Przemysł Zbrojeniowy
Radom Air Show 2023: Gość z Węgier
![H145M](https://cdn.defence24.pl/2023/08/26/800x450px/69b4DNWhRcrY1eIIkhzO3abgKUCXY4WYUJXMr7Lt.ekz6.jpg)
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Na tegorocznych Air Ahow w Radomiu na wystawie statycznej Węgrzy zaprezentowali jeden ze swoich nabytków- śmigłowiec H145M należący do transportowego batalionu śmigłowcowego z 86. Bazy Śmigłowców w Szolnok.
Węgrzy zamówili 20 takich śmigłowców w roku 2018 i odebrali już prawie wszystkie z nich. Maszyny te należą obecnie do najlepszego sprzętu w całych siłach zbrojnych tego państwa.
Śmigłowce H145M stanowią element szerszego programu modernizacji lotnictwa węgierskich sił zbrojnych, w ramach którego zamówiono również 16 znacznie cięższych maszyn wielozadaniowych H225M Caracal. Oba typy dostarczane są przez koncern Airbus Helicopters i wyposażone są w system HForce poziomu drugiego, a zatem umożliwiającego używanie uzbrojenia niekierowanego.
![H145](https://cdn.defence24.pl/2023/08/26/580xpx/6GySVvOfK8P1MiPu3NhG3oQk8YGeasn2ZNWiEnDH.auyz.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/08/26/1920xpx/6GySVvOfK8P1MiPu3NhG3oQk8YGeasn2ZNWiEnDH.thjg.jpg 2x)
Autor. Maciej Szopa/Defence24
H145M to lekki śmigłowiec wojskowy, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 3,7 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC. W ostatnim czasie maszyny H145M weszły na uzbrojenie sił zbrojnych Niemiec, Tajlandii, Serbii i właśnie Węgier. Dwa ostatnie państwa są pierwszymi użytkownikami uzbrojonych H145M, wyposażony w system HForce.
![H145](https://cdn.defence24.pl/2023/08/26/580xpx/r0hcrozhlkxoe7jcKEC8rgbHzEMVLxv8XK8m2FAb.viey.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/08/26/1920xpx/r0hcrozhlkxoe7jcKEC8rgbHzEMVLxv8XK8m2FAb.r27c.jpg 2x)
Autor. Maciej Szopa/Defence24
ciekawy1
Wiem, że to śmigłowce są z innej rodziny maszyn niż dotychczas wybierane, ale może warto się zastanowić nad EC145M jako budżetowym uzupełnieniem maszyn typowo bojowych w zastosowaniach łącznikowych (dziś zapewne część z Mi2), ale też jako transport budżetowy poza polem walki itd. Są to maszyny nam znane, które już latają zdaje się w polskim LPR.
Davien3
@ciekawy1 w naszym LPR lataja Ec135 czyli zupełnie inne śmigłowce. ale istotnie H145M jako nastepstwo za Mi-2 w Perkozie byłyby 10x lepsze od AW149 które tam wybrano,