Rheinmetall buduje fabrykę bojowych wozów w Rumunii?

Autor. honvedelem.hu
Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall poinformował o utworzeniu na terenie Rumunii kompleksowej sieci produkcyjnej przeznaczonej m.in. do wytwarzania bojowych wozów piechoty KF41 Lynx.
Wspomniana przez niemiecki koncern w oficjalnym komunikacie kompleksowa sieć produkcyjna ma bazować na spółkach należących do niego, jak i nowych partnerstwach z rumuńskimi firmami wraz z nowym centrum doskonałości w zakresie szkoleń i kształcenia ustawicznego. Ma ona wzmocnić obecność Rheinmetalla w kraju i podkreślić jego udział w roli dostawcy sprzętu i usług dla lokalnych sił zbrojnych.
#Rheinmetall expands local production in #Romania 🇷🇴 and strengthens the Romanian #defence #industry – Focus on #ammunition and #Lynx infantry fighting vehicle https://t.co/x55t8nEppn pic.twitter.com/UPDFFRkEns
— Rheinmetall (@RheinmetallAG) July 28, 2025
Mowa tutaj przede wszystkim o produkcji bojowych wozów piechoty, amunicji, prochów, materiałów pędnych oraz dostarczaniu usług szkoleniowych. Dodatkowo działania niemieckiego koncernu mają wzmocnić rumuński przemysł zbrojeniowy. Wspomniana sieć skupia się na spółce Rheinmetall Automecanica, która będzie odpowiedzialna za lokalną produkcję KF41 Lynx (rodzi się przy tym pytanie, czy chodzi tutaj o rzeczywistą produkcję, czy też montaż jak ma to miejsce na Węgrzech.
Firma Rheinmetall Munitions Romania ma być odpowiedzialna za wytwarzanie amunicji średniego kalibru (30/35 mm?) przeznaczonej do dla bojowych wozów piechoty oraz systemów przeciwlotniczych (zapewne mowa tutaj o używanych przez rumuńską armię Gepardach oraz zestawach GDF-009 TREO.
Firma Victoria Explosive Powder Factory ma zająć się produkcją materiałów pędnych, co ma zostać wsparte odpowiednim know-how ze strony koncernu Rheinmetall. Mowa tutaj o wsparciu zakładu produkującego propylen. Co do centrum doskonałości Rheinmetall w Rumunii, ma ono odpowiadać za transfer kluczowego know-how dla lokalnych przedsiębiorstw oraz szkolenie żołnierzy.
Mowa tutaj przede wszystkim o wiedzy w zakresie obsługi, konserwacji i rozwoju zaawansowanych technologii obronnych, w szczególności w odniesieniu do bojowego wozu piechoty KF41 Lynx.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Efektem zaangażowania niemieckiego koncernu ma być stworzenie setek nowych miejsc pracy, rozwój lokalnego przemysłu oraz poprawa współpracy pomiędzy Rheinmetallem, a przedsiębiorstwami z Rumunii. Wśród takich podmiotów wymienione zostały firmy Uzina Automecanica Moreni, Interactive Software SRL i MarcTel-SIT, z którymi zawiązane zostały różnego typu formy partnerstwa i współpracy.
Mają one odpowiadać za promowanie i tworzenie lokalnych łańcuchów dostaw, procesów serwisowych i montażowych oraz wspierać integrację rumuńskiego przemysłu z łańcuchem dostaw niemieckiego giganta zbrojeniowego.
Czytaj też
Centrum Doskonałości Rheinmetall w Rumunii ma zapewnić transfer kluczowego know-how do lokalnych przedsiębiorstw. Wyposażony w odpowiednie symulatory i kompleksowe programy szkoleniowe, ośrodek ma zapewnić rumuńskim pracownikom praktyczne doświadczenie i wiedzę techniczną w zakresie obsługi, konserwacji i rozwoju zaawansowanych technologii obronnych, w szczególności w odniesieniu do bojowego wozu piechoty Lynx.
Inwestycja Rheinmetall w lokalną produkcję zbrojeniową ma wnieść znaczący wkład w rumuńską gospodarkę, tworząc wspomniane miejsca pracy w różnych sektorach, w tym w produkcji, inżynierii i usługach technicznych. Współpraca z rumuńskimi firmami wzmocni również lokalne łańcuchy dostaw, stworzy dodatkowe możliwości biznesowe i będzie promować rozwój przemysłu. Ma to wszystko także poprawić ogólną wydajność niemieckiego koncernu , który w ostatnich latach zbiera kolejne zamówienia na swoje produkty.
Wszystko to ma zapewne związek z obecnie trwającym postępowaniem rumuńskiego ministerstwa obrony dotyczącym pozyskania nowego bojowego wozu piechoty. Mowa tutaj o 246 pojazdach w pięciu wariantach, w tym samobieżnego moździerza kal. 120 mm. Rheinmetall proponować ma tutaj swój KF41 Lynx (w przypadku wspomnianej wersji specjalistycznej będzie on zapewne zintegrowany z fińskim systemem Nemo.
Pytaniem pozostaje kwestia, czy wspomniane działania zostaną realnie podjęte przez Rheinmetalla niezależenie od wyniku rumuńskiego postępowania, czy też po ewentualnym fiasku zostanie to wszystko anulowane lub zmarginalizowane.

