W prezentacji projektu linii montażu końcowego śmigłowców AW149 uczestniczyli ambasadorowie Wielkiej Brytanii i Włoch w Polsce Robin Barnett i Alessandro De Pedys. Spółka zapowiada, że w wypadku wyboru przez Ministerstwo Obrony Narodowej maszyn AW149 zostanie ona zainstalowana w Świdniku. W prezentacji brali udział również przedstawiciele władz lokalnych, w tym wiceprezydent Lublina Grzegorz Siemiński.
W przypadku rozstrzygnięcia przetargu na naszą korzyść, będziemy w Świdniku budować nowe możliwości montażu końcowego śmigłowca AW149. To oznacza halę, nowe inwestycje i technologie oraz nowe miejsca pracy.
Zgodnie z przekazywanymi informacjami jeżeli maszyny AW149 zostaną wybrane jako wielozadaniowe wiropłaty dla Wojska Polskiego, w Świdniku ma zostać stworzone centrum produkcji i rozwoju śmigłowców tego typu, prowadzące działania zarówno na rynkach krajowych, jak i zagranicznych. Szkolenie oraz wsparcie dla polskiej armii w związku z ewentualną eksploatacją AW149 ma być realizowane przez świdnicką spółkę przez cały okres eksploatacji.
Od zakończenia prywatyzacji koncern AgustaWestland zainwestował w PZL Świdnik ponad 300 mln złotych. Spółka specjalizuje się w wytwarzaniu kompozytowych struktur lotniczych i jest największym dostawcą tego typu elementów w grupie AgustaWestland.
W postępowaniu na dostawę 70 śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego biorą udział konsorcjum "Program EC725 Caracal Polska" w składzie: Airbus Helicopters, Heli Invest Sp. z o.o., ze śmigłowcami EC-725 Caracal, PZL Świdnik ze śmigłowcem AW-149 oraz konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o. o. oferujące maszyny Black Hawk. Przewiduje się pozyskanie łącznie 70 śmigłowców, w wersjach transportowej i wielozadaniowej, bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych. Na początku października br. poinformowano, że termin składania ofert został przesunięty na 28 listopada 2014 roku. Umowa ma zostać podpisana na początku przyszłego roku.
marek
tylko Black Hawk !! AW i BH teoretycznie sa podobne,ale BH jest "sprawdzony" a AW mamy sprawdzac na wlasnym tylku ? porownajcie - ale dokladnie- dostepne dane, historie powstania i pozostalych parametrow. gdyby IROKEZ byl taki doskonaly - Amerykanie nie wywalali by pieniedzy na program BH !! wbrew temu co piszecie BH jest NAJMLODSZA KONSTRUKCJA. nIE CHCE ZANUDZAC ALE POPATRZCIE NA PODWOZIE: w BH mamy potezna amory a w AW koleczka od mebli........w Polsce jest potrzebny wiatrak dla wojska, a nie adoptowany cywil- poligon to nie defilada i nie targi. Zazdroscimy Turcji a sami przespalismy juz ze 25 lat......na koniec - jeszcze raz zadam pytanie- jak wypada w crash testach AW - podobno teoretycznie niezle, a jak wypada podczas ostrego strzelania - tez podobno niezle - teoretycznie. Chcialbym jak najlepiej zyczyc firmie i pracownikom Swidnika - rynek cywilny - to jest miejsce dla 149-tek....i brak na swiecie dobrego smiglowca klasy OH, RAH.......moze zamiast "rozciagac" - zmniejszyc. podejrzewam, ze u nas spokojnie wojsko wchlonelo by ze 100 takich nieduzych "zwiadowcow", bo robienie rozpoznania, podswietlenie celow, ew ich wstepne ostrzelanie bylo by uzasadnione, przed uderzeniem Apaczy......
Adam
A czemu nie Caracal?
Henryk
Kolego, polskiej armii jest potrzebny śmigłowiec zbudowany z materiałów kompozytowych i w technologi fly by wire a nie coś takiego jak black hawk lub aw149. Takim śmigłowcem mającym dodatkowo rampę jest NH90. Trochę się nie znasz.
