Przemysł Zbrojeniowy
Rok 2023 korzystny dla Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) to firma z blisko 80-letnim doświadczeniem, wyszkolonymi pracownikami i świetnym zapleczem techniczno-infrastrukturalnym. Od dziesięcioleci świadczy usługi dla Wojska Polskiego, wspierając jednocześnie system bezpieczeństwa państwa. Nieustanny rozwój firmy i ukierunkowanie odpowiednio zarządzanego podmiotu na ciągłe doskonalenie przyniosły w 2023 roku wymierny skutek w postaci umocnienia pozycji Spółki w branży lotniczej.
Przede wszystkim, obok wsparcia Sił Zbrojnych RP, Zakłady postawiły na rozwój kontaktów biznesowych na rynkach zagranicznych, w efekcie czego obecnie trwają zaawansowane rozmowy dotyczące długofalowej współpracy. Nie bez znaczenia pozostaje także udział WZL1 w programach narodowych. Przedsiębiorstwo nie tylko aktywnie partycypuje w projekcie pozyskania nowych śmigłowców uderzeniowych dla wojska polskiego, ale również wzmacnia swoje kompetencje niezbędne do realizacji postanowień offsetowych dotyczących śmigłowców AW101, których proces przejmowania do eksploatacji rozpoczął się w Darłowie.
We wrześniu 2023 roku Minister Obrony Narodowej podpisał umowę offsetową z firmą Lockheed Martin, odnoszącą się do zakupu śmigłowców Apache. Na jej podstawie Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. pozyskają kompetencje w zakresie serwisu i obsług radarów, które są na wyposażeniu wspomnianych platform oraz obsług i serwisu systemu, który służy do naprowadzania rakiet. Co więcej, WZL1 wchodzą w skład utworzonego przez PGZ Konsorcjum WISŁA. W I fazie programu Spółka pozyskała kompetencje w obszarze produkcji, napraw i testów kontenerów startowych pocisków PAC-3MSE systemu „Patriot”. Obecnie można śmiało stwierdzić, że oddział WZL1 w Dęblinie posiada pełną gotowość do realizacji założeń zadania powierzonego w ramach programu Wisła, co zostało potwierdzone certyfikatem produkcyjnym. Kooperacja z różnymi podmiotami w ramach programu oraz efektywne działania Spółki przyczyniły się do nawiązania silnej i stałej współpracy z firmą Lockheed Martin (LM) w zakresie sprawnego wdrożenia procedur i rozpoczęcia produkcji kontenerów w ramach światowego łańcucha dostaw LM.
Czytaj też
W 2023 roku WZL1 zawarły kontrakt z Leonardo S.p.A (jako kontynuacja i rozszerzenie poprzedniej, analogicznej umowy serwisowej) dotyczący bezpośredniego wsparcia realizacji zadań umowy serwisowej floty samolotów M-346 „Bielik” oraz innych elementów Zaawansowanego System Szkolenia (AJT-Advanced Jet Trainer) Polskich Sił Powietrznych.
Czytaj też
Zarząd Spółki kładzie duży nacisk na rozwój, szczególnie istotnej w dzisiejszych czasach, sekcji badawczo-rozwojowej. Jedną z priorytetowych koncepcji w tym obszarze jest powstanie Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej (TRS). Za projekt odpowiada Konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) – lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” S.A. (ZPS „GAMRAT”). Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne”. W ubiegłym roku udało się przeprowadzić kolejne, zakończone sukcesem, próby rakiety, w wyniku których przetestowano m.in. silnik na stały materiał pędny o średnicy 610 mm. Równocześnie do tych wszystkich działań Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. realizują założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu.
W 2023 roku Zarząd i pracownicy zaangażowali się nie tylko w inicjatywy odnoszące się do ochrony środowiska, jak np. sadzenie drzew, ale także przygotowali paczki dla dzieci z domu dziecka. Spółka dołączyła również do grona wspierającego św. Mikołaja, który pojawił się na łódzkim lotnisku z paczkami dla potrzebujących dzieci. Zrównoważony i systematyczny rozwój Zakładów wzmacniany poprzez wdrażane przez Zarząd strategie plasuje przedsiębiorstwo w kręgu najlepszych Spółek w branży lotniczej zarówno w Polsce jak i na arenie międzynarodowej. W kolejnych latach z pewnością będzie można obserwować dalszy rozwój przedsiębiorstwa, umocnienie obecność WZL1 na rynkach zagranicznych oraz realizację nowych, unikatowych koncepcji, w tym w zakresie B+R, które jeszcze bardziej wesprą stabilną pozycję Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A.
Artykuł sponsorowany
ŚniętyMikołaj
Kto jak kto, ale WZL wie jak robić pieniądze! Kilka lat temu jak MI17 szło do remontu w WZL, w ramach którego wymieniane było siedzisko nawigatora pokładowego. to koszt wynosił 8000PLN! Dla niezorientowanych napiszę, że to siedzisko, to kawałek blatu, chyba z aluminium, na wierzchu którego była umieszczona poduszka obszyta dermą. To siedzisko montuje się w razie potrzeby w drzwiach wejściowych do kabiny pilotów pomiędzy nimi. Montaż polega na wsunięciu/włożeniu małych ,,nóżek" w otwory przy drzwiach. Nie twierdzę, że to źle, że nasze zakłady mają kontrakty, ale uważam, że z cenami to im odbiło.
Facetoface
I dlatego należy dokonać zmian, tak dla zasady lub zgodnie z modą partyjną 😉