Przemysł Zbrojeniowy

Rafael z zamówieniem na zasobniki Litening 5 i RecceLite

Zasobnik Litening 5. Fot. Rafael
Zasobnik Litening 5. Fot. Rafael

Koncern Rafael Advanced Defense Systems poinformował o zawarciu kontraktu na dostawę lotniczych systemów optoelektronicznych 5. generacji typu Litening oraz RecceLite dla sił powietrznych nieujawnionego odbiorcy. Będzie to 28 użytkownik dla systemu Litening i 14 kraj, którego samoloty bojowe wyposażone są w zasobniki RecceLite.

Wiceprezes Rafael i dyrektor działu systemów optoelektronicznych wyraził zadowolenie z zawarcia kontraktu. Przypomniał też, że systemy elektrooptyczne i działające w podczerwieni (EO/IR) tej spółki są "częścią kompleksowego pakietu dla lotnictwa obejmującego pociski powietrze-powietrze, środki walki elektronicznej, pociski powietrze-powierzchnia, środki łączności i wiele innych".

Po zakończeniu integracji, samoloty należące do kontrahenta otrzymają zdolności wielozakresowego zasobnika Litening 5. Ten system jest na wyposażeniu ponad 25 typów statków powietrznych na całym świecie, w tym F-16, F-15, AV-8B, F-18, F-4, F-5, A-10, B-52, Jaguar, LCA, AMX, Mirage 2000, Tornado, Typhoon, MiG-21, MiG-27, M-346, KC-390, Gripen oraz Suchoj Su-27 i Suchoj Su-30.

image
Niemiecki Tornado z zasobnikiem RecceLite. Fot. Siły Powietrzne Niemiec via Rafael.

Litening 5 zapewnia obrazowanie przedniej półsfery w podczerwieni (FLIR + SWIR) i przesyła kolorowe filmy z kamery HD w czasie rzeczywistym. Jego czujniki wysokiej rozdzielczości w paśmie światła widzialnego i termowizyjnego (EO/IR) zapewniają - jak podkreśla Rafael - niezawodne działanie z dużej odległości, poza zasięgiem obrony powietrznej. Litening 5 umożliwia kierowanie wszystkimi rodzajami inteligentnego uzbrojenia powietrze-ziemia, takimi jak uzbrojenie kierowane laserowo, GPS i EO/IR. Zasobniki Litening wylatały już ponad 2 miliony godzin, z czego ponad dwie trzecie w ramach operacji bojowych i szybkiego reagowania na całym świecie. 

W ramach kontraktu, te same lekkie samoloty bojowe zostaną wyposażone w system wywiadowczo-obserwacyjno-rozpoznawczy (ISR) RecceLite. Dzięki temu będą mogły prowadzić poszukiwania celów, z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów przetwarzania obrazu, sztucznej inteligencji oraz we współpracy z naziemną stacją analityczną.

Jak podkreśla producent, korzystając z urządzeń do zwiadu, obserwacji i rozpoznania, system zapewnia optymalne wykorzystanie danych przez stację naziemną oraz przekazywanie w czasie rzeczywistym danych wywiadowczych. RecceLite zintegrowany jest z różnymi samolotami, w tym F-16, F-18, Jaguar, AMX, Tornado, Typhoon, Gripen, M-346 i innymi. Jest używany m.in. przez siły powietrzne w Europie, na Dalekim Wschodzie i w Ameryce Południowej.

Komentarze