Przemysł Zbrojeniowy
Rak powtórzy eksportowy sukces Pioruna? Grabowski: Miecznik wymagał zmian [WYWIAD]
„Miecznik będzie najbardziej skomplikowanym systemem, jaki kiedykolwiek znalazł się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, bardziej nawet skomplikowanym niż F-35” - powiedział w rozmowie z Defence24.pl Jan Grabowski, członek zarządu PGZ.
Jędrzej Graf: Niedawno usłyszeliśmy o zmianach personalnych, ale i zmianach konfiguracji uzbrojenia okrętów Miecznik. W przestrzeni publicznej pojawiają się różne oceny tych decyzji. Na ile te procesy się łączą i jak są oceniane przez PGZ?
Jan Grabowski, członek zarządu PGZ: Zmiany organizacyjne, jakie następują co jakiś czas w spółce są procesem naturalnym i mają na celu optymalizację procesów oraz poprawę efektywności pracy. Program pk. Miecznik był i jest dobrze zarządzanym projektem, ale wymagał przeprowadzenia pewnych zmian personalnych i organizacyjnych. Nowe kierownictwo programu to osoby pracujące już w naszej organizacji, zaangażowane w program od dłuższego czasu i wywodzące się z Marynarki Wojennej, doskonale przygotowane merytorycznie i znające całość zagadnienia. To dwaj oficerowie rezerwy - Panowie Grzegorz Sowa i Piotr Jaszczura.
Modyfikacje konfiguracji, które wprowadził Zamawiający to zupełnie odrębna sprawa. Zarówno zmiany w rozmieszczeniu systemów radiolokacyjnych, jak i wyboru rakiet woda-woda, wynikają z jego decyzji. Umowa na trzy fregaty Miecznik mówi jasno, że Klient ma prawo wprowadzania zmian w trakcie projektu, a my przeprowadzamy odpowiednie badania, prezentując różne warianty ich wdrożenia i po uzyskaniu decyzji, przechodzimy do ich implementacji.
Nie obawia się Pan wzrostu kosztów?
Jeśli analizy wskazują, że propozycje mieszczą się w budżecie na zakup sprzętu i wyposażenia, to te zmiany są wprowadzane. Zaznaczam, że Miecznik będzie najbardziej skomplikowanym systemem, jaki kiedykolwiek znalazł się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, bardziej nawet skomplikowanym niż F-35. Na tym okręcie bardzo wiele systemów będzie współdziałać, nie może być między nimi zakłóceń, które umniejszają ich potencjałowi. Każda zmiana na okręcie implikuje kolejne. Zamawiający poprosił o zmianę systemu uzbrojenia przeciwokrętowego, więc najpierw przeprowadziliśmy ją „na papierze”, potem przedstawiliśmy ją Klientowi, a po uzyskaniu stosownych zgód z jego strony przystaliśmy do zawierania odpowiednich umów z firmą Kongsberg.
A co z harmonogramem? Aktualny jest plan wodowania pod koniec 2026 roku? I czy planowane są zmiany w procesie wdrożenia, będzie on wzorowany na tym wprowadzonym dla okrętów Kormoran?
Jeżeli chodzi o terminy, mieścimy się w tych ramach, które są wyznaczone w umowie z Zamawiającym. Na dziś nie ma takich zmian, które warunkowałyby rozpoczęcie rozmów na temat przesunięcia tych dat.
Dzisiaj jesteśmy w sytuacji, gdy w PGZ Stoczni Wojennej tworzony jest mega-blok, dwa kolejne są zakontraktowane i również produkowane we współpracującej polskiej stoczni. Niektóre kluczowe komponenty, jak jednostki napędowe dla trzech okrętów już są w naszej stoczni. Sukcesywnie realizujemy kolejne prace produkcyjne i zamówienia, po to, by iść zgodnie z harmonogramem.
Czytaj też
Przewidywane są więc inne zmiany w konfiguracji, podsystemów, których jest kilkaset?
Jak już mówiłem, Miecznik jest bardzo skomplikowanym systemem. Mamy comiesięczne spotkania w gronie PGZ oraz stoczni czyli konsorcjantów z Zamawiającym, gdzie rozmawiamy o postępach, o wyzwaniach, także o stopniu zaawansowania zamówień sprzętu. Współpraca jest bardzo ścisła, bo wszystkim zależy na sukcesie tego programu. MIECZNIK prowadzony jest przy pełnej współpracy z Zamawiającym w formule „Project Management Office”, mamy to zapisane w umowie. Odrębnym ciałem jest Biuro Programu MIECZNIK, komórka organizacyjna w strukturze PGZ. Tych dwóch podmiotów nie można mylić. Nie wyobrażam sobie, by w ramach PGZ nie funkcjonowało biuro odpowiedzialne za program wart ponad 15 mld zł. Biuro dostosowuje swoje zasoby wraz z kolejnymi kamieniami milowymi projektu.
