie Mielca i Świdnika. Precz Włosi i Amerykanie z naszych fabryk. Suwerenny naród powinien być zdolny do odważnych decyzji.

    1. Cynik 2

      I co zrobisz z 2 fabrykami, bez praw do produkcji produkowanych tam śmigłowców. Pomijam fakt, że te fabryki nie produkują tych śmigłowców od A do Z, tylko z dostarczanych "klocków"

    2. Cynik

      Nie znasz się to nie zabieraj głosu trollu z USA. Kupię licencję od Ukraińców i zmodernizuje Sokoła. To uniwersalna platforma. Miliardy złotych nie popłyną do Włoch i za ocean.

  18. M.

    Przy zakupach uzbrojenia w RP kluczowe nie jest wynik lecz słowa "Dialog" i "Analiza". Mam nadzieję , że tym razem słowa te doprowadza do racjonalnego podniesienia potencjału bojowego SZ . Moim zdaniem zbyt rzadko do tego doprowadzają

  19. ŚWIERGOT

    Śmigłowce H145M typu LUH SOF stosowany przez siły zbrojne Niemiec z uwzględnieniem ich sił specjalnych oprócz 6 osób desantu może zabierać kierowane i niekierowane pociski rakietowe zresztą Niemcy mają podwieszane Spikeje idąc dalej chętni byliby na transfer technologii . . więc widziałbym uruchomić PZL Łódź pod ten typu śmiglak oraz dwu silnikowy SW-4 i wejść w układ z Ukrainą na rewitalizację naszych poradzieckich śmiglaków i stworzyć reaktywować polski przemysł lotniczy w Łodzi bo teraz widać jak te mezalianse z Włochami w Świdniku i Amerykanami w Mielcu na dobre nam wychodzą ....

    1. Adam

      Bez żartów, nie przeniosą produkcji H145M z Niemiec do Polski. Prawa do SW-4 ma Leonardo.

    2. To Ja

      Racja ..... dr.J.Bartosiak wścieka się, że Polska nie inwestuje w zbrojeniówkę na Ukrainie .. jest do kupienia np. "Motor Sicz" .... Kitajcy tam się kręcili, ale na razie Amerykanie to zablokowali.

    3. Ewa

      Ale brednie

  20. gnago

    No to potrzeby wojska już zostały zaspokojone dialog jest rozpoczęty . Ciekawe dekada dwie. A na jaki stan armii liczone te caałe 32 sztuki . AAa tylko jednostki ekspedycyjne dla wsparcia wielkiego brata. A powinno być 32 na dywizję

    1. To Ja

      "„Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało” ...... (Ew. św. Jana 1,1-5.9-12).

  21. Adam

    Wszystkie portale i związkowcy PZL Świdnik piszą o rezygnacji z modernizacji Sokołów do wersja W-3WA ze względu na jej koszt równy pozyskaniu nowych śmigłowców w rodzaju AW169.

    1. Napoleon

      I to jest jakieś rozwiazanie. Lekkie śmigła ze Świdnika i cięższe z Mielca.

    2. Orthodox

      Trzymając się ściśle specyfikacji Perkoza, Sokół jest trochę za duży, choć według mnie nie na tyle, by to go całkowicie dyskwalifikowało. A co do ceny, to właściciele Świdnika mogą sobie ustalać różne ceny, byle przeforsować oryginalną konstrukcję AW. Śmiem przypuszczać, że zakupy 32. fabrycznie nowych Sokołów w zmodernizowanej wersji, plus modernizacja maszyn w służbie, miałyby ekonomiczny sens. W przeciwnym razie kupi się 32. nówki, a maszyny w linii będą prędzej niż później potrzebowały pilnego zastąpienia. Faktem też jest, że produkcja Sokoła w większym zakresie angażuje krajowe zakłady, niż produkcja oryginalnego AW.

    3. Adam

      Raczej lekkie, średnie i szturmowe z USA.

  22. Ałgusta srałgusta

    Wygra AW-169M

    1. Adam

      Wątpliwe bo jest produkowany we Włoszech

  23. poznaniak

    Mam pytanie-jaki śmigłowiec spełnia te funkcje w wojskach rosyjskich?

    1. Adam

      Ansat, Ka-226, Ka-60

    2. Davien

      Ka-60 nie bo istnieje w całych 2 sztukach.

    3. Adam

      Zamówili 100 sztuk

  24. asd

    Tylko W3 jako zastępstwo i wykupienie Świdnika - to decyzja proPolska.

    1. Adam

      W-3 to historia.

  25. W3- PUSZCZYK JEDYNYM PATRYJOTYCZNYM WYBOREM ZASTĘPSTWEM DLA MI-2

    W3- PUSZCZYK jedynym rozsądnym rozwiazaniem zastępstwem dla startch mi-2

    1. Marek

      Chyba żartujesz? Puszczyka robi Świdnik. Ten sam, który robi elementy do AW-109. Puszczyk nie pasuje do wymagań. AW-109 tak.

    2. Realista

      Nie chodzi o jakieś wymagania, tylko o to, żeby Świdnik miał pracę. Wymagania można zawsze zmienić.

    3. Adam

      MON nie jest po to by zapewniać Świdnikowi pracę.