Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rosyjskie transportowce uziemione. Afera i pierwsze wyroki

Ił-76 w zakładach Aviastar.
Ił-76 w zakładach Aviastar.
Autor. Aviastar/UAC

Zapadły pierwsze wyroki w związku z kłopotami rosyjskich samolotów transportowych Ił-76 najnowszej wersji MD-90A. W wyniku korupcji uziemionych zostało pięć maszyn tej najnowszej wersji Iła-76.

Na sześć lat skazano byłego zastępcę szefa biura konstrukcyjnego Iliuszyna, na pięć i pół roku byłego dyrektora projektu i Centrum Technologicznego Projektów. Natomiast na 4,5 roku w zawieszaniu skazany został były szef Departamentu Planowania i Dyspozycji. Do szczegółów sprawy dotarła gazeta rosyjska Izwiestia. Skazani mieli „źle wydatkować” 4,2 miliona rubli z 9-miliardowej inwestycji mającej na celu stworzenie projektu najnowszej wersji rosyjskiego samolotu transportowego. Pieniądze miały trafiać do Moskiewskiego Instytutu Lotnictwa już po zakończeniu współpracy z tą instytucją.

Reklama

To tylko jeden z wątków związanych z aferami wokół rosyjskiego samolotu transportowego. Na 130 milionów RUB oceniono straty spowodowane dostarczeniem do fabryki złej jakości łożysk, które zostały wykorzystane do pięciu zupełnie nowych samolotów Ił-76MD-90A. Proces w tej sprawie ruszył pod koniec lutego tego roku i chodzi o „nadużycie władzy przy wykonaniu państwowego zamówienia obronnego”.

Czytaj też

Nie ujawniono kto dokładnie został oskarżony, ale chodzi o zarząd Kuźni i Fabryki Mechanicznej w Bałaszysze (BLMZ), w obwodzie moskiewskim.

Reklama

Zgodnie ze źródłami, do jakich dotarła Izwiestia, członkowie tego zarządu nabyli łożyska kulkowe „niewiadomego pochodzenia”, które nie spełniały norm konstrukcyjnych. W celu zatarcia śladów sfałszowano ich dokumentację techniczną wpisując, że łożyska powstały w certyfikowanych przez rosyjskie ministerstwo obrony zakładach produkcji łożysk w Samarze. Łożyska zainstalowano w kołach, które trafiły do zakładów Aviastar w Ulianowsku. Instalowano je tam w nowych, ale też na remontowanych tam starszych samolotach Ił-76. Było to o tyle niebezpieczne, że samoloty po remoncie nie są tak rygorystycznie testowane jak fabrycznie nowe. Rosyjska prasa informuje także m.in. o toczącym się postępowaniu ws. niewypłacania pieniędzy pracownikom BLMZ i innych nieprawidłowościach.

Czytaj też

Iły-76 najwyraźniej zostały wzięte pod lupę, co nie dziwi biorąc pod uwagę, że pięć nowych samolotów Ił-76MD-90A w latach 2022 - 2023 stało z uwagi na usterki techniczne. W tym samym czasie rosyjska flota starszych samolotów tego typu wykonywała zadania tracąc od początku wojny cztery samoloty w wypadkach. Piątym samolotem, który uległ wypadkowi w tamtym czasie był Ił-76MD-90A, zniszczony w wypadku na terenie zakładów produkcyjnych.

Reklama

Przed wybuchem wojny na Ukrainie w 2022 Rosja posiadała w swojej flocie transportowej koło 110 ciężkich samolotów transportowych Ił-76 różnych wersji. Stanowiły one i stanowią podstawowy samolot transportowy Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej. Ich flota uległa jedna poważnemu osłabieniu - utracono od 9 do nawet 11 samolotów, w większości w wypadkach. Pozostała część floty została poważnie wyeksploatowana.

Reklama

Komentarze

    Reklama