Z kolei „Project Management Office” to struktura istniejąca między Konsorcjum PGZ-MIECZNIK i partnerami strategicznymi projektu. Znajdują się w niej, naturalnie, zarówno reprezentanci PGZ, PGZ SW, naszych dwóch strategicznych partnerów – Thalesa i Babcocka, ale też MBDA i co bardzo istotne – Agencji Uzbrojenia. Zamawiający jest z nami „on board” i doskonale wie co się dzieje.
W rozmowach z Zamawiającym podkreślamy, że jeśli chcemy utrzymać pierwotne terminy, a wszyscy ku temu dążymy, to zmiany w konfiguracji mają swoje miejsce i czas. Natomiast podkreślę raz jeszcze, że program MIECZNIK jest najbardziej skomplikowanym systemem w Wojsku Polskim, jest to też pierwsza tego typu budowa systemu wojskowego w Polsce. Krzywa uczenia się całego systemu, w którym te fregaty wielozadaniowe powstają i będą funkcjonować jest dość stroma, jednakże mamy tutaj znaczące wsparcie ze strony brytyjskiej na poziomie rządowym, wojskowym oraz naturalnie przemysłowym.
PGZ Stocznia Wojenna prowadziła prace nad budową nowego obiektu. Czy zostały już zakończone?
Inwestycja została przekazana już do użytku. Kilka tygodni temu przeprowadzono odbiory przez straż pożarną. Obecnie hala jest wyposażana i przygotowywana do włączenia jej w procesy budowy okrętów.
Dlaczego więc pierwsze bloki budowane są w stoczni CRIST?
W najambitniejszych założeniach nie braliśmy pod uwagę wariantu, w którym całość prac ulokowana jest w jednym ośrodku. Ze świecą szukać na świecie projektów stoczniowych na taką skalę i z takim harmonogramem, które budowałaby jedna stocznia. Budowa okrętów jest procesem tak skomplikowanym i wielowątkowym, że dystrybucja prac pomiędzy kilka podmiotów jest czymś zupełnie naturalnym.
Stocznia CRIST złożyła korzystną finansowo ofertę, zaakceptowaną przez Zamawiającego. Ponadto jest dogodnie położona, po drugiej stronie basenu portowego, nad którym jest PGZ Stocznia Wojenna. Megabloki budowane w CRIST, będą mogły szybko przypłynąć do PGZ SW, gdzie następnie zostaną zespolone z środkową częścią okrętu.
Jaki będzie więc kolejny krok milowy w programie Miecznik?
Kolejnym krokiem będzie instalacja tych elementów, które są zamówione w wybudowanych blokach. Jak mówiłem, część z nich jest już w stoczni, kolejnym krokiem będzie ich integracja w powstającym megabloku śródokręcia.
Poprzedni zarząd PGZ mówił, że będzie dążył do rozszerzenia współpracy międzynarodowej, między innymi z Babcockiem, tak by ten potencjał, który został zbudowany dla Miecznika, był dalej wykorzystywany. Czy te plany są kontynuowane?
Jako Grupa PGZ chcemy być najważniejszym partnerem Sił Zbrojnych RP w dostawach sprzętu dla wszystkich Rodzajów Sił Zbrojnych: Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej, Sił Powietrznych, Wojsk Specjalnych i Wojsk Obrony Terytorialnej. Oznacza to produkcję lub współprodukcję sprzętu, ale też zarządzanie całym jego cyklem życia. Mam tu na myśli naprawy, konserwacje i modernizacje aż po proces utylizacji.
W tym planie PGZ Stoczni Wojennej przypada rola głównego producenta i dostawcy okrętów Marynarce Wojennej RP, jak i centrum które będzie wykonywać prace MRO (Maintenance, Repair and Operations) na wszystkich okrętach w całym cyklu życia. Wynika to też z kontraktu na Miecznika, bo obejmuje on ustanowienie potencjału pozwalającego na świadczenie usługi obsługi w cyklu życia (TLS, Through-Life Support), zarówno w obszarze „hardware” jak i „software” okrętów, właśnie w PGZ Stoczni Wojennej. I to jest punkt numer jeden współpracy Grupy PGZ-Babcock.