Colt
To by była chyba najbardziej racjonalna decyzja gdybyśmy wybrali produkt AW. Nowy, nie nowy, kto nie ryzykuje, ten nie ma.
Adam
Najmniej racjonalna, bo nie spełnia wymagań co do udźwigu, ładowności, zasięgu, wersji morskiej.
zwykły mgr inż.
To bardziej wygląda jak luźna koncepcja niż projekt, osobiście rysuje takie niemal codziennie i na takiej zasadzie i w podobnej skali dokładności (czyli żadnej) mogę w Auto-Cad narysować linię montażową F-22, Rah 66 Comanhe w kilka godzin więc po co te emocje ? :)
Bodzio
Nie ufam Włochom w zakresie obronności , mają bardzo bliskie kontakty z Rosją.
resovia
W Mielcu produkowany jest oprcz kadluba stozek i pylon oraz wszystkie czesci z ktorych one sie skladaja wiec nie gadajcie glupot ze tam tez jest tylko montaz ostateczny.Przy montazu koncowym pracuje ze 30 osob wiec szalu nie ma odnosnie nowych miejsc pracy,ale kto ma wiedziec ten wie ze przetarg wygraja francuzi juz by to oglosili w pierwszym terminie ale zwiazki zawodowe z Mielca i Swidnika zaczely sie burzyc.
Adam
Budowa nowej fabryki Aibus Helicopters jest bardziej kusząca, bo wiadomo ze AW nie wycofa się ze Świdnika, ani Sikorsky z Mielca tez nie.
Nennio
Trzeba tutaj przypomnieć, że spółka AugustaWestland jest częścią korporacji Finmeccanica, a SAIPEN budująca nasz Gazoport należy do Włoskiego koncernu ENI. Obie spółki są kontrolowane przez Państwo Włoskie. Jeżeli Rząd Włoch chce mieć realne szanse na wygrany przetarg powinien przyśpieszyć pracę nad dokończeniem Gazoportu w Świnoujściu. Dalsze opóźnienia i hipotetyczny sabotaż w postaci sprzedaży spółki SAIPEN Rosjanom i ewentualne odejście od prac nad dokończeniem budowy powinny dać czerwony sygnał naszym decydentom by nie brać pod uwagę tego przedsiębiorstwa w przetargu na śmigłowce bojowe. Jeżeli Rząd Włoch ma takie nastawienie to równie dobrze mogą chcieć odsprzedać swoje udziały w firmie AugustaWestland w trakcie kontraktu z Polakami np. firmie Rostwiertoł czy Progrsowi. Takie jest moje subiektywne zdanie. Chciałbym aby Włosi wspierali bardziej partnerów z UE przed innymi krajami, szczególnie w tej sytuacji ale jak wolą tych innych to może powinni tam oferować swoje wyroby.
Jac
Rząd jest właścicielem 30% udziałów Finmeccanica. Reszta, to inwestorzy indywidualni 24% i zagraniczne instytucje. Np. Instytucje z krajów anglosaskich posiadają praktycznie tyle samo udziałów co włoski rząd. Choć to prawda, że rząd ma kontrolę nad wszystkim.
Adam
To AW149 ma wersję do zwalczania okrętów podwodnych?
dgfsadf
Nie jest niczym trudnym stworzenie takowej.
cC
Do operacji morskich jest model dedykowany, AW159.
ja
Wlosi pozwalają polakom tylko na produkcję kadłubów i... Nic więcej. Dlaczego po wygraniu przetargu mieliby produkować i montować go w Polsce? Amerykanie też tak zrobią.
Willgraf
AW-149 to taksówka na czas pokoju a nie śmigłowiec na czas wojny
mauro
Niestety taka jest prawda.