Autor. honvedelem.hu
KF41 to gąsienicowy bojowy wóz piechoty opracowany i stworzony przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wóz ma modułową konstrukcję pozwalającą na wymianę wielu jego składowych elementów w zależności od potrzeb zamawiającego. Główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna kal. 30/35 mm, mogąca strzelać amunicją programowalną. Może się ona poruszać w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Głównym efektorem przeciwpancernym są pociski kierowane Spike-LR/LR2, umiejscowione w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu.
Uzupełnieniem szybkostrzelnej armaty jest sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm, a dodatkowo wieża może zostać zaopatrzona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Wóz ten może zostać w razie potrzeby wyposażony w inny system wieżowy posiadający np. armatę czołgową 105/120 mm, zmieniający go w pojazd wsparcia ogniowego/czołg średni. Pojazd ten dalej będzie odznaczał się dobra mobilnością dzięki jednostce napędowej o mocy 1140 koni mechanicznych. Wóz w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągać prędkość 70 km/h.
Czytaj też
Pancerz Lynxa zapewnia ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Dodatkowo wzmocniona ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).
Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami. Pozwala to na zachowanie optymalnej świadomości sytuacyjnej i ułatwia zajmowanie i opuszczanie stanowisk. Jest to bardzo ważny aspekt w sytuacjach zagrożenia, gdzie czas konieczny do opuszczenia pojazdu musi być jak najkrótszy. Poza tymi wyjściami załoga może opuścić pojazd tak, jak przewożony desant-rampą opuszczaną hydraulicznie, znajdującą się w tyle wozu.

Autor. Rheinmetall
Grom2137
Tak samo jak na Ukrainie miała być fabryka Lynxa i Pantery?
Davien3
@Grom jakoś na Węgrzech powstała fabryka Lynxów więc o co ci właściwie biega z tą manipulacją?
szczebelek
Gdy Niemcy oferowali Polsce wspólny zakup Leo2A7 to nawet nie wspomnieli o możliwości budowy fabryki 😉🫣
Grom2137
Bo jej nawet sami nie mają. Rheinmetall ma tylko kilka kadłubów na magazynie, a KNDS (Jedyny "producent" Leoparda 2) nie ma możliwości produkcji czołgów, jedynie montownię elementów wyprodukowanych w Grecji przez METKA
Chyżwar
@Grom2137 To bardziej skomplikowane. Grecy spawają wieże i kadłuby. Inne elementy czołgu produkowane są w Niemczech a niektóre być może cholera wie gdzie. Potem to wszystko trafia do tej niemieckiej niewielkiej fabryki, którą dzisiaj mają i jest składane do kupy przy pomocy montażu gniazdowego. Czyli generalnie produkcja czołgów odbywa się w sposób przystający nie do wielkoseryjnej produkcji jaką mieli dawniej lecz do manufaktury.
Davien3
@Grom A to ciekawe bo KNDS ostatnio wznowił produkcję kadłubów do Leo2A7/8. Bo jedynie ten element czyli szkielet kadłuba był z Grecji.