Drugi element to oczywiście współpraca międzynarodowa. Dziś bez takiej współpracy żadne przedsiębiorstwo, a już zwłaszcza w naszej branży, nie może funkcjonować. Nie mówię tutaj tylko o współpracy z Brytyjczykami, realizowanej przez cały czas, bo Babcock jest naszym strategicznym partnerem, a PGZ SW wykonywała już prace na rzecz tej stoczni. To jednak też współpraca z Duńczykami i innymi krajami znajdującymi się w basenie Morza Bałtyckiego. Część dokumentacji Mieczników pochodzi z Danii. Kopenhaga potrzebuje też własnych okrętów, a nie ma odpowiednich stoczni. PGZ SW może być tutaj naturalnym partnerem, ta współpraca to jeden z naszych priorytetów. Trzeba też pamiętać, że stocznie w Grupie PGZ to nie tylko PGZ Stocznia Wojenna, ale też Stocznia Remontowa Nauta.
Czytaj też
Wrócę na chwilę do początku naszej dyskusji: czy w Mieczniku będzie taki moment, że dokumentacja jest zamknięta i nie wprowadzamy już zmian?
Umowa przewiduje taki moment - proces zarządzania zmianą to jedna z najszczegółowiej opisanych kwestii w ramach umów Konsorcjum-Zamawiający i opiera się ona na modelu, który jasno wskazuje na jak dużo możemy sobie jeszcze pozwolić. Naturalnie ten termin jest dość blisko, gdyż przyszły ORP Wicher jest już przygotowywany do montażu jednostki napędowej, jednak na chwilę obecną wystarczy, że znają go strony umowy.
A jak wygląda oferta PGZ w innych programach okrętów nawodnych, chociażby Hydrograf i Ratownik?
Zgłosiliśmy chęć uczestnictwa w programie Hydrograf. PGZ SA ma być liderem programu, a jego uczestnikami nasze spółki w domenie morskiej, czyli PGZ Stocznia Wojenna, OBR CTM, ale też Stocznia Remontowa Nauta.
Dodam, że moją ambicją jako zarządzającego jest to, by spółki stoczniowe ze sobą ściślej współpracowały. PGZ SW i SR Nauta będą mogły robić dużo więcej, jeśli będą współdziałać, patrząc na cały cykl życia okrętów – projektowanie, produkcja i remonty oraz wsparcie eksploatacji, niż jeśli będą pracować oddzielnie, nie mówiąc już o konkurowaniu ze sobą.
Złożyliśmy ofertę jako jeden z pięciu uczestników programu pk. HYDROGRAF. Mamy pewne swoje pomysły, wizję realizacji tego projektu. Chcemy, by był to okręt modułowy, bo ten koncept jest już z sukcesami wdrażany w szeregu sił morskich wiodących państw NATO, co otwiera nowe obszary potencjalnej współpracy. Rozmawiamy też z partnerami zagranicznymi o wykorzystaniu ich projektów i rozwiązań w tym programie tak, by móc nawzajem się wspierać i współpracować przy projektowaniu, budowie i co najważniejsze, eksploatacji jednostek, które znajdą się w linii. Nie mogę jednak mówić o szczegółach, które objęte są tajemnicą handlową. Jeśli chodzi o Ratownika, to prowadzimy rozmowy z Agencją Uzbrojenia i mamy pomysł na ten okręt, ale komunikacje i co ważniejsze, decyzje są po stronie Zamawiającego.
A co z programem okrętu podwodnego Orka? Obecnie ten projekt, można powiedzieć, został odesłany na „poziom wyżej”, do decyzji na szczeblu rządowym. Widzicie dla siebie szanse przy ewentualnym zwiększeniu udziału polskiego przemysłu w tym projekcie, bo i o takim rozwiązaniu się mówi?
Co do zasady, decyzje o implementacji strategicznych projektów wojskowych, modernizacyjnych, zawsze następują na najwyższym szczeblu decyzyjnym. My jesteśmy przygotowani do implementacji projektu Orka od momentu podjęcia decyzji o jego wdrożeniu. PGZ SA posiada zasoby, w tym oficerów rezerwy, którzy mieli zaszczyt służyć na okrętach podwodnych, które jesteśmy gotowi zaangażować do realizacji tego programu, gdy tylko zapadną stosowne decyzje.
Naszą ambicją jest co najmniej maksymalny udział w programie MRO, ale nie wykluczamy również zaangażowania w program budowy okrętu. PGZ jest już dzisiaj strategicznym partnerem Sił Zbrojnych, a przede wszystkim Marynarki Wojennej RP, jeżeli chodzi o produkcję, utrzymanie, remonty, upgrade wszelkiej klasy sprzętu, w tym okrętów. Zaawansowane okręty podwodne są więc w obszarze naszego zainteresowania. Mając świadomość, jak duże kontrowersje wywołują te słowa, powtórzę - Polska Grupa Zbrojeniowa jest w stanie uczestniczyć w programie budowy okrętu. Nie mówię o tym, że będziemy budować te jednostki od stępki po kiosk w kraju, bo to może być ekonomicznie nieopłacalne, ale mamy wiele wariantów włączenia Grupy PGZ już na etapie produkcji okrętów pozyskiwanych w ramach programu pk. ORKA.
Wspominał Pan o stoczni CRIST, są też inne stocznie należące do ARP. PGZ rozmawia z nimi o współpracy, czy wręcz konsolidacji?
Stocznia CRIST jest w 65 proc. w rękach prywatnych, więc jakiekolwiek decyzje muszą zależeć od tamtejszych akcjonariuszy. CRIST nie jest zresztą bezpośrednio w strukturze własnościowej PGZ, swoje udziały posiada tam MS TFI. Jeśli chodzi o inne stocznie w rękach Skarbu Państwa, na przykład w Szczecinie, to one skupiają się bardziej na produkcji cywilnej, podczas gdy my, szczególnie w ramach PGZ SW, na produkcji wojskowej.
Prawdą jest, że stocznia SR Nauta obecnie skupia się na pracach dla sektora cywilnego, niemniej, mówiąc o konsolidacji stoczni w ramach PGZ, dążymy do tego, by wszystkie okręty używane przez polskie siły morskie – nie tylko Marynarkę Wojenną, ale też Straż Graniczną czy służby ratownicze - były serwisowane, remontowane w stoczniach Grupy PGZ. Skupiamy się bardziej na działalności w sektorze specjalnym, jeśli chodzi o branżę stoczniową, niż na sektorze cywilnym
Czytaj też
Przejdźmy do współpracy międzynarodowej. Obecnie największym programem realizowanym w ramach tej współpracy w PGZ jest obrona powietrzna, przede wszystkim Narew i powiązana z nią druga faza Wisły. Jednym z elementów, które są kluczowe, jest integracja IBCS z elementami systemu, bo to ma być podstawą do współdziałania. Jak wygląda realizacja prac w tym obszarze?
Obrona powietrzna ma być wielowarstwowa, odpowiednio nasycona i zintegrowana. W programie Narew mamy trzech partnerów rządowych: Polskę, Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię oraz trzech partnerów przemysłowych: PGZ, MBDA UK i Northrop Grumman. W programie Wisła, realizowanym w formule FMS, uczestniczą też inni amerykańscy partnerzy – Raytheon oraz Lockheed Martin.
Oczywiście system IBCS ma być elementem, który łączy poszczególne komponenty: radary i efektory. Prowadzimy zaawansowane rozmowy, a wszyscy uczestnicy tego procesu są zdeterminowani, by jak najszybciej przeprowadzić proces kontraktowania. Z naszej strony spółka PIT-Radwar wykazała już, że ma zdolności do integracji radarów z IBCS. Podczas MSPO 2024 w Kielcach demonstrowane były radary przeznaczone do systemu obrony powietrznej. PIT-Radwar jest gotowy do produkcji tych radarów, ma zresztą też swój system Zenit, już używany w Małej Narwi, a przewidziany jest do Pilicy+.
Kolejnym ważnym programem przeznaczonym do współpracy międzynarodowej jest Ciężki Bojowy Wóz Piechoty. Prezes Trofiniak mówił, że w ramach PGZ została powołana komisja, odpowiedzialna za realizację tego programu. Jakie oferty brane są pod uwagę?
Rzeczywiście na prośbę Zamawiającego została powołana komisja, która ma wesprzeć proces Wstępnych Konsultacji Rynkowych. Obecnie proces wyboru i cały program CBWP wszedł w kolejny etap. Z kliku oferentów pozostało trzech, ponieważ przedstawili oni najkorzystniejsze odpowiedzi na pytania postawione w pierwszej fazie.
Czytaj też
Obecnie komisja składająca się z ekspertów spółek Grupy PGZ, zajmujących się produkcją pojazdów i systemów dla pojazdów opancerzonych, rozmawia z oferentami w zakresie możliwości dalszej współpracy. Zależy nam na jak największym udziale produkcji w Polsce i transferze technologii oraz wiedzy, co traktujemy jako kluczowy element naszych przyszłych rekomendacji.
Dodam, że analogiczna sytuacja jest w programie nowego KTO. Obecnie toczą się szczegółowe rozmowy z wybranymi oferentami.
A co z programem K2PL? To jeden z największych projektów współpracy przemysłowej.
W lipcu podpisano umowę o ustanowieniu konsorcjum PGZ i Hyundai Rotem. To konsorcjum prowadzi dalsze rozmowy i wdrożenie założeń, wynikających z umowy ramowej. Rozmowy są w toku. Działamy zgodnie z założeniami przedstawionymi przez Zamawiającego i to po stronie Zamawiającego leży informowanie o szczegółach.