Ganimedes
To będzie tylko montownia. Po za tym AW149 jest dużo słabszy od konkurentów pod względem udźwigu, ładowności, mocy silników etc. WP musi mieć jak najlepszy śmigłowiec a AW149 takim nie jest i w Świdniku o tym wiedzą, ale myślą tylko o sobie i traktują Wojsko jak podmiot zobowiązany do kupna ich wyrobów. A tak nie jest. Mam nadzieję, że tego przetargu nie wygrają, a AW sprzeda PZL Świdnik komuś, komu będzie zależało na budowaniu prawdziwego polskiego przemysłu lotniczego (nie mylić z montowniami o ograniczonych możliwościach).
Adam
Nie mogą wygrać bo AW149 nie spełnia wymagań zawartych w warunkach przetargu.
sgdgfsfds
AW149 ma taką samą ładowność i silniki co S70i, można to sprawdzić na stronie pzl świdnik. Poza tym polonizacja aw149 i s70i stoi na tym samym poziomie (produkcja kadłubów i montaż końcowym). Za to w przypadku wyboru aw149 w polsce zostaną opracowane specjalistyczne warianty tego śmigłowca.
Wojmił
Zarówno AW jak i BH są za małe - zwłaszcza jeśli mają coś transportować... Dobre określenie: linia montażowa... tak samo montuje się BH... to nie jest produkcja lecz montaż... Jedynym najbardziej uniwersalnym śmigłowcem obecnie jest NH-90 ale warunki przetargu napisano tak, żeby nie mógł wziąć udziału w nim... Ten przetarg powinien być podzielony na dwie kategorie maszyn: - transportowce jak Caracal, - wielozadaniowce jak BH lub AW. Jeśli nie miałby być dzielony to jedynym który spełnić może oczekiwania jest NH-90.
Boczek
NH90 - 26.000 € za godzine lotu. To to czego szukamy? MH90 - codziennie 4 godziny inspekcji? NH90 jest dead! Maszyna jest blednie skonstruowana bez mozliwosci korrekty! Jezeli chcesz, wylistuje tu kilka najwazniejszych bledow - moze byc 1 strona A4. Wszystkie bledy kilka stron.
Adam
NH90 nie spełnia oczekiwać co do ceny i kosztów eksploatacji.
fff
tylko widzisz oni chca calkowicie odejsc od kategorii mi -17...na rzecz mniejszch maszyn wspieranych ciezkimi smiglowcami (ikosc ciezkich smiglowcow ok 26szt.)...taka jest wypowiedz MON
Wojtekus
Fajnie, niech sobie je montuja ale nie dla WP!
obywatel
Od dawna u nas inwestują i są tego pozytywne efekty. AW powinna wygrać ten przetarg będzie to lepsze dla naszej gospodarki niż słomiane z amerykanami. Konstrukcja też jest bardziej perspektywiczna niż starodawny BH.
Adam
Nie może wygrać, skoro nie spełnia podstawowych wymagań.
Karaczan
na wiosnę 2015 powiedzą, że w połowie roku potem, że w listopadzie a potem, że w 2016 w styczniu.... i znowu zleci rok. Tak samo będzie z WISŁĄ i Okrętami Podwodnymi. Prędkość tych przetargów i konsultacji przeraża zdrowych ludzi. Krab - prace nad nim rozpoczęto można powiedzieć już w 1997 roku a w 2003 miał być gotowy pierwszy moduł. Szczęśliwie kilka sztuk (lekko pękających) weszło w końcu 2012 czyli jakoś 15 lat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gawron - budowę rozpoczęto w 2001 roku jakokorweta 1 z 7 wyprodukowano prawie jedną ale jeszcze ją wykastrowano na patrolowiec ślązak podobno wejdzie do służby w 2016 czyli 15 lat. Wygląda na to, że 15 lat to jest minimum jakie trzeba na coś poczekać:) Obyśmy dożyli tych czasów potęgi polskiej armii!!
m=
wow
edi
Black Hawk bo Włosi którzy sa stroną przy AW robia nas w bambuko z Gazoportem i tak jak firmę budującą z poślizgiem Gazoport tak samo ten śmigłowiec sprzedadza bez skrupułów Rosji :)