Przemysł Zbrojeniowy
P&W Rzeszów zadba o silniki do Mi-2
Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o wyłonieniu wykonawcy naprawy głównej silników lotniczych GTD-350W oraz silników GTD-350 wraz z dostosowaniem do wersji „W” .
Wykonawcą tego zadania będzie Pratt & Whitney Rzeszów S.A. Całkowita wartość zamówienia to ponad 60 mln PLN. Ma ono zostać wykonane w latach 2019-2022. Procedura pozyskania wykonawcy prowadzona był w trybie negocjacyjnym, bez publikowania ogłoszenia o postępowaniu, bowiem Pratt & Whitney Rzeszów S.A. jest jedynym właścicielem dokumentacji technicznej niezbędnej do przeprowadzenia naprawy, a jednocześnie dysponuje wszystkimi niezbędnymi zdolnościami technicznymi.
GTD-350 to silnik turbowałowy stosowany jako jednostka napędowa na śmigłowcach Mi-2. Opracowany został w radzieckim biurze konstrukcyjnym Klimowa, jednak dopiero prace konstrukcyjne podjęte w ówczesnym WSK Rzeszów umożliwiły zastosowanie go w przemyśle lotniczym (głównie wydłużenie resursu międzyremontowego do 1000 godzin, wobec pierwotnych 200). W późniejszym okresie opracowano wersję wzmocnioną GTD-350W, której moc maksymalna wynosiła 420 KM / 313 kW (wobec pierwotnych 400 KM / 294 kW)
Szok
Remonty Mi2 czy modernizacja T72 to jakaś porażka. Niedlugo przeczytamy remontach su22.Ten sprzęt nadaje się na złom a nie na pole walki.
Apel.
@Robin Hood Człowieku, w ZSRR od "zawsze" uczono, ze II Wojna Światowa wybuchła w 41 r., a nie "po 2000 r." więc nie jest tak jak piszesz ! Apel do wszystkich: ............................................ Dajce sobie spokój z polityką i tą "gównoburzą" to jest forum militarne !
Naprawiacz
Silnik GTD z zakładu wychodzi jak nowy, nie ma co nazywać go złomem ale prawda jest że to przestarzała konstrukcja. O przejęciu polskiej produkcji w P&W nie wiadomo nic nawet na zakładzie. Walne zgromadzenie akcjonariuszy w Kaliszu miało dać jakaś decyzje ale dalej nic nie wiadomo, ponoć decyzja ma być na dniach ale takie gadanie jest już od długiego czasu XD
Wnikliwy
To już nie Zakład Napędów Lotniczych Rzeszów z władzami w Kaliszu będzie odpowiedzialny za te remonty? W takiej sytuacji, w jakim celu była powołana spółka Zakład Napędów Lotniczych Rzeszów należąca, pośrednio (poprzez WSK PZL-Kalisz), do Polskiej Grupy Zbrojeniowej?
kris
Spółka została powołana w celu przejęcia ZNL od P&W, ale sama transakcja chyba jeszcze nie została sfinalizowana.
Wnikliwy
Jak można dowiedzieć się ze strony KRS, spółka Zakład Napędów Lotniczych powołana została 18 października 2018r. 20 lutego 2019r. odbyło się, pełne emocji, posiedzenie sejmowej podkomisji, poświęcone przejęciu ZNL (jako części składowej P&WR) przez PGZ (WSK-PZL Kalisz). I co, skończyło się na biciu piany? A co z deklaracją premiera, złożoną na spotkaniu na Podkarpaciu (przed wyborami do PE), o repolonizacji przemysłu lotniczego? Czy premier został "wystawiony" przez niekompetentnych doradców? P.S. Odrębnym zagadnieniem jest sens ekonomiczny przejęcia. Ale to już temat na inną opowieść..
dawo
Serio? Aż dziwne, że LIMy wycofali.
Urko
LiM-y wycofali jeszcze komuniści. Gdyby tylko dotrwały do odzyskania niepodległości, latalibyśmy nimi jeszcze dzisiaj...
WoW
To na potrzeby grup rekonstrukcyjnych?
say69mat
Jak zwykle ... dla dobrego samopoczucia zszywaczy, spinaczy i pinesek w biurkach urzędników Ministerstwa ON. Politykowi się pokaże, że śmigła są na stanie, że są zmodernizowane, i że poczyniono oszczędności, bo nie trzeba kupować byle czego u Niemców v/s Francuzów. A polityk powie ludowi miast i wsi ... silni zwarci i gotowi ... potencjałem naszych sojuszy i sojuszników.
Lotnik
A z tym "jedynym podmiotem" to chyba pomyłka. WZL-4 w Warszawie GTD-350 remontował w przeszłości kilkaset sztuk rocznie. Do dziś zresztą stoi na ich terenie w pełni wyposażona hamownia do tego typu silników.
Loco
Dobra i niezawodna konstrukcja ale jednak już jest wymęczona przez tyle lat.
igo
Ładne muzeum
Navigator
P&W dał ultimatum PGZ do przejecia działu silników.PGZ jak zwykle dał ciała NAGLE CUD JEST KASLA NA REMONTY
LLd
60 mln USD?????? Opłacało się sprzedawać dokumentację techniczną do tych silników?
Adam07
Antyk!!! 60 milionów USD za wskrzeszenie tego złomu do latania !!!!
;)))))
Brawo, przez poprzednie 8 lat o to nie dbano ;)))))
NSZ
Że też te zabytkowe coś jeszcze lata,toż to dawno powinno stać w muzeum,wstyd żeby polscy żołnierze latali trupami
wiatrak jeden
Francuz płakał jak to czytał....ze szczęścia że się w taki pasztet z MONem nie wpakował....
say69mat
Punktem odniesienia dla rzeczywistego potencjału konstrukcji ntp śmigłowca, jako elementu systemu uzbrojenia. Powinien być potencjał konstrukcji znajdujących się na wyposażeniu sił zbrojnych naszych sąsiadów i potencjalnych adwersarzy. Ntp. Białoruś wykorzystuje co prawda rzeczone Mi2, ale w jednostkach ... policji