PGZ uczestniczy też w programach europejskich, a w szczególności w programie EDIRPA, gdzie uczestniczy też Ministerstwo Obrony Narodowej. Czy zapadła już decyzja o dofinansowaniu z UE?
Jeśli chodzi o finansowanie europejskie, nadal czekamy. Piorun był i jest naszym hitem eksportowym. Doświadczenia ukraińskie pokazują, że taka broń jest niezbędna, a sam Piorun – bardzo skuteczny. Klienci eksportowi cały czas otrzymują dostawy Piorunów, pojawiają się też kolejni chętni.
Czytaj też
A jak wygląda współpraca przemysłowa ze stroną ukraińską, jeśli chodzi o PGZ, obecnie i w dłuższym okresie? Największy kontrakt dotyczy haubic Krab.
Kraby cały czas walczą na Ukrainie, wykonują swoją pracę, można powiedzieć, na więcej niż 100 proc. Jako PGZ odpowiadamy też za naprawy tego sprzętu tam na miejscu. Wozy, które wymagają zaangażowania specjalistycznych narzędzi i kompleksowej naprawy, kierowane są do Polski. Jako przemysł dużo się uczymy dzięki temu, że Krab sprawdza się w boju. Wiedza z eksploatacji wskazuje nam kierunki dalszej jego modyfikacji. Służba Kraba w SZU pokazuje nam też to, co już udało się osiągnąć - widzimy jak sprawny i niesłychanie skuteczny jest na polu walki działając pod dużo większym obciążeniem niż pierwotnie zakładano.
Dziś skupiamy się na zapewnieniu Ukrainie narzędzi, by mogła zatrzymać agresora i zwyciężyć. Ze względu na toczący się konflikt zbrojny nie mogę informować o szczegółach toczących się rozmów i współpracy ze stroną ukraińską.
Niedawno Hanwha Aerospace podpisała list intencyjny z Grupą WB, w sprawie możliwej produkcji amunicji do systemu Homar-K. Czy to oznacza, że PGZ nie będzie podejmować działań w tym zakresie?
Jako PGZ zabezpieczamy interesy bezpieczeństwa głównego klienta, czyli Sił Zbrojnych RP, jeśli chodzi o amunicję artyleryjską i rakietową w kontraktach, które już są podpisane i szerzej: wszędzie tam, gdzie z jednej strony przemysł widzi możliwości biznesowe, a Zamawiający dostrzega swój interes w zabezpieczeniu dostaw amunicji w oparciu o nasz potencjał.
Jeśli chodzi o produkcję amunicji a w szczególności tej do artylerii rakietowej, rozmawiamy nie tylko ze stroną koreańską, ale i amerykańską. Negocjacje lubią ciszę, dlatego na tym zakończę ten temat.
Niedawno pojawiła się informacja, potwierdzona przez biuro prasowe PGZ, że Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu mogą połączyć się z H.Cegielski-Poznań w ramach konsolidacji. W kontekście współpracy międzynarodowej istotne jest to, że WZM mają odpowiadać za wsparcie eksploatacji czołgów Abrams, we współpracy z General Dynamics Land Systems. Jak konsolidacja wpłynie na wsparcie Abramsów przez poznańskie zakłady i szerzej PGZ?
Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała w Kielcach porozumienie w sprawie ustanowienia centrum serwisowego dla czołgów Abrams na terenie Polski. Zakres prac, objętych porozumieniem jest naprawdę bardzo szeroki. Ponadto, w centrum docelowo mają być obsługiwane wszystkie czołgi Abrams będące w służbie sił zbrojnych europejskich państw NATO, włącznie z pojazdami wykorzystywanymi przez siły USA w Europie. Taka jest intencja nasza, ale i partnera amerykańskiego, czyli GDLS.
Wiele wskazuje na to, że ze względów strategicznych nie będzie to jedno miejsce – to jedno z doświadczeń, które płynie z obrony Ukrainy. Należy dążyć do maksymalizacji mobilności, by w przypadku zagrożenia mieć możliwość szybkiego rozwinięcia, ale także relokacji zasobów koniecznych do obsługi sprzętu wchodzącego i wychodzącego z walki.
Czytaj też
Jeśli chodzi o rynek amerykański, to U.S. Army szuka moździerza samobieżnego, niedawno w USA była demonstracja fińskiego Nemo. Czy podobny pokaz może być przeprowadzony z Rakiem, są podejmowane działania w tym zakresie? I czy w ogóle są rozmowy w sprawie sprzedaży Raka do USA?
Mogę tylko powiedzieć, że otrzymaliśmy zapytanie od Stanów Zjednoczonych na moździerz samobieżny kalibru 120 mm Rak, oraz potwierdzić, że pełne prawa do eksportu tego systemu są w rękach PGZ.
Naszym sprzętem z segmentu techniki lądowej zainteresowanych jest wiele państw. Jeśli dojdziemy do procesu kontraktacji, jesteśmy otwarci na transfer technologii i procesów produkcji naszego sprzętu w państwach sojuszniczych, jeżeli takie będą założenia i wymagania naszych klientów..
Dziękuję za rozmowę
user_1064174
"...Jeśli dojdziemy do procesu kontraktacji, jesteśmy otwarci na transfer technologii i procesów produkcji naszego sprzętu w państwach sojuszniczych, jeżeli takie będą założenia i wymagania naszych klientów.." To, że jesteście gotowi do wyprzedaży polskiej myśli technicznej to żadna nowość. Chociażby obecny prezes PGZ wyprzedał takową jeśli chodzi część cywilną HSW. Zaskoczony byłbym jakby było inaczej.
Davien3
user_1064174 I za pieniądze ze sprzedaży CYWILNEJ części HSW rozbudowali częśc wojskowa bo jakbys nie wiedział rząd wtedy podjął decyzje że w HSW będzie jedynie produkcja militarna Więc nie kłam.
szczebelek
I jakoś to się nie przełożyło na znaczący wzrost produkcji.
CdM
@szczebelek Khem, khem. Znaczy jaka jest dokładnie twoja teza? Że w HSW nie nastąpił istotny wzrost? Czy też może, że ogromny rozwój tego zakładu, zarówno technologiczny jak i samej produkcji, rozwój, którego chyba tylko ślepy by nie zauważył, nie był związany w żaden sposób z pozyskaniem funduszy za część cywilną?
raf4
Narew jest zamowiona ale co z produkcja CAMM co z CAMM MR.....przeciez on sie tym zajmowal w MBDA a teraz gada o mieczniku!
Davien3
Licencji na CAMM nie ma i nie będzie, jedynie kupili kilkaset rakiet dla Pilicy+ i dla Mieczników a CAMM-MR ciagle w fazie projektowej i co z tego wyjdzie to nawet w MBDA nie wiedza.
szczebelek
Przecież Narew ma się opierać na gotowym pocisku jakim jest CAMM-ER natomiast MR ma być wykorzystywany w ramach Wisły.
1stLogisticBrigadeBydgoszcz
Polska powinna jak najszybciej podjąć współpracę ze Szwedami o do ciężkiego CBWP wsiąść podwozie od cv90. Szwedzi są otwarci na rozmowy, a nawet Czesi zakupując jedynie 50 wozów cv90 i z tego wiekszosc będzie wyprodukowana w Czechach, a skoro nasi twierdzą, że zbyt długo zajmie opracowanie nowego ciężkiego podwozia to najlepszym jest CV90 wynika to z opinii Ukraińców, którzy twierdzą, że jest mega odporny. Nabyć licencję od Szwedów na podwozie, wzmocnić wieżę zssw-30 i powstanie super połączenie, a co do M120 Rak, modlę się, żeby Polska wykorzystała szansę na sprzedaż raka, po targach wiadomo, że Rumunia także na poważnie się zastanawia nad zakupem, pomógł także dokument od Ukraińców, którzy twierdzą, że lepszego i pełniejszego moździerza nie mają. Starego raka trapi jedynie słaby pancerz, i trzeba jak najszybciej wyslac nowa wieżę Raka do USA, bo oni głównie chcą na swoim podwoziu moździerz położyć
Davien3
CV-90 NIE JEST cieżkim BWP, jego pancerz jest minimalnie lepszy od Borsuka więc dostałbys pojazd gorszy od dopancerzonego Borsuka do tego w sporej części licencyjny. Tak samo z Bradley-em Jedyne CBWP obecnie to Puma, Lynx AS-21 i jak powstanie wersja BWP to Namer
Tomek72
hm... a eksport pioruna jest sukcesem? w takim razie ja inaczej rozumiem "eksportowy sukces"
Dudley
No jest, i to ogromnym. Jeśli eksport uzbrojenia do tej pory ograniczał się do broni palnej z Radomia, i kolekcjonerskich pojazdów wojskowych, to sprzedaż kilkudziesięciu MANPADSów jest sukcesem stulecia. 🤣
Anty 50 C-cali
Dudley - DZIESIĄTKI + RAKIETY dla Norwegów, tylko. TO JEST sukces!! Mogli sobie kupić Stingery, albo o Mistrale straszliwe jak szkwały - nad Dunaj zimnego kalkulatora Orbana.
