Przemysł Zbrojeniowy
Rusza budowa już trzeciej, brytyjskiej fregaty Type 31
W dniu 9 października 2024 r. na terenie stoczni Babcock w Rosyth w Szkocji odbyło się uroczyste cięcie blach na trzecią fregatę Type 31 (typu Inspiration), która otrzyma nazwę HMS „Formidable”. Na podobnym projekcie oparte są również fregaty typu Miecznik budowane dla polskiej Marynarki Wojennej w PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni.
Jak na razie wszystko wskazuje na to, że uroczystość przeprowadzona 9 października 2024 roku w stoczni Rosyth będzie powtórzona jeszcze dwa razy. Brytyjska marynarka wojenna zamówiła bowiem pięć fregat Type 31, z których dwie pierwsze („Venture” i „Active”) są już po uroczystości położenia stępki (kolejno: 26 kwietnia 2022 roku i 16 września 2023 roku). Wodowanie pierwszej z nich ma zostać przeprowadzone jeszcze w 2024 roku, a przekazanie do Royal Navy na przełomie 2026 i 2027 roku. W przypadku fregaty „Formidable” jej budowa ma trwać około czterech lat, a wprowadzenie do służby jest planowane na koniec 2028 roku.
„Dziś z dumą świętujemy położenie kolejnego kamienia milowego w tym ważnym programie obronnym realizowanym dla Royal Navy. Te fregaty odegrają znaczącą rolę w ochronie Wielkiej Brytanii i wspieraniu międzynarodowych partnerskich operacji... Ten program jest prawdziwą demonstracją suwerennych zdolności budowy okrętów przez Wielką Brytanię i pozytywnie wpływa na gospodarkę w Szkocji i całej Wielkiej Brytanii. To zaszczyt dla naszych zespołów w Babcock, że możemy dostarczać te okręty dla naszej Ojczyzny”.
David Lockwood - Dyrektor Generalny Babcock
Czytaj też
Na bazie tego samego projektu (Arrowhead 140) budowane są również dwie fregaty dla indonezyjskiej marynarki wojennej (w ramach programu Merah Putih) oraz trzy fregaty dla polskiej Marynarki Wojennej (w ramach programu Miecznik). Nie można się więc dziwić, ze w ceremonii zorganizowanej w stoczni Rosyth wzięła też udział delegacja z Polskiej Grupy Zbrojeniowej (w tym z PGZ Stocznia Wojenna wraz z Prezesem Zarządu Marcinem Ryngwelskim).
Delegacja ta zapoznała się z postępami prac przy budowie pierwszej i drugiej fregaty Type 31 dla Royal Navy, jak również rozmawiała na temat „dalszego wsparcie Babcocka w programie budowy wielozadaniowych fregat proj. 106 w Polsce, ale także wspólnych planów zacieśniania współpracy i rozwoju partnerstwa na linii Rosyth-Gdynia w celu wskazania możliwości szerszej współpracy w zakresie domeny morskiej”.
„Cieszymy się z postępów w budowie brytyjskiego członka rodziny Arrowhead, do której zaliczają się zarówno okręty Type 31, jak i nasze fregaty wielozadaniowe Miecznik. Polsko-brytyjska współpraca w tym obszarze to doskonała okazja dla naszych przedsiębiorstw do zacieśnienia relacji, które przełożą się na wzrost bezpieczeństwa [regionu], co jest zbieżne z celami zarówno PGZ jak i Babcock. Wierzymy, że dzięki współpracy będziemy w stanie odpowiadać nie tylko na potrzeby naszych ojczyzn i naszych sił morskich, ale także naszych sojuszników, oferując wspólnie rozwiązania i usługi z obszaru morskiego”
Jan Grabowski - Członek Zarządu PGZ SA odpowiedzialny za obszar morski.
Program budowy fregat Type 32 ma duże znaczenie nie tylko dla Royal Navy, ale również dla brytyjskiej gospodarki. Być może to właśnie dlatego w oficjalnym komunikacie firmy Babcock na temat uroczystości cięcia blach pod „Formidable” nie wspominano o możliwościach tej fregaty, ale o korzyściach, jakie przyniesie cały program dla lokalnej społeczności. Wskazano przede wszystkim, że budowa tych pięciu okrętów zapewni 1000 nowych miejsc pracy w stoczni Rosyth w ciągu najbliższych czterech lat. Tylko w tym roku w ramach tej puli dołączyło do programu ponad sto nowych absolwentów szkół i praktykantów.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie