Reklama

„Rosyjski pancerz" w amerykańskich pojazdach

JLTV
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

Do produkcji amerykańskich pojazdów wojskowych (m.in. taktycznych JLTV) stosowano wadliwe blachy pancerne wytwarzane przez firmę EVRAZ North America Inc. Udziałowcami większościowymi w niej byli byli Rosjanie.

Informację o całej sytuacji przekazała agencja prasowa Bloomberga w pierwszej połowie marca. Sprawa dotyczy dostarczania przez firmę EVRAZ North America Inc. (należącej do holdingu EVRAZ plc), w latach 2017-2019 blach pancernych wykorzystywanych do produkcji lekko opancerzonych pojazdów wojskowych, w tym tych używanych przez armię amerykańską. Były one wytwarzane na terenie huty w Portland. Dostarczany materiał miał mieć fałszowane wyniki badań dotyczące jego twardości, za co odpowiadać mieli sami pracownicy zakładu w Portland. Dotyczyć ma to około 12 800 płyt, gdzie w niektórych przypadkach mimo widocznych pęknięć zostały zatwierdzone do użytku.

Znacznymi udziałowcami oraz przedstawicielami władz przedsiębiorstwa EVRAZ plc w tamtym czasie byli Rosjanie w tym, Roman Abramowicz, Aleksander Abramow (pełniący funkcję prezesa firmy, zrezygnował w 2022 roku) oraz Aleksander Frołow (pełniący funkcję dyrektora generalnego, także zrezygnował w marcu 2022 roku). Łącznie posiadali oni ponad 63% udziałów firmy, co dawało im nad nią pełną kontrolę. Jednym z głównych odbiorców blach pancernych od wspomnianej firmy był amerykański Oshkosh Defense, który przy ich wykorzystaniu wytwarzał m.in. wielozdaniowe lekkie pojazdy taktyczne JLTV. Są one obecnie dostarczane do kilku krajów świata, jednak głównym odbiorcą pozostaje armia amerykańska.

Lekki pojazd taktyczny Oshkosh L-ATV (w służbie nazwany JLTV) na linii montażu końcowego.
Lekki pojazd taktyczny Oshkosh L-ATV (w służbie nazwany JLTV) na linii montażu końcowego.
Autor. Oshkosh Defense / Wikimedia Commons

Co ciekawe, informacje podawane przez Bloomberga pochodzą z wewnętrznych raportów EVRAZ North America Inc. W rękach firmy ciągle znajduje się także huta Pueblo, a macierzysty holding został obłożony po rosyjskiej inwazji sankcjami. Ogłosił on chęć sprzedania swoich aktywów Ameryce Północnej, jednak dotychczas nie zostało to zrealizowane. Firma oświadczyła, że nie otrzymała skarg od swoich klientów, a dostarczany towar przeszedł niezależne testy. Nie jest wiadome, w ilu pojazdach wykorzystano blach pancerne od wspomnianego przedsiębiorstwa.

Reklama

JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) to rodzina pojazdów opracowana przez firmę Oshkosh Defense na potrzeby programu pojazdu wielozadaniowego nowej generacji, mającego częściowo zastąpić obecnie używane przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowe samochody terenowe HMMWV, które stanowią podstawowy model pojazdów tego rodzaju w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia „floty” tych wozów zdecydowano się jednak na pozyskanie pojazdu nowej generacji. JLTV może być wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia, począwszy od karabinów maszynowych kal. 5,55/7,62/12,7 mm umieszczonych w otwartym stanowisku strzeleckim lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia, poprzez wyrzutnie pocisków przeciwpancernych np. Javelin, kończąc na bezzałogowych systemach wieżowych wyposażonych w armatę automatyczną 30 mm.

    Napęd pojazdu stanowi silnik Gale Banks Engineering 866T V8 (bazujący na General Motors Duramax L5P) o pojemności 6,6 litra i mocy 400 KM (298 kW) z którym sprzężono z 6-biegową przekładnią Allison 2500SP. Pozwala to na rozpędzenie go do prędkości maksymalnej 110 km/h przy masie własnej wynoszącej około 10 ton. Obecnie pojazdy tej rodziny są wykorzystywane przez takie kraje jak m.in. USA, Słowenia, Słowacja, Macedonia Północna, Litwa, Belgia, Brazylia, Rumunia oraz Izrael.

    Pojazdy opancerzone JLTV.
    Pojazdy opancerzone JLTV.
    Autor. St. szer. spec. Monika Woroniecka/16. Dywizja Zmechanizowana
    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze

      Reklama