Davien3
Dudley sprzedano minimum kilkaset samych wyrzutni i nieznana ale większą liczbe pocisków więc tak, to jest sukces eksportowy
Anty 50 C-cali
Niektóre kluczowe komponenty, jak jednostki napędowe dla trzech okrętów już są w naszej stoczni. na modelu, (OBY NIE BYŁ TO MODEL "ORP" GAWRON) który jasno wskazuje na jak dużo możemy sobie jeszcze pozwolić. Naturalnie ten termin jest dość blisko, gdyż przyszły ORP Wicher jest już przygotowywany do montażu jednostki napędowej, jednak na chwilę obecną wystarczy". MOJEGO KRAKANIA.. Jak to z modelowym wodowaniem - technicznym Gawrona. Ostatecznie po drugim wodowaniu, przechrzczonym na Ślązaka, 5 lat później. A tyle było szydzenia, z przekopem - technicznym, Mierzei.
ALBERTk
Nic nie da mobilność i więcej lokalizacji produkcji czy serwisu sprzętu gdy te fabryczki, hale są na powierzchni zamiast być pod ziemią, schowane w żelbetonowych nowoczesnych bunkrach. Ukraina pokazała, że to co było schowane pod ziemią przetrwało ataki rakietowe i nadal funkcjonuje a to co było na powierzchni zostało bardzo szybko zniszczone. To samo tyczy się lotnisk, Izraelczycy chowają myśliwce w podziemnych bunkrach, halach a u nas są one wystawione w pseudo hangarach pod chmurką.
Edmund
@ALBERTk zgadza się. Jeśli Ukraina jakieś fabryki buduje, są one budowane pod ziemią. Niestety takie fakty jak te, bardzo powoli docierają do MON. Podobnie jak fakty o tanich dronach.
radziomb
Iran i Chiny i Norwegia czy szwecja tez ma hangary lotnisk w gorach pod ziemia. my mamy pelno gor ale lotnisk. tzn hangarow zadnych pod ziemia. jak bedzie wojna to bedziemy uciekac do niemiec, wloch ?
wert
mamy przecież opcję: Kompleks Riese jest gotowy tylko trzeba go reaktywować. A przy okazji Złoty POciąg się znajdzie :) Można by pochylnie zrobić w Kłodawie albo w Wieliczce:) DOL zrobimu w tunelu pod Swiną albo w metrze warsiawki. :) Pokaż może te podziemne fabryki na UKR które "przetrwały" Izrael wojny jeszcze nie widział, to co było to są tylko ostrzeżenia więc może mniej fantastyki
WSK74PL
Dywagacje, kontraktacje i owacje. Wszystko jest ambitne, ale nie wybitne. Wszystko trwa latami, efekt brak efektu...... Groty ciągle do roboty, a Borsuki cztery sztuki..........
user_1064174
20 lat klepania Rosomaka na licencji i znowu następna licencja na KTO. XD Czy wy tam zatrudniacie w PGZ jakiś inżynierów i macie jakieś biura projektowe?
Edmund
Póki co, to trzeba nową przekładnię w BORSUKACH przetestować, zanim cały wóz dopuści się do produkcji. To nie takie proste zbudować cos skomplikowane, jeśli wcześniej się tego nie robiło.
radziomb
czasem lepiej , taniej i szybciej kupic licencje niz wymyslac cos od zera. nawet bogate USA kupuja JSM z norwegii , armaty abramsa z niemiec a nie wymyslaja samo od zera.
Szwejk85/87
Dobre pytania, czy na prawdę HSW musi wszystko dla wojska wyprodukować, a reszta będzie spała ?
Był czas_3 dekady
Mamy dość czasu i mądrych ludzi, własne zakłady zbrojeniowe by zbudować nasz KTO i ciężki BWP. Widać, że PGZ nie wyciągnął wniosków ze współpracy z PATRIĄ. O nowych wyrobach mówią, mówią, mówią i nic dobrego dla nas z tego nie wynika. Wolą ( i ci po lewej jak i prawej stronie) zakupy za granicą gdzie producent kładzie na sprzęcie swoją "łapę" albo wymaga sowitej zapłaty za ingerencję w sprzęt, niż rozwijać własne kompetencje. pozyskane przy ROSOMAKu, BOORSUKu, wcześniej KRABie, GOŹDZIKu itp.. Problemy z PATRIĄ zaczęły się już w 2013 roku i trzeba było wówczas podejmować stosowne kroki dla opracowania własnego KTO.
