Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Powtórka z Kraba? Bitwa o ciężki BWP dla Polski

Dziś wiemy, że CBWP otrzyma polską wieżę ZSSW-30 po modyfikacji. Ale jakie będzie podwozie?
Dziś wiemy, że CBWP otrzyma polską wieżę ZSSW-30 po modyfikacji. Ale jakie będzie podwozie?
Autor. Jerzy Reszczyński/Defence24.pl

Polska Grupa Zbrojeniowa poważnie rozważa przyspieszenie programu Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty. Zamiast budowy od podstaw całego pojazdu, w grę wchodzi połączenie polskiej wieży ZSSW-30 i podwozia licencjonowanego u partnera zagranicznego, niejako wzorem haubicy Krab. Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika, że o lukratywny kontrakt walczy co najmniej trzech oferentów.

  • Ciężki Bojowy Wóz Piechoty to kluczowy pojazd, przeznaczony przede wszystkim do wsparcia i współdziałania z czołgami Abrams;
  • O ile wieża ZSSW-30 jest gotowa, to opracowanie nowego podwozia od podstaw okaże się prawdopodobnie zbyt czasochłonne;
  • O lukratywny kontrakt ubiega się co najmniej trzech oferentów.

Program Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty (CBWP) został rozpoczęty stosunkowo niedawno, bo w 2023 roku, a pierwsza informacja o planie pozyskania nowego BWP obok Borsuka pojawiła się na konferencji Defence24 Day w 2022 roku. Biorąc pod uwagę rozbudowę liczebną Wojska Polskiego, a także doświadczenia pełnoskalowej wojny na Ukrainie stwierdzono, że obok pływającego BWP Borsuk potrzebny jest także cięższy, lepiej opancerzony pojazd, przede wszystkim do wsparcia czołgów Abrams, wprowadzanych w 18. Dywizji Zmechanizowanej.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Reklama