1stLogisticBrigadeBydgoszcz
Polskie firmy powinny zacząć promowac jak należy sprzęt. Nawet zagraniczne firmy militarne twierdzą, że Polskie firmy państwowe mają zbyt mało pewności siebie i odwagi podczas przetargów i prezentacji. Fajnie, że obecny MON stworzył fajny katalog sprzętu, ale potrzeba zapraszania delegacji, nagrywania efektownych filmów z działania sprzętu w akcji. Niemcy nagrały system Skynex jak niszczy kilka dronów naraz i ludzie wyli z zachwytu i posypały się zamówienia, Polska zrobiła i tak duży krok na przód, bo nowy sprzęt w końcu wygląda ładnie, ale czas pokazać go w działaniu, rozpieorzyc ruski czołg borsukiem, dronem gladius itp
radziomb
podobno w ramach Orki majmy kupić 2 rodzaje okretów- małe, mini na "kałurze Bałtyk " i duże ocenaniczne z rakietami aby walczyć o Tajwan razem z USA. hmm mysle że skończy się tylko na tych pierwszych a tą drugą część spotka los Kryla i Andersa.
Był czas_3 dekady
Jestem za zakupem 5 miniaturowych okrętów na Bałtyk (mogą być Koreańskie lub coś podobnego) i sporej ilości podwodnych dronów, bo to jest przyszłość także w Marynarce Wojennej.
Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy
Czyli PGZ nie będzie produkował amunicji precyzyjnej Szczerbiec 155 i 120 mm dla Kraba i Raka, nie będzie produkował amunicji rakietowej do Homara, nie stworzy ani ciężkiego BWP ani następcy Rosomaka. Co do dronów lotniczych, lądowych i morskich - wymowna cisza. O rozwijaniu ośrodków B+R też wymowna cisza. Za to gotowość do wyprzedaży "sreber rodowych" majątku produkcyjnego i technologii. Tylko pogratulować. Będziemy bronić Polski za pomocą "ciepłej wody w kranie"....i rezolucjami w PE.
szczebelek
Miecznik jest skomplikowanym systemem, więc zmiany w projekcie następują krótko po zmianach personalnych. Nie chcą się przyznać, że WB i Koreańczycy nie pozwolą na ulokowanie amunicji rakietowej w PGZ , bo pierwsi chcą mieć monopol na rynku krajowym, a drudzy zawsze będą otwarci na sprzedaż pakietu amunicji z Korei. Dla mnie ważną informacją jest stan finansowy Cegielskiego i WZM by za chwilę nie szukać pieniędzy poprzez sprzedaż części majątku. Co do raka to trzeba rozmawiać z amerykańskim producentem podwozia by ten zezwolił na takie połączenie.
P4weł
W tytule artykułu jest Rak a w treści jest mowa o Krabach.
Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy
Dopiero wyposażenie Raka i Kraba w amunicję precyzyjną Szczerbiec i spięcie sieciocentryczne via TOPAZ z dronami rozpoznania i pozycjonowania laserowego [np. lekkim pozycjonerem LPD-A - np. na naszym dronie HAASTA] - stworzy z Raka i Kraba SYSTEMY NOWEJ GENERACJI pełnoskalowego współczesnego pola walki - sieciocetryczne=operujace w czasie rzeczywistym [w pętli OODA i w precyzji uderzeń łącznie deklasujące nieprzyjaciela] - mające o dwa rzędy wielkości większą realną wartość bojową - i przez to REALNE "przebicie" eksportowe. Bez tego są to płonne nadzieje i pusty PR - bez szans na zasadniczy wielkoskalowy sukces eksportowy.
radziomb
Bardzo "grzeczny wywiad" . Nie ma pytań o APR 120 i APR 155mm, Nie ma pytań o Pirata. Nie ma pytań o amunicje, której produkujemy obecnie 6 tys rocznie ! Bo Politycy zaorali fabryke prochu w Pionkach. A Zarząd PGZ wywalił świetnych Menadzerów wyjątkowo dobrze prowadzonego programu Miecznik wg naczelnej zasady TKM. No bo poprzedni byli wybrani za PIS więc wiadomo że to czyste zło więc nasłali na nich dużo audytorów - którzy nieprawidłowości jednak nie znaleźli ;-) Ale i tak odwołali.
KrzysiekS
Wszystkie zmiany w programie MIECZNIK podnoszą koszty i wydłużają czas. Pożyjemy zobaczymy czy wyjdzie to na dobre tym okrętom.
Paweł P.
Trzymam kciuki, nie będzie łatwo. A kiedy jest? A z Uśmiechniętą PL, to już... PGZ jak konsolidowali, probowano naprawić, to jakie teksty... a dziś, jeśli rzeczywiście wzbudzić porządnie ten potencjał... ah. We will see.
Franek Dolas
Dużo pytań zero odpowiedzi. Bicie propagandowej piany w starym/nowym stylu. Opowiadanie o tym czego nie zrobią a skończy się jak poprzednio mizerią. Ale kasy dla nowej klasy zarządzającej, ekspertów, kolejnych analiz, spotkań, negocjacji itp. nie zabraknie wiedzą jak rozbudowywać